Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 23 marca 2011 r.
w sprawie rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego

Na podstawie art. 23 ust. 8 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego, zwanego dalej "sprawozdaniem", oraz wzór tego sprawozdania.
§  2.
Sprawozdanie zawiera:
  1)
nazwę organizacji, jej siedzibę i adres, datę rejestracji i numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, datę uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego, numer REGON oraz dane dotyczące członków organu zarządzającego i członków organu kontroli lub nadzoru;
  2)
określenie celów statutowych organizacji i sposobu ich realizacji, na podstawie statutu oraz najważniejszych, pod względem wielkości wydatkowanych środków, sfer działalności pożytku publicznego;
  3)
opis prowadzonej działalności pożytku publicznego, jej zasięg terytorialny, a także opis głównych działań, z uwzględnieniem prowadzonych placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, centrów integracji społecznej, domów pomocy społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych określonych w przepisach o pomocy społecznej, szkół i placówek publicznych określonych w przepisach o systemie oświaty oraz niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, wraz ze wskazaniem miejscowości, w której działalność ta jest prowadzona, oraz liczby odbiorców działań organizacji;
  4)
opis prowadzonej działalności nieodpłatnej pożytku publicznego, jej zasięg terytorialny oraz przedmiot, wraz z kodem PKD;
  5)
opis prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego i działalności gospodarczej, jej zasięg terytorialny oraz przedmiot, wraz z kodem PKD;
  6)
informacje o wysokości uzyskanych przychodów, z wyodrębnieniem ich źródeł, w tym:
a)
z działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego,
b)
z działalności gospodarczej,
c)
z działalności finansowej,
d)
z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne),
e)
z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) uzyskanych w latach poprzednich, dotychczas niewydatkowanych,
f)
ze środków pochodzących ze źródeł publicznych, w tym: ze środków europejskich w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.2)), ze środków budżetu państwa, ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z dotacji z funduszy celowych,
g)
ze środków pochodzących ze źródeł prywatnych, w tym: ze składek członkowskich, z otrzymanych darowizn, spadków, zapisów, środków pochodzących z ofiarności publicznej, z wpływów z majątku, nawiązek sądowych i świadczeń pieniężnych,
h)
z innych źródeł przychodów;
  7)
informacje dotyczące wyniku prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego lub działalności gospodarczej;
  8)
informacje o sposobie wydatkowania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), w tym o wysokości wydatkowanej kwoty i działaniach, na które zostały wydatkowane, jak również o celach szczegółowych wskazanych przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, na które organizacja wydatkowała środki pochodzące z 1% podatku;
  9)
informacje o poniesionych kosztach na:
a)
działalność pożytku publicznego z podziałem na działalność odpłatną i nieodpłatną,
b)
działalność gospodarczą,
c)
koszty administracyjne organizacji (w tym zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty, wynagrodzenia oraz ubezpieczenia i inne świadczenia, amortyzację),
d)
kampanię informacyjną lub reklamową związaną z pozyskiwaniem środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,
e)
inne cele;
  10)
informacje o korzystaniu z uprawnienia do:
a)
zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty skarbowej, opłat sądowych lub innych zwolnień,
b)
nieodpłatnego informowania przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizację działalności pożytku publicznego, zgodnie z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226),
c)
nabywania na szczególnych zasadach prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości z zasobu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a także do zawierania umów użytkowania, najmu, dzierżawy lub użyczenia w odniesieniu do tych nieruchomości;
  11)
dane o:
a)
liczbie pracowników, przeciętnym miesięcznym zatrudnieniu na podstawie stosunku pracy w przeliczeniu na etaty, liczbie członków i wolontariuszy wykonujących świadczenia na rzecz organizacji oraz liczbie osób świadczących usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,
b)
łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom, z podziałem na wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,
c)
łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z prowadzoną działalnością pożytku publicznego, w tym działalnością odpłatną i działalnością nieodpłatną,
d)
łącznej kwocie wynagrodzeń brutto wypłaconych przez organizację pracownikom oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
e)
wysokości przeciętnego oraz najwyższego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego członkom organu zarządzającego i innych organów organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia oraz umowy cywilnoprawne,
f)
wysokości przeciętnego oraz najwyższego miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego pracownikom organizacji, wliczając wynagrodzenie zasadnicze, nagrody, premie i inne świadczenia, oraz osobom świadczącym usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej,
g)
udzielonych przez organizację pożyczkach pieniężnych, ze wskazaniem ich wysokości, z podaniem podstawy statutowej ich udzielenia;
  12)
informacje o działalności zleconej organizacji przez organy administracji samorządowej i rządowej, z podaniem nazwy zadania i wysokości otrzymanej kwoty dotacji;
  13)
informacje o zrealizowanych zamówieniach publicznych, z podaniem rodzaju zamówienia i otrzymanej kwoty na jego realizację;
  14)
informacje uzupełniające dotyczące w szczególności:
a)
spółek, z podaniem ich nazw i siedzib, w których organizacja pożytku publicznego posiada co najmniej 20% udziałów lub akcji w kapitale zakładowym lub co najmniej 20% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki,
b)
fundacji, których organizacja pożytku publicznego jest fundatorem,
c)
kontroli przeprowadzonych przez organy administracji publicznej w organizacji, wraz z podaniem informacji na temat przedmiotu przeprowadzonej kontroli, organu kontrolującego oraz daty zakończenia kontroli,
d)
przeprowadzonych badań sprawozdań finansowych na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278) lub § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego (Dz. U. Nr 285, poz. 2852).
§  3.
Wzór sprawozdania określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego

wzór

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.80.434

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego.
Data aktu: 23/03/2011
Data ogłoszenia: 15/04/2011
Data wejścia w życie: 01/01/2012