Sposób przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 listopada 2010 r.
w sprawie sposobu przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów

Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa sposób przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
systemie SWIBŻ - oznacza to elektroniczny System Wymiany Informacji Bezpieczeństwa Żeglugi wykorzystywany przez administrację morską oraz służby współpracujące do celów monitorowania ruchu statków oraz automatycznej wymiany informacji dotyczących bieżącej sytuacji nawigacyjnej w polskich obszarach morskich, wczesnego ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach, jak również wspierania akcji ratowniczych, kryzysowych oraz ochrony statków i obiektów portowych;
2)
systemie SSAS - oznacza to system alertu o zagrożeniu ochrony statku, o którym mowa w prawidle 6 Rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), wraz z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr 35 poz. 177) i Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173);
3)
sytuacjach zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów - oznacza to zdarzenia zdefiniowane w sekcji 8.9 w odniesieniu do statków i sekcji 15.11 w odniesieniu do obiektów portowych, części B Międzynarodowego kodeksu dla ochrony statków i obiektów portowych, przyjętego w dniu 12 grudnia 2002 r. Rezolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów - Stron Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) oraz sytuacje określone w planach ochrony statków, obiektów portowych i portów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 i 19 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, zwanej dalej "ustawą".

Rozdział  2

Sposób przekazywania informacji

§  3.
1.
Informacje w zakresie ochrony żeglugi i portów przekazuje się, z zastrzeżeniem § 4-7, za pomocą otwartych systemów komunikacji i korespondencji.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, w miarę możliwości technicznych, chroni się przed dostępem osób niezwiązanych bezpośrednio z przedmiotem przekazywanych informacji.
§  4.
Oceny stanu ochrony obiektów portowych i portów oraz plany ochrony obiektów portowych i portów przesyła się z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§  5.
1.
Do przekazywania ze statków alertu o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony stosuje się system SSAS.
2.
Sposób przekazywania informacji przez punkt odbioru alertu w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku określają przepisy wydane na podstawie art. 17 pkt 2 ustawy.
§  6.
Informacje w zakresie ochrony statków w sytuacji aktu piractwa lub napadu zbrojnego przekazuje się w sposób uwzględniający pkt 2.1 i 3.1 Zalecenia Komisji (2010/159/UE) z dnia 11 marca 2010 r. dotyczącego środków ochrony własnej i zapobiegania aktom piractwa i rozboju z użyciem broni skierowanym przeciwko statkom (Dz. Urz. UE L 67 z 17.03.2010, str. 13).
§  7.
1.
Do przekazywania informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów pomiędzy podmiotami administracji morskiej i służb współpracujących stosuje się system SWIBŻ.
2.
Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów przekazuje się w trybie alertu.
3.
Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacjach, gdy nie występuje zagrożenie lub naruszenie ochrony żeglugi i portów, przekazuje się w trybie zdarzenia publicznego lub prywatnego.
4.
Informacje w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów potwierdza się drogą telefoniczną lub radiową, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub za pośrednictwem posłańca.
§  8.
Informacje podczas ćwiczeń lub testów technicznych przekazuje się w sposób zapowiedziany i umożliwiający rozróżnienie ich od informacji przekazywanych w sytuacjach rzeczywistego zagrożenia lub naruszenia ochrony.

Rozdział  3

Obieg informacji

§  9.
1.
Kapitan lub oficer ochrony statku informuje oficera ochrony armatora o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku.
2.
Oficer ochrony armatora przekazuje informacje o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku do punktu odbioru alertu, o którym mowa w § 5 ust. 2.
3.
Kapitan, oficer ochrony statku lub oficer ochrony armatora informuje za pomocą innych dostępnych środków łączności o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku, z zastrzeżeniem § 3, regionalny punkt kontaktowy w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, lub gdy nie można przesłać alertu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§  10.
Oficer ochrony obiektu portowego informuje oficera ochrony portu i właściwy regionalny punkt kontaktowy o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony obiektu portowego.
§  11.
Oficer ochrony portu informuje właściwego oficera ochrony obiektu portowego i właściwy regionalny punkt kontaktowy o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony portu.
§  12.
Regionalny punkt kontaktowy po otrzymaniu informacji o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów generuje alert w systemie SWIBŻ oraz przekazuje informacje do:
1)
centralnego punktu kontaktowego;
2)
służby dyżurnej operacyjnej właściwego terytorialnie oddziału Straży Granicznej;
3)
dyżurnej służby operacyjnej Marynarki Wojennej;
4)
właściwego wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego;
5)
oficerów ochrony odpowiednio statku, armatora, obiektu portowego lub portu, których sytuacja zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów może dotyczyć.
§  13.
Centralny punkt kontaktowy po otrzymaniu informacji od regionalnego punktu kontaktowego lub punktu odbioru alertu przekazuje informację do:
1)
Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
2)
Centrum Antyterrorystycznego.
§  14.
Podczas realizacji zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, w przypadkach wystąpienia zdarzeń lub przesłanek, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy, oraz w przypadku, o którym mowa w art. 46 ustawy, dopuszcza się możliwość bezpośredniego przepływu informacji pomiędzy oficerami ochrony, o których mowa w § 12 pkt 5.
§  15.
W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, dyrektor właściwego urzędu morskiego o wprowadzeniu poziomu ochrony 2 niezwłocznie informuje centralny punkt kontaktowy.
§  16.
W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, o wprowadzeniu poziomu ochrony 3 informuje się Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, oraz właściwego terytorialnie wojewodę za pośrednictwem wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego.
§  17.
Centralny punkt kontaktowy informuje o wprowadzonych środkach ochrony na morzu i o naruszeniu ochrony statków Komisję Europejską, Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy.
§  18.
1.
Centralny punkt kontaktowy, regionalne punkty kontaktowe i punkt odbioru alertu posiadają listę teleadresową ochrony żeglugi i portów, sporządzoną zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia, w zakresie właściwym dla obszaru odpowiedzialności.
2.
Dane zawarte w liście teleadresowej ochrony żeglugi i portów sprawdza się nie rzadziej niż co 3 miesiące.
3.
Informacje o zmianach danych, o których mowa w ust. 2, są przekazywane do centralnego punktu kontaktowego, który przekazuje informację o zmianach do regionalnych punktów kontaktowych i punktu odbioru alertu.
4.
Po sprawdzeniu lub aktualizacji danych, o których mowa w ust. 2, sporządza się raporty sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, i przekazuje do centralnego punktu kontaktowego.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 LISTA TELEADRESOWA OCHRONY ŻEGLUGI I PORTÓW

Osoby odpowiedzialne Częstotliwość radiowa lub kanał VHF Numery telefonów Numer faksu Adres e-mail Adres
PORT ..................................
KP - kapitanat portu
PSO - oficer ochrony portu
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego
.......................................
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego
.......................................
ditto
PORT ..................................
KP - kapitanat portu
PSO - oficer ochrony portu
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego
.......................................
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego
........................
ditto
CSO -

Oficer ochrony armatora

......................................
CSO -

Oficer ochrony armatora

......................................
ditto
MRCK - Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne
PCK - pomocnicze centrum koordynacyjne
POA - punkt odbioru alertu
CPK - centralny punkt kontaktowy
RPK - regionalny punkt kontaktowy
MOSG - służba dyżurna operacyjna Morskiego Oddziału Straży Granicznej
NOSG - służba dyżurna operacyjna Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej
COM - dyżurna służba operacyjna Marynarki Wojennej
WCZK - wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego
KWP - komenda wojewódzka Policji
PSP - komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej
UCEL - urząd celny właściwy dla miejsca zagrożenia
DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni
DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku
DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie
MIN - minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
WOJ - właściwy terytorialnie wojewoda
RCB - Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
ABW - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
CAT - Centrum Antyterrorystyczne

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Raport

(miejscowość, data)

...................................................

...................................................

...................................................

(jednostka raportująca)

sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów

Niniejszym zgłaszam sprawdzenie danych teleadresowych niniejszych podmiotów obiegu informacji w sytuacjach zagrożenia żeglugi i portów:

PSO - oficer ochrony portu

PFSO - oficer ochrony obiektów portowych

PSO - oficer ochrony armatora

KP - kapitanat portu

MRCK - Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne

PCK - pomocnicze centrum koordynacyjne

POA - punkt odbioru alertu

CPK - centralny punkt kontaktowy

RPK - regionalny punkt kontaktowy

OSG - służba dyżurna operacyjna oddziału Straży Granicznej

COM - dyżurna służba operacyjna Marynarki Wojennej

WCZK - wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego

KWP - komenda wojewódzka Policji

PSP - komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej

UCEL - urząd celny właściwy dla miejsca zagrożenia

DUM - dyrektor urzędu morskiego

MIN - minister właściwy do spraw gospodarki morskiej

WOJ - właściwy terytorialnie wojewoda

RCB - Rządowe Centrum Bezpieczeństwa

ABW - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

CAT - Centrum Antyterrorystyczne

wprowadzone zmiany danych:

........................................................................... .............................................

(imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej) (podpis)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.217.1431

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów.
Data aktu: 05/11/2010
Data ogłoszenia: 19/11/2010
Data wejścia w życie: 04/12/2010