Zgłaszanie i przyjmowanie danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 27 grudnia 2010 r.
w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych

Na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania;
2)
wzory formularzy zgłoszeń meldunkowych;
3)
wzór wniosku o nadanie numeru PESEL;
4)
sposób prowadzenia ewidencji ludności;
5)
sposób prowadzenia ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Rozdział  2

Sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania

§  2. 
1. 
Dokonując zameldowania na pobyt stały, osoba przedstawia zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego oraz zgłasza dane, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, przez wypełnienie i podpisanie formularza "Zgłoszenie pobytu stałego".
2. 
Wzór formularza "Zgłoszenie pobytu stałego" stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Zameldowania dziecka, o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy, na pobyt stały dokonuje się na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia, przekazanego przez urząd stanu cywilnego, który sporządził ten akt, bez konieczności wypełniania formularza "Zgłoszenie pobytu stałego".
§  4. 
1. 
Zameldowania na pobyt stały osoby, o której mowa w art. 6 ust. 2 albo art. 7 ust. 2 ustawy, dokonuje w organie gminy właściwym ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa, odpowiednio, kierownik przedsiębiorstwa żeglugowego zatrudniającego tę osobę albo kierownik zakładu pracy zatrudniającego tę osobę.
2. 
Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.
§  5. 
1. 
Dokonując zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące, osoba zgłasza w organie gminy dane, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, oraz zamierzony okres pobytu przez wypełnienie i podpisanie formularza "Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące".
2. 
Wzór formularza "Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące" stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6. 
Zameldowania dziecka, o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy, na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące dokonuje się na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia, przekazanego przez urząd stanu cywilnego, który sporządził ten akt, bez konieczności wypełniania formularza "Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące".
§  7. 
1. 
Zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące osoby, o której mowa w art. 6 ust. 2 albo art. 7 ust. 2 ustawy, dokonuje w organie gminy właściwym ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa, odpowiednio, kierownik przedsiębiorstwa żeglugowego zatrudniającego tę osobę albo kierownik zakładu pracy zatrudniającego tę osobę.
2. 
Przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
§  8. 
1. 
Zameldowania na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące w zakładach wymienionych w art. 13 i 18 ustawy dokonuje w organie gminy kierownik zakładu, zgłaszając dane, o których mowa w art. 44b ust. 2 ustawy.
2. 
Przepisy § 2, § 5 i § 9 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy dokonuje się ustnie w organie gminy, w obecności właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, zgłaszając dane, o których mowa w art. 44a ust. 5 ustawy, oraz przedstawiając dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości.
2. 
Zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy osoba, o której mowa w art. 6 ust. 2 albo art. 7 ust. 2 ustawy, dokonuje, odpowiednio, u kierownika przedsiębiorstwa żeglugowego zatrudniającego tę osobę albo kierownika zakładu pracy zatrudniającego tę osobę.
§  10. 
1. 
Osoba dopełniająca obowiązku zameldowania na pobyt stały otrzymuje potwierdzenie zameldowania, ważne przez okres 2 miesięcy od dnia wystawienia.
2. 
W potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia osoby meldującej się, numer PESEL, jeżeli został nadany, serię i numer jej dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości oraz oznaczenie organu, który go wydał, adres zameldowania na pobyt stały.
§  11. 
1. 
Osoba dopełniająca obowiązku zameldowania na pobyt czasowy otrzymuje potwierdzenie zameldowania, ważne do czasu upływu terminu zameldowania.
2. 
W potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się: imię (imiona) i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia osoby meldującej się, numer PESEL, jeżeli został nadany, serię i numer jej dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości oraz oznaczenie organu, który go wydał, adres jej zameldowania na pobyt stały oraz adres i okres zameldowania na pobyt czasowy.

Rozdział  3

Sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do wymeldowania

§  12. 
1. 
Dokonując wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego, osoba zgłasza organowi gminy dane, o których mowa w art. 15 ust. 1a ustawy, przez wypełnienie i podpisanie formularza "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego".
2. 
Wzór formularza "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego" stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Dokonując wymeldowania z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące przed upływem okresu zgłoszonego przy zameldowaniu, osoba wymeldowująca się zgłasza organowi gminy dane, o których mowa w ust. 1, przez wypełnienie i podpisanie formularza "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące".
4. 
Wzór formularza "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące" stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  13. 
1. 
Przy wymeldowaniu z pobytu stałego osoby, o której mowa w art. 6 ust. 2 albo art. 7 ust. 2 ustawy, albo przebywającej w zakładach, o których mowa w art. 13 ustawy, przepisy § 12 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
2. 
Przy wymeldowaniu z pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące osoby, o której mowa w art. 6 ust. 2 i art. 7 ust. 2 ustawy, albo przebywającej w zakładach, o których mowa w art. 13 i 18 ustawy, przepisy § 12 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  14. 
Wymeldowania z miejsca pobytu czasowego do 3 miesięcy przed upływem okresu zgłoszonego przy zameldowaniu dokonuje się ustnie w organie gminy.
§  15. 
Wymeldowania z pobytu stałego osoby zmarłej dokonuje z urzędu właściwy organ gminy na podstawie odpisu skróconego aktu zgonu, przesłanego przez urząd stanu cywilnego, który akt ten sporządził, bez konieczności wypełniania formularza "Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego".

Rozdział  4

Sposób wykonywania obowiązku meldunkowego przez cudzoziemca

§  16. 
Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego przez cudzoziemca, obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członka jego rodziny niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisy § 2, 7, 9-11, 12 i 14 stosuje się odpowiednio.
§  17. 
1. 
Dokonując zameldowania na pobyt stały, cudzoziemiec przedstawia dokument, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy.
2. 
Dokonując zameldowania na pobyt stały, obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia dokument, o którym mowa w art. 26 ust. 2 ustawy.
§  18. 
Cudzoziemiec dokonuje zameldowania na pobyt czasowy na czas nie dłuższy niż okres legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wynikający z dokumentu potwierdzającego jego prawo pobytu.
§  19. 
1. 
Dokonując zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące, cudzoziemiec przedstawia dokument, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy.
2. 
Dokonując zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące, obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia dokument, o którym mowa w art. 26 ust. 4 ustawy.
§  20. 
Zameldowania na pobyt czasowy w zakładach hotelarskich lub w zakładach udzielających pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem lub wypoczynkiem cudzoziemiec, obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej dokonuje u kierownika zakładu lub upoważnionej przez niego osoby, przedstawiając dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zgłaszając dane, o których mowa w art. 44b ust. 2 ustawy.
§  21. 
Wymeldowania z zakładów, o których mowa w § 20, cudzoziemiec, obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej dokonuje ustnie u kierownika zakładu.

Rozdział  5

Sposób prowadzenia ewidencji ludności

§  22. 
Ewidencja ludności jest prowadzona przez organy gmin, wojewodów i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w formie i na zasadach określonych w ustawie, z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych.
§  23. 
Kierownik zakładu, o którym mowa w art. 13, 18 i 20 ustawy, prowadzi zbiór danych osób przebywających w zakładzie w formie książki zameldowań na pobyt czasowy do 3 miesięcy lub w systemie teleinformatycznym.
§  24. 
Organ gminy przyjmując zgłoszenie zameldowania na pobyt stały, wprowadza do zbioru danych stałych mieszkańców:
1)
dane określone w art. 11 ust. 1 ustawy - na podstawie formularza zgłoszenia pobytu stałego, o którym mowa w § 2;
2)
dane określone w art. 44a ust. 2 pkt 1-10,14-16 i 18 ustawy, a także dane określone w art. 44a ust. 1 pkt 12 i numer PESEL małżonka w przypadku osoby, która zawarła małżeństwo - na podstawie danych przekazanych z organu gminy poprzedniego miejsca pobytu stałego osoby.
§  25. 
Organ gminy przyjmując zgłoszenie zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące, wprowadza do zbioru danych obywateli polskich i cudzoziemców zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące dane określone w art. 44a ust. 4 ustawy na podstawie formularza zgłoszenia pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące, o którym mowa w § 5.
§  26. 
1. 
Organ gminy aktualizuje dane w gminnym zbiorze meldunkowym na podstawie:
1)
zameldowania lub wymeldowania;
2)
zmiany danych objętych rejestracją stanu cywilnego;
3)
zmiany imienia lub nazwiska;
4)
zmiany obywatelstwa;
5)
zmiany dowodu osobistego;
6)
zmiany numeru PESEL;
7)
zmiany danych niezbędnych do ustalenia obowiązku wojskowego.
2. 
Wzór wniosku o nadanie numeru PESEL stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Rozdział  6

Sposób prowadzenia ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych

§  27. 
Ewidencje wydanych i unieważnionych dowodów osobistych prowadzone są przez organy gmin oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych w formie i na zasadach określonych w ustawie, z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych.
§  28. 
1. 
Dokumenty złożone w celu wydania dowodu osobistego, dowody osobiste osób zmarłych i osób, które utraciły obywatelstwo polskie, oraz osób, które nie odebrały dowodu osobistego, organ gminy przechowuje w archiwum, w kopertach dowodowych według kolejności numerów dowodów osobistych w ramach poszczególnych serii.
2. 
Na kopercie dowodowej oznacza się: imię i nazwisko osoby, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego.
3. 
Koperty dowodowe mogą być oznakowane w inny sposób, jeżeli usprawni to pracę archiwum i zapewni szybkie odszukanie żądanej koperty.
§  29. 
1. 
Organ przyjmujący wniosek o wymianę dowodu osobistego lub wydanie nowego dowodu osobistego w miejsce utraconego, jeżeli nie posiada koperty dowodowej dotyczącej poprzedniego dowodu osobistego, wzywa organ gminy, który wydał poprzedni dowód osobisty, do nadesłania tej koperty.
2. 
Organ gminy, który wydał poprzedni dowód osobisty, przekazując kopertę dowodową, odnotowuje fakt utraty ważności tego dowodu osobistego.
3. 
Organ gminy, który wydał poprzedni dowód osobisty, przesyła kopertę dowodową niezwłocznie po otrzymaniu wezwania, o którym mowa w ust. 1, a wezwanie umieszcza w dotychczasowym miejscu przechowywania koperty.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  30. 
Formularze określone według wzorów ustalonych w załącznikach 1-5 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 236, poz. 1999, z późn. zm.) mogą być stosowane do dnia 31 lipca 2011 r.
§  31. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.3)
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198 i Nr 220, poz. 1414, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 39, poz. 306, Nr 69, poz. 595 i Nr 223, poz. 1777 oraz z 2010 r. Nr 167, poz. 1131 i Nr 239, poz. 1593.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 236, poz. 1999 oraz z 2003 r. Nr 38, poz. 333).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

ZGŁOSZENIE POBYTU STAŁEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO TRWAJĄCEGO PONAD 3 MIESIĄCE

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR

ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO TRWAJĄCEGO PONAD 3 MIESIĄCE

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5 

WZÓR

WNIOSEK O NADANIE NUMERU PESEL

wzór

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.257.1743

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zgłaszanie i przyjmowanie danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
Data aktu: 27/12/2010
Data ogłoszenia: 30/12/2010
Data wejścia w życie: 01/01/2011