Tryb ustalania okoliczności i przyczyn wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 10 października 2011 r.
w sprawie trybu ustalania okoliczności i przyczyn wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o odszkodowaniach przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w Policji (Dz. U. Nr 53, poz. 345, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryb ustalania okoliczności i przyczyn wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
poszkodowanym - rozumie się przez to funkcjonariusza, który uległ wypadkowi;
2)
członkach rodziny poszkodowanego - rozumie się przez to osoby wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o odszkodowaniach przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w Policji, zwanej dalej "ustawą";
3)
kierowniku jednostki organizacyjnej Policji - rozumie się przez to zobowiązanego do wszczęcia postępowania wyjaśniającego kierownika jednostki organizacyjnej Policji, właściwego ze względu na stałe miejsce pełnienia służby przez poszkodowanego; tym kierownikiem jest:
a)
Komendant Główny Policji - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w Komendzie Głównej Policji,
b)
komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej (Stołecznej),
c)
komendant miejski, powiatowy i rejonowy Policji - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w podległej komendzie,
d)
Komendant-rektor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i komendanci szkół policyjnych - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w tych szkołach,
e)
dyrektor instytutu badawczego - w odniesieniu do poszkodowanych pełniących służbę w tym instytucie;
4)
komendancie szkoły Policji - rozumie się przez to Komendanta-rektora Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i komendantów szkół policyjnych, obowiązanych wszcząć postępowanie wyjaśniające w odniesieniu do funkcjonariuszy skierowanych na szkolenie lub doskonalenie zawodowe do tych szkół;
5)
stałym miejscu służby - rozumie się przez to miejsce pełnienia służby przez poszkodowanego w jednostce organizacyjnej Policji, określone w rozkazie personalnym o mianowaniu na stanowisko służbowe;
6)
szkole Policji - rozumie się przez to Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie i szkoły policyjne;
7)
wypadku - rozumie się przez to wypadek, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy;
8)
wypadku zbiorowym - rozumie się przez to wypadek, któremu w wyniku tego samego zdarzenia uległy co najmniej dwie osoby.
§  3. 
1. 
Poszkodowany niezwłocznie, jeżeli pozwala na to jego stan zdrowia, zawiadamia o wypadku kierownika jednostki organizacyjnej Policji, za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego.
2. 
Poszkodowany, który uległ wypadkowi na terenie szkoły Policji lub w trakcie zajęć programowych poza terenem szkoły Policji, zawiadamia o wypadku bezpośrednio komendanta szkoły Policji.
3. 
Bezpośredni przełożony poszkodowanego, który powziął wiadomość o wypadku w przypadku innym niż określony w ust. 1, niezwłocznie zawiadamia o wypadku kierownika jednostki organizacyjnej Policji albo, w przypadku określonym w ust. 2, komendanta szkoły Policji.
4. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji albo komendant szkoły Policji, po otrzymaniu zawiadomienia lub w przypadku powzięcia w inny sposób informacji o wypadku, niezwłocznie podejmuje następujące działania:
1)
zabezpiecza miejsce wypadku przed ewentualnymi dalszymi następstwami zdarzenia, jeżeli okoliczności to uzasadniają;
2)
udziela pomocy poszkodowanemu lub osobom, którym zagraża niebezpieczeństwo;
3)
wszczyna postępowanie wyjaśniające w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przez pisemne powołanie komisji powypadkowej;
4)
udostępnia informacje i materiały niezbędne do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku oraz udziela wszechstronnej pomocy komisji powypadkowej.
5. 
Poszkodowany powinien być poddany badaniu trzeźwości lub badaniu na wykrycie środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji o podobnym działaniu, chyba że stan zdrowia poszkodowanego albo okoliczności wypadku nie uzasadniają przeprowadzenia badania.
§  4. 
O wypadkach ze skutkiem śmiertelnym lub o wypadkach zbiorowych kierownik jednostki organizacyjnej Policji albo komendant szkoły Policji niezwłocznie zawiadamia pisemnie kierownika komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw bezpieczeństwa i higieny służby i pracy.
§  5. 
1. 
Członków komisji powypadkowej powołuje kierownik jednostki organizacyjnej Policji albo komendant szkoły Policji. Członkami komisji powypadkowej są co najmniej dwie osoby, w tym:
1)
jako przewodniczący - przedstawiciel służby właściwej do spraw bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w jednostce organizacyjnej Policji;
2)
jako członek - przedstawiciel służby merytorycznie właściwy do oceny okoliczności i przyczyn wypadku lub inna osoba wskazana przez powołującego komisję powypadkową.
2. 
Jeżeli w jednostce organizacyjnej Policji nie utworzono służby właściwej do spraw bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, członkiem komisji powypadkowej jest osoba, której kierownik jednostki organizacyjnej Policji powierzył wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy.
3. 
Członkiem komisji powypadkowej może być przedstawiciel Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji.
4. 
Jeżeli wypadkowi uległ kierownik jednostki organizacyjnej Policji, komisję powypadkową powołuje jego bezpośredni przełożony.
5. 
Członkami komisji powypadkowej nie mogą być osoby będące świadkami wypadku oraz osoby, których bezstronność może budzić wątpliwości.
6. 
Jeżeli wymaga tego ważny interes służby, w szczególności gdy postępowanie wyjaśniające mogłoby narazić niejawne dane osobowe policjanta lub czynności przez niego realizowane na ujawnienie, komisję powypadkową powołuje Komendant Główny Policji. Członkami komisji powypadkowej są:
1)
jako przewodniczący - funkcjonariusz służby właściwej do spraw bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w Komendzie Głównej Policji;
2)
jako członek - przedstawiciel służby merytorycznie właściwy do oceny okoliczności wypadku.
§  6. 
1. 
Komisja powypadkowa ustala okoliczności i przyczyny wypadku w postępowaniu wyjaśniającym, w szczególności:
1)
dokonuje oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn lub urządzeń oraz bada warunki pełnienia służby i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku lub mają z nim związek;
2)
sporządza szkice lub wykonuje zdjęcia tego miejsca, jeżeli okoliczności to uzasadniają;
3)
przyjmuje wyjaśnienia od poszkodowanego, świadków wypadku oraz innych osób, których informacje mogą mieć znaczenie dla ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku;
4)
zasięga opinii specjalistów lub biegłych w zakresie niezbędnym do oceny okoliczności, przyczyn i skutków wypadku, jeżeli okoliczności to uzasadniają;
5)
występuje o udostępnienie jej akt postępowania karnego i innych postępowań oraz innych dokumentów dotyczących wypadku i jego skutków;
6)
występuje do poszkodowanego lub członków jego rodziny o udostępnienie dokumentacji medycznej dotyczącej skutków wypadku;
7)
zbiera inne dowody mające związek z wypadkiem lub jego skutkami;
8)
dokonuje prawnej kwalifikacji wypadku;
9)
określa wnioski i środki profilaktyczne.
2. 
W uzasadnionych przypadkach komisja powypadkowa może odstąpić od oględzin miejsca wypadku lub stanu technicznego maszyn lub urządzeń.
3. 
Dokumenty postępowania wyjaśniającego są gromadzone w aktach postępowania wyjaśniającego.
4. 
Czynności, o których mowa w ust. 1, mogą być zrealizowane przez co najmniej jednego z członków komisji powypadkowej.
5. 
Członkowie komisji powypadkowej, którzy nie uczestniczyli w czynnościach, o których mowa w ust. 1, zapoznają się z aktami postępowania wyjaśniającego, potwierdzając ten fakt podpisem i datą.
6. 
Wzór dokumentu oględzin miejsca wypadku lub stanu technicznego maszyn lub urządzeń, zwanego dalej "dokumentem oględzin", stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
7. 
Wzór dokumentu służącego do przyjmowania wyjaśnień od poszkodowanego, zwanego dalej "wyjaśnieniami poszkodowanego", stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
8. 
Wzór dokumentu służącego do przyjmowania wyjaśnień świadków wypadku oraz innych osób, których informacje mogą mieć znaczenie dla ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, zwanego dalej "wyjaśnieniami świadka", stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
W przypadkach uzasadnionych okolicznościami sprawy komisja powypadkowa może zwrócić się do kierownika jednostki organizacyjnej Policji, właściwego ze względu na miejsce wypadku, o wykonanie czynności, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-3.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie przesyła komisji powypadkowej dokumentację dotyczącą wypadku.
§  8. 
1. 
Jeżeli w sprawie wypadku, któremu uległ poszkodowany, jest prowadzone postępowanie karne lub inne postępowanie, a wynik tego postępowania może mieć wpływ na uprawnienia poszkodowanego lub członka jego rodziny do odszkodowania, kierownik jednostki organizacyjnej Policji albo komendant szkoły Policji zawiesza, na wniosek przewodniczącego komisji powypadkowej, postępowanie wyjaśniające do chwili zakończenia postępowania prowadzonego przez właściwe organy.
2. 
Przewodniczący komisji powypadkowej pisemnie zawiadamia poszkodowanego lub członka jego rodziny o zawieszeniu postępowania wyjaśniającego.
§  9. 
1. 
Komisja powypadkowa powinna zakończyć postępowanie wyjaśniające i sporządzić protokół powypadkowy, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zawiadomienia jej o powołaniu.
2. 
W przypadku gdy postępowanie wyjaśniające nie może być zakończone w terminie, o którym mowa w ust. 1, przyczyny opóźnienia podaje się w protokole powypadkowym.
3. 
Protokół powypadkowy sporządza się w 5 egzemplarzach. Protokół podpisuje przewodniczący oraz członkowie komisji powypadkowej.
4. 
Wzór protokołu powypadkowego stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  10. 
1. 
Ustalenie przez komisję powypadkową, że wyłączną przyczyną wypadku było umyślne lub rażąco niedbałe działanie albo zaniechanie poszkodowanego, naruszające obowiązujące przepisy lub rozkazy, wymaga szczegółowego uzasadnienia oraz wskazania:
1)
przepisu lub rozkazu, który został przez poszkodowanego naruszony;
2)
czy i w jaki sposób przełożeni poszkodowanego zapewnili warunki dla stosowania przepisów lub wykonywania rozkazów, czy sprawowali właściwy nadzór nad ich przestrzeganiem, a także czy poszkodowany był przeszkolony w zakresie znajomości tych przepisów;
3)
czy poszkodowany posiadał umiejętności niezbędne do wykonywania czynności mających związek z wypadkiem.
2. 
Ustalenie przez komisję powypadkową, że wyłączną przyczyną wypadku było zachowanie poszkodowanego spowodowane jego stanem po spożyciu alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji o podobnym działaniu albo że uraz lub śmierć poszkodowanego zostały spowodowane przez niego umyślnie, wymaga szczegółowego uzasadnienia.
3. 
Ustalenie przez komisję powypadkową, że wypadek nie pozostawał w związku z pełnieniem służby w Policji, wymaga szczegółowego uzasadnienia.
4. 
Dane dotyczące doznanych przez poszkodowanego obrażeń ciała wpisuje się do protokołu na podstawie dokumentacji medycznej.
§  11. 
1. 
W razie niezgodności stanowisk członków komisji powypadkowej co do okoliczności lub przyczyn wypadku w protokole powypadkowym zamieszcza się stanowisko większości członków komisji; przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego.
2. 
Członek komisji powypadkowej, który nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole powypadkowym, ma prawo złożenia na piśmie zdania odrębnego wraz z uzasadnieniem.
§  12. 
Jeżeli w związku z wypadkiem powstała szkoda wskutek utraty, zniszczenia lub uszkodzenia przedmiotów osobistego użytku, komisja powypadkowa ustala i wpisuje do protokołu powypadkowego wykaz przedmiotów, opis ich stanu i wartość przed wypadkiem.
§  13. 
1. 
Komisja powypadkowa zapoznaje poszkodowanego albo członka jego rodziny z treścią protokołu powypadkowego przed jego zatwierdzeniem oraz poucza o prawach określonych w § 14 ust. 1.
2. 
Jeżeli w protokole powypadkowym są zawarte dane stanowiące informacje niejawne, poszkodowanemu lub członkom jego rodziny przedstawia się wyciąg z protokołu z pominięciem tych informacji.
§  14. 
1. 
Poszkodowany albo członkowie jego rodziny mają prawo zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym lub w wyciągu z protokołu, w terminie 7 dni od dnia zapoznania się albo doręczenia protokołu lub wyciągu z protokołu.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1, mają prawo wglądu do akt postępowania wyjaśniającego na każdym etapie postępowania oraz do sporządzania notatek i odpisów, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  15. 
1. 
Po upływie terminu, o którym mowa w § 14 ust. 1, komisja powypadkowa niezwłocznie przedstawia protokół powypadkowy kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji albo komendantowi szkoły Policji, dołączając wniesione przez poszkodowanego albo członków jego rodziny uwagi i zastrzeżenia oraz złożone przez członka komisji powypadkowej zdanie odrębne, jeżeli zostało złożone.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji albo komendant szkoły Policji, o którym mowa w ust. 1:
1)
zatwierdza protokół powypadkowy, w terminie 5 dni od dnia jego przedstawienia, albo
2)
zwraca niezatwierdzony protokół powypadkowy w celu dokonania dodatkowych ustaleń, jeżeli uzna, że okoliczności i przyczyny wypadku nie zostały dostatecznie wyjaśnione, albo
3)
zwraca niezatwierdzony protokół powypadkowy w celu wyjaśnienia i uzupełnienia przez komisję powypadkową, jeżeli do treści protokołu zostały zgłoszone uwagi i zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 1.
§  16. 
1. 
Po dokonaniu dodatkowych ustaleń albo wyjaśnień i uzupełnień, o których mowa w § 15 ust. 2 pkt 2 albo 3, komisja powypadkowa:
1)
w przypadku gdy w toku dodatkowych ustaleń wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności, sporządza, nie później niż w ciągu 7 dni, nowy protokół powypadkowy i wykonuje czynności określone w § 13 ust. 1 oraz § 15 ust. 1 albo
2)
ponownie przedstawia kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji lub kierownikowi szkoły Policji niezmieniony protokół powypadkowy wraz z pisemnym stanowiskiem komisji, odnośnie do zgłoszonych uwag i zastrzeżeń, o których mowa w § 14 ust. 1.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji albo komendant szkoły Policji zatwierdza protokół powypadkowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie 5 dni od dnia jego przedstawienia.
3. 
W przypadku sporządzenia przez komisję powypadkową nowego protokołu powypadkowego, poprzedni protokół włącza się do akt postępowania wyjaśniającego.
§  17. 
1. 
Zatwierdzony protokół powypadkowy przekazuje się po jednym egzemplarzu:
1)
poszkodowanemu, a jeżeli poszkodowany poniósł śmierć w wypadku - członkowi jego rodziny, za pisemnym potwierdzeniem odbioru;
2)
właściwej miejscowo i rzeczowo komisji lekarskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;
3)
kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji właściwemu w sprawach odszkodowań;
4)
komórce do spraw kadr właściwej jednostki organizacyjnej Policji.
2. 
Do akt postępowania wyjaśniającego dołącza się egzemplarz zatwierdzonego protokołu powypadkowego, wniesione przez poszkodowanego albo członków jego rodziny uwagi i zastrzeżenia oraz złożone przez członka komisji powypadkowej zdanie odrębne.
§  18. 
Niezwłocznie po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji albo komendanta szkoły Policji protokołu powypadkowego, dotyczącego wypadku ze skutkiem śmiertelnym lub wypadku zbiorowego, jego kserokopię przekazuje się kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji sprawującej merytoryczny nadzór nad sprawami bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w Policji.
§  19. 
1. 
Komendant szkoły Policji przekazuje akta postępowania wyjaśniającego kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji, który skierował poszkodowanego na szkolenie lub doskonalenie zawodowe.
2. 
Protokół powypadkowy wraz z aktami postępowania wyjaśniającego kierownik jednostki organizacyjnej Policji przechowuje przez okres 10 lat.
§  20. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji informuje kierownika jednostki organizacyjnej Policji, właściwego ze względu na miejsce wypadku, o zawartych w protokole powypadkowym wnioskach i środkach profilaktycznych.
§  21. 
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  22. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 lipca 2005 r. w sprawie postępowania w razie wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji (Dz. U. Nr 136, poz. 1150).
§  23. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR
...................................................................
(pieczęć jednostki organizacyjnej)
............................., dnia ......................... r.
DOKUMENT OGLĘDZIN
1) ................................................................... ...................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
2) ................................................................... ...................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
3) ................................................................... ...................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
4) ................................................................... ...................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
w dniu ............................ o godz. ............ dokonał (li) oględzin miejsca wypadku/stanu technicznego maszyn

lub urządzeń*)

w celu stwierdzenia
W oględzinach uczestniczyli:
Przebieg oględzin:
Stan miejsca/maszyny/urządzenia*) poddanego oględzinom został
utrwalony
........................................................
........................................................
........................................................
........................................................
(podpisy członków komisji)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR
.............................................................................
(pieczęć jednostki organizacyjnej)
................................, dnia ................................. r.
WYJAŚNIENIA POSZKODOWANEGO
Przyjmujący wyjaśnienia:
1) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
2) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
3) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
4) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
POSZKODOWANY (-A)
1) stopień służbowy, imię i nazwisko ..................................................................................................
2) imię ojca ............................................................................................................................................
3) data i miejsce urodzenia ..................................................................................................
4) data wstąpienia do służby w Policji ..................................................................................................
5) jednostka organizacyjna, w której pełni służbę na stałe ....................................................................
6) stanowisko służbowe .......................................................................................................................
7) miejsce zamieszkania .......................................................................................................................
8) numer i seria dowodu osobistego .....................................................................................................
wydanego przez .........................................................................................................................................
9) nr PESEL .........................................................................................................................................
który(a) wyjaśnia, co następuje:
........................................................... ...........................................................
........................................................... (podpis poszkodowanego)
...........................................................
...........................................................
(podpisy członków komisji)

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR
.............................................................................
(pieczęć jednostki organizacyjnej)
................................, dnia ................................. r.
WYJAŚNIENIA ŚWIADKA *)
Przyjmujący wyjaśnienia:
1) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
2) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
3) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
4) ............................................................................. .................................................................
(imię i nazwisko) (stanowisko)
ŚWIADEK
1) imię i nazwisko ..................................................................................................
2) imię ojca ............................................................................................................................................
3) data i miejsce urodzenia ............................................................................................................
4) miejsce zamieszkania ............................................................................................................
5) stosunek do poszkodowanego ............................................................................................................
6) numer i seria dowodu osobistego .....................................................................................................
wydanego przez .........................................................................................................................................
7) nr PESEL .........................................................................................................................................
który wyjaśnia, co następuje:
........................................................... ...........................................................
........................................................... (podpis świadka)
...........................................................
...........................................................
(podpisy członków komisji)

*) lub innej osoby, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 października

2011 r. w sprawie trybu ustalania okoliczności i przyczyn wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji (Dz. U.

Nr 243, poz. 1453).

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR

............................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej)

 ........................................., dnia ....................... r.

PROTOKÓŁ POWYPADKOWY NR .../ ........ r.

1. Komisja powypadkowa w składzie:

1) Przewodniczący – ................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stopień służbowy, zajmowane stanowisko)

2) ..............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stopień służbowy, zajmowane stanowisko)

3) ..............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stopień służbowy, zajmowane stanowisko)

4) ..............................................................................................................................................................

(imię i nazwisko) (stopień służbowy, zajmowane stanowisko)

dokonała w dniach ...................................................................................................................................................

ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku, któremu w dniu

o godz. .................... w ....................................................... uległ(a) ........................................................................

(miejsce)

..................................................................................................................................................................................

(stopień służbowy, imię i nazwisko poszkodowanego(ej))

syn/córka*) .................................................................... urodzony(a) .......................................................................

(data i miejsce urodzenia)

zamieszkały(a) .........................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

(kod pocztowy, miejscowość, województwo, ulica, nr domu)

2. Wypadek został zgłoszony przez: ............................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

w dniu .......................................................................................................................................................................

3. Ustalono następujące okoliczności i przyczyny wypadku:

4. Skutki wypadku:

..................................................................................................................................................................................

(w szczególności podać przewidywany czas niezdolności do służby oraz opis obrażeń ciała poszkodowanego)

poniósł śmierć bezpośrednio/zmarł*) w dniu ............................................................ r. o godz. ................................

w ..............................................................................................................................................................................

(w drodze do szpitala, w szpitalu – nazwa miejscowości)

5. Ustala się, że powyższy wypadek jest/nie jest*) wypadkiem w związku z pełnieniem służby w Policji, co uza-

sadnia się następująco: ...........................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

6. Wskutek wypadku poszkodowany poniósł następującą szkodę w przedmiotach osobistego użytku i przed-

miotach służących do wykonywania służby: ............................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

7. W wyniku dokonanych przez komisję powypadkową ustaleń stwierdza się, że:*)

1) wypadek nastąpił podczas wykonywania/w związku z wykonywaniem*) obowiązków służbowych lub

czynności określonych w art. 2 ust. 1 pkt .................... ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o odszkodowaniach

przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w Policji (Dz. U. Nr 53,

poz. 345, z późn. zm.);

2) powyższy wypadek nastąpił w okolicznościach innych niż określone w art. 2 ust. 1 ustawy;

3) wyłączną przyczyną wypadku było:

umyślne/rażąco niedbałe*) działanie/zaniechanie*) poszkodowanego

.............................................................................................................................................................................

(podać konkretne przepisy lub rozkazy)

ponieważ .............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

4) do wypadku w znacznym stopniu przyczyniło się zachowanie poszkodowanego spowodowane jego sta-

nem po spożyciu alkoholu/środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji

o podobnym działaniu*), ponieważ ......................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

Stan nietrzeźwości/użycie środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji

o podobnym działaniu*' u poszkodowanego stwierdzono w oparciu o: ..............................................................

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

Stopień przyczynienia się do wypadku: ..............................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

5) obrażenia ciała/śmierć*) poszkodowanego zostały(a) spowodowane(a) przez niego rozmyślnie, co uza-

sadnia się następująco: ......................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

6) okoliczności i przyczyny wypadku ustalono na podstawie: .................................................................................

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

8. W związku z wypadkiem stwierdzono nieprzestrzeganie przez jednostkę (komórkę) organizacyjną Policji

następujących przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby/innych przepisów dotyczących ochrony

życia i zdrowia*): .......................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

9. Wnioski i środki profilaktyczne: ................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

10. Przeszkody lub trudności, które uniemożliwiły sporządzenie protokołu w wymaganym terminie 14 dni od

dnia zawiadomienia o wypadku: ..............................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

11. Podpisy członków komisji powypadkowej:

1) .............................................................................................................................................................................

2) .............................................................................................................................................................................

3) .............................................................................................................................................................................

4) .............................................................................................................................................................................

12.1. Poszkodowanego/członka rodziny poszkodowanego*) zapoznano z niniejszym protokołem/protokół dorę-

czono*) w dniu:

Pouczenie:

Zainteresowanemu przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadko-

wym, w terminie 7 dni od daty zapoznania z niniejszym protokołem lub jego doręczenia. Zastrzeżenia wnosi się

w formie pisemnej do ..................................... **)

2. Uwagi poszkodowanego/członka rodziny poszkodowanego*) załączono do protokołu w dniu: ..........................

.............................................................................................................................................................................

3. Uwag do protokołu nie wniesiono*), z ustaleniami opisanymi w protokole zgadzam się.

.............................................................................................................................................................................

(data i podpis poszkodowanego/członka rodziny poszkodowanego*))

13. Zatwierdzam niniejszy protokół.

Zwracam niniejszy protokół w celu dokonania wyjaśnień i uzupełnień przez komisję powypadkową.*)

....................................................................................................................

(data) (podpis kierownika jednostki organizacyjnej Policji)

14. Zatwierdzam niniejszy protokół po dokonaniu dodatkowych wyjaśnień i uzupełnień przez komisję powy-

padkową.

....................................................................................................................

(data) (podpis kierownika jednostki organizacyjnej Policji)

15. Potwierdzam odbiór protokołu, który otrzymałem w dniu:

.................................. ............... r.

 ....................................................................................

 (podpis poszkodowanego/członka rodziny poszkodowanego*))

Protokół przesłano poszkodowanemu/członkowi rodziny poszkodowanego*) w dniu ................................... ............ r.

____________

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Wpisać nazwę kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub szkoły Policji prowadzącego postępowanie.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1983 r. Nr 16, poz. 79, z 1985 r. Nr 20, poz. 85 i Nr 38, poz. 181, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 2001 r. Nr 81, poz. 877 oraz z 2004 r. Nr 43, poz. 411.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.243.1453

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb ustalania okoliczności i przyczyn wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji.
Data aktu: 10/10/2011
Data ogłoszenia: 15/11/2011
Data wejścia w życie: 30/11/2011