Zm.: rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 24 marca 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy2)

Na podstawie art. 19 ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 lipca 2005 r. w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. Nr 173, poz. 1445 oraz z 2009 r. Nr 44, poz. 355) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w rozdziale II "Kwalifikacje oficerskie. Dział pokładowy w żegludze międzynarodowej":
a)
tabela 2.2.10 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II. III. IV. V.
1. Zastosowanie przepisów międzynarodowych: 2
a) Konwencji LL,
b) Konwencji CSC,
c) zatwierdzonego poradnika mocowania ładunku,
d) dokumentów wymaganych przez PSC.
2. Wykresy statecznościowe i przegłębień oraz urządzenia obliczające naprężenia kadłuba: 1 5
a) obliczanie stateczności, przegłębienia, momentów gnących i skręcających oraz sił tnących,
b) określanie minimalnej wartości wolnej burty,
c) użycie wykresów do określania obciążenia urządzeń przeładunkowych.
3. Załadunek i mocowanie ładunku, urządzenia i sprzęt przeładunkowy i mocujący, zalecenia: 16 1
a) pokładowy ładunek drewna,
b) przeładunek i mocowanie sztuk ciężkich,
c) procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja ładunkowa,
d) opieka nad ładunkiem,
e) wymagania dotyczące urządzeń i sprzętu przeładunkowego oraz ich obsługi,
f) utrzymanie i kontrola urządzeń i sprzętu przeładunkowego,
g) utrzymanie i kontrola pokryw lukowych,
h) środki ostrożności przy fumigacji ładowni,
i) szacunkowy raport defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów do ładowni, pokryw i wejść do ładowni i zbiorników balastowych oraz podjęcie właściwej akcji.
4. Eksploatacja chemikaliowców, gazowców i zbiornikowców: 9
a) definicje,
b) zawartość i zastosowanie ISGOTT,
c) eksploatacja zbiornikowców, przepisy o ochronie środowiska,
d) eksploatacja chemikaliowców,
e) czyszczenie zbiorników i zapobieganie zanieczyszczeniom na chemikaliowcach,
f) eksploatacja gazowców,
g) operacje ładunkowe na gazowcach.
5. Przewóz ładunków niebezpiecznych: 7
a) Kodeksy IMDG i BC,
b) ładunki niebezpieczne w opakowaniach,
c) ładunki masowe suche,
d) przewóz ziarna według wymagań IMO.
6. Kontenerowy system transportowy. Plan ładunkowy kontenerowca. 2 4
7. Statek ro-ro, system poziomego ładowania, plan ładunkowy statku ro-ro. 2 4
8. Plan ładunkowy drobnicowca. 1 4
RAZEM: 58 40 18
b)
tabela 2.3.6 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II. III. IV. V.
1. Mocowanie ładunku na statku. 2
2. Zasady przewozu i mocowania ładunków pokładowych (w tym drewna). 2
3. Kontenery: 2
a) rodzaje,
b) planowanie przeładunku,
c) mocowanie.
4. Ładunki masowe suche: 3
a) Kodeks BC,
b) przygotowanie ładowni do załadunku,
c) zagrożenia dla życia, zasady wchodzenia do ładowni,
d) przeładunek i przewóz węgla.
5. Zasady załadunku i przewozu ziarna luzem. 1
6. Opieka nad ładunkiem: 6
a) przygotowanie ładowni do operacji przeładunkowych i kontrola po ich zakończeniu,
b) separacja ładunkowa,
c) zasady wentylacji ładowni, mikroklimat ładowni,
d) ładunki chłodzone.
7. Ładunki niebezpieczne: 6 2
a) Kodeks IMDG:
- budowa i zasady korzystania,
- podział ładunków niebezpiecznych na klasy,
- opakowania i oznakowanie ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas,
- zasady separacji,
b) środki ostrożności przy przeładunku i przewozie,
c) Ems, MFAG.
8. Statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy: 6 2
a) rodzaje i przeznaczenie,
b) obsługa, utrzymanie, kontrola, instrukcje, BHP przy przeładunkach,
c) operacje przeładunkowe pod kątem wymagań związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniom.
9. Dokumentacja ładunkowa, elementy Konwencji FAL. 2
10. Zbiornikowce i chemikaliowce: 3
a) rodzaje zbiorników, koferdamy, przepompownia,
b) rurociągi ładunkowe,
c) pompy ładunkowe.
11. Środki ostrożności przy wchodzeniu do pomieszczeń zamkniętych lub zanieczyszczonych. 1
12. Wpływ ładunku i operacji przeładunkowych na zanurzenie, przegłębienie i stateczność statku, obliczanie ilości ładunku na podstawie zanurzenia. 4
13. Planowanie załadunku i sporządzanie planu ładunkowego. 8
14. Szkody ładunkowe. Inspekcje i raportowanie defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów i zejściówek do ładowni, pokryw ładowni i zbiorników balastowych. 1
RAZEM: 51 35 16
2)
w rozdziale V "Kwalifikacje oficerskie. Dział maszynowy - specjalność mechaniczna i elektryczna":
a)
tabela 5.2.5 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II. III. IV. V.
1. Współczesne siłownie okrętowe - tendencje rozwojowe. 1
2. Energetyka siłowni okrętowej: 3
a) sprawności układów energetycznych,
b) energia zapotrzebowana do napędu statku,
c) zapotrzebowanie na energię elektryczną i cieplną - bilanse,
d) ogólna sprawność energetyczna siłowni i sposoby jej podwyższania.
3. Nowoczesne rozwiązania układów napędowo-energetycznych z prądnicami wałowymi i sposoby ich eksploatacji. 4
4. Utylizacja ciepła odpadowego, przegląd współczesnych rozwiązań układów oraz zasady ich eksploatacji. 4
5. Układy napędowe statku i ich eksploatacja: 9
a) przegląd współczesnych układów napędowych oraz pędników,
b) charakterystyki obrotowe śruby,
c) charakterystyki hydrodynamiczne,
d) charakterystyki napędowe statku,
e) pole pracy silnika,
f) współpraca silnika, śruby i kadłuba w stanach ustalonych i przejściowych, w różnych warunkach pływania,
g) śruba nastawna - jej zalety i możliwości.
6. Praca układu napędowego przy manewrowaniu - krzywe Robinsona. 3
7. Nowe rozwiązania systemów siłownianych. 2
8. Zasady ekonomicznej eksploatacji siłowni okrętowych. 2
9. Eksploatacja siłowni okrętowej w stanach awaryjnych. 2
10. Konstrukcja obiektów morskich i statków pod kątem systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń: 4
a) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń napędu głównego:
- ocena stanu technicznego przed startem,
- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego,
- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji,
b) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń pomocniczych:
- ocena stanu technicznego przed startem,
- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego,
- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji,
c) wpływ wyłączenia urządzeń z ruchu na eksploatację statku oraz zagrożenie bezpieczeństwa statku,
d) ogólna budowa i podstawowe funkcje systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń.
RAZEM: 34 34
b)
tabela 5.2.8 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II. III. IV. V.
1. Pompy: 8
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie poszczególnych rodzajów pomp,
b) wielkości charakterystyczne pomp i układów pompowych,
c) charakterystyki pomp,
d) współpraca pomp.
2. Sprężarki: 6
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie sprężarek,
b) charakterystyki sprężarek - współpraca z siecią,
c) wentylatory i instalacje wentylacyjne.
3. Układy okrętowej hydrauliki siłowej: 14
a) przegląd elementów układów hydrauliki siłowej:
- pompy,
- silniki,
- zawory,
- rozdzielacze,
- przewody,
b) przykładowe instalacje:
- pokryw lukowych,
- wind ładunkowych,
- urządzeń transportu pionowego,
- drzwi wodoszczelnych,
c) urządzenia sterowe:
- podstawowe wiadomości z teorii sterowania,
- rodzaje sterów, budowa, działanie,
- rodzaje maszyn sterowych, budowa i działanie,
- stery strumieniowe i aktywne,
d) urządzenia śrub nastawnych:
- rodzaje i budowa śrub nastawnych,
- elementy mechanizmów śrub nastawnych: zmiany skoku śruby, siłowniki, elementy rozrządu,
- blokada płatów śruby w stanach awaryjnych,
- instalacje hydrauliczne.
4. Oczyszczanie paliw i olejów smarowych, urządzenia oczyszczające. 10
5. Linie wałów: 5
a) sprzęgła napędu głównego, blokada sprzęgieł w stanach awaryjnych,
b) przekładnie napędów okrętowych, kontrola posadowienia przekładni, wypracowania łożysk i luzu międzyrębnego,
c) łożyska w napędach okrętowych:
- wzdłużne,
- poprzeczne,
- rufowe,
d) wały okrętowe:
- śrubowe,
- pośrednie,
- oporowe.
6. Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów sterowych: 4
a) budowa i działanie,
b) bezpieczna eksploatacja,
c) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny.
7. Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów rozładunkowych oraz urządzeń pokładowych: 4
a) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji żurawi, bomów, suwnic i innych urządzeń rozładunkowych,
b) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny urządzeń rozładunkowych,
c) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń pokładowych - wind cumowniczych i kotwicznych oraz innych urządzeń pokładowych,
d) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny wymienionych urządzeń pokładowych.
RAZEM: 51 51
c)
tabela 5.2.16 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II. III. IV. V.
1. Pojęcia podstawowe, zakres regulacji i źródła prawa morskiego. 1
2. Pojęcie statku morskiego: 1
a) przynależność państwowa,
b) rejestr okrętowy,
c) właściciel statku,
d) armator,
e) umowy o korzystanie ze statku.
3. Administracja morska: kompetencje, inspekcje, dokumenty: 1
a) kontrola zdolności statku do żeglugi,
b) odpowiedzialność za naruszenie prawa.
4. Odprawa statku: sanitarna, celna i paszportowa. 1
5. Sytuacja prawna statku na wodach morskich: 1
a) podział wód morskich,
b) skutki naruszania przepisów dla statku i odpowiedzialność załogi.
6. Certyfikaty i dokumenty statku i załogi wymagane konwencjami międzynarodowymi wymienionymi w lp. 7-9. 2
7. Międzynarodowe wymagania bezpieczeństwa żeglugi: 6
a) regulacje prawne dotyczące stanu załadowania statku,
b) odpowiedzialność wynikająca z Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ładunkowych,
c) regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa życia na morzu (Konwencja SOLAS),
d) regulacje prawne dotyczące standardów szkolenia, certyfikacji i pełnienia służby na statku (Konwencja STCW),
e) odpowiedzialność wynikająca z przepisów międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa statku, załogi, pasażerów i ładunku,
f) międzynarodowe wymagania zdrowotne, morska deklaracja zdrowia.
8. Międzynarodowe konwencje i regulacje dotyczące ochrony środowiska (Konwencja MARPOL). 2
9. Regulacje prawne w zakresie prawa pracy - krajowe i zagraniczne. 1
10. Ubezpieczenia morskie: 1
a) przedmiot ubezpieczenia morskiego,
b) ryzyko ubezpieczeniowe,
c) wyłączenia,
d) sporządzanie dokumentacji powypadkowej.
RAZEM: 17 17
d)
tabela 5.3.2 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II III. IV. V.
1. Wiadomości ogólne: 2
a) pojęcie siłowni okrętowej, układu napędowego, elektrowni okrętowej,
b) podział siłowni okrętowych.
2. Podstawowe instalacje siłowni okrętowych i ich obsługa: 6
a) zęzowa,
b) balastowa,
c) transportu i oczyszczania paliwa,
d) wody sanitarnej pitnej,
e) wody morskiej,
f) oleju smarowego,
g) parowo-wodna,
h) sprężonego powietrza.
3. Budowa i obsługa instalacji obsługujących silniki spalinowe pomocnicze: 2
a) smarowania,
b) chłodzenia,
c) zasilania,
d) rozruchu.
4. Wymagania stawiane siłowniom i wpływ tych wymagań na rozwiązania zastosowane w siłowniach okrętowych. 1
5. Bilans energetyczny siłowni okrętowej: 2
a) sprawność urządzenia energetycznego,
b) sprawność ogólna napędu i jej części składowe,
c) sprawność energetyczna siłowni i możliwości jej zwiększenia,
d) układy energetyczne siłowni spalinowych.
6. Instalacje siłowni spalinowych: 14
a) instalacje chłodzenia:
- chłodzenie cylindrów, układy chłodzenia cylindrów silników wolnoobrotowych i średnioobrotowych, dobór pomp obiegowych i chłodnic, rola zbiornika wyrównawczego, jego dobór i włączenie w system, grzanie silnika, odpowietrzanie systemu, wpływ wyparownika próżniowego na eksploatację systemu oraz jego dobór i włączenie w system, parametry ruchowe systemu i ich regulowanie, instalacja chłodzenia cylindrów z ciśnieniowym zbiornikiem wyrównawczym, kontrola i uzdatnienie wody, czyszczenie instalacji,
- chłodzenie tłoków wodą słodką, zalety i wady wody słodkiej jako czynnika chłodzącego tłoki, schemat podstawowy instalacji, jej elementy składowe i eksploatacyjne,
- chłodzenie wtryskiwaczy, instalacje podstawowe na wodę słodką, olej smarowy i olej napędowy, zasady eksploatacji poszczególnych instalacji,
- instalacje wody morskiej, ogólna charakterystyka, połączenia szeregowe, równoległe i mieszane elementów chłodzonych, parametry obliczeniowe i eksploatacyjne systemu, regulacja parametrów, zapobieganie korozji, erozji i osadom,
- centralne instalacje chłodzenia, zalety i wady instalacji centralnych, układy podstawowe instalacji centralnych, metody optymalizowania, dobór pomp wody morskiej, chłodnic centralnych i szybkości przepływu w obiegu niskotemperaturowym, parametry eksploatacyjne i regulacja instalacji,
b) instalacje paliwowe:
- wymagania norm i wytwórców silników dotyczące paliw okrętowych oraz wpływ własności paliw na budowę i eksploatację systemu,
- instalacja pobierania, przechowywania i transportu paliwa, zabezpieczenia przed przelaniem paliwa, przechowywanie, zdawanie i utylizacja odpadów paliwowych,
- instalacja oczyszczania, metody oczyszczania paliw okrętowych, czynniki decydujące o prawidłowym oczyszczaniu paliwa w wirówkach i ich wpływ na
budowę i eksploatację systemu oczyszczania, dobór i eksploatacja zbiorników osadowych, dobór wirówek, zastosowanie niekonwencjonalnych metod oczyszczania i uzdatniania paliwa (dekantery, homogenizatory, filtry niepełnoprzepływowe, dodatki do paliw), współczesny układ oczyszczania,
- instalacja zasilająca, układ atmosferyczny (konwencjonalny) i ciśnieniowy na olej opałowy, stosowanie systemu ciśnienia, dobór elementów układu, rola zbiornika zwrotnego (odpowietrzającego), podgrzewanie i regulacja lepkości paliwa przed silnikiem, filtrowanie paliwa w układzie zasilającym, regulacja ciśnienia paliwa, instalacje zasilające na paliwo zmieszane, instalacje jednopaliwowe siłowni, instalacja zasilająca kotła pomocniczego,
c) instalacje smarowe:
- instalacja poboru i transportu oleju,
- instalacje obiegowe smarowania silników spalinowych, elementy składowe instalacji, ich dobór i eksploatacja (zbiorniki obiegowe, pompy obiegowe, chłodnice, filtry),
- instalacje smarowania cylindrów,
- instalacje obiegowe smarowania: przekładni, turbosprężarek i wałów śrubowych,
- instalacje oczyszczania olejów silnikowych, dobór wirówek oraz dobór optymalnej wydajności wirówki i krotności wirowania oleju obiegowego przy wirowaniu ciągłym, filtrowanie niepełnoprzepływowe, współczesny system oczyszczania oleju obiegowego,
d) instalacja sprężonego powietrza:
- odbiory okrętowe sprężonego powietrza,
- zapotrzebowanie powietrza na rozruch silnika,
- dobór zbiorników głównych i pomocniczych powietrza,
- dobór sprężarek głównych, awaryjnych i pomocniczych,
- sterowania systemów, ich rozwiązywanie i eksploatacja,
e) instalacje parowo-wodne:
- konwencjonalna instalacja parowo-wodna (na parę nasyconą suchą), odbiory pary wodnej, bilans parowy statku, dobór kotłów pomocniczych, czynniki wpływające na wydajność kotła utylizacyjnego oraz regulacja jego wydajności, połączenia kotła opalanego paliwem z kotłem utylizacyjnym, schemat podstawowy instalacji parowej i jej budowa, schemat podstawowy instalacji skroplinowej, elementy instalacji (zawory skroplinowe, kontrola przepływu, zbiorniki obserwacyjne skroplin, chłodnice skroplin, skraplacz nadmiarowy),
- schemat podstawowy instalacji zasilającej, elementy instalacji (skrzynia cieplna, zbiorniki zapasowe wody kotłowej, pompy zasilające, kontrola i uzdatnianie wody, regulacja zasilania kotłów),
- zasady eksploatacji instalacji parowo-wodnej (rozruch instalacji, kontrola w trakcie ruchu, odstawianie instalacji, konserwacja i czyszczenie),
- instalacje głębokiej utylizacji energii strat, czynniki wpływające na celowość zastosowania głębokiej utylizacji strat, źródła energii strat i możliwości ich wykorzystania, wpływ rozwiązania systemu na pokrycie potrzeb energetycznych siłowni, schematy podstawowe systemów jedno- i dwuciśnieniowych, systemy zintegrowane, parametry pracy systemów, podgrzewanie wody zasilającej i przegrzewanie pary,
f) instalacje zęzowo-balastowe:
- instalacje zęzowe, dobór pomp zęzowych, schematy ideowe systemu zęzowego, zabezpieczenia przed zalaniem pomieszczeń osuszanych, dobór i rozmieszczenie studzienek zęzowych, koszy ssących i osadników oraz ich połączenia z magistralą zęzową i pompami zęzowymi, awaryjne ssanie zęz siłowni, gromadzenie i postępowanie ze ściekami zaolejonymi, odolejanie wód zęzowych, gromadzenie i usuwanie popłuczyn z siłowni, resztkowanie zęz,
- instalacje balastowe, dobór pomp balastowych, schemat podstawowy systemu, pompowanie i resztkowanie zbiorników balastowych,
g) instalacje sanitarne wody dopływowej:
- wymagania stawiane wodzie do picia oraz wodzie do higieny osobistej,
- zapotrzebowanie na wodę do picia, higieny osobistej, do celów gospodarczych oraz spłukiwania ustępów,
- pobieranie, przechowywanie i uzdatnianie wody,
- wykorzystanie wody wytworzonej w wyparownikach próżniowych do celów sanitarnych,
- schematy podstawowe systemów sanitarnych wody dopływającej, ich budowa i eksploatacja.
7. Systemy siłowni parowych: 3
a) podział i zadania instalacji siłowni parowych,
b) schematy podstawowe obiegów parowo-wodnych, główny system parowy, pomocniczy system pary dolotowej, pomocniczy system pary odlotowej, systemy skroplinowe, systemy zasilające,
c) instalacje paliwowe,
d) instalacje smarowe,
e) instalacje destylacyjne.
8. Charakterystyka oporowa okrętu: 1
a) opór konstrukcyjny, czynniki wpływające na opory eksploatacyjne statku, zależność oporu okrętu od prędkości statku,
b) moc holowania, prędkość kontraktowa, wpływ prędkości statku i warunków pływania na:
- zużycie paliwa,
- napęd główny,
- obciążenie mocą.
9. Pola pracy silników głównych: 3
a) pojęcie obciążenia znamionowego silnika, pola doboru silników wolnoobrotowych, deklarowane przez wytwórców pola obciążeń silników głównych,
b) ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników, czynniki eksploatacyjne wpływające na te ograniczenia, dopuszczalne przeciążenia silników głównych.
10. Współpraca układu silnik - śruba okrętowa: 4
a) dopasowanie układu silnik spalinowy tłokowy - śruba stała, rezerwy konstrukcyjne mocy silnika i prędkości obrotowej silnika w układzie bezpośrednim napędu śruby, dobór obciążenia znamionowego silnika, ocena doboru układu silnik - śruba na podstawie prób morskich i prognozy modelowej, wpływ doboru tego układu na jego eksploatację, możliwości poprawy współpracy układu silnik - śruba,
b) układy przekładniowe, dobór przełożenia przekładni mechanicznej wielobiegowej, układy ze śrubą nastawną,
c) pole współpracy układu silnik spalinowy tłokowy - śruba nastawna,
d) charakterystyka optymalnej sprawności układu napędowego ze śrubą nastawną i wpływ warunków pływania na przebieg tej charakterystyki, zalety i wady śrub nastawnych.
11. Bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych: 4
a) typy napędu: głównego, pomocniczego, awaryjnego i ogólna budowa zespołów prądotwórczych,
b) rodzaje napędów prądnic i alternatorów,
c) ogólne zasady współpracy zespołów prądotwórczych,
d) rozruch, wpięcie na szyny, wypięcie z szyn, odstawianie z ruchu,
e) systemy monitoringu i kontroli zespołów prądotwórczych,
f) bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych (codzienna obsługa i działania remontowe),
g) działania prewencyjne, ograniczające występowanie uszkodzeń oraz działania po stwierdzeniu uszkodzeń lub nieprawidłowości w pracy zespołu prądotwórczego.
12. Zachowanie środków bezpieczeństwa podczas pełnienia wachty oraz procedury postępowania w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń, w szczególności w systemie paliwowym: 2
a) obchód siłowni:
- sprawdzanie parametrów pracy urządzeń i systemów oraz poziomów mediów w zbiornikach (przez obserwację czujników oraz organoleptycznie),
- sprawdzanie szczelności urządzeń i rurociągów,
b) postępowanie w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń:
- przyczyny występowania i definiowania zagrożenia, w tym pożarowego, oraz uszkodzeń i systemów, umiejętność oceny poziomu zagrożenia (pod kątem szybkości podejmowania działań),
- procedury awaryjne,
- działania niestandardowe,
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wachtowego za cały statek z załogą (wszczęcie alarmu przed przystąpieniem do akcji).
RAZEM: 44 44
e)
tabela 5.3.3 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II. III. IV. V.
1. Mechanizmy siłowni okrętowych: 7
a) rodzaje pomp oraz ich przeznaczenie, niesprawność, obsługa:
- pompy wirowe krętne,
- pompy wirowe krążeniowe,
- pompy wyporowe tłokowe,
- pompy wyporowe zębate,
- pompy wyporowe śrubowe,
- pompy wyporowe membranowe,
b) sprężarki wyporowe i wirowe, podział i zastosowanie,

niesprawność, obsługa,

c) urządzenia do oczyszczania paliw i olejów smarowych, cel stosowania, rodzaje wirówek i filtrów, metody oczyszczania, niesprawność, obsługa.
2. Mechanizmy pokładowe: 2
a) windy kotwiczne,
b) windy cumownicze.
3. Urządzenia pokładowe: 3
a) rodzaje i przeznaczenie urządzeń pokładowych,
b) urządzenia sterowe: klasyczne, stery strumieniowe, dysze Corta,
c) urządzenia kotwiczne i cumownicze: rodzaje, rozmieszczenie, przeznaczenie,
d) urządzenia przeładunkowe bomowe, dźwigowe, bramowe, suwnice.
4. Pompy i układy pompowe: 3
a) podział i klasyfikacja,
b) bilans energetyczny pompy i układu pompowego,
c) wydajność, moc i sprawność pompy,
d) pompy: wyporowe, tłokowe, zębate, śrubowe, z wirującymi cylindrami, łopatkowe - budowa i zastosowanie,
e) pompy wirowe kręte, przepływ cieczy przez wirnik, wysokość podnoszenia wirnika,
f) charakterystyki przepływu, mocy i sprawności pomp wirowych i wyporowych,
g) wyróżniki szybkobieżności pomp wirowych,
h) szeregowa i równoległa współpraca pomp z instalacjami,
i) kawitacja pomp i siły poosiowe,
j) pompy wirowe, krążeniowe: zasada pracy, budowa,
k) elementy konstrukcyjne pomp i eksploatacja pomp,
l) pompy strumieniowe: zasada pracy, budowa i eksploatacja,
m) działania prowadzone za pomocą systemów pompowych:
- bezpieczna eksploatacja ogólnostatkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń, jak i ważności w pracy siłowni, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności),
- bezpieczna eksploatacja ładunkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń pożarowego i chemicznego, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności),
- systemy monitoringu i kontroli systemów pompowych oraz ich ogólna budowa i działanie.
5. Sprężarki: 3
a) wiadomości teoretyczne na temat procesu sprężania, sprawność wolumetryczna,
b) budowa sprężarek tłokowych, śrubowych i łopatkowych,
c) rozrząd sprężarek,
d) eksploatacja sprężarek wyporowych,
e) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące sprężarek,
f) sprężarki wirowe: podział i zastosowanie,
g) podstawy teoretyczne pracy sprężarek wirowych i wentylatorów,
h) charakterystyki dławienia, mocy i sprawności,
i) współpraca sprężarki z przewodem i zbiornikiem,
j) pompowanie turbosprężarek, przyczyny, skutki i zapobieganie uszkodzeniom.
6. Urządzenia do oczyszczania paliw i olejów: 4 8
a) zanieczyszczenia paliw i olejów oraz ich wpływ na eksploatację silnika,
b) metody oczyszczania paliw i olejów,
c) sedymentacja grawitacyjna, wirowanie, filtrowanie paliw i olejów,
d) podstawy teoretyczne procesu wirowania,
e) budowa wirówek,
f) dobór parametrów wirowania,
g) eksploatacja wirówek paliwowych,
h) wirowanie olejów smarowych.
7. Filtry, filtracja i oczyszczanie: 2
a) podstawy teoretyczne filtracji,
b) przegrody filtracyjne,
c) budowa i eksploatacja filtrów paliwowych i olejowych,
d) odolejanie wód zęzowych, odolejacze - budowa i eksploatacja,
e) spalarki - budowa i eksploatacja,
f) urządzenia do obróbki ścieków sanitarnych - budowa i eksploatacja.
8. Wymienniki ciepła: 3
a) podział, budowa, charakter wymiany ciepła, dane charakterystyczne wymienników i ich eksploatacja,
b) wyparowniki: rodzaje, budowa, obsługa i eksploatacja,
c) rodzaje korozji w wymiennikach ciepła, sposoby jej zapobiegania,
d) wpływ czynników eksploatacyjnych na sprawność wymiennika ciepła.
9. Systemy hydrauliki okrętowej: hydraulika siłowa, wiadomości teoretyczne, podstawowe schematy, przykładowe rozwiązania instalacji, symbole stosowane w hydraulice. 6
10. Urządzenia sterowe: 6
a) urządzenia sterowe, podział,
b) zwrotność i stateczność kursowa statku,
c) teoria płata i obciążenia układu sterowego,
d) rodzaje uszkodzeń urządzeń sterowych,
e) budowa i obsługa elektrohydraulicznej maszyny sterowej: tłokowej, łopatkowej, toroidalnej,
f) regulacja maszyny sterowej,
g) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące urządzeń sterowych,
h) eksploatacja maszyny sterowej.
11. Śruby nastawne: 4
a) śruby nastawne, budowa mechanizmów śrub nastawnych, systemy sterowania śrubami,
b) eksploatacja śrub nastawnych.
12. Urządzenia pokładowe sterowane hydraulicznie: 8
a) windy kotwiczne i kabestany elektryczne, budowa i eksploatacja,
b) windy kotwiczne i kabestany hydrauliczne, budowa i eksploatacja,
c) budowa instalacji pokryw łukowych,
d) eksploatacja instalacji,
e) windy ładunkowe topenantowe, gajowe, budowa, obsługa i eksploatacja,
f) dźwigi hydrauliczne, budowa i obsługa,
g) rodzaje stabilizatorów,
h) zasada pracy stabilizatorów,
i) eksploatacja stabilizatorów przechyłów,
j) budowa i obsługa mechanizmów wind łodziowych.
RAZEM: 59 51 8
f)
tabela 5.3.17 otrzymuje brzmienie:
Lp. Zagadnienia Liczba godzin
W C L
I. II. III. IV. V.
1. Geometria kadłuba statku: 4
a) linie teoretyczne,
b) wymiary główne,
c) stosunki wymiarów głównych,
d) współczynniki pełnotliwości,
e) składowe masy,
f) wolna burta.
2. Typy wiązań i elementy konstrukcji statku. 4
3. Typy statków, rozplanowanie przestrzenne: 2
a) masowce,
b) drobnicowce,
c) promy,
d) zbiornikowce,
e) produktowce,
f) gazowce.
4. Rodzaje pędników. 2
5. Sposoby sterowania statkiem. 1
6. Zbiorniki, zasady sondowania zbiorników. 1
7. Obciążenia konstrukcji kadłuba: 3
a) wytrzymałość lokalna i ogólna kadłuba,
b) krzywe ciężarów wyporu i obciążeń,
c) zginanie kadłuba, wykres sił tnących i momentów gnących, skręcanie kadłuba.
8. Pływalność, stateczność, niezatapialność: 4
a) stateczność początkowa,
b) moment wychylający,
c) moment prostujący.
9. Stateczność dynamiczna: 4
a) kąt przechyłu dynamicznego,
b) kryteria stateczności,
c) wpływ swobodnych powierzchni cieczy na zachowanie się statku.
10. Materiały konstrukcyjne: 2
a) połączenia elementów,
b) ochrona przeciwkorozyjna.
11. Układy wiązań wewnętrznych kadłuba. 2
12. Konstrukcja dna, pokładów, burt, poszycia kadłuba: 2
a) grodzie, konstrukcja rufy i dziobu,
b) ładownie, zbiorniki.
13. Pędniki i stery, rodzaje. 1
14. Wyposażenie pokładowe. 1
15. Wyposażenie ratownicze. 1
16. Ogólna charakterystyka siłowni okrętowych: 1
a) typy siłowni,
b) budowa siłowni,
c) podstawowe systemy.
17. Przeglądy na statkach, ich zakresy, dokowanie. 2
18. Korzystanie z dokumentacji konstrukcyjnej i statecznościowej statku. 2
19. Działalność IMO i instytucji klasyfikacyjnych. 1
20. Znajomość podstawowych działań podejmowanych w przypadkach występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności: 4
a) analiza zagrożeń związanych z sytuacjami awaryjnymi zaistniałymi na skutek zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności,
b) znajomość procedur i działań ograniczających skutki zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności,
c) analiza możliwości użycia urządzeń i systemów awaryjnych oraz urządzeń i systemów głównych i pomocniczych w trybie awaryjnym,
d) prewencyjna rola bezpiecznej eksploatacji statku w ograniczeniu występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności.
RAZEM: 44 44
§  2.
Szkolenia w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy rozpoczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie dotychczasowych przepisów.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 519, Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.55.334

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy.
Data aktu: 24/03/2010
Data ogłoszenia: 07/04/2010
Data wejścia w życie: 22/04/2010