Warunki i sposób przeprowadzania przez agencję płatniczą kontroli niektórych podmiotów wdrażających w zakresie wykonywania przez te podmioty zadań delegowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 25 marca 2009 r.
w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania przez agencję płatniczą kontroli niektórych podmiotów wdrażających w zakresie wykonywania przez te podmioty zadań delegowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i sposób przeprowadzania przez agencję płatniczą kontroli podmiotów wdrażających, wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanych dalej "podmiotami wdrażającymi", w zakresie wykonywania przez te podmioty zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem".
§  2.
Przeprowadzanie kontroli, o której mowa w § 1, zwanej dalej "kontrolą", polega w szczególności na sprawdzeniu:
1)
prawidłowości i terminowości wykonywania zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem;
2)
przestrzegania przyjętych przez podmioty wdrażające procedur wdrażania Programu;
3)
wykonania zaleceń pokontrolnych.
§  3.
1.
Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem.
2.
Kontrola polegająca na sprawdzeniu informacji lub dokumentów przekazanych przez podmiot wdrażający może być przeprowadzona w siedzibie agencji płatniczej.
§  4.
Kontrola w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem jest przeprowadzana zgodnie z rocznym planem kontroli:
1)
sporządzonym przez agencję płatniczą i przekazanym do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi, zwanemu dalej "ministrem", w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok, na który jest sporządzany ten plan;
2)
zatwierdzonym przez ministra w terminie do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok realizacji planu, a w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do tego planu - niezwłocznie po ich uwzględnieniu przez agencję płatniczą.
§  5.
1.
Kontrolę w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem przeprowadza się po zawiadomieniu tego podmiotu na piśmie o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.
2.
W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez podmiot wdrażający zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem kontrolę w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot tych zadań można przeprowadzić poza rocznym planem kontroli i bez wcześniejszego powiadomienia tego podmiotu o zakresie i terminie kontroli.
3.
Czynności w ramach kontroli w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem są przeprowadzane, na podstawie wydanego przez organ agencji płatniczej upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, co najmniej przez dwie osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej "kontrolującymi".
4.
Upoważnienie do przeprowadzania kontroli zawiera:
1)
datę i miejsce wystawienia;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
wskazanie imion i nazwisk:
a)
kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli,
b)
bezpośrednich przełożonych każdego z kontrolujących oraz pełnionych przez nich funkcji lub zajmowanych przez nich stanowisk;
4)
nazwę i adres jednostki organizacyjnej podmiotu wdrażającego, w której jest przeprowadzana kontrola, zwanej dalej "jednostką kontrolowaną";
5)
określenie zakresu kontroli;
6)
podpis osoby udzielającej upoważnienia i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;
7)
termin ważności upoważnienia.
§  6.
1.
Kontrolujący, w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem, w zakresie kontroli ma prawo do:
1)
swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej;
2)
wglądu do dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3)
przeprowadzenia oględzin obiektów i innych składników majątkowych jednostki kontrolowanej;
4)
żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5)
zabezpieczenia dowodów;
6)
wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
2.
Kontrolujący o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego niezwłocznie zawiadamia na piśmie organ agencji płatniczej.
3.
Kontrolujący podczas wykonywania czynności w ramach kontroli w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującymi w jednostce kontrolowanej.
4.
Jednostka kontrolowana zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  7.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu z przeprowadzania kontroli, na jego wniosek lub z urzędu, jeżeli:
1)
wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw i obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
2)
zachodzą inne okoliczności mogące wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2.
O przyczynach powodujących wyłączenie z przeprowadzania kontroli kontrolujący lub kierownik jednostki kontrolowanej zawiadamia bezpośredniego przełożonego kontrolującego podlegającego wyłączeniu.
3.
O wyłączeniu decyduje bezpośredni przełożony kontrolującego podlegającego wyłączeniu.
§  8.
1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Zebrane w toku kontroli dowody w razie potrzeby kontrolujący odpowiednio zabezpieczają, w szczególności przez:
1)
oddanie na przechowanie za pokwitowaniem kierownikowi jednostki kontrolowanej lub upoważnionemu pracownikowi jednostki kontrolowanej;
2)
przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
§  9.
1.
Jeżeli konieczne jest ustalenie stanu obiektu, innych składników majątkowych jednostki kontrolowanej albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za obiekt lub inne składniki majątkowe poddane oględzinom lub osoby przez niego upoważnionej.
3.
Z przebiegu oględzin sporządza się na piśmie protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które podpisują i otrzymują kontrolujący oraz osoby wymienione w ust. 2.
§  10.
W przypadku kontroli, o której mowa w § 3 ust. 2, podmioty wdrażające przekazują agencji płatniczej informacje i dokumenty w formie, zakresie i terminie określonym przez agencję płatniczą.
§  11.
1.
Z kontroli jest sporządzana na piśmie informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, a drugi zatrzymują kontrolujący.
2.
Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2)
wskazanie podstawy prawnej do wykonywania kontroli;
3)
oznaczenie jednostki kontrolowanej;
4)
oznaczenie jednostki kontrolującej;
5)
określenie zakresu kontroli i czynności kontrolnych wykonanych w ramach tej kontroli;
6)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;
7)
wskazanie imion i nazwisk kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;
8)
opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;
9)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie:
a)
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,
b)
odmowy podpisania informacji pokontrolnej;
10)
wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.
3.
Informację pokontrolną wysyła się do jednostki kontrolowanej w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
4.
Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, jest wydłużany o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
5.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, kierownik jednostki kontrolowanej jest informowany na piśmie.
6.
Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz kierownik jednostki kontrolowanej, a jeżeli jest nieobecny - osoba przez niego upoważniona.
7.
Jednostka kontrolowana przesyła organowi agencji płatniczej podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
§  12.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji, w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2.
Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, jeżeli to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.
3.
Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełnienia informacji pokontrolnej przepisy § 11, z wyjątkiem ust. 2 pkt 9 lit. a, stosuje się odpowiednio.
4.
Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący przekazują zgłaszającemu zastrzeżenia na piśmie informację zawierającą wskazanie przyczyn, ze względu na które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione.
5.
Informacja, o której mowa w ust. 4, jest przekazywana jednostce kontrolowanej niezwłocznie, gdy zastrzeżenia nie zostały uwzględnione w całości, a jeżeli zostały uwzględnione w części - wraz z informacją pokontrolną zmienioną lub uzupełnioną w sposób określony w ust. 3.
§  13.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając, w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 12 ust. 4, na piśmie wyjaśnienie tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3.
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
§  14.
Agencja płatnicza przekazuje ministrowi do wiadomości ostateczną wersję informacji pokontrolnej niezwłocznie po otrzymaniu od jednostki kontrolowanej podpisanej informacji pokontrolnej albo wyjaśnienia na piśmie odmowy podpisania tej informacji.
§  15.
1.
Organ agencji płatniczej może sformułować zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej, a ministrowi - do wiadomości, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od jednostki kontrolowanej podpisanej informacji pokontrolnej albo wyjaśnienia na piśmie odmowy podpisania tej informacji.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania organu agencji płatniczej i ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz o podjętych działaniach, mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  16.
W 2009 r. kontrola w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań delegowanych w zakresie wdrażania działań objętych Programem jest przeprowadzana zgodnie z rocznym planem kontroli:
1)
przekazanym przez agencję płatniczą do zatwierdzenia ministrowi w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2)
zatwierdzonym przez ministra w terminie 30 dni od dnia doręczenia tego planu, a jeżeli zgłosi zastrzeżenia do tego planu - niezwłocznie po ich uwzględnieniu przez agencję płatniczą.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.57.473

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki i sposób przeprowadzania przez agencję płatniczą kontroli niektórych podmiotów wdrażających w zakresie wykonywania przez te podmioty zadań delegowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 25/03/2009
Data ogłoszenia: 08/04/2009
Data wejścia w życie: 23/04/2009