Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 11 lutego 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych

Na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1936, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2007 r. w sprawie warunków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1440) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 2-4 otrzymują brzmienie:

"2. Badanie przeprowadza lekarz, który:

1) posiada specjalizację I stopnia lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie: medycyny morskiej i tropikalnej, medycyny transportu, medycyny pracy, medycyny przemysłowej lub medycyny lotniczej oraz

2) ukończył szkolenie w zakresie orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych w instytucie badawczym prowadzącym działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej albo uczelni medycznej prowadzącej działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej lub kurs w zakresie medycyny podwodnej prowadzony w ramach programu specjalizacji w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy.

3. Ukończenie szkolenia w zakresie orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych potwierdza instytut badawczy albo uczelnia medyczna, o których mowa w ust. 2 pkt 2, zaświadczeniem, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

4. Wojewódzki ośrodek medycyny pracy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lekarza na podstawie dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 2, wydaje lekarzowi, na jego wniosek, zaświadczenie o posiadaniu kwalifikacji do orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych, którego kopię przesyła do Urzędu Morskiego w Gdyni. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.";

2)
w § 4:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) elektrokardiogram (w 12 odprowadzeniach) spoczynkowy, a u osób po 45. roku życia - wysiłkowy;",

b)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) morfologiczne i biochemiczne badanie krwi, z uwzględnieniem poziomu glukozy, kreatyniny i lipidogramu;";

3)
w § 5:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) badanie radiologiczne płuc, które wykonuje się raz w roku;",

b)
pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5) badanie laryngologiczne wraz z badaniem audiometrycznym;

6) morfologiczne i biochemiczne badanie krwi, z uwzględnieniem poziomu glukozy, kreatyniny i lipidogramu;",

c)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) test ciśnieniowy, tylko w przypadku wskazania lekarza przeprowadzającego badanie. Sposób przeprowadzenia testu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.";

4)
w § 7 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Badania okresowe nurka wykonuje się nie rzadziej niż co 12 miesięcy, a po ukończeniu 45. roku życia nie rzadziej niż co 6 miesięcy, z zastrzeżeniem § 5 pkt 2 i 10, a także w przypadku:";

5)
w § 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W wyniku przeprowadzonych badań osoba poddana badaniu otrzymuje orzeczenie o braku lub istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania prac podwodnych.";

6)
w § 9 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Osoba poddana badaniu, która nie zgadza się z treścią orzeczenia, może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego badania do komisji lekarskiej działającej w jednostce, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, położonej najbliżej miejsca zamieszkania badanego.

2. Wniosek wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia za pośrednictwem lekarza, który je wydał.";

7)
w § 10:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W trakcie prowadzenia prac głębinowych i długotrwałych należy zapewnić, w miejscu ich przeprowadzania, obecność lekarza, który spełnia łącznie niżej wymienione wymagania:

1) posiada specjalizację I stopnia lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii, anestezjologii, anestezjologii i reanimacji bądź posiada kwalifikacje wymagane od lekarza systemu, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z późn. zm. 3 );

2) ma ukończony kurs z zakresu fizjopatologii nurkowania i terapii hiperbarycznej;

3) odbył 2-tygodniowy kurs w zakresie wiedzy teoretycznej oraz 2-tygodniowy staż w zakresie praktycznego zabezpieczania nurkowań w instytucie badawczym prowadzącym działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej albo uczelni medycznej prowadzącej działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej.",

b)
uchyla się ust. 3-5,
c)
ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6. Sposób postępowania w razie zdarzenia przy wykonywaniu prac podwodnych oraz komunikowania się z instytutem badawczym prowadzącym działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej albo uczelnią medyczną prowadzącą działalność w dziedzinie medycyny hiperbarycznej musi być przekazany wszystkim nurkom w formie pisemnej, dostępnej w bazie prac podwodnych.

7. Jeżeli przy wykonywaniu prac podwodnych wymagana jest komora dekompresyjna, to komora ta powinna być dostępna dla nurka przez dwanaście godzin od momentu zakończenia nurkowania.",

d)
uchyla się ust. 8 i 9;
8)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
9)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia poz. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Test ciśnieniowy przeprowadza się pod nadzorem lekarza obecnego w komorze.";

10)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia w poz. 2 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) choroby śródmiąższowe.";

11)
załącznik nr 8 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
12)
dodaje się załącznik nr 9 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Badania wstępne rozpoczęte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przeprowadza się zgodnie z dotychczasowymi przepisami.
2. 
Badania okresowe, w stosunku do których skierowanie zostało wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przeprowadza się zgodnie z dotychczasowymi przepisami.
3. 
Wnioski o przeprowadzenie ponownego badania wstępnego albo okresowego są rozpatrywane zgodnie z dotychczasowymi przepisami, jeżeli odpowiednio badanie wstępne albo okresowe zostało przeprowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  3. 
Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w ośrodku medycyny hiperbarycznej wydane na drukach według dotychczasowego wzoru zachowują ważność.
§  4. 
Od wymagania określonego w § 10 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, zwolniony jest lekarz, który odbył 6-miesięczny staż w ośrodku medycyny hiperbarycznej, określony w dotychczasowych przepisach.
§  5. 
Przepis § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, dotyczący kursów w zakresie medycyny podwodnej stosuje się do lekarzy, którzy rozpoczęli specjalizację w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy w roku 2009 albo w latach następnych.
§  6. 
Wojewódzki ośrodek medycyny pracy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lekarza w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wyda lekarzowi na jego wniosek zaświadczenie o posiadaniu kwalifikacji do orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych, jeżeli spełnił wymagania kwalifikacyjne do orzekania o braku przeciwwskazań do wykonywania tych prac przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR
..............................................................
(pieczątka instytutu badawczego

prowadzącego działalność w dziedzinie

medycyny hiperbarycznej albo uczelni

medycznej prowadzącej działalność

w dziedzinie medycyny hiperbarycznej)

ZAŚWIADCZENIE Nr ......................../...

(numer z rejestru)/(rok)

Na podstawie § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2007 r. w sprawie warunków

zdrowotnych wykonywania prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1440, z późn. zm.)

stwierdza się, że:

Pan/Pani ....................................................................................................................................................................... ,

(imię i nazwisko)

numer PESEL*) ............................................................................................................................................................. ,

zam. ............................................................................................................................................................................. ,

(miejscowość, ulica, nr domu i nr mieszkania)

posiadający/a prawo wykonywania zawodu lekarza nr ................... wydane przez ......................................................

............................................ odbył/a szkolenie w zakresie orzekania o zdolności do wykonywania prac podwodnych.

..................................... ..........................................................
(data/miejscowość) (podpis i pieczątka osoby upoważnionej)

*) W przypadku osoby, której nie nadano numeru PESEL, należy podać nazwę i numer dokumentu tożsamości.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WYKAZ MINIMALNEGO WYPOSAŻENIA MEDYCZNEGO BAZY PRAC PODWODNYCH

1. Zestaw do resuscytacji:

1) worek samorozprężalny z rezerwuarem z możliwością podłączenia tlenu i z maską twarzową;

2) zestaw rurek ustno-gardłowych;

3) maska do wentylacji "maska-usta";

4) ssak (co najmniej mechaniczny).

2. Zestaw do pierwszej pomocy tlenowej obejmujący co najmniej:

1) butle z tlenem o łącznej pojemności co najmniej 3000 dm3;

2) reduktor tlenowy, co najmniej z zaworem o stałym przepływie;

3) twarzowa maska tlenowa z zaworami jednokierunkowymi i z rezerwuarem umożliwiająca podaż tlenu

o stężeniu co najmniej 90%.

3. Sprzęt medyczny:

1) aparat do mierzenia ciśnienia tętniczego;

2) stetoskop;

3) termometr do pomiaru temperatury głębokiej w odbycie lub z błony bębenkowej.

4. Materiały opatrunkowe:

1) bandaże;

2) szyny usztywniające, stabilizujące złamania (zwichnięcia);

3) opatrunki gazowe;

4) plastry z opatrunkami i zwykłe;

5) skalpel i nożyczki;

6) koce i folie termiczne.

5. Akcesoria ochronne:

1) maska twarzowa chirurgiczna;

2) rękawiczki.

6. Środki do dezynfekcji skóry.

7. Środki do dezynfekcji rany.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR
........................................
(pieczątka wojewódzkiego

ośrodka medycyny pracy)

ZAŚWIADCZENIE Nr ..........

O POSIADANIU KWALIFIKACJI DO ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI

DO WYKONYWANIA PRAC PODWODNYCH

Zaświadcza się, że Pan(i)

......................................................................................................................................................................................,

(imię i nazwisko lekarza)

zamieszkały(a)

......................................................................................................................................................................................,

(miejscowość, ulica, nr domu i nr mieszkania)

numer PESEL*) .............................................................................................................................................................,

spełnia wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2007 r. w sprawie warun-

ków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1440, z późn. zm.) uprawniające do

orzekania o braku lub istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania prac podwodnych.

.................................. .....................................................
(data/miejscowość) (podpis i pieczątka kierownika ośrodka)

Do wiadomości:

Urząd Morski w Gdyni

*) W przypadku osoby, której nie nadano numeru PESEL, należy podać nazwę i numer dokumentu tożsamości.

1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, z 2007 r. Nr 64, poz. 428 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 122, poz. 1007, z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 219, poz. 1443 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.40.211

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków zdrowotnych wykonywania prac podwodnych.
Data aktu: 11/02/2011
Data ogłoszenia: 24/02/2011
Data wejścia w życie: 11/03/2011