Statut Narodowego Centrum Nauki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 9 września 2010 r.
w sprawie statutu Narodowego Centrum Nauki

Na podstawie art. 1 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowemu Centrum Nauki nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2010 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT NARODOWEGO CENTRUM NAUKI

Rozdział  1

Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Narodowego Centrum Nauki

§  1. 
Organami Narodowego Centrum Nauki, zwanego dalej "Centrum", są:
1)
Dyrektor Narodowego Centrum Nauki, zwany dalej "Dyrektorem";
2)
Rada Narodowego Centrum Nauki, zwana dalej "Radą".
§  2. 
1. 
Dyrektor kieruje działalnością Centrum, reprezentuje je na zewnątrz oraz wykonuje inne zadania określone w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384), zwanej dalej "ustawą".
2. 
Do zadań Dyrektora należy:
1)
przygotowywanie i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw nauki 2  , zwanemu dalej "Ministrem", projektu rocznego planu działalności Centrum oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań Centrum;
2)
przygotowywanie i, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady, przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia projektu rocznego planu finansowego Centrum i planu finansowego w układzie zadaniowym na dany rok budżetowy oraz na 2 kolejne lata, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla przedłożenia materiałów do projektu ustawy budżetowej;
3)
przygotowywanie i przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Centrum wraz ze sprawozdaniem z badania sporządzonym przez firmę audytorską, o której mowa w art. 42 ustawy;
4)
przeprowadzanie konkursu na stanowisko zastępcy dyrektora;
5)
występowanie do Ministra z wnioskami o przyznanie dotacji budżetowych dla Centrum;
6)
zawieranie umów w sprawach należących do zadań Centrum, z zastrzeżeniem ust. 3;
7)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Biura Centrum, zwanego dalej "Biurem";
8)
nadawanie regulaminu organizacyjnego Biuru;
9)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ustawy.
3. 
Zgody Rady wymaga zawieranie przez Dyrektora umów dotyczących rozporządzania majątkiem Centrum o wartości rynkowej przekraczającej równowartość w złotych kwoty 250.000 euro, obliczonej na podstawie średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski według stanu z dnia poprzedzającego dzień wystąpienia o zgodę.
§  3. 
1. 
Dyrektor działa przy pomocy:
1)
nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora;
2)
głównego księgowego Centrum;
3)
kierowników komórek organizacyjnych Biura.
2. 
W czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Centrum kieruje i reprezentuje je na zewnątrz zastępca wyznaczony przez Dyrektora.
3. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora pełnomocnictw do reprezentowania Centrum na zewnątrz w sprawach określonego rodzaju. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.
4. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Centrum.
5. 
Zastępcy Dyrektora sprawują nadzór nad wyznaczonymi przez Dyrektora obszarami działalności Centrum.
§  4. 
Dyrektor może udzielać pełnomocnictw i upoważnień, o których mowa w § 3 ust. 3 i 4, także innym pracownikom Centrum.
§  5. 
Dyrektor na wniosek Rady powołuje Zespoły Ekspertów, o których mowa w art. 18 pkt 7 ustawy, mające za zadanie sporządzanie ocen wniosków składanych przez uprawnione podmioty w konkursach, o których mowa w art. 20 ust. 2 ustawy, oraz przygotowywanie na tej podstawie list rankingowych.
§  6. 
1. 
Rada działa na podstawie ustawy, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez nią regulaminu.
2. 
Rada wykonuje swoje zadania kolegialnie.
3. 
Członkowie Rady wykonują swoje funkcje osobiście i nie mogą ustanawiać pełnomocników.
§  7. 
Do zadań Rady należy:
1)
określanie maksymalnie 30 dyscyplin lub grup dyscyplin, w ramach których będą ogłaszane i przeprowadzane konkursy na realizację projektów badawczych;
2)
określanie priorytetowych obszarów badań podstawowych zgodnych ze strategią rozwoju kraju;
3)
ustalanie wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację projektów badawczych w ramach poszczególnych dyscyplin lub grup dyscyplin;
4)
określanie tematyki projektów badawczych i warunków przeprowadzania konkursów na ich realizację;
5)
ogłaszanie konkursów na finansowanie stypendiów doktorskich i staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora;
6)
ocena merytoryczna wykonania zadań realizowanych przez Dyrektora, jego zastępców oraz Koordynatorów Dyscyplin;
7)
wybór spośród wybitnych naukowców polskich i zagranicznych Zespołów Ekspertów odpowiedzialnych za ocenę wniosków złożonych w konkursach;
8)
powołanie Komisji Odwoławczej, złożonej z członków Rady, w celu rozpatrywania odwołań od decyzji Dyrektora, w sprawach określonych w art. 33 ust. 2 ustawy;
9)
powoływanie, na wniosek Dyrektora, zewnętrznego audytora do oceny pracy Zespołów Ekspertów lub Koordynatorów Dyscyplin;
10)
opiniowanie rocznych planów i sprawozdań, o których mowa w art. 11 ust. 5 i 6 ustawy;
11)
zatwierdzanie rocznych planów i sprawozdań, o których mowa w art. 11 ust. 7 ustawy;
12)
wyrażanie zgody na zawieranie przez Dyrektora umów dotyczących rozporządzania majątkiem Centrum o wartości rynkowej przekraczającej równowartość w złotych kwoty 250.000 euro, obliczonej na podstawie średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski według stanu z dnia poprzedzającego dzień wystąpienia o zgodę;
13)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ustawy.
§  8. 
1. 
Minister zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie Rady danej kadencji. Pierwsze posiedzenie Rady odbywa się nie później niż w terminie 15 dni od dnia powołania członków Rady.
2. 
Rada na pierwszym posiedzeniu uchwala regulamin Rady określający szczegółowy tryb jej działania, tryb wyboru przewodniczącego oraz powołania komisji Rady.
3. 
Rada wybiera przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu Rady danej kadencji.
4. 
Do czasu wybrania przewodniczącego obradom Rady przewodniczy najstarszy członek Rady.
§  9. 
1. 
Rada powołuje Komisję Odwoławczą oraz jej przewodniczącego. W skład Komisji Odwoławczej wchodzi 5 członków reprezentujących różne grupy dziedzin nauki.
2. 
Członkowie Komisji Odwoławczej nie mogą uczestniczyć w pracach Rady związanych z oceną wniosków i przyznawaniem środków finansowych na realizację badań naukowych.
3. 
Członek Komisji Odwoławczej nie bierze udziału w postępowaniu odwoławczym w przypadku, gdy pozostaje z wnioskodawcą w takim stosunku prawnym, że może zaistnieć konflikt interesów.
§  10. 
Przewodniczący Rady, stosownie do potrzeb, powołuje spośród członków Rady na czas określony komisje do wykonania określonych zadań.
§  11. 
1. 
Posiedzenia Rady odbywają się stosownie do potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 2 miesiące.
2. 
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady. W razie niemożności zwołania posiedzenia przez przewodniczącego Rady posiedzenie Rady zwołuje członek Rady wyznaczony przez przewodniczącego Rady.
3. 
Posiedzenie Rady zwołuje się także na pisemny wniosek Dyrektora lub co najmniej 11 członków Rady, złożony do przewodniczącego Rady. We wniosku wskazuje się proponowany porządek obrad.
4. 
Posiedzenie, o którym mowa w ust. 3, powinno odbyć się najpóźniej w terminie dwóch tygodni od dnia zgłoszenia wniosku do przewodniczącego Rady.
5. 
Posiedzenia Rady prowadzi przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności - członek Rady wyznaczony przez przewodniczącego Rady.
6. 
Z ważnych przyczyn posiedzenie Rady może być odwołane, po uprzednim zawiadomieniu członków Rady, co najmniej na 7 dni przed datą planowanego posiedzenia.
§  12. 
1. 
Zawiadomienie o posiedzeniu Rady przesyła się członkom Rady listem poleconym, pocztą elektroniczną, za pomocą faksu albo dostarcza osobiście, co najmniej na 10 dni przed terminem posiedzenia Rady.
2. 
Z ważnych powodów termin, o którym mowa w ust. 1, może ulec skróceniu, jednak nie może być krótszy niż 7 dni.
3. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, określa termin, miejsce posiedzenia oraz porządek obrad.
§  13. 
1. 
Rada podejmuje uchwały na posiedzeniu w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przekazania sprawy.
2. 
W sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę przewodniczący Rady może zdecydować o podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Z podjęcia uchwały w trybie obiegowym sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady.
3. 
Uchwały Rady zapadają bezwzględną większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy członków Rady.
4. 
W przypadku rozpatrywania spraw personalnych lub na wniosek co najmniej jednego członka Rady przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie tajne.
§  14. 
1. 
W posiedzeniach Rady mają prawo uczestniczyć, bez prawa głosu, Dyrektor, zastępcy Dyrektora, eksperci, członkowie Zespołów Ekspertów, Koordynatorzy Dyscyplin, z zastrzeżeniem ust. 2, a także osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
2. 
Eksperci, członkowie Zespołów Ekspertów oraz Koordynatorzy Dyscyplin mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady, jeżeli przedmiotem jej prac są sprawy dotyczące wykonywanych przez nich zadań.
§  15. 
1. 
Z posiedzeń Rady sporządza się protokół, który podpisuje osoba prowadząca posiedzenie Rady.
2. 
Protokół zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce posiedzenia;
2)
listę członków Rady i innych osób uczestniczących w posiedzeniu;
3)
przyjęty porządek obrad;
4)
przebieg obrad i treść uchwał.
3. 
Protokoły przechowuje się w Biurze.

Rozdział  2

Organizacja Biura

§  16. 
Do zadań Biura należy administracyjna obsługa Centrum.
§  17. 
1. 
W skład Biura wchodzą:
1)
komórki organizacyjne właściwe do spraw:
a)
zarządzania programami badań naukowych w ramach poszczególnych dyscyplin lub grup dyscyplin nauki,
b)
zarządzania programami wsparcia rozwoju osób rozpoczynających karierę naukową, stypendiami doktorskimi i stażami po uzyskaniu stopnia naukowego doktora,
c)
analiz, ewaluacji, kontroli i informacji,
d)
administracyjnych i organizacyjno-prawnych,
e)
finansowo-księgowych;
2)
stanowisko samodzielne: główny księgowy Centrum.
2. 
Bezpośredni nadzór nad komórkami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-d, sprawują Dyrektor lub zastępcy Dyrektora na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym Centrum.
3. 
Bezpośredni nadzór nad komórką właściwą do spraw finansowo-księgowych sprawuje główny księgowy Centrum.
4. 
Szczegółową organizację i sposób działania Biura, w tym nazwy oraz zadania komórek organizacyjnych, określa regulamin organizacyjny Biura nadany przez Dyrektora.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596)
2 Obecnie minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1220 i 2327).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.134 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Statut Narodowego Centrum Nauki.
Data aktu: 09/09/2010
Data ogłoszenia: 21/01/2021
Data wejścia w życie: 01/10/2010