Szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia 29 czerwca 2010 r.
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa

Na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji oraz sposób postępowania w zakresie uzupełniania środków brakujących na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
§  2. 
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
§  3. 
1. 
Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1)
przychody i koszty Funduszu;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i na koniec roku budżetowego, w tym należności i zobowiązania.
2. 
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej.
3. 
Dysponent Funduszu w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej zatwierdza plan z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
§  4. 
Właściwa delegatura terenowa ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonuje weryfikacji środków finansowych wpływających na rachunek Funduszu na podstawie dokumentacji przekazanej protokolarnie przez organ założycielski w terminie 30 dni od dnia wykreślenia z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, zawierającej w szczególności:
1)
dokumenty związane z zakończeniem procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego;
2)
dokumenty potwierdzające przekazanie na rachunek Funduszu środków finansowych pozostałych po przedsiębiorstwie państwowym wykreślonym z rejestru sądowego;
3)
dokumenty potwierdzające istnienie oraz wymagalność należności przekazywanych wraz z mieniem pozostałym po przedsiębiorstwie państwowym wykreślonym z rejestru sądowego, w szczególności tytuły prawne i egzekucyjne oraz dokumenty potwierdzające działania podejmowane w celu dochodzenia należności;
4)
notę księgową, wystawioną na wartość należności przekazanych ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa jako następcy prawnemu przedsiębiorstwa państwowego wykreślonego z rejestru sądowego, z wyszczególnieniem należnych, a niezaspokojonych należności stanowiących zgodnie z przepisami o rachunkowości aktywa przedsiębiorstwa wykreślonego z rejestru, z uwzględnieniem należności głównej oraz odsetek za zwłokę, według stanu na dzień wyksięgowania należności z ksiąg rachunkowych organu założycielskiego.
§  5. 
Koszty ujęte w planie mogą być pokrywane w granicach kwot określonych w tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody i środki finansowe pozostałe z okresów poprzednich.
§  6. 
1. 
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa po rozpatrzeniu wniosku likwidatora tego podmiotu, sporządzonego zgodnie z wzorem wniosku o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa po rozpatrzeniu wniosku syndyka masy upadłości tego podmiotu, sporządzonego zgodnie z wzorem wniosku o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  8. 
Przekazanie środków Funduszu na dofinansowanie procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego następuje po zawarciu, odpowiednio, z likwidatorem lub syndykiem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu kosztów procesu likwidacyjnego albo postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
§  9. 
Dokonywanie lokat, o których mowa w art. 56 ust. 2a ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, nie może uchybiać terminowym wypłatom środków finansowych na cele Funduszu, wskazane w art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, lub w inny sposób ograniczać realizacji tych celów.
§  10. 
1. 
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
2. 
Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta Funduszu.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 3 lipca 2010 r.3)
______

1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109, z 2009 r. Nr 13, poz. 70 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 144 i Nr 108, poz. 685.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 789), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620 i Nr 108, poz. 685).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

....................................., dnia .....................................

WNIOSEK

O UZUPEŁNIENIE BRAKUJĄCYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA POKRYCIE KOSZTÓW

PROCESU LIKWIDACYJNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWEGO/SPÓŁKI

Z UDZIAŁEM SKARBU PAŃSTWA*

1. Firma podmiotu: .....................................................................................................................................................

2. NIP: ........................................................................................................................................................................

3. REGON: .................................................................................................................................................................

4. Wnioskodawca: ......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

................................................................................................................................................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

................................................................................................................................................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Podstawa prawna likwidacji podmiotu:

................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................

6. Data rozpoczęcia procesu likwidacji: .....................................................................................................................

(dzień, miesiąc, rok)

7. Koszty procesu likwidacji i źródła ich sfinansowania na dzień złożenia wniosku

Koszty

likwidacji

ogółem według

harmonogramu

Przychody

ogółem według

harmonogramu

Kwota

wydatkowana

dotychczas

przez

likwidatora

Zaktualizo-

wane koszty

ogółem

Kwota

zapotrzebo-

wania

ogółem

Źródła pokrycia

brakujących środków

w poszczególnych latach

Przewidywane

wpływy na

Fundusz Skarbu

Państwa po

zakończeniu

likwidacji

środki

podmiotu

Fundusz

Skarbu

Państwa

8. Przewidywany termin zakończenia procesu likwidacji: ..........................................................................................

(miesiąc, rok)

9. Kwota dofinansowania z Funduszu Skarbu Państwa wnioskowana przez likwidatora w złotych: .........................

słownie: ..................................................................................................................................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na następujący rachunek bankowy:

Nazwa posiadacza rachunku bankowego: ............................................................................................................

Nazwa banku: ........................................................................................................................................................

Numer rachunku: ...................................................................................................................................................

11. Preliminarz kosztów procesu likwidacyjnego podmiotu obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu

Państwa

Lp. Wyszczególnienie Kwota Termin realizacji

(miesiąc/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu Państwa

Rok Wyszczególnienie w zł
Rok ....... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał Ogółem
Rok ....... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał Ogółem

Oświadczam, że koszty, o których mowa w pkt 11, nie stanowią zobowiązań likwidowanego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot środków pochodzących z Funduszu Skarbu

Państwa notą księgową oraz do udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów, poświadczo-

nych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki.

.....................................................................................................

(data) (podpis likwidatora)

Załączniki do wniosku:

1. Opinia organu założycielskiego lub organu nadzorującego do wniosku likwidatora

2. Bilans otwarcia likwidacji (w przypadku likwidacji trwającej dłużej niż 1 rok - ostatni bilans)

3. Opis przebiegu likwidacji

4. Wykaz rzeczowych składników majątkowych likwidowanego podmiotu wraz z aktualną wyceną, jeżeli została wykonana

do dnia złożenia wniosku

_______________

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

...................................., dnia .......................

WNIOSEK

O UZUPEŁNIENIE BRAKUJĄCYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA POKRYCIE KOSZTÓW

POSTĘPOWANIA UPADŁOŚCIOWEGO PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWEGO/SPÓŁKI

Z UDZIAŁEM SKARBU PAŃSTWA*

1. Firma podmiotu: ...............................................................................................................................................

2. NIP: ..................................................................................................................................................................

3. REGON: ...........................................................................................................................................................

4. Wnioskodawca: ................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

..........................................................................................................................................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

..........................................................................................................................................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

6. Kwota przewidywana do podziału między wierzycieli masy upadłości:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

7. Koszty postępowania upadłościowego finansowane z masy upadłości:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

8. Przewidywany termin zakończenia postępowania upadłościowego: ...............................................................

(miesiąc, rok)

9. Kwota dofinansowania z Funduszu Skarbu Państwa wnioskowana przez syndyka w złotych: .......................

słownie: ............................................................................................................................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na następujący rachunek bankowy:

Nazwa posiadacza rachunku bankowego: .......................................................................................................

Nazwa banku: ..................................................................................................................................................

Numer rachunku: .............................................................................................................................................

11. Preliminarz kosztów postępowania upadłościowego podmiotu obejmujący dofinansowanie z Funduszu

Skarbu Państwa

Lp. Wyszczególnienie Kwota Termin realizacji

(miesiąc/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu Państwa

Rok Wyszczególnienie w zł
Rok ...... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał Ogółem
Rok ...... I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał Ogółem

Oświadczam, że koszty, o których mowa w pkt 11, nie stanowią zobowiązań upadłego podmiotu. Zobowiązuję

się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą

księgową oraz do udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów, poświadczonych za zgodność

z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki.

.................................................................................................................

(data) (podpis syndyka)

Załączniki do wniosku:

1. Opinia sędziego komisarza do wniosku syndyka

2. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości

3. Bilans otwarcia upadłości (w przypadku upadłości trwającej dłużej niż 1 rok - ostatni bilans)

4. Opis przebiegu upadłości

5. Wykaz rzeczowych składników majątkowych podmiotu przeznaczonych do zbycia wraz z wyceną na dzień ogłoszenia

upadłości oraz zestawienie informujące o wartości sprzedanego majątku w celu zaspokojenia wierzycieli

6. Postanowienie sądu o przyznaniu zaliczek w poczet wynagrodzenia syndyka

7. Postanowienie sądu o wynagrodzeniu syndyka

______________

* Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.118.801

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.
Data aktu: 29/06/2010
Data ogłoszenia: 02/07/2010
Data wejścia w życie: 03/07/2010