Wydawanie certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 1 kwietnia 2010 r.
w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego

Na podstawie art. 20b ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje psów asystujących, dla których jest możliwe wydawanie certyfikatów;
2)
warunki, jakie powinny spełniać podmioty uprawnione do wydawania certyfikatów oraz sposób oceny spełniania tych warunków;
3)
tryb składania i rozpatrywania wniosków o wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów, zwanego dalej "rejestrem";
4)
sposób dokonywania wpisu i zmian w rejestrze, zakres danych objętych rejestrem oraz sposób prowadzenia tego rejestru;
5)
tryb składania i rozpatrywania wniosków o finansowanie kosztów wydawania certyfikatów, zwane dalej "finansowaniem", wysokość oraz sposób przyznawania i przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", na ten cel;
6)
wzory wniosków, o których mowa w pkt 3 i 5, oraz zawiadomień o wpisie, odmowie dokonania wpisu, a także o wykreśleniu z rejestru;
7)
sposób oznaczania psów asystujących i psów w trakcie szkolenia.
§  2.
Rodzaje psów asystujących, dla których jest możliwe wydawanie certyfikatów, są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Podmioty uprawnione do wydawania certyfikatów:
1)
prowadzą szkolenia psów asystujących na podstawie odpowiedniego do rodzaju psa asystującego programu szkolenia;
2)
zapewniają warunki do realizacji programów szkoleń;
3)
dokumentują przeprowadzone szkolenia;
4)
nadają numery wydawanym certyfikatom;
5)
umieszczają w dokumencie certyfikatu następujące dane:
a)
miejsce i datę wydania certyfikatu,
b)
numer i datę wpisu do rejestru prowadzonego przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Pełnomocnikiem",
c)
rasę, imię oraz datę urodzenia psa,
d)
imię i nazwisko osoby niepełnosprawnej, której pies asystujący będzie służył,
e)
podstawę prawną wydania certyfikatu,
f)
pieczęć i podpis podmiotu wydającego certyfikat.
2.
Program szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje ocenę umiejętności psa nabytych podczas szkolenia.
§  4.
1.
Wpisu do rejestru i zmian w rejestrze dokonuje Pełnomocnik na wniosek, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Oceny spełniania warunków uzasadniających wpis do rejestru i zmiany w rejestrze dokonuje się na podstawie informacji zawartych we wniosku o wpis do rejestru, które są poddawane weryfikacji.
§  5.
1.
Uchybienia we wniosku o wpis do rejestru powinny być usunięte w terminie 30 dni od dnia otrzymania od Pełnomocnika informacji o uchybieniach występujących we wniosku.
2.
Nieusunięcie uchybień w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
§  6.
1.
Wpisu do rejestru dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku; wpisowi nadaje się numer.
2.
Wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3.
Wzór zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4.
Wzór zawiadomienia o wykreśleniu z rejestru jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  7.
Rejestr zawiera następujące dane:
1)
nazwę, siedzibę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów;
2)
numer wpisu i datę dokonania wpisu do rejestru;
3)
oznaczenie rodzajów psów asystujących, których dotyczą certyfikaty wydawane przez podmiot;
4)
opis programów szkoleń, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
§  8.
1.
Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej.
2.
Wyciąg z rejestru, zawierający dane, o których mowa w § 7 pkt 1-3, jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
§  9.
Finansowanie, w formie refundacji, następuje po złożeniu wniosku przez podmiot uprawniony do wydawania certyfikatów do Prezesa Zarządu Funduszu.
§  10.
1.
Finansowanie odbywa się na podstawie oświadczenia podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów o faktycznie poniesionych kosztach wydania certyfikatu.
2.
Wysokość finansowania jednego certyfikatu nie może przekroczyć kwoty 630 zł.
3.
Wzór wniosku o finansowanie jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4.
Wniosek o finansowanie może być złożony nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wydania certyfikatu.
§  11.
1.
Środki przyznane na finansowanie są przekazywane w terminie 15 dni od dnia pozytywnej weryfikacji wniosku na własny rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę.
2.
Rozliczenie finansowania następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
§  12.
1.
Pies w trakcie szkolenia jest oznaczony napisem "Pies asystujący w trakcie szkolenia".
2.
Pies asystujący, którego dotyczy certyfikat, jest oznaczony napisem "Pies asystujący".
3.
Napisy, o których mowa w ust. 1 i 2, umieszcza się w widocznym miejscu na uprzęży psa.
§  13.
Certyfikat dotyczący psa asystującego wyszkolonego za granicą wydaje się pod warunkiem uwiarygodnienia tego wyszkolenia.
§  14.
1.
Certyfikat dotyczący psa asystującego wyszkolonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wydaje się pod warunkiem uwiarygodnienia tego wyszkolenia.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do psów asystujących wyszkolonych za granicą.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1463, Nr 227, poz. 1505 i Nr 237, poz. 1652, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 802, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 40, poz. 223.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 RODZAJE PSÓW ASYSTUJĄCYCH

1. Pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej

Funkcje - daje osobie niewidomej lub niedowidzącej możliwość samodzielnego i bezpiecznego poruszania się bez obawy natrafienia na przeszkodę.

2. Pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo

Funkcje - asystuje osobie niepełnosprawnej ruchowo poruszającej się na wózku. Pies asystent specjalizuje się w podnoszeniu, podawaniu, otwieraniu i naciskaniu.

3. Pies sygnalizujący osoby głuchej i niedosłyszącej

Funkcje - asystuje osobie głuchej lub niedosłyszącej przez zwracanie jej uwagi na określone dźwięki, a następnie doprowadzenie jej do źródła hałasu.

4. Pies sygnalizujący atak choroby (np. epilepsji, chorób serca)

Funkcje - wyczuwa nadchodzący atak choroby i ostrzega o tym właściciela lub osoby z jego otoczenia lub reaguje na atak choroby.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK

o wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów
[]1) pierwszy wniosek o dokonanie wpisu []1) wniosek o dokonanie zmian we wpisie []1) kolejny wniosek o dokonanie wpisu
Wpłynęło dnia

Znak i numer sprawy

..........................

..........................

Część A - wypełnia wnioskodawca

I. Dane podstawowe

1 Pełna nazwa wnioskodawcy
2 Forma organizacyjno-prawna wnioskodawcy
3 Adres siedziby ulica, nr domu: nr lokalu:
kod pocztowy: miejscowość:
poczta: gmina:
powiat: województwo:
4 Kontakt telefon (z nr kierunkowym):
telefon komórkowy:
faks:
adres e-mail:
5 Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy i pełniona przez nią funkcja
6 Nazwa banku i numer własnego rachunku bankowego
7 Wyszczególnienie i opis programów szkoleń ze względu na rodzaj psa asystującego
8 Opis warunków do realizacji programów szkoleń, o których mowa w pkt 7 tabeli
9 Wzór certyfikatu
10 Wzór pieczęci do certyfikatu

................................

(pieczęć)

........................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

II. Oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Oświadczenie

Oświadczam, że nie posiadam/jednostka nie posiada2) zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

..................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

1) Zaznaczyć znakiem "x" we właściwym polu.

2) Niewłaściwe skreślić.

Część B - wypełnia

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

INFORMACJA O SPOSOBIE ROZPATRZENIA WNIOSKU

.......................................................................................................................................................

(nazwa podmiotu)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(adres)

z dniem .........................................................................................................................................

[] uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

............../............../............../............

nr dzień miesiąc rok

[] nie uzyskał wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

[] pozostawiono bez rozpatrzenia.

UZASADNIENIE

..................................................................................................

(data i podpis

Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Zawiadomienie

...............................

(pieczęć)

o wpisie do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

nr .............................................

(numer wpisu)

Na podstawie art. 20b ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku
z dnia ...................... informuję, że:
................................................................................................................................................................
(nazwa wnioskodawcy)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
z dniem .................................... uzyskał wpis do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów dotyczących następujących rodzajów psów asystujących:
1) ...............................
2) ...............................
3) ...............................
4) ...............................
Podmiot prowadzący szkolenie powiadamia niezwłocznie Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych o każdej zmianie warunków stanowiących podstawę do uzyskania wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów.
......................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Zawiadomienie

.............................

(pieczęć)

o odmowie dokonania wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Na podstawie art. 20b ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku
z dnia ......................... informuję, że:
................................................................................
................................................................................
(nazwa wnioskodawcy)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
nie uzyskał wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających posiadanie statusu psa asystującego.
Uzasadnienie
....................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Zawiadomienie

...............................

(pieczęć)

o wykreśleniu z rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Na podstawie art. 20b ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.) informuję, że:
................................................................................................................................................................
(nazwa podmiotu)
................................................................................
(adres z kodem pocztowym)
z dniem ........................... został wykreślony z rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów potwierdzających posiadanie statusu psa asystującego.
Uzasadnienie
.......................................................
(data i podpis
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

WNIOSEK

....................................................... ....................................

(pieczęć podmiotu uprawnionego (miejscowość i data)

do wydawania certyfikatów)

Wpłynęło dnia
Znak i numer sprawy
............................
............................

o finansowanie kosztów wydawania certyfikatów

I. Dane ogólne podmiotu uprawnionego do wydawania certyfikatów

1 Pełna nazwa wnioskodawcy
2 Forma organizacyjno-prawna wnioskodawcy
3 Adres siedziby ulica, nr domu: nr lokalu:
kod pocztowy: miejscowość:
poczta: gmina:
powiat: województwo:
4 Adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres siedziby
5 Imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy
6 Kontakt telefon (z nr kierunkowym):
telefon komórkowy:
faks:
adres e-mail:
7 NIP
8 Określenie rodzaju wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
9 Nazwa banku i numer własnego rachunku bankowego
10 Numer i data wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów

Wydane certyfikaty

Lp. Imię psa Nr certyfikatu

Wnioskowana kwota finansowania:

Słownie: .................................................................................

..............................................

(pieczęć)

................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

II. Oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Oświadczenie

Oświadczam, że nie posiadam/jednostka nie posiada1) zaległości w zobowiązaniach wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

....................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

III. Oświadczenie wnioskodawcy o faktycznie poniesionych kosztach wydania certyfikatów

Oświadczenie

Oświadczam, że faktycznie poniesione koszty wydania certyfikatów dotyczących psów asystujących, wymienionych w tabeli "Wydane certyfikaty", wynoszą2):

Działanie: Koszt:
Razem:

..................................................................................

(data i podpis wnioskodawcy lub osoby

upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy)

1) Niewłaściwe skreślić.

2) Należy wpisać poszczególne działania mające na celu wydanie certyfikatów, o których mowa w tabeli "Wydane certyfikaty".

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.64.399

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wydawanie certyfikatów potwierdzających status psa asystującego.
Data aktu: 01/04/2010
Data ogłoszenia: 20/04/2010
Data wejścia w życie: 05/05/2010