Lokowanie środków Funduszu Rezerwy Demograficznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 maja 2009 r.
w sprawie lokowania środków Funduszu Rezerwy Demograficznej *

Na podstawie art. 65 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
obowiązkowe istotne elementy umowy o zarządzanie środkami Funduszu Rezerwy Demograficznej, zwanego dalej "FRD";
2)
dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat środków FRD;
3)
sposób lokowania środków FRD przekazywanych z prywatyzacji mienia Skarbu Państwa;
4)
szczegółowy sposób ustalania kosztów bieżącego zarządzania środkami FRD;
5)
inne formy lokowania środków FRD.
§  2.
Określa się obowiązkowe istotne elementy umowy o zarządzanie środkami FRD, których wykaz stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
Dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat środków FRD nie mogą przekroczyć następujących wartości środków FRD:
1)
100 % - w bony, obligacje skarbowe i inne papiery wartościowe Skarbu Państwa;
2)
20 % - w papiery wartościowe emitowane przez gminy, związki gmin i miasto stołeczne Warszawa;
3)
80 % - w dłużne papiery wartościowe gwarantowane przez Skarb Państwa;
4)
30 % - w akcje zdematerializowane, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.);
5)
20 % - w obligacje zdematerializowane, zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w pkt 4, z wyłączeniem obligacji, dla których proporcje udziału zostały określone w pkt 1-3;
6)
5 % - w obligacje emitowane przez spółki publiczne, w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539, z późn. zm.).
2.
Łączna suma lokat w papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, nie może przekroczyć 40 % wartości środków FRD.
3.
Łączna suma lokat w papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, jednego emitenta nie może przekroczyć 10 % wartości środków FRD.
4.
FRD może nabyć nie więcej niż 20 % jednej emisji papieru wartościowego, z wyłączeniem instrumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
§  4.
1.
Środki FRD przekazywane z prywatyzacji mienia Skarbu Państwa są lokowane w papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa najpóźniej do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te wpłynęły na rachunek bankowy FRD.
2.
Środki pochodzące ze sprzedaży, wykupu i odsetek od papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, są lokowane w papierach wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa.
§  5.
1.
Na koniec każdego kwartału Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala ogólną wartość środków FRD oraz kontroluje, czy zostały zachowane dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat, o których mowa w § 3 i 7, oraz warunki określone w art. 65 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej "ustawą".
2.
Dopuszcza się okresowe przekroczenie udziałów poszczególnych lokat, o których mowa w § 3 i 7, w ogólnej wartości środków FRD, w następstwie zmiany cen rynkowych stanowiących podstawę wyceny aktywów i zobowiązań funduszu albo w następstwie innych okoliczności, na które FRD nie ma bezpośredniego wpływu.
3.
W przypadku przekroczenia udziałów poszczególnych lokat, o których mowa w § 3 i 7, podmiot zarządzający środkami FRD jest zobowiązany do dostosowania działalności lokacyjnej do wymogów określonych w rozporządzeniu, w trybie uwzględniającym cel inwestycyjny FRD, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia, w którym przeprowadzona wycena aktywów funduszu wykazała zaistnienie takiego stanu.
4.
Określając wartość środków FRD, uprawniony podmiot zewnętrzny, któremu powierzono zarządzanie środkami FRD, w trybie określonym w art. 64 ustawy, stosuje odpowiednio przepis ust. 1.
§  6.
1.
Koszty bieżącego zarządzania środkami FRD obejmują wyłącznie koszty:
1)
zaopiniowania przez biegłego rewidenta niebędącego pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych rocznych sprawozdań finansowych FRD, zgodnie z art. 74 ust. 3 pkt 5 ustawy;
2)
opłat za zarządzanie środkami FRD pobieranych przez podmioty zewnętrzne;
3)
związane z realizacją transakcji nabywania lub zbywania aktywów ze środków FRD, stanowiące równowartość opłat ponoszonych na rzecz osób trzecich, z których pośrednictwa Zakład Ubezpieczeń Społecznych korzysta na podstawie odrębnych przepisów;
4)
wykonania na potrzeby FRD przez podmioty zewnętrzne badań i ekspertyz.
2.
Zarząd Zakładu Ubezpieczeń Społecznych corocznie, w terminie wynikającym z przepisów dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej, przedkłada Radzie Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych projekt planu finansowego FRD na kolejny rok, zawierający uzasadnienie wysokości planowanych kosztów bieżącego zarządzania.
§  7.
1.
Dopuszcza się lokowanie środków FRD również w depozyty bankowe i bankowe papiery wartościowe - do 40 % wartości środków FRD.
2.
Banki, w których mogą być dokonywane lokaty określone w ust. 1, muszą posiadać fundusze własne w wysokości nie mniejszej niż 100 milionów euro.
3.
Łączna suma lokat, o których mowa w ust. 1, w depozyty bankowe i w bankowe papiery wartościowe jednego banku nie może przekroczyć 10 % wartości środków FRD.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ OBOWIĄZKOWYCH ISTOTNYCH ELEMENTÓW UMOWY O ZARZĄDZANIE ŚRODKAMI FUNDUSZU REZERWY DEMOGRAFICZNEJ

1. Oznaczenie stron i osób reprezentujących FRD oraz uprawniony podmiot zewnętrzny.

2. Określenie celu, dla którego strony zawierają umowę, polegającego na lokowaniu środków FRD w sposób gwarantujący osiągnięcie ich maksymalnego bezpieczeństwa i rentowności, a także okresu, na który umowa zostaje zawarta.

3. Definicje podstawowych terminów użytych w umowie.

4. Obowiązki i prawa uprawnionego podmiotu zewnętrznego, z uwzględnieniem zasady, zgodnie z którą podstawowym obowiązkiem i prawem uprawnionego podmiotu zewnętrznego jest samodzielne zarządzanie środkami, zgodnie z treścią umowy o zarządzanie, w tym w szczególności:

1) przestrzeganie ograniczeń lokowania środków FRD wynikających z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

2) stosowanie przy zarządzaniu środkami FRD procedur wynikających z przepisów o finansach publicznych oraz z przepisów o zamówieniach publicznych.

5. Ustalenie dni wyceny środków FRD.

6. Określenie sposobu składania sprawozdań statutowym organom FRD przez uprawniony podmiot zewnętrzny.

7. Określenie rocznej stawki opłaty za zarządzanie środkami FRD, wyrażonej procentowo, pobieranej przez uprawniony podmiot zewnętrzny, z tym że środki FRD są obciążone tylko jedną opłatą stanowiącą wynagrodzenie uprawnionego podmiotu zewnętrznego za powierzenie w zarządzanie środków FRD. FRD nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z powierzeniem w zarządzanie, a uprawniony podmiot zewnętrzny pokrywa z niej wszelkie koszty związane z zarządzaniem środkami FRD ponoszone przez uprawniony podmiot zewnętrzny, w tym na rzecz podmiotów trzecich.

8. Określenie opłaty stanowiącej wynagrodzenie uprawnionego podmiotu zewnętrznego w dniu wyceny wartości środków FRD, z tym że opłata ta jest naliczana nie rzadziej niż raz w miesiącu, według następującego wzoru:

On = Wn-1 x r x m/365

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

On - opłata związana z powierzeniem w zarządzanie środków FRD naliczana podczas n-tej wyceny tych środków,

Wn-1 - wartość środków FRD przekazana w zarządzanie podmiotowi do dnia (n-1) wyceny skorygowana zmianą wartości środków do dnia n-tej wyceny włącznie,

r - roczna stawka opłaty wyrażona procentowo,

m - ilość dni od dnia (n-1) wyceny do dnia n-tej wyceny włącznie, nie włączając dnia, w którym dokonana została (n-1) wycena.

Jeśli wycena wartości środków FRD jest dokonywana częściej niż raz w miesiącu, opłata pobierana jest raz w miesiącu jako suma opłat On naliczonych w danym miesiącu.

9. Określenie ograniczeń w zakresie działalności uprawnionego podmiotu zewnętrznego, powodujących obowiązek uzyskania na określone działania pisemnej zgody organów FRD.

10. Określenie okoliczności i terminów, w których uprawniony podmiot zewnętrzny lub FRD mogą wypowiedzieć umowę, oraz określenie związanych z tym praw i obowiązków stron.

11. Określenie okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność uprawniony podmiot zewnętrzny, okoliczności, za które uprawniony podmiot zewnętrzny nie odpowiada, oraz kar umownych za naruszenie postanowień umowy przez uprawniony podmiot zewnętrzny.

12. Postanowienia końcowe, w których należy określić:

1) sposób i formę zmiany umowy;

2) sposoby i formę zawiadomień pochodzących od uprawnionego podmiotu zewnętrznego;

3) przepisy, które będą obowiązywały w zakresie nieuregulowanym postanowieniami umowy;

4) klauzulę arbitrażową dotyczącą rozstrzygania sporów między stronami umowy.

13. Podpisy stron umowy oraz liczba sporządzonych egzemplarzy umowy.

1 Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
* Z dniem 1 lutego 2014 r. nin. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 13 października 1998 r. (Dz.U.2007.11.74) przez art. 5 pkt 25 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych (Dz.U.2013.1717).
2 Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 stycznia 2003 r. w sprawie lokowania środków Funduszu Rezerwy Demograficznej (Dz. U. Nr 31, poz. 256, z 2004 r. Nr 32, poz. 277 oraz z 2006 r. Nr 2, poz. 10) zachowane w mocy na podstawie art. 2 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 14, poz. 75).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.92.757

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Lokowanie środków Funduszu Rezerwy Demograficznej.
Data aktu: 29/05/2009
Data ogłoszenia: 16/06/2009
Data wejścia w życie: 01/07/2009