Systemy teleinformatyczne stosowane do realizacji zadań w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego w urzędach administracji publicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 22 czerwca 2010 r.
w sprawie systemów teleinformatycznych stosowanych do realizacji zadań w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego w urzędach administracji publicznej 2

Na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, z późn. zm. 3 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
opis systemów teleinformatycznych stosowanych w urzędach administracji publicznej realizujących zadania w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
2)
wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i rozwoju systemu;
3)
sposób postępowania w zakresie stwierdzenia zgodności oprogramowania z dokumentacją systemu.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dokumentacji systemu - oznacza to szczegółowy opis systemu teleinformatycznego zawierający jego strukturę, wymaganą funkcjonalność oraz sposób i zakres komunikacji między elementami jego struktury;
2)
ministrze - oznacza to ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;
3)
okresie przejściowym - oznacza to okres określony w ogłoszeniu nowej wersji dokumentacji systemu, w którym dopuszcza się stosowanie dotychczasowej wersji dokumentacji systemu;
4)
oprogramowaniu - oznacza to program użytkowy (aplikację) wspierający wykonywanie zadań związanych z obsługą świadczeń z funduszu alimentacyjnego w urzędach realizujących te zadania;
5)
poziomie - oznacza to zakres funkcji realizowanych przez oprogramowanie, na który wydawane jest świadectwo zgodności;
6)
procedurze zgodności - oznacza to zespół działań polegających na sprawdzeniu kompletności złożonej przez producenta dokumentacji, a następnie po jej pozytywnej ocenie wykonanie testu oprogramowania w celu ustalenia zgodności oprogramowania z dokumentacją systemu;
7)
producencie - oznacza to przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm. 4 ), obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatela Konfederacji Szwajcarskiej, obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub osobę prawną posiadającą siedzibę w jednym z tych państw, posiadających autorskie prawa majątkowe do oprogramowania;
8)
scenariuszu testowym - oznacza to dokument opisujący podstawowe funkcje oprogramowania, uwzględniający procedury ich obsługi, służący do weryfikacji realizacji minimalnych wymagań dla oprogramowania, który jest udostępniany razem z dokumentacją systemu;
9)
świadczeniu - oznacza to świadczenie z funduszu alimentacyjnego;
10)
terminie dostosowawczym - oznacza to termin, do którego producenci są obowiązani zgłosić fakt dostosowania oprogramowania do nowej dokumentacji systemu;
11)
wersji dokumentacji systemu - oznacza to kolejny numer ogłoszonej dokumentacji systemu związany z kolejnym numerem wersji oprogramowania zgodnego z tą dokumentacją.
§  3.
Struktura systemu teleinformatycznego stosowanego w urzędach realizujących zadania w zakresie świadczeń określa podział tego systemu na elementy, uwzględniając:
1)
hierarchię:
a)
do obsługi zadań realizowanych w urzędach gmin, ośrodku pomocy społecznej lub innej jednostce organizacyjnej gminy,
b)
do obsługi zadań realizowanych w urzędach marszałkowskich lub w regionalnych ośrodkach polityki społecznej;
2)
organizację i minimalną funkcjonalność systemu teleinformatycznego:
a)
związaną z realizacją zadań w urzędzie gminy, ośrodku pomocy społecznej lub innej jednostce organizacyjnej gminy, którą zapewnia: rejestracja wniosków o świadczenia wraz z załącznikami, wprowadzenie niezbędnych danych o wnioskodawcach i członkach rodziny, zapisanie informacji o sposobie rozpatrzenia wniosków o świadczenia, realizacja świadczeń zarówno w formie pieniężnej, jak i rzeczowej, rozliczenie świadczeń poprzez ustalenie zwrotów i potrąceń, generowanie wymaganych sprawozdań oraz danych do zbioru centralnego zawierającego zestaw danych jednostkowych, którego zakres informacyjny obejmuje wszystkie dane o realizacji świadczeń w formacie i strukturze określonych w dokumentacji systemu, a także monitorowanie każdego z etapów postępowania administracyjnego,
b)
związaną z realizacją zadań w urzędach marszałkowskich lub w regionalnych ośrodkach polityki społecznej, którą zapewnia: rejestracja wniosków o świadczenia wraz z załącznikami, wprowadzenie niezbędnych danych o wnioskodawcach i członkach rodziny, zapisanie informacji o sposobie rozpatrzenia wniosków o świadczenia, przysłanie danych o wydanych dokumentach związanych ze sposobem załatwienia wniosków przekazywanych do urzędu gminy, ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy, w formacie i strukturze określonych w dokumentacji systemu, a także monitorowanie każdego z etapów postępowania administracyjnego;
3)
komunikację pomiędzy elementami tego systemu przez zastosowanie jednolitych standardów przesyłu danych w formacie XML:
a)
dla sprawozdań oraz danych z zakresu zbioru centralnego przekazywanych przez urząd gminy do urzędu wojewódzkiego lub bezpośrednio wczytywanych do baz danych gromadzących dane zbioru centralnego,
b)
dotyczących wydanych dokumentów związanych ze sposobem załatwienia wniosków o świadczenia przekazywanych przez urząd marszałkowski do urzędu gminy.
§  4.
Zestawienie struktur dokumentów elektronicznych w formacie XML, o którym mowa w § 3 pkt 3, wraz z formatami danych oraz protokołami komunikacyjnymi i szyfrującymi udostępnia się razem z dokumentacją systemu na stronie internetowej wskazanej w ogłoszeniu, o którym mowa w § 6.
§  5.
System teleinformatyczny spełnia wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa:
1)
przetwarzania danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm. 5 ) oraz zgodnie z przepisami w sprawie dokumentacji i przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych, system informatyczny gwarantuje bezpieczeństwo poprzez ochronę i kontrolę dostępu do zasobów tego systemu - na poziomie bezpieczeństwa co najmniej podwyższonym, natomiast w przypadku danych udostępnianych w sieci publicznej oraz przesyłów danych pomiędzy elementami tego systemu - na wysokim poziomie bezpieczeństwa;
2)
posiadania przez każdego użytkownika systemu teleinformatycznego identyfikatora służącego do autoryzacji oraz wbudowanie mechanizmu monitoringu umożliwiającego rejestrację prób logowania do systemu teleinformatycznego, a także określenie wykazu czynności realizowanych przez użytkowników, które muszą być rejestrowane przez system teleinformatyczny;
3)
posiadania wbudowanych funkcji umożliwiających okresowe automatyczne wykonywanie kopii bezpieczeństwa.
§  6.
Minister ogłasza w prasie o zasięgu ogólnokrajowym i w Biuletynie Informacji Publicznej informacje o:
1)
obowiązującej wersji dokumentacji systemu;
2)
terminie dostosowawczym;
3)
okresie przejściowym;
4)
adresie internetowym, pod którym udostępniono obowiązującą wersję dokumentacji systemu wraz z zestawem scenariuszy testowych.
§  7.
1.
Minister stwierdza zgodność oprogramowania z aktualną wersją dokumentacji systemu na podstawie procedury zgodności.
2.
Stwierdzenie zgodności oprogramowania z dokumentacją systemu następuje w świadectwie zgodności.
§  8.
1.
Zgłoszenie oprogramowania do procedury zgodności następuje na wniosek producenta.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę producenta i adres jego siedziby;
2)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby wyznaczonej do kontaktów w czasie trwania procedury zgodności;
3)
określenie poziomów, na które oprogramowanie zostało zgłoszone, oznaczanych w następujący sposób:
a)
GMINA - w przypadku oprogramowania wspomagającego realizację zadań urzędu gminy w zakresie świadczeń,
b)
WOJ - w przypadku oprogramowania wspomagającego realizację zadań samorządu województwa w zakresie świadczeń;
4)
oznaczenie nazwy i numeru wersji oprogramowania;
5)
określenie platformy sprzętowej i systemowej oprogramowania w przypadku platformy sprzętowej lub systemowej innej niż określona w dokumentacji systemu, dla celów przeprowadzenia procedury zgodności.
3.
Numer wersji oprogramowania, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, producent tworzy w następujący sposób:
1)
dla poziomu GMINA - "G-k-y-x",
2)
dla poziomu WOJ - "W-k-y-x",

gdzie:

a)
przez "k" należy rozumieć numer obowiązującej wersji dokumentacji systemu, z którą dana wersja oprogramowania jest zgodna,
b)
przez "y" należy rozumieć numer wersji oprogramowania danego producenta,
c)
przez "x" należy rozumieć numer kolejny aktualizacji wersji oprogramowania.
4.
Do wniosku dołącza się:
1)
dokumentację oprogramowania określoną w dokumentacji systemu;
2)
oświadczenie o:
a)
spełnianiu przez oprogramowanie wymagań określonych w obowiązującej wersji dokumentacji systemu,
b)
posiadaniu majątkowych praw autorskich do oprogramowania oraz braku toczącego się w tej sprawie postępowania, którego przedmiotem jest to oprogramowanie,
c)
wykonaniu z wynikiem pozytywnym testu oprogramowania, na podstawie udostępnionych scenariuszy testowych, wraz z opisem wyniku testu oprogramowania;
3)
odpis lub wyciąg z rejestru przedsiębiorców lub zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej sporządzone nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
5.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, nie dotyczy obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatela Konfederacji Szwajcarskiej, obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz osoby prawnej posiadającej siedzibę w jednym z tych państw, posiadających autorskie prawa majątkowe do oprogramowania.
6.
Dokumentację oprogramowania wnioskodawca składa na piśmie oraz w formie dokumentu elektronicznego.
7.
W przypadku posiadania zainstalowanej wersji oprogramowania wspierającego realizację zadań w zakresie świadczeń do wniosku dołącza się ponadto:
1)
spis aktualnie posiadanych instalacji oprogramowania zgłoszonego do procedury zgodności;
2)
opis procedur postępowania związanych ze zmianą wersji zainstalowanego oprogramowania na wersję oprogramowania zgłoszonego do procedury zgodności.
§  9.
W przypadku gdy złożony wniosek nie spełnia wymogów, o których mowa w § 8 ust. 2-4, 6 i 7, wzywa się producenta do usunięcia braków. Nieusunięcie braków w terminie 7 dni od otrzymania zawiadomienia skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
§  10.
Oświadczenia i zawiadomienia składane przez producentów w trakcie procedury zgodności powinny zawierać co najmniej:
1)
nazwę producenta i adres jego siedziby;
2)
nazwę i wersję oprogramowania;
3)
opis przedmiotu sprawy.
§  11.
1.
Procedurę zgodności oprogramowania przeprowadza się w kolejności wpływu wniosków do urzędu obsługującego ministra.
2.
Pierwszeństwo w przeprowadzeniu procedury zgodności przysługuje tym producentom, którzy zgłaszają do procedury zgodności oprogramowanie w terminie dostosowawczym.
3.
Data złożenia wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo w polskim urzędzie konsularnym jest uważana za datę złożenia wniosku w urzędzie obsługującym ministra.
§  12.
1.
W celu stwierdzenia zgodności oprogramowania z dokumentacją systemu dokonuje się przeglądu kompletności dołączonej do wniosku dokumentacji oprogramowania oraz wykazu scenariuszy testowych będących udokumentowaniem poprawności działania oprogramowania.
2.
Po dokonaniu przeglądu, o którym mowa w ust. 1, sporządza się raport, który niezwłocznie przekazuje się producentowi.
3.
Producent w terminie 7 dni od dnia otrzymania raportu może złożyć wyjaśnienia lub zgłosić umotywowane zastrzeżenia do wniosków w nim zawartych.
4.
Niezgłoszenie wyjaśnień lub zastrzeżeń w terminie, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za potwierdzenie wniosków zawartych w raporcie.
5.
W przypadku gdy zastrzeżenia producenta nie zostaną uwzględnione, minister wzywa go do przedłożenia dokumentacji oprogramowania spełniającej wymagania w terminie 30 dni od dnia wezwania, informując jednocześnie, że w przypadku jej nieprzedłożenia w tym terminie minister odmówi wydania świadectwa zgodności.
6.
W oparciu o wnioski zawarte w raporcie, o którym mowa w ust. 2, a także wniesione wyjaśnienia lub zgłoszone zastrzeżenia producenta, minister wydaje świadectwo zgodności, odmawia wydania świadectwa zgodności albo informuje producenta o zastosowaniu procedury rozszerzonej.
§  13.
1.
W celu stwierdzenia zgodności oprogramowania z dokumentacją systemu może być zastosowana procedura rozszerzona polegająca na przeglądzie dokumentacji oprogramowania lub testach oprogramowania.
2.
Po dokonaniu przeglądu dokumentacji oprogramowania, o której mowa w ust. 1, sporządza się raport z przeglądu, który niezwłocznie przekazuje się producentowi.
3.
Do raportu, o którym mowa w ust. 2, mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 12 ust. 3-6.
§  14.
1.
O przeprowadzeniu testu oprogramowania, zwanego dalej "testem", zawiadamia się producenta na piśmie.
2.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, określa:
1)
termin i miejsce instalacji oprogramowania przez producenta w celu przeprowadzenia testu oprogramowania;
2)
planowany termin zakończenia testu oprogramowania;
3)
zobowiązanie producenta do dostarczenia sprzętu i oprogramowania niezbędnych do przeprowadzenia testu oprogramowania, w przypadku gdy oprogramowanie wymaga innej platformy sprzętowej, systemowej lub bazy danych niż określone w aktualnej dokumentacji systemu.
§  15.
1.
W terminie instalacji oprogramowania określonym w zawiadomieniu, o którym mowa w § 14 ust. 2, producent dostarcza instalacyjną wersję oprogramowania wraz z instrukcją instalacji.
2.
Oprogramowanie instaluje się w miejscu wskazanym w zawiadomieniu, o którym mowa w § 14 ust. 2, z pustą bazą danych.
3.
Po dokonaniu instalacji producent sprawdza gotowość zainstalowanego oprogramowania do testu oprogramowania.
4.
Po instalacji i sprawdzeniu gotowości zainstalowanego oprogramowania do testu oprogramowania producent dokonuje wstępnej prezentacji oprogramowania w zakresie sposobu jego obsługi.
§  16.
1.
Testy oprogramowania przeprowadza się z uwzględnieniem wybranych zestawów scenariuszy testowych.
2.
W czasie trwania testów oprogramowania jest wymagana obecność producenta albo jego przedstawiciela.
3.
Producent albo jego przedstawiciel, o których mowa w ust. 2, udzielają wszelkich informacji w trakcie przeprowadzania testu oprogramowania w sprawach związanych ze sposobem obsługi testowanego oprogramowania.
4.
W czasie prowadzenia testu oprogramowania nie dopuszcza się wykonywania poprawek i aktualizacji testowanego oprogramowania.
5.
Minister może przerwać na okres nie dłuższy niż 14 dni przeprowadzanie testu oprogramowania, jeżeli jego zakończenie w planowanym terminie nie jest możliwe ze względu na rodzaj stwierdzonych problemów, o czym zawiadamia producenta na piśmie, wyznaczając nowy termin zakończenia testu oprogramowania.
6.
Minister może zakończyć test oprogramowania, odmawiając wydania świadectwa zgodności, bez wyznaczenia nowego terminu zakończenia testu oprogramowania, o którym mowa w ust. 5, jeżeli po rozpoczęciu testu oprogramowania stwierdzono błędy kategorii 1 i 2k, o których mowa w § 17 ust. 2 pkt 1 i 2 lit. a, świadczące o poważnych brakach funkcjonalnych w oprogramowaniu.
§  17.
1.
Każdy problem testowy stwierdzony w trakcie przeprowadzania testu podlega zakwalifikowaniu do odpowiedniej kategorii.
2.
Wyróżnia się następujące kategorie problemów testowych:
1)
"1" - do której zalicza się problemy funkcjonalne blokujące możliwość użycia oprogramowania, a w szczególności zawieszenie jego pracy;
2)
"2" - do której zalicza się problemy funkcjonalne nieblokujące możliwości użycia oprogramowania, brak lub nieprawidłową implementację wymagań funkcjonalnych:
a)
"2k" - do której zalicza się problemy funkcjonalne powodujące brak możliwości poprawnego wykonania podstawowej funkcji merytorycznej oprogramowania, która zgodnie z dokumentacją oprogramowania i dokumentacją systemu powinna być możliwa do zrealizowania,
b)
"2n" - do której zalicza się problemy funkcjonalne powodujące, że wykonanie merytorycznej funkcji oprogramowania jest utrudnione, ale istnieje możliwość poprawnego wykonania danej funkcji w sposób inny niż zdefiniowano to w dokumentacji oprogramowania lub w dokumentacji systemu,
c)
"2r" - do której zalicza się pozostałe problemy kategorii 2;
3)
"3" - do której zalicza się problemy dotyczące komunikacji z użytkownikiem, a w szczególności nieprzestrzeganie przyjętych przez producenta standardów komunikacji w zakresie: wyglądu i formy ekranów, wyglądu i postaci komunikatów, struktury i postaci menu, użycia klawiszy funkcyjnych i przycisków, niesygnalizowania operacji wykonywanych dłużej niż 3 sekundy, czasu dostępu do danych wyszukiwanych na listach i w słownikach według zadanych kryteriów wyszukiwania, czasu wykonywania złożonych operacji na bazie, brakujących lub błędnych podpowiedzi wartości domyślnych, niesygnalizowania wypełnienia pól obligatoryjnych i błędnego formatu danych;
4)
"P" - do której zalicza się problemy w zakresie polonizacji treści komunikatów, podpowiedzi oraz opisów etykiet pól.
§  18.
1.
Po zakończeniu testu oprogramowania sporządza się raport z przebiegu testu oprogramowania, który niezwłocznie przekazuje się producentowi.
2.
Do raportu, o którym mowa w ust. 1, mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 12 ust. 3, 4 i 6.
§  19.
Producent uzyskuje świadectwo zgodności, jeżeli podczas przeprowadzania procedury zgodności zostanie stwierdzone, że oprogramowanie spełnia wymagania w niej określone.
§  20.
1.
Świadectwo zgodności minister wydaje:
1)
na czas nieokreślony albo
2)
na czas określony, w tym:
a)
warunkowe świadectwo zgodności,
b)
przejściowe świadectwo zgodności.
2.
Świadectwo zgodności zawiera:
1)
datę wydania i datę początku obowiązywania;
2)
numer wersji dokumentacji systemu;
3)
nazwę oprogramowania;
4)
wersję oprogramowania;
5)
poziom, na jaki wydano świadectwo;
6)
nazwę producenta i adres jego siedziby;
7)
numer świadectwa zgodności;
8)
termin jego ważności - w przypadku wydania warunkowego albo przejściowego świadectwa zgodności.
§  21.
1.
Warunkowe świadectwo zgodności może być wydane w przypadku stwierdzenia nieznacznych uchybień pomiędzy funkcjonalnością oprogramowania a obowiązującą wersją dokumentacji systemu, oznaczających brak wystąpienia błędów kategorii 1 i 2k oraz nieliczne wystąpienie błędów pozostałych kategorii, o których mowa w § 17 ust. 2.
2.
Warunkowe świadectwo zgodności traci ważność z datą określoną w świadectwie.
3.
Producent, któremu wydano warunkowe świadectwo zgodności, usuwa uchybienia lub rozbieżności w funkcjonowaniu oprogramowania nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności wskazanym w warunkowym świadectwie zgodności i przedstawia poprawione oprogramowanie do powtórnej procedury zgodności.
4.
Przeprowadzając powtórną procedurę zgodności, w przypadku wydania warunkowego świadectwa zgodności minister może ograniczyć zakres procedury do obszarów funkcjonalnych oprogramowania zakwestionowanych podczas poprzedniej procedury.
5.
Do powtórnej procedury zgodności mają zastosowanie przepisy § 8-20.
§  22.
1.
Przejściowe świadectwo zgodności może być wydane w przypadku, gdy oprogramowanie zgłoszone do procedury zgodności nie spełnia w pełni wymagań zawartych w dokumentacji systemu na skutek zaprzestania przez producenta rozwoju oprogramowania z powodu podjętych prac dotyczących wytworzenia nowego oprogramowania w związku ze zmianą technologii informatycznej.
2.
Przejściowe świadectwo zgodności jest wydawane na oprogramowanie, które uzyskało wcześniej świadectwo zgodności na czas nieokreślony lub warunkowe świadectwo zgodności.
3.
Przejściowe świadectwo zgodności jest wydawane na okres do czasu wdrożenia przez producenta nowego oprogramowania, które uzyska świadectwo zgodności na czas nieokreślony, nie dłużej jednak niż na okres 12 miesięcy.
4.
Celem wydania przejściowego świadectwa zgodności jest umożliwienie płynnego przejścia z użytkowania oprogramowania, które posiada świadectwo zgodności na czas nieokreślony, na nowo wytworzone oprogramowanie polegającego w szczególności na: instalacji nowego oprogramowania w dotychczasowych lokalizacjach, przeszkoleniu użytkowników w zakresie obsługi nowego oprogramowania, przeniesieniu danych do nowej bazy danych, weryfikacji jakości przeniesionych danych, przeprowadzeniu wdrożenia pilotażowego, a także rozpoczęciu pracy przez użytkowników końcowych.
5.
Do czasu pełnego wdrożenia i przejścia na nowe oprogramowanie dopuszcza się użytkowanie obydwu programów w danej lokalizacji.
§  23.
1.
Producent posiadający dla oprogramowania świadectwo zgodności wydane dla wersji dokumentacji systemu bezpośrednio poprzedzającej obowiązującą wersję dokumentacji systemu zgłasza dostosowane oprogramowanie do procedury zgodności w terminie dostosowawczym.
2.
W przypadku niezgłoszenia oprogramowania do procedury zgodności w terminie dostosowawczym minister z urzędu cofa, z dniem upływu okresu dostosowawczego, świadectwo zgodności dla oprogramowania wydane producentowi.
3.
Minister ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej informację o cofnięciu ważności świadectwa zgodności dla oprogramowania wydanego producentowi, wraz z jego uzasadnieniem.
4.
Świadectwo zgodności wydane dla ostatniej wersji dokumentacji systemu obowiązującej przed ogłoszeniem nowej wersji dokumentacji systemu traci ważność z upływem okresu przejściowego określonego przy ogłoszeniu nowej wersji dokumentacji systemu.
5.
W okresie od ogłoszenia nowej wersji dokumentacji systemu do końca okresu przejściowego dopuszcza się użytkowanie oprogramowania, które posiada świadectwo zgodności dla wersji dokumentacji systemu bezpośrednio poprzedzającej obowiązującą.
§  24.
1.
Producent, którego oprogramowanie uzyskało świadectwo zgodności, przekazuje użytkownikom aktualizacje oprogramowania związane z jego utrzymaniem, usuwające stwierdzone w czasie eksploatacji nieprawidłowości, jak również zawierające zmiany zapewniające poprawną obsługę zgodną z obowiązującym stanem prawnym.
2.
Minister może wezwać producenta, którego oprogramowanie uzyskało świadectwo zgodności, do okresowego przeglądu oprogramowania w celu potwierdzenia właściwego jego funkcjonowania, o którym mowa w ust. 1.
3.
W przypadku nieprzekazania aktualizacji, o której mowa w ust. 1, minister może cofnąć świadectwo zgodności dla oprogramowania wydane producentowi.
4.
Oprogramowanie, dla którego cofnięto świadectwo zgodności, o którym mowa w ust. 3 oraz w § 23 ust. 2, jak również oprogramowanie, dla którego odmówiono wydania świadectwa zgodności, może być zgłoszone ponownie do procedury zgodności nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od daty cofnięcia świadectwa zgodności albo odmowy wydania świadectwa zgodności.
5.
Producent, dokonując aktualizacji oprogramowania, o której mowa w ust. 1, pomiędzy kolejnymi procedurami zgodności, nadaje kolejne numery wersji oprogramowania, o której mowa w § 8 ust. 2 pkt 4, poprzez zmianę ostatniego członu numeru wersji oznaczonego symbolem "x". Kolejne aktualizacje oprogramowania wykonywane w ramach danej wersji dokumentacji systemu nie wymagają wydania nowego świadectwa zgodności.
§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 8 stycznia 2010 r. pod numerem 2010/0015/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 97, poz. 800 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 81, poz. 530.
4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 107, poz. 679.
5 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2010 r. Nr 41, poz. 233.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.118.798

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Systemy teleinformatyczne stosowane do realizacji zadań w zakresie świadczeń z funduszu alimentacyjnego w urzędach administracji publicznej.
Data aktu: 22/06/2010
Data ogłoszenia: 02/07/2010
Data wejścia w życie: 17/07/2010