Zm.: rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 marca 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim

Na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 31 października 2007 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim (Dz. U. Nr 211, poz. 1542 oraz z 2009 r. Nr 160, poz. 1263) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 w ust. 1 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) w bieżącym roku podatkowym oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych nie otrzymał pomocy de minimis, której wartość brutto, łącznie z pomocą, o którą się ubiega, przekraczałaby równowartość 200 tys. euro, a w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze transportu drogowego 100 tys. euro,";

2)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Wniosek sporządza się zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Każdy z przedsiębiorców biorących udział w projekcie, za pośrednictwem koordynatora projektu, przekazuje:

1) kopie zaświadczeń o pomocy de minimis uzyskanej w bieżącym roku podatkowym oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

2) sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości;

3) informację dotyczącą przedsiębiorcy biorącego udział w projekcie, sporządzoną zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia.

3. Koordynator projektu, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 2, dołącza do wniosku pisemną opinię właściwego wydziału promocji handlu i inwestycji ambasady lub konsulatu Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku gdy w ambasadzie lub konsulacie nie został utworzony wydział promocji handlu i inwestycji - właściwego wydziału ekonomicznego ambasady lub konsulatu.

4. Opinia, o której mowa w ust. 3, dotyczy:

1) terminu, czasu trwania i miejsca realizacji projektu;

2) programu projektu;

3) celu realizacji projektu.";

3)
w § 6 uchyla się ust. 2;
4)
w § 7 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) opinię, o której mowa w § 5 ust. 3;";

5)
załącznik do rozporządzenia oznacza się jako załącznik nr 1 do rozporządzenia, który otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
6)
dodaje się załącznik nr 2 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Do wniosków złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 116, poz. 730 i 732 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620, Nr 240, poz. 1603 i Nr 257, poz. 1726.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR
Nr wniosku*
Data wpływu wniosku*

* wypełnia Ministerstwo Gospodarki

WNIOSEK

o dofinansowanie kosztów realizacji branżowego projektu promocyjnego

na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 października 2007 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim

I. Informacje podstawowe

1. Tytuł branżowego projektu promocyjnego
2. Kwota wnioskowanej pomocy na projekt

II. Informacje o koordynatorze projektu1

3. Nazwa podmiotu lub imię i nazwisko:
4. Nazwisko i imię oraz stanowisko osoby upoważnionej/osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu
5. Adres siedziby lub miejsca zamieszkania (ulica, nr domu, kod, miejscowość, gmina, województwo)
6. Adres do korespondencji (jeżeli jest inny niż adres siedziby)
7. Nr telefonu i faksu (z nr. kierunkowym)
8. Adres e-mail, adres strony internetowej
9. Numery:
REGON ............ NIP ............... Klasa działalności wg PKD2 ...............
10. Nazwisko i imię, stanowisko oraz telefon i e-mail osoby upoważnionej do kontaktów z ministrem właściwym do spraw gospodarki
11. Główne obszary działalności koordynatora projektu
12. Najważniejsze osiągnięcia koordynatora projektu/doświadczenie

III. Informacje o branżowym projekcie promocyjnym

13. Tytuł branżowego projektu promocyjnego
14. Uczestnicy projektu (wymienić oraz określić branże lub grupy towarowe, które reprezentują)
15. Formy działań promocyjnych realizowanych w ramach projektu (zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia3)
16. Termin rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsce realizacji projektu
17. Szczegółowy opis projektu
18. Odbiorcy projektu
19. Zamierzone efekty realizacji projektu
20. Zaangażowani partnerzy (w tym zagraniczni)
21. Uzasadnienie niezbędności uzyskania pomocy dla realizacji projektu
22. Opis doświadczenia i zaplecza organizacyjnego podmiotów zaangażowanych w realizację projektu

IV. Harmonogram działań i kosztorys projektu (w PLN)

A. Harmonogram działań

Działanie/

rodzaj wydatku

Termin Miejsce Rodzaj kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą Całkowity przewidywany koszt netto działania (w zł)
A
B
...
Całkowity przewidywany koszt netto realizacji projektu (w zł)

B. Koszty realizacji projektu

23. Całkowity koszt netto ................................... zł
realizacji projektu
24. Całkowite koszty netto kwalifikujące się do objęcia ................................... zł
pomocą
25. Wnioskowana kwota pomocy na projekt .................. zł .....% całkowitych kosztów netto projektu kwalifikujących się do
objęcia pomocą
26. Wnioskowana kwota pomocy dla: (wymienić uczestnika projektu) (wskazać kwotę pomocy) % kosztów netto kwalifikujących się do objęcia pomocą, poniesionych przez uczestnika projektu
1. ............. .................. zł ....................
2. ............. .................. zł ....................
3. ............. .................. zł ....................
4. ............ .................. zł ....................
5. ............. .................. zł ....................
27. Inne źródła finansowania projektu, w tym:
a) środki własne uczestników projektu (podać kwotę)
b) inne źródła finansowania (wymienić jakie i podać kwotę)

V. Inne informacje

VI. Wnioskuję o dotację ze środków na promocję eksportu, znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw gospodarki w wysokości ................ zł (słownie: ......................................... zł) na realizację w roku ......... branżowego projektu promocyjnego - ............................................

(wpisać tytuł projektu).

................................................... ............................................................................

(miejscowość i data) (pieczątka i podpis koordynatora projektu)

Pieczątki i podpisy każdego z uczestników projektu:

1. ..........................

2. ..........................

3. ..........................

4. ..........................

______

1 Jeżeli koordynator projektu jest jednocześnie uczestnikiem projektu, wypełnia on również załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2 Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489).

3 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 października 2007 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim (Dz. U. Nr 211, poz. 1542, z późn. zm.).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

Informacja dotycząca przedsiębiorcy biorącego udział w projekcie

A. Informacja o uczestniku projektu

(poniższe informacje przedstawia każdy z przedsiębiorców biorących udział w branżowym projekcie promocyjnym, w tym koordynator projektu, jeżeli jest jednocześnie uczestnikiem projektu)

1. Nazwa (firma) przedsiębiorcy lub imię i nazwisko
2. Nazwisko i imię oraz stanowisko osoby upoważnionej/osób upoważnionych do podpisania umowy1
3. Adres siedziby lub miejsca zamieszkania (ulica, nr domu, kod, miejscowość, gmina, województwo)
4. Adres do korespondencji (jeżeli inny niż adres siedziby)
5. Nr telefonu i faks (z nr. kierunkowym)
6. Adres e-mail, adres strony internetowej
7. Wielkość przedsiębiorcy2 (zaznaczyć właściwe)

[] mikroprzedsiębiorca - 0

[] mały przedsiębiorca - 1

[] średni przedsiębiorca - 2

[] inny przedsiębiorca - 3

8. Forma prawna3 (wpisać kod)

.................

9. Forma opodatkowania (zaznaczyć właściwe)

[] ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

[] karta podatkowa

[] zasady ogólne - podatek dochodowy od osób fizycznych

[] podatek dochodowy od osób prawnych

10. Numery:
REGON ............. NIP .............
Klasa działalności wg PKD4, w związku z którą przedsiębiorca ubiega się o pomoc de minimis ..............................
11. Siedmiocyfrowy identyfikator siedziby gminy, w której przedsiębiorca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.)
12. Data utworzenia przedsiębiorcy
13. Nazwisko i imię, stanowisko oraz numer telefonu i e-mail osoby odpowiedzialnej ze strony przedsiębiorcy za sprawy dotyczące niniejszego wniosku i upoważnionej do kontaktów z ministrem właściwym do spraw gospodarki
14. Numer rachunku bankowego, nazwa i adres banku, w którym uczestnik projektu posiada rachunek bankowy
15. Wartość pomocy de minimis uzyskanej przez przedsiębiorcę w bieżącym roku podatkowym oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych (w euro)
16. Przedsiębiorca jest już eksporterem [] TAK [] NIE
17. Eksport w tys. zł za ostatni rok
18. Udział eksportu w całkowitych przychodach w %
19. Podstawowe grupy produktów eksportowych (wymienić)
20. Rynki eksportowe (wymienić kraje) % udział w sprzedaży eksportowej (dane za ostatni rok)
21. Przedsiębiorca posiada międzynarodowe certyfikaty, znaki jakości, świadectwa dopuszczenia itp. [] TAK (wymienić) [] NIE
22. Produkty promowane w projekcie (zwięzły opis):

OŚWIADCZENIA UCZESTNIKA PROJEKTU

Ja, niżej podpisany, oświadczam, że przedsiębiorca:

1) nie ma zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

2) nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu przepisów prawa Unii Europejskiej;

3) nie otrzymał pomocy publicznej na realizację tego projektu z innych źródeł.

................................................... ....................................................................

(miejscowość i data) (podpis przedsiębiorcy albo osoby

upoważnionej do reprezentacji, pieczątka)

B. Informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej uczestnika projektu

1) Czy, w przypadku spółki akcyjnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-akcyjnej, wysokość niepokrytych strat przewyższa 50% wysokości kapitału [] tak [] nie
zarejestrowanego5, w tym wysokość straty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przewyższa 25% wysokości tego kapitału? [] nie dotyczy
2) Czy, w przypadku spółki jawnej, spółki komandytowej, spółki partnerskiej oraz spółki cywilnej, wysokość niepokrytych strat przewyższa 50% wysokości jej kapitału według ksiąg spółki, w [] tak [] nie
tym wysokość straty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przewyższa 25% wysokości tego kapitału? [] nie dotyczy
3) Czy przedsiębiorca spełnia kryteria kwalifikujące go do objęcia postępowaniem upadłościowym? [] tak [] nie
4) Czy przedsiębiorca spełnia kryteria kwalifikujące go do objęcia postępowaniem naprawczym6? [] tak [] nie
5) W przypadku zaznaczenia odpowiedzi innych niż twierdzące w pkt 1-4, należy dodatkowo określić, czy w odniesieniu do okresu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy de minimis:
a) przedsiębiorca odnotowuje rosnące straty? [] tak [] nie
b) obroty przedsiębiorcy maleją? [] tak [] nie
c) zwiększeniu ulegają zapasy przedsiębiorcy lub niewykorzystany potencjał do świadczenia usług? [] tak [] nie
d) przedsiębiorca ma nadwyżki produkcji7? [] tak [] nie
e) zmniejsza się przepływ środków finansowych? [] tak [] nie
f) zwiększa się suma zadłużenia przedsiębiorcy? [] tak [] nie
g) rosną kwoty odsetek od zobowiązań przedsiębiorcy? [] tak [] nie
h) wartość aktywów netto przedsiębiorcy zmniejsza się lub jest zerowa? [] tak [] nie
i) zaistniały inne okoliczności (podać jakie) wskazujące na trudności w zakresie płynności finansowej? [] tak [] nie
...............................................................................
...............................................................................
6) Czy pomimo wystąpienia okoliczności wymienionych w pkt 5 przedsiębiorca jest w stanie odzyskać płynność finansową? [] tak [] nie
Jeśli tak, to w jaki sposób?
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
7) Czy przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej? [] tak [] nie
W przypadku zaznaczenia odpowiedzi twierdzącej, należy dodatkowo wskazać:
a) czy trudności przedsiębiorcy mają charakter wewnętrzny? [] tak [] nie
[] nie dotyczy
b) czy na trudną sytuację przedsiębiorcy miały wpływ decyzje podmiotu dominującego dotyczące alokacji kosztów w ramach grupy kapitałowej? [] tak [] nie
[] nie dotyczy
c) czy trudności przedsiębiorcy mogą być przezwyciężone przez grupę? [] tak [] nie
[] nie dotyczy

C. Informacje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z którą uczestnik projektu ubiega się o pomoc de minimis

Czy wnioskowana pomoc de minimis dotyczy działalności:
1) w sektorze rybołówstwa i akwakultury8? □ tak □ nie
2) w dziedzinie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej? □ tak □ nie
3) w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej? □ tak □ nie
4) w sektorze węglowym9? □ tak □ nie
5) w sektorze transportu drogowego10?, jeśli tak to: □ tak □ nie
a) czy pomoc będzie przeznaczona na nabycie pojazdów wykorzystywanych do świadczenia usług w zakresie drogowego transportu towarowego? □ tak □ nie
b) czy zapewniona jest rozdzielność rachunkowa działalności prowadzonej w sektorze transportu drogowego i pozostałej działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę (w jaki sposób)? □ tak □ nie
................................................................................
................................................................................

D. Informacje dotyczące pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis11

Lp. Dzień udzielenia Podmiot udzielający Podstawa prawna udzielenia pomocy Numer programu pomocowego, Forma pomocy Wartość otrzymanej pomocy Przeznaczenie pomocy
pomocy pomocy informacje podstawowe informacje szczegółowe pomocy indywidualnej nominalna brutto
1 2 3a 3b 3c 3d 3e 4 5 6a 6b 7
1
2
3
4
5

Jeżeli w tabeli wykazano otrzymaną pomoc inną niż pomoc de minimis, należy dodatkowo podać następujące dane:

1)
opis przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

2)
koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą w wartości nominalnej i zdyskontowanej oraz ich rodzaje:

................................................................................................................................................

3)
maksymalną dopuszczalną intensywność pomocy:

................................................................................................................................................

4)
intensywność pomocy już udzielonej w związku z kosztami, o których mowa w pkt 2:

................................................................................................................................................

5)
lokalizację przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

6)
cele, które mają być osiągnięte w związku z realizacją przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

7)
etapy realizacji przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

8)
datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

Dane osoby upoważnionej do przedstawienia informacji:

____________ __________ ___________ _________________

imię i nazwisko nr telefonu data i podpis stanowisko służbowe

______

1 Zgodnie z aktualnym dokumentem rejestrowym.

2 W rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3).

3 Wpisać właściwy kod: 1.A - przedsiębiorstwo państwowe; 1.B - jednoosobowa spółka Skarbu Państwa; 1.C - jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego, w rozumieniu przepisów o gospodarce komunalnej; 1.D - spółka akcyjna albo spółka z o.o., w stosunku do których Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwo państwowe lub jednoosobowa spółka Skarbu Państwa są podmiotami, które posiadają uprawnienia takie jak przedsiębiorcy dominujący w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów; 2 - przedsiębiorca nienależący do kategorii określonych kodem od 1.A do 1.D.

4 Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489).

5 Wysokość strat należy obliczać w odniesieniu do sumy wysokości kapitałów: zakładowego, zapasowego, rezerwowego oraz kapitału z aktualizacji wyceny.

6 W rozumieniu ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361, z późn. zm.).

7 Dotyczy wyłącznie producentów.

8 Objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198).

9 Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170).

10 W rozumieniu art. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.).

11 Należy wypełnić zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik do "Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis" stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.67.350

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na Jednolitym Rynku Europejskim.
Data aktu: 16/03/2011
Data ogłoszenia: 30/03/2011
Data wejścia w życie: 30/03/2011