Sposób przeprowadzania kontroli w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 4 maja 2010 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna

Na podstawie art. 15 ust. 19 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 59, poz. 609, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 3
Minister właściwy do spraw gospodarki, zwany dalej "ministrem", pisemnie zawiadamia Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna, zwaną dalej "Korporacją", o planowanej kontroli, nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.
2.
Do pisemnego zawiadomienia minister dołącza upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Kontrola jest przeprowadzana w miejscu prowadzenia działalności przez Korporację, w szczególności w lokalu jej centrali, oddziału lub przedstawicielstwa, w dniach i godzinach pracy Korporacji.
2.
Poszczególne czynności kontrolne mogą być podejmowane - za zgodą kontrolowanego - również poza miejscem określonym w ust. 1, w szczególności w urzędzie obsługującym ministra, jeżeli jest to uzasadnione charakterem tych czynności oraz może przyczynić się do szybszego i skuteczniejszego przeprowadzenia kontroli.
§  3.
Ustaleń kontroli dokonuje się w oparciu o:
1)
dokumenty;
2)
informacje i wyjaśnienia udzielone przez osoby zatrudnione w Korporacji;
3)
dane i informacje umieszczone w systemach informatycznych Korporacji;
4)
inne materiały, które mogą przyczynić się do stwierdzenia stanu faktycznego w zakresie objętym kontrolą.
§  4.
1.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały kontroler zabezpiecza przez:
1)
oddanie na przechowanie członkowi Zarządu lub upoważnionemu pracownikowi Korporacji za pokwitowaniem lub
2)
przechowanie w budynku Korporacji w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu.
2.
Materiały, o których mowa w ust. 1, mogą być wypożyczone przez kontrolera za pokwitowaniem na czas nie dłuższy niż miesiąc.
§  5.
1.
Kopie dokumentów i innych nośników informacji podlegających badaniu w trakcie przeprowadzania kontroli kontrolerzy mogą sporządzać samodzielnie albo zażądać ich sporządzenia przez pracowników Korporacji. Kontrolerzy mogą również zażądać sporządzenia przez pracowników Korporacji zestawień określonych danych i informacji lub obliczeń na podstawie tych dokumentów i nośników.
2.
Ze sporządzenia kopii, zestawień i obliczeń, o których mowa w ust. 1, sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Korporacja. Kontroler oraz Prezes Zarządu Korporacji lub osoba przez niego upoważniona podpisują protokół oraz parafują każdą stronę protokołu.
3.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez upoważnionego przez Prezesa Zarządu Korporacji jej pracownika wzmiankę o tym umieszcza się w protokole z podaniem przyczyn odmowy.
§  6.
1.
Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)
firmę i adres Korporacji;
2)
wykaz jednostek organizacyjnych Korporacji objętych kontrolą;
3)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolerów oraz przewodniczącego kontroli;
4)
datę wystawienia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz informację o jego zmianach;
5)
zakres kontroli;
6)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w trakcie przeprowadzania kontroli;
8)
opis wykonanych czynności kontrolnych oraz ustaleń faktycznych i opis stwierdzonych nieprawidłowości, ich zakresu i przyczyn;
9)
załączniki, z podaniem nazwy każdego z nich;
10)
miejsce i dzień sporządzenia protokołu kontroli;
11)
pouczenie o prawie zgłoszenia zastrzeżeń stosownie do art. 15 ust. 14 pkt 1 ustawy.
2.
Załączniki, o których mowa w ust. 1 pkt 9, obejmują:
1)
sporządzone w trakcie przeprowadzania kontroli protokoły z przekazania materiałów, o których mowa w § 5 ust. 2;
2)
pisemne informacje, wyjaśnienia i oświadczenia, o których mowa w § 3 pkt 2 i 4 oraz w § 5 ust. 1.
§  7.
1.
Po sporządzeniu protokołu kontroli w dwóch egzemplarzach, zawierającego wynik kontroli oraz ewentualne zalecenia pokontrolne, przewodniczący kontroli lub upoważniony przez niego kontroler podpisuje protokół oraz parafuje każdą stronę protokołu.
2.
Dwa egzemplarze protokołu kontroli doręcza się Prezesowi Zarządu Korporacji.
3.
Prezes Zarządu Korporacji podpisuje oba egzemplarze protokołu kontroli, jak również parafuje każdą stronę protokołu, a następnie przekazuje jeden z podpisanych egzemplarzy ministrowi za pośrednictwem kontrolera w terminie 14 dni od doręczenia protokołu, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1.
4.
W przypadku zgłoszenia przez Prezesa Zarządu Korporacji zastrzeżeń do protokołu kontroli bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się w dniu następującym po dniu otrzymania przez Korporację stanowiska przewodniczącego kontroli albo upoważnionego przez niego kontrolera, z ewentualnymi zmianami do protokołu kontroli, o których mowa w § 8 ust. 2-4.
§  8.
1.
W razie zgłoszenia przez Prezesa Zarządu Korporacji zastrzeżeń do protokołu kontroli przewodniczący kontroli i kontrolerzy są obowiązani dokonać ich analizy.
2.
W przypadku nieuwzględnienia przez przewodniczącego kontroli zastrzeżeń do protokołu kontroli Prezesa Zarządu Korporacji przewodniczący kontroli albo upoważniony przez niego kontroler przekazuje na piśmie Prezesowi Zarządu Korporacji swoje stanowisko w terminie 7 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
3.
W przypadku uwzględnienia przez przewodniczącego kontroli zastrzeżeń do protokołu kontroli Prezesa Zarządu Korporacji przewodniczący kontroli albo upoważniony przez niego kontroler przekazuje na piśmie Prezesowi Zarządu Korporacji swoje stanowisko wraz ze zmianami do protokołu kontroli, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
4.
W przypadku konieczności podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych minister niezwłocznie informuje o tym Korporację, a także wprowadza zmiany w dotychczasowym upoważnieniu umożliwiające ich przeprowadzenie; do upoważnienia stosuje się odpowiednio art. 15 ust. 4 ustawy. Po przeprowadzeniu dodatkowych czynności kontrolnych przewodniczący kontroli albo upoważniony przez niego kontroler przekazuje na piśmie Prezesowi Zarządu Korporacji swoje stanowisko wraz z ewentualnymi zmianami do protokołu kontroli, w terminie 7 dni od dnia zakończenia dodatkowych czynności kontrolnych.
5.
Do podpisania zmian w protokole kontroli stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 1-3.
§  9.
1.
W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli Prezes Zarządu Korporacji przekazuje za pośrednictwem kontrolera oba egzemplarze protokołu ministrowi wraz z wyjaśnieniami dotyczącymi przyczyny odmowy podpisania protokołu.
2.
Kontroler umieszcza na obu egzemplarzach protokołu kontroli wzmiankę o odmowie podpisania protokołu kontroli, załączając do niego wyjaśnienia dotyczące przyczyn odmowy.
§  10.
1.
Po doręczeniu protokołu kontroli Prezesowi Zarządu Korporacji nie dokonuje się w protokole żadnych zmian i dopisków, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz § 8 ust. 3 i 4.
2.
Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe prostuje, parafując sprostowania, przewodniczący kontroli lub upoważniony przez niego kontroler, o czym pisemnie informuje się Prezesa Zarządu Korporacji.
§  11.
W przypadku zawarcia w protokole kontroli zaleceń pokontrolnych Prezes Zarządu Korporacji zobowiązany jest w terminie wskazanym w protokole kontroli, nie krótszym niż 14 dni, poinformować ministra o sposobie wykonania wniosków pokontrolnych oraz o podjętych działaniach w celu usunięcia nieprawidłowości lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  12.
Protokół kontroli minister przedstawia do wiadomości członkom Komitetu Polityki Ubezpieczeń Eksportowych.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 143, poz. 1204 oraz z 2009 r. Nr 161, poz. 1277 i Nr 215, poz. 1662.
3 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.1007) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lipca 2016 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.81.533

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania kontroli w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna.
Data aktu: 04/05/2010
Data ogłoszenia: 14/05/2010
Data wejścia w życie: 14/05/2010