Wzory formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, wymagane w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 21 kwietnia 2011 r.
w sprawie wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, wymaganych w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się wzory formularzy umowy:
1)
gwarancji bankowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
gwarancji ubezpieczeniowej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
ubezpieczenia na rzecz klientów, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602, z 2008 r. Nr 24, poz. 146 oraz z 2010 r. Nr 238, poz. 1580).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, z 2010 r. Nr 106, poz. 672 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR FORMULARZA UMOWY GWARANCJI BANKOWEJ

Beneficjent Gwarancji:

Marszałek Województwa

UMOWA GWARANCJI BANKOWEJ

w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

nr

z dnia

(data wystawienia gwarancji)

§ 1

(podmiot udzielający gwarancji, zwany dalej "Gwarantem")

reprezentowany przez ,

działając na zlecenie

(podmiot zlecający udzielenie gwarancji, zwany dalej "Zleceniodawcą")

reprezentowanego przez: ,

zobowiązuje się, na wypadek niewypłacalności Zleceniodawcy stwierdzonej zgodnie z § 6 niniejszej umowy

gwarancji bankowej, zwanej dalej "Gwarancją", nieodwołalnie i bez stawiania innych warunków niż przewidzi-

ane w niniejszej Gwarancji, na pisemne żądanie Beneficjenta Gwarancji, zwanego dalej "Beneficjentem",

lub wskazanej przez niego jednostki, do:

1) zapłaty kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów powrotu klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do

miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew

obowiązkowi nie zapewni tego powrotu,

2) zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących

Zleceniodawcy lub osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,

3) zwrotu części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy

turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących Zleceniodawcy lub osób, które działają

w jego imieniu

– stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U.

z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.).

§ 2

1. Górną granicą odpowiedzialności Gwaranta z tytułu Gwarancji jest kwota złotych

(słownie złotych: 00/100),

zwana dalej "Sumą Gwarancji", co stanowi równowartość kwoty euro

(słownie euro: ) przeliczonej przy zasto-

sowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym

Gwarancja została wystawiona, to jest w dniu roku (1 euro = zł).

2. Gwarant wylicza wysokość Sumy Gwarancji zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, na podstawie dokumentów dostarczonych przez

Zleceniodawcę.

3. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za dostarczenie prawdziwych i kompletnych danych, stanowią-

cych podstawę wyliczenia wysokości Sumy Gwarancji przez Gwaranta.

4. Każda wypłata z Gwarancji odpowiednio zmniejsza odpowiedzialność Gwaranta z tytułu Gwarancji – aż do

wyczerpania Sumy Gwarancji. Dotyczy to również wypłaty dokonanej przez Gwaranta Beneficjentowi w for-

mie zaliczki przewidzianej w § 4 ust. 4, chyba że Beneficjent dokonał zwrotu tej zaliczki.

§ 3

1. Gwarancja obowiązuje od dnia (początek obowiązywania gwarancji) do dnia

(koniec obowiązywania gwarancji)*, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Gwarancja obejmuje ochroną wszystkie umowy o organizowanie imprez turystycznych, zawarte przez Zle-

ceniodawcę z klientami, zarówno jako organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu

przepisów art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, w okresie obowiązywa-

nia Gwarancji, o którym mowa w ust. 1, chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli infor-

macje o wystąpieniu zdarzenia objętego Gwarancją zostaną przekazane Gwarantowi w terminie do 1 roku

po upływie okresu obowiązywania Gwarancji.

3. W sytuacjach spornych, w wypadku wystąpienia przez klienta Zleceniodawcy na drogę sądową w zakresie

roszczeń objętych Gwarancją w terminie do 1 roku po upływie okresu obowiązywania Gwarancji, roszcze-

nia z Gwarancji mogą być zgłaszane w terminie 60 dni po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego.

§ 4

1. Wypłata z Gwarancji z tytułu określonego w § 1 pkt 1 nastąpi na żądanie Beneficjenta lub wskazanej przez

niego jednostki, skierowane do Gwaranta na piśmie pod rygorem nieważności żądania, z wyjątkiem przy-

padku, w którym żądanie Beneficjenta jest przekazane w sposób, o którym mowa w ust. 4.

2. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1 zawiera:

1) wskazanie podstawy prawnej żądania;

2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-

rancji;

3) oświadczenie Beneficjenta o wysokości kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1

pkt 1;

4) wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata z Gwarancji.

3. Postanowienia ust. 2 pkt 3 i 4 nie mają zastosowania, jeżeli czynności związane z zapewnieniem powrotu

klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy

turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu, wykonuje

Gwarant na podstawie pisemnego pełnomocnictwa otrzymanego od Beneficjenta.

4. Wypłata kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1, nastąpi w formie zaliczki nie-

zwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania kopii żądania zapłaty przesłanej drogą

elektroniczną lub faksem. Oryginał żądania Beneficjent niezwłocznie przesyła Gwarantowi.

5. Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia Gwarantowi pisemnego rozliczenia otrzymanej zaliczki

w terminie 60 dni od dnia otrzymania wypłaty, pod rygorem obowiązku zwrotu zaliczki.

§ 5

1. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 2 i 3 kierowane jest do Gwaranta przez Beneficjenta w formie

pisemnej pod rygorem nieważności żądania i zawiera:

1) wskazanie podstawy prawnej żądania;

2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-

rancji.

2. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, zawartej między Zleceniodawcą i klientem Zleceniodawcy;

2) kopię dowodu wpłaty na rzecz Zleceniodawcy należności za imprezę turystyczną określonej w umowie,

o której mowa w pkt 1;

3) oświadczenie klienta Zleceniodawcy stwierdzające niewykonanie przez Zleceniodawcę zobowiązań

umownych o określonej wartości;

4) oświadczenie klienta Zleceniodawcy zawierające wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić

wypłata z Gwarancji, albo wskazanie innego sposobu wypłaty z Gwarancji.

________________

* Termin obowiązywania Gwarancji nie może być dłuższy niż 1 rok.

3. Załączniki, o których mowa w ust. 2, może przekazać Gwarantowi klient Zleceniodawcy lub Beneficjent

w imieniu klienta Zleceniodawcy.

4. Wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Zleceniodawcy dokonuje Gwarant.

5. Po otrzymaniu dokonanego przez Gwaranta szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowanym

klientom Zleceniodawcy, Beneficjent wydaje dyspozycję wypłaty środków, a Gwarant dokonuje wypłat na-

leżnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom Zleceniodawcy, w terminie nie dłuższym niż 30 dni

od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.

6. Za prawidłowe rozliczenie środków z Gwarancji odpowiada Gwarant.

§ 6

1. Stwierdzenie niewypłacalności Zleceniodawcy, o której mowa w § 1, następuje na podstawie oświadczenia

Zleceniodawcy następującej treści:

"Oświadczam, że z powodu niewypłacalności nie jestem w stanie wywiązać się z umów o świadczenie usług

turystycznych zawartych z klientami w okresie od dnia do dnia

oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat

lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.)",

z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku braku możliwości uzyskania oświadczenia Zleceniodawcy, o którym mowa w ust. 1, Benefi-

cjent składa żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1–3 bez uzyskania tego oświadczenia, jeżeli

okoliczności w oczywisty sposób wskazują, że Zleceniodawca nie jest w stanie wywiązać się z zawartych

umów objętych Gwarancją oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i za-

pewnić klientom zwrotu wpłat lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie

do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

§ 7

Gwarancja wygasa przed upływem terminu, o którym mowa w § 3 ust. 1, w następujących przypadkach:

1) z chwilą wypłaty przez Gwaranta całej Sumy Gwarancji;

2) z dniem, w którym decyzja Beneficjenta o zakazie wykonywania przez Zleceniodawcę działalności objętej

wpisem do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych stała się ostateczna, z zastrzeże-

niem obowiązku realizacji zobowiązań Gwaranta wynikających z Gwarancji, dotyczących umów zawartych

przez Zleceniodawcę z klientami Zleceniodawcy w okresie obowiązywania Gwarancji.

§ 8

1. Prawa z Gwarancji nie podlegają przeniesieniu.

2. Podstawą do żądania zapłaty z Gwarancji jest wyłącznie oryginał Gwarancji lub jej odpis potwierdzony

przez podmioty, które ją podpisały.

§ 9

Przedmiot i zakres prowadzonej działalności objętej Gwarancją:

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-

stycznych.

§ 10

W ramach prowadzonej działalności objętej Gwarancją Zleceniodawca pobiera przedpłaty/nie pobiera

przedpłat** w terminach i wysokości:

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-

stycznych.

________________

** Niepotrzebne skreślić.

§ 11

W granicach Sumy Gwarancji Gwarancją objęte są wszystkie należności, o których mowa w § 1, w tym po-

wstałe w wyniku umyślnego działania lub na skutek rażącego niedbalstwa Zleceniodawcy lub osób działają-

cych w jego imieniu.

§ 12

1. Alarmowy numer telefonu Gwaranta do bezpośredniego kontaktu w przypadku wystąpienia zdarzenia obję-

tego przedmiotem Gwarancji, numer faksu, adres e-mailowy

2. W przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 1, Gwarant zobowiązany jest niezwłocznie poinfor-

mować o tej zmianie Beneficjenta.

§ 13

Gwarancję sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Beneficjenta, Zlecenio-

dawcy i Gwaranta.

……………………...…....................... …….........…………….........................
(podpis Zleceniodawcy) (podpis Gwaranta)
(miejscowość, data)

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

Beneficjent Gwarancji:

Marszałek Województwa

UMOWA GWARANCJI UBEZPIECZENIOWEJ

w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

nr

z dnia

(data wystawienia gwarancji)

§ 1

(podmiot udzielający gwarancji, zwany dalej "Gwarantem")

reprezentowany przez: ,

działając na zlecenie

(podmiot zlecający udzielenie gwarancji, zwany dalej "Zleceniodawcą")

Reprezentowanego przez: ,

zobowiązuje się, na wypadek niewypłacalności Zleceniodawcy stwierdzonej zgodnie z § 6 niniejszej umowy

gwarancji ubezpieczeniowej, zwanej dalej "Gwarancją", nieodwołalnie i bez stawiania innych warunków niż

przewidziane w niniejszej Gwarancji, na pisemne żądanie Beneficjenta Gwarancji, zwanego dalej "Beneficjen-

tem", lub wskazanej przez niego jednostki, do:

1) zapłaty kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów powrotu klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do

miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew

obowiązkowi nie zapewni tego powrotu,

2) zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących

Zleceniodawcy lub osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana,

3) zwrotu części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy

turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących Zleceniodawcy lub osób, które działają

w jego imieniu

– stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U.

z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.).

§ 2

1. Górną granicą odpowiedzialności Gwaranta z tytułu Gwarancji jest kwota złotych

(słownie złotych: 00/100),

zwana dalej "Sumą Gwarancji", co stanowi równowartość kwoty euro

(słownie euro: ) przeliczonej przy zasto-

sowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym

Gwarancja została wystawiona, to jest w dniu roku (1 euro = zł).

2. Gwarant wylicza wysokość Sumy Gwarancji zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, na podstawie dokumentów dostarczonych przez

Zleceniodawcę.

3. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za dostarczenie prawdziwych i kompletnych danych, stanowią-

cych podstawę wyliczenia wysokości Sumy Gwarancji przez Gwaranta.

4. Każda wypłata z Gwarancji odpowiednio zmniejsza odpowiedzialność Gwaranta z tytułu Gwarancji – aż do

wyczerpania Sumy Gwarancji. Dotyczy to również wypłaty dokonanej przez Gwaranta Beneficjentowi w for-

mie zaliczki przewidzianej w § 4 ust. 4, chyba że Beneficjent dokonał zwrotu tej zaliczki.

§ 3

1. Gwarancja obowiązuje od dnia (początek obowiązywania gwarancji) do dnia

(koniec obowiązywania gwarancji)*, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Gwarancja obejmuje ochroną wszystkie umowy o organizowanie imprez turystycznych, zawarte przez Zle-

ceniodawcę z klientami, zarówno jako organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu

przepisów art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, w okresie obowiązywa-

nia Gwarancji, o którym mowa w ust. 1, chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli infor-

macje o wystąpieniu zdarzenia objętego Gwarancją zostaną przekazane Gwarantowi w terminie do 1 roku

po upływie okresu obowiązywania Gwarancji.

3. W sytuacjach spornych, w wypadku wystąpienia przez klienta Zleceniodawcy na drogę sądową w zakresie

roszczeń objętych Gwarancją w terminie do 1 roku po upływie okresu obowiązywania Gwarancji, roszcze-

nia z Gwarancji mogą być zgłaszane w terminie 60 dni po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego.

§ 4

1. Wypłata z Gwarancji z tytułu określonego w § 1 pkt 1 nastąpi na żądanie Beneficjenta lub wskazanej przez

niego jednostki, skierowane do Gwaranta na piśmie pod rygorem nieważności żądania, z wyjątkiem przy-

padku, w którym żądanie Beneficjenta jest przekazane w sposób, o którym mowa w ust. 4.

2. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1 zawiera:

1) wskazanie podstawy prawnej żądania;

2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-

rancji;

3) oświadczenie Beneficjenta o wysokości kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1

pkt 1;

4) wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata z Gwarancji.

3. Postanowienia ust. 2 pkt 3 i 4 nie mają zastosowania, jeżeli czynności związane z zapewnieniem powrotu

klientów Zleceniodawcy z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy

turystycznej, w wypadku gdy Zleceniodawca wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu, wykonuje

Gwarant na podstawie pisemnego pełnomocnictwa otrzymanego od Beneficjenta.

4. Wypłata kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1, nastąpi w formie zaliczki nie-

zwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania kopii żądania zapłaty przesłanej drogą

elektroniczną lub faksem. Oryginał żądania Beneficjent niezwłocznie przesyła Gwarantowi.

5. Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia Gwarantowi pisemnego rozliczenia otrzymanej zaliczki

w terminie 60 dni od dnia otrzymania wypłaty, pod rygorem obowiązku zwrotu zaliczki.

§ 5

1. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 2 i 3 kierowane jest do Gwaranta przez Beneficjenta w formie pisemnej pod rygorem nieważności żądania i zawiera:

1) wskazanie podstawy prawnej żądania;

2) oświadczenie Beneficjenta o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty z Gwa-

rancji.

2. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, zawartej między Zleceniodawcą i klientem Zlecenio-

dawcy;

2) kopię dowodu wpłaty na rzecz Zleceniodawcy należności za imprezę turystyczną określonej w umowie,

o której mowa w pkt 1;

3) oświadczenie klienta Zleceniodawcy stwierdzające niewykonanie przez Zleceniodawcę zobowiązań

umownych o określonej wartości;

4) oświadczenie klienta Zleceniodawcy zawierające wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić

wypłata z Gwarancji, albo wskazanie innego sposobu wypłaty z Gwarancji.

______________

* Termin obowiązywania Gwarancji nie może być dłuższy niż 1 rok.

3. Załączniki, o których mowa w ust. 2, może przekazać Gwarantowi klient Zleceniodawcy lub Beneficjent

w imieniu klienta Zleceniodawcy.

4. Wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Zleceniodawcy dokonuje Gwarant.

5. Po otrzymaniu dokonanego przez Gwaranta szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowanym

klientom Zleceniodawcy, Beneficjent wydaje dyspozycję wypłaty środków, a Gwarant dokonuje wypłat na-

leżnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom Zleceniodawcy, w terminie nie dłuższym niż 30 dni

od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.

6. Za prawidłowe rozliczenie środków z Gwarancji odpowiada Gwarant.

§ 6

1. Stwierdzenie niewypłacalności Zleceniodawcy, o której mowa w § 1, następuje na podstawie oświadczenia

Zleceniodawcy następującej treści:

"Oświadczam, że z powodu niewypłacalności nie jestem w stanie wywiązać się z umów o świadczenie usług

turystycznych zawartych z klientami w okresie od dnia do dnia oraz

zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat lub

ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 usta-

wy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.)",

z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku braku możliwości uzyskania oświadczenia Zleceniodawcy, o którym mowa w ust. 1, Benefi-

cjent składa żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 1 pkt 1–3 bez uzyskania tego oświadczenia, jeżeli

okoliczności w oczywisty sposób wskazują, że Zleceniodawca nie jest w stanie wywiązać się z zawartych

umów objętych Gwarancją oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i za-

pewnić klientom zwrotu wpłat lub ich części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie

do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

§ 7

Gwarancja wygasa przed upływem terminu, o którym mowa w § 3 ust. 1, w następujących przypadkach:

1) z chwilą wypłaty przez Gwaranta całej Sumy Gwarancji;

2) z dniem, w którym decyzja Beneficjenta o zakazie wykonywania przez Zleceniodawcę działalności objętej

wpisem do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych stała się ostateczna, z zastrzeże-

niem obowiązku realizacji zobowiązań Gwaranta wynikających z Gwarancji, dotyczących umów zawartych

przez Zleceniodawcę z klientami Zleceniodawcy w okresie obowiązywania Gwarancji.

§ 8

1. Prawa z Gwarancji nie podlegają przeniesieniu.

2. Podstawą do żądania zapłaty z Gwarancji jest wyłącznie oryginał Gwarancji lub jej odpis potwierdzony przez podmioty, które ją podpisały.

§ 9

Przedmiot i zakres prowadzonej działalności objętej Gwarancją:

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-

stycznych.

§ 10

W ramach prowadzonej działalności objętej Gwarancją Zleceniodawca pobiera przedpłaty/nie pobiera

przedpłat** w terminach i wysokości:

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-

stycznych.

______________

** Niepotrzebne skreślić.

§ 11

W granicach Sumy Gwarancji Gwarancją objęte są wszystkie należności, o których mowa w § 1, w tym po-

wstałe w wyniku umyślnego działania lub na skutek rażącego niedbalstwa Zleceniodawcy lub osób działają-

cych w jego imieniu.

§ 12

1. Alarmowy numer telefonu Gwaranta do bezpośredniego kontaktu w przypadku wystąpienia zdarzenia obję-

tego przedmiotem Gwarancji, numer faksu, adres e-mailowy

2. W przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 1, Gwarant zobowiązany jest niezwłocznie poinfor-

mować o tej zmianie Beneficjenta.

§ 13

Gwarancję sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Beneficjenta, Zlecenio-

dawcy i Gwaranta.

……………………...…....................... …….........…………….........................
(podpis Zleceniodawcy) (podpis Gwaranta)
(miejscowość, data)

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR FORMULARZA UMOWY UBEZPIECZENIA NA RZECZ KLIENTÓW

UMOWA UBEZPIECZENIA NA RZECZ KLIENTÓW

w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych

z dnia ...................................................

§ 1

.......................................................................................................................................................................................

(Ubezpieczyciel)

reprezentowany przez: ..................................................................................................................................................

oraz

.......................................................................................................................................................................................

(Ubezpieczający)

reprezentowany przez: ..................................................................................................................................................

zawierają umowę ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów

turystyki i pośredników turystycznych (zgodnie z wnioskiem nr ............................. będącym integralną częścią umo-

wy ubezpieczenia). Do umowy ubezpieczenia mają zastosowanie w szczególności: ustawa z dnia 22 maja

2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze

Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.), ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.

o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.) oraz rozporządzenie wydane na pod-

stawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

§ 2

1. Ubezpieczenie na wypadek niewypłacalności Ubezpieczającego obejmuje:

1) pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub

planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy Ubezpieczający wbrew obowiązkowi nie

zapewni tego powrotu,

2) zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących

Ubezpieczającego lub osób, które działają w jego imieniu, impreza turystyczna nie zostanie zrealizowa-

na,

3) zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy

turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących Ubezpieczającego lub osób, które

działają w jego imieniu

– stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

2. Do wydawania dyspozycji wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego do kra-

ju, o których mowa w ust. 1 pkt 1, upoważniony jest Marszałek Województwa .....................................................,

zwany dalej "Marszałkiem", lub wskazana przez niego jednostka, zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia

29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

3. Marszałek jest uprawniony do występowania na rzecz klientów w sprawach wypłaty środków z tytułu niniej-

szej umowy ubezpieczenia, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycz-

nych.

§ 3

1. Ubezpieczenie obowiązuje od dnia ..................................................... do dnia ...................................................* .

2. Ubezpieczenie obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1, w odniesieniu do umów

o organizowanie imprez turystycznych zawartych przez Ubezpieczającego z klientami, zarówno jako organi-

zatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia

29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, w okresie ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, chociażby

ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli informacje o wystąpieniu zdarzenia objętego ubezpiecze-

niem zostaną przekazane Ubezpieczycielowi w terminie do 1 roku po upływie ostatniego dnia okresu ubez-

pieczenia.

_______________

* Termin obowiązywania umowy ubezpieczenia nie może być dłuższy niż 1 rok.

3. W sytuacjach spornych, w wypadku wystąpienia przez klienta Ubezpieczającego na drogę sądową w zakre-

sie roszczeń objętych ubezpieczeniem w terminie do 1 roku po upływie ostatniego dnia okresu ubezpiecze-

nia, roszczenia z tytułu umowy ubezpieczenia mogą być zgłaszane w terminie 60 dni po uprawomocnieniu

się orzeczenia sądowego.

§ 4

Przedmiot i zakres prowadzonej działalności objętej ubezpieczeniem:

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................................

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-

stycznych.

§ 5

W ramach prowadzonej działalności objętej ubezpieczeniem Ubezpieczający pobiera przedpłaty/nie pobiera

przedpłat** w terminach i wysokości:

.......................................................................................................................................................................................

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach tury-

stycznych.

§ 6

1. Suma gwarancyjna z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia wynosi: ......................................................... złotych

(słownie złotych: ..................................................................................................... 00/100), co stanowi równowar-

tość kwoty ..................... euro (słownie euro: ...............................................................................................) przeli-

czonej przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy

w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta, to jest w dniu .............. roku (1 euro = ................. zł).

2. Ubezpieczyciel wylicza wysokość sumy gwarancyjnej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, na podstawie dokumentów dostarczonych przez Ubezpieczającego.

3. Ubezpieczający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie prawdziwych i kompletnych danych, stanowiących podstawę wyliczenia wysokości sumy gwarancyjnej przez Ubezpieczyciela.

§ 7

1. Wypłata środków z tytułu określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 nastąpi na żądanie Marszałka lub wskazanej przez

niego jednostki skierowane do Ubezpieczyciela na piśmie pod rygorem nieważności żądania, z wyjątkiem

przypadku, w którym żądanie Marszałka jest przekazane w sposób, o którym mowa w ust. 4.

2. Żądanie zapłaty, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) wskazanie podstawy prawnej żądania;

2) oświadczenie Marszałka o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty środ-

ków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia;

3) oświadczenie Marszałka o wysokości zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego

z imprezy turystycznej;

4) wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastąpić wypłata środków z tytułu niniejszej umowy ubez-

pieczenia.

3. Postanowienia ust. 2 pkt 3 i 4 nie mają zastosowania, jeżeli czynności związane z zapewnieniem powrotu

klientów Ubezpieczającego z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy

turystycznej, w wypadku gdy Ubezpieczający wbrew obowiązkowi nie zapewni tego powrotu, wykonuje

Ubezpieczyciel na podstawie pełnomocnictwa otrzymanego od Marszałka.

4. Wypłata zaliczki na pokrycie kosztów powrotu klientów Ubezpieczającego z imprezy turystycznej nastąpi

niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od otrzymania kopii żądania zapłaty przesłanego

drogą elektroniczną lub faksem. Oryginał żądania Marszałek niezwłocznie przesyła Ubezpieczycielowi.

______________

** Niepotrzebne skreślić.

5. Marszałek zobowiązany jest do przedstawienia Ubezpieczycielowi pisemnego rozliczenia otrzymanej zalicz-

ki w terminie 60 dni od dnia otrzymania wypłaty, pod rygorem obowiązku zwrotu zaliczki.

§ 8

1. Żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 jest kierowane do Ubezpieczyciela przez Marszałka

w formie pisemnej, pod rygorem nieważności żądania, i zawiera:

1) wskazanie podstawy prawnej żądania;

2) oświadczenie Marszałka o wystąpieniu odpowiednio okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2

ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, upoważniających do żądania wypłaty środ-

ków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia.

2. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

1) kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, zawartej między Ubezpieczającym i klientem Ubezpie-

czającego;

2) kopię dowodu wpłaty na rzecz Ubezpieczającego należności za imprezę turystyczną określonej w umo-

wie, o której mowa w pkt 1;

3) oświadczenie klienta Ubezpieczającego stwierdzające niewykonanie przez Ubezpieczającego zobowiązań

umownych o określonej wartości;

4) oświadczenie klienta Ubezpieczającego zawierające wskazanie rachunku bankowego, na który ma nastą-

pić wypłata środków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia, albo wskazanie innego sposobu odbioru

świadczenia.

3. Załączniki, o których mowa w ust. 2, może przekazać Ubezpieczycielowi klient Ubezpieczającego lub Mar-

szałek w imieniu klienta Ubezpieczającego.

4. Wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom Ubezpieczającego dokonuje Ubezpieczyciel.

5. Po otrzymaniu dokonanego przez Ubezpieczyciela szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowa-

nym klientom Ubezpieczającego, Marszałek wydaje dyspozycję wypłaty środków, a Ubezpieczyciel dokonu-

je wypłat należnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom Ubezpieczającego, w terminie nie dłuż-

szym niż 30 dni od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.

6. Za prawidłowe rozliczenie środków z tytułu niniejszej umowy ubezpieczenia odpowiada Ubezpieczyciel.

§ 9

1. Stwierdzenie niewypłacalności Ubezpieczającego, o której mowa w § 2 ust. 1, następuje na podstawie

oświadczenia Ubezpieczającego następującej treści:

"Oświadczam, że z powodu niewypłacalności nie jestem w stanie wywiązać się z umów o świadczenie usług turystycznych zawartych z klientami w okresie od dnia .......................... do dnia ........................ oraz zapew-

nić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej i zapewnić klientom zwrotu wpłat lub ich

części wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.)", z za-

strzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku braku możliwości uzyskania oświadczenia Ubezpieczającego, o którym mowa w ust. 1, Mar-

szałek składa żądanie zapłaty z tytułu określonego w § 2 ust. 1 pkt 1–3 bez uzyskania tego oświadczenia,

jeżeli okoliczności w oczywisty sposób wskazują, że Ubezpieczający nie jest w stanie wywiązać się z zawar-

tych umów objętych ubezpieczeniem oraz zapewnić pokrycia kosztów powrotu klientów z imprezy tury-

stycznej i zapewnić klientom zwrotu całości lub części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę tury-

styczną stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycz-

nych.

§ 10

Ubezpieczeniem objęte są wszystkie należności, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym powstałe w wyniku

umyślnego działania lub na skutek rażącego niedbalstwa Ubezpieczającego lub osób działających w jego imieniu.

§ 11

Składka wynosi ............................... złotych (słownie złotych: ...................................................................00/100),

co stanowi równowartość kwoty........................ euro (słownie euro: ...........................................................................)

przeliczonej przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy

w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta, to jest w dniu ..................... roku (1 euro = .................. zł).

Składka płatna

jednorazowo/w ratach**

.......................................................................................................................................................................................

gotówką/przelewem**

.......................................................................................................................................................................................

w terminie do dnia .........................................................................................................................................................

§ 12

1. Alarmowy numer telefonu Ubezpieczyciela do bezpośredniego kontaktu w przypadku wystąpienia szkody,

numer faksu, adres e-mailowy .................................................................................................................................

2. W przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 1, Ubezpieczyciel zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tej zmianie Marszałka.

§ 13

Umowę sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Marszałka, Ubezpieczające-

go i Ubezpieczyciela.

……………………...…....................... …….........…………….........................
(podpis Ubezpieczającego) (podpis Ubezpieczyciela)
……………………...….......................
(miejscowość, data)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.88.499

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzory formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, wymagane w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Data aktu: 21/04/2011
Data ogłoszenia: 28/04/2011
Data wejścia w życie: 28/04/2011