Wydawanie certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 1 kwietnia 2010 r.
w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego

Na podstawie art. 20b ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje psów asystujących, dla których jest możliwe wydawanie certyfikatów;
2)
warunki, jakie powinny spełniać podmioty uprawnione do wydawania certyfikatów oraz sposób oceny spełniania tych warunków;
3)
tryb składania i rozpatrywania wniosków o wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów, zwanego dalej "rejestrem";
4)
sposób dokonywania wpisu i zmian w rejestrze, zakres danych objętych rejestrem oraz sposób prowadzenia tego rejestru;
5)
tryb składania i rozpatrywania wniosków o finansowanie kosztów wydawania certyfikatów, zwane dalej "finansowaniem", wysokość oraz sposób przyznawania i przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", na ten cel;
6)
wzory wniosków, o których mowa w pkt 3 i 5, oraz zawiadomień o wpisie, odmowie dokonania wpisu, a także o wykreśleniu z rejestru;
7)
sposób oznaczania psów asystujących i psów w trakcie szkolenia.
§  2.
Rodzaje psów asystujących, dla których jest możliwe wydawanie certyfikatów, są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Podmioty uprawnione do wydawania certyfikatów:
1)
prowadzą szkolenia psów asystujących na podstawie odpowiedniego do rodzaju psa asystującego programu szkolenia;
2)
zapewniają warunki do realizacji programów szkoleń;
3)
dokumentują przeprowadzone szkolenia;
4)
nadają numery wydawanym certyfikatom;
5)
umieszczają w dokumencie certyfikatu następujące dane:
a)
miejsce i datę wydania certyfikatu,
b)
numer i datę wpisu do rejestru prowadzonego przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Pełnomocnikiem",
c)
rasę, imię oraz datę urodzenia psa,
d)
imię i nazwisko osoby niepełnosprawnej, której pies asystujący będzie służył,
e)
podstawę prawną wydania certyfikatu,
f)
pieczęć i podpis podmiotu wydającego certyfikat.
2.
Program szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje ocenę umiejętności psa nabytych podczas szkolenia.
§  4.
1.
Wpisu do rejestru i zmian w rejestrze dokonuje Pełnomocnik na wniosek, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Oceny spełniania warunków uzasadniających wpis do rejestru i zmiany w rejestrze dokonuje się na podstawie informacji zawartych we wniosku o wpis do rejestru, które są poddawane weryfikacji.
§  5.
1.
Uchybienia we wniosku o wpis do rejestru powinny być usunięte w terminie 30 dni od dnia otrzymania od Pełnomocnika informacji o uchybieniach występujących we wniosku.
2.
Nieusunięcie uchybień w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
§  6.
1.
Wpisu do rejestru dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku; wpisowi nadaje się numer.
2.
Wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3.
Wzór zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4.
Wzór zawiadomienia o wykreśleniu z rejestru jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  7.
Rejestr zawiera następujące dane:
1)
nazwę, siedzibę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów;
2)
numer wpisu i datę dokonania wpisu do rejestru;
3)
oznaczenie rodzajów psów asystujących, których dotyczą certyfikaty wydawane przez podmiot;
4)
opis programów szkoleń, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
§  8.
1.
Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej.
2.
Wyciąg z rejestru, zawierający dane, o których mowa w § 7 pkt 1-3, jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
§  9.
Finansowanie, w formie refundacji, następuje po złożeniu wniosku przez podmiot uprawniony do wydawania certyfikatów do Prezesa Zarządu Funduszu.
§  10.
1.
Finansowanie odbywa się na podstawie oświadczenia podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów o faktycznie poniesionych kosztach wydania certyfikatu.
2.
Wysokość finansowania jednego certyfikatu nie może przekroczyć kwoty 630 zł.
3.
Wzór wniosku o finansowanie jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4.
Wniosek o finansowanie może być złożony nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wydania certyfikatu.
§  11.
1.
Środki przyznane na finansowanie są przekazywane w terminie 15 dni od dnia pozytywnej weryfikacji wniosku na własny rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę.
2.
Rozliczenie finansowania następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
§  12.
1.
Pies w trakcie szkolenia jest oznaczony napisem "Pies asystujący w trakcie szkolenia".
2.
Pies asystujący, którego dotyczy certyfikat, jest oznaczony napisem "Pies asystujący".
3.
Napisy, o których mowa w ust. 1 i 2, umieszcza się w widocznym miejscu na uprzęży psa.
§  13.
Certyfikat dotyczący psa asystującego wyszkolonego za granicą wydaje się pod warunkiem uwiarygodnienia tego wyszkolenia.
§  14.
1.
Certyfikat dotyczący psa asystującego wyszkolonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wydaje się pod warunkiem uwiarygodnienia tego wyszkolenia.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do psów asystujących wyszkolonych za granicą.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1463, Nr 227, poz. 1505 i Nr 237, poz. 1652, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 802, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 40, poz. 223.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 RODZAJE PSÓW ASYSTUJĄCYCH

1. Pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej

Funkcje - daje osobie niewidomej lub niedowidzącej możliwość samodzielnego i bezpiecznego poruszania się bez obawy natrafienia na przeszkodę.

2. Pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo

Funkcje - asystuje osobie niepełnosprawnej ruchowo poruszającej się na wózku. Pies asystent specjalizuje się w podnoszeniu, podawaniu, otwieraniu i naciskaniu.

3. Pies sygnalizujący osoby głuchej i niedosłyszącej

Funkcje - asystuje osobie głuchej lub niedosłyszącej przez zwracanie jej uwagi na określone dźwięki, a następnie doprowadzenie jej do źródła hałasu.

4. Pies sygnalizujący atak choroby (np. epilepsji, chorób serca)

Funkcje - wyczuwa nadchodzący atak choroby i ostrzega o tym właściciela lub osoby z jego otoczenia lub reaguje na atak choroby.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK

o wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów
[]1) pierwszy wniosek o dokonanie wpisu []1) wniosek o dokonanie zmian we wpisie []1) kolejny wniosek o dokonanie wpisu
Wpłynęło dnia

Znak i numer sprawy

..........................

..........................

Część A - wypełnia wnioskodawca

I. Dane podstawowe

1 Pełna nazwa wnioskodawcy
2 Forma organizacyjno-prawna wnioskodawcy
3 Adres siedziby ulica, nr domu: nr lokalu:
kod pocztowy: miejscowość:
poczta: gmina:
powiat: województwo:
4 Kontakt telefon (z nr kierunkowym):
telefon komórkowy:
faks:
adres e-mail:
5 Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy i pełniona przez nią funkcja
6 Nazwa banku i numer własnego rachunku bankowego
7 Wyszczególnienie i opis programów szkoleń ze względu na rodzaj psa asystującego
8 Opis warunków do realizacji programów szkoleń, o których mowa w pkt 7 tabeli
9 Wzór certyfikatu
10 Wzór pieczęci do certyfikatu

................................

(pieczęć)

........................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

II. Oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Oświadczenie

Oświadczam, że nie posiadam/jednostka nie posiada2) zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

..................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

1) Zaznaczyć znakiem "x" we właściwym polu.

2) Niewłaściwe skreślić.

Część B - wypełnia

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

INFORMACJA O SPOSOBIE ROZPATRZENIA WNIOSKU

.......................................................................................................................................................

(nazwa podmiotu)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(adres)

z dniem .........................................................................................................................................

[] uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

............../............../............../............

nr dzień miesiąc rok

[] nie uzyskał wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

[] pozostawiono bez rozpatrzenia.

UZASADNIENIE

..................................................................................................

(data i podpis

Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Zawiadomienie

...............................

(pieczęć)

o wpisie do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

nr .............................................

(numer wpisu)

Na podstawie art. 20b ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku
z dnia ...................... informuję, że:
................................................................................................................................................................
(nazwa wnioskodawcy)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
z dniem .................................... uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów dotyczących następujących rodzajów psów asystujących:
1) ...............................
2) ...............................
3) ...............................
4) ...............................
Podmiot prowadzący szkolenie powiadamia niezwłocznie Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych o każdej zmianie warunków stanowiących podstawę do uzyskania wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.
......................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Zawiadomienie

.............................

(pieczęć)

o odmowie dokonania wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Na podstawie art. 20b ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku
z dnia ......................... informuję, że:
................................................................................
................................................................................
(nazwa wnioskodawcy)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
nie uzyskał wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających posiadanie statusu psa asystującego.
Uzasadnienie
....................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Zawiadomienie

...............................

(pieczęć)

o wykreśleniu z rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Na podstawie art. 20b ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) informuję, że:
................................................................................................................................................................
(nazwa podmiotu)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
z dniem ........................... został wykreślony z rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających posiadanie statusu psa asystującego.
Uzasadnienie
.......................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

WNIOSEK

....................................................... ....................................

(pieczęć podmiotu uprawnionego (miejscowość i data)

do wydawania certyfikatów)

Wpłynęło dnia
Znak i numer sprawy
............................
............................

o finansowanie kosztów wydawania certyfikatów

I. Dane ogólne podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów

1 Pełna nazwa wnioskodawcy
2 Forma organizacyjno-prawna wnioskodawcy
3 Adres siedziby ulica, nr domu: nr lokalu:
kod pocztowy: miejscowość:
poczta: gmina:
powiat: województwo:
4 Adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres siedziby
5 Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy
6 Kontakt telefon (z nr kierunkowym):
telefon komórkowy:
faks:
adres e-mail:
7 NIP
8 Określenie rodzaju wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
9 Nazwa banku i numer własnego rachunku bankowego
10 Numer i data wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Wydane certyfikaty

Lp. Imię psa Nr certyfikatu

Wnioskowana kwota finansowania:

Słownie: .................................................................................

..............................................

(pieczęć)

................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

II. Oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Oświadczenie

Oświadczam, że nie posiadam/jednostka nie posiada1) zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

....................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

III. Oświadczenie wnioskodawcy o faktycznie poniesionych kosztach wydania certyfikatów

Oświadczenie

Oświadczam, że faktycznie poniesione koszty wydania certyfikatów dotyczących psów asystujących, wymienionych w tabeli "Wydane certyfikaty", wynoszą2):

Działanie: Koszt:
Razem:

..................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

1) Niewłaściwe skreślić.

2) Należy wpisać poszczególne działania mające na celu wydanie certyfikatów, o których mowa w tabeli "Wydane certyfikaty".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.64.399

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wydawanie certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.
Data aktu: 01/04/2010
Data ogłoszenia: 20/04/2010
Data wejścia w życie: 05/05/2010