Przedsięwzięcie "IniTech".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 10 marca 2009 r.
w sprawie Przedsięwzięcia "IniTech"

Na podstawie art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustanawia się Przedsięwzięcie "IniTech", zwane dalej "Przedsięwzięciem".
2.
Przedsięwzięcie jest realizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, zwane dalej "Centrum".
3.
Przedsięwzięcie obejmuje dofinansowanie:
1)
badań naukowych lub prac rozwojowych nakierowanych na zastosowanie w działalności gospodarczej, zwanych dalej "fazą badawczą";
2)
czynności, których celem jest przygotowanie wyników fazy badawczej do zastosowania w działalności gospodarczej, w szczególności:
a)
badań rynku dla przyszłego produktu,
b)
sporządzenia niezbędnej do wdrożenia dokumentacji technicznej,
c)
opracowania procedur związanych z wykorzystywaniem rynkowym przyszłego produktu będącego wynikiem badań naukowych i prac rozwojowych,
d)
uzyskania certyfikatu zgodności upoważniającego do oznaczenia wyrobu znakiem zgodności z Polską Normą,
e)
certyfikacji w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.2)),
f)
bezpośrednio związanych z postępowaniami dotyczącymi przyznania praw własności przemysłowej, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.3))

- zwanych dalej "fazą przygotowań do wdrożenia";

3)
zakupu usług doradczych w zakresie innowacji.
§  2.
1.
Przyznanie dofinansowania fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia oraz zakupu usług doradczych w zakresie innowacji następuje na podstawie wniosku o ich dofinansowanie, zwanego dalej "wnioskiem", złożonego przez uprawniony podmiot, zwany dalej "wnioskodawcą".
2.
Wnioskodawcą jest:
1)
przedsiębiorca w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008), zwanego dalej "ogólnym rozporządzeniem w sprawie wyłączeń blokowych";
2)
jednostka naukowa niebędąca przedsiębiorcą w rozumieniu art. 1 załącznika I do ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, zwana dalej "jednostką naukową";
3)
konsorcjum naukowo-przemysłowe.
3.
W imieniu konsorcjum naukowo-przemysłowego wniosek składa reprezentujący je podmiot.
4.
Wnioskodawca może złożyć w ramach Przedsięwzięcia jeden wniosek.
§  3.
1.
Wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie:
1)
fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia;
2)
fazy badawczej;
3)
fazy przygotowań do wdrożenia.
2.
Odrębna część wniosku dotyczy dofinansowania usług doradczych w zakresie innowacji.
3.
Zakres informacji zamieszczanych we wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4.
Przedsiębiorca dołącza do wniosku:
1)
informacje o uzyskanej pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis oraz pomocy de minimis, sporządzone na podstawie przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
2)
sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający rok złożenia wniosku lub jego poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię albo kopię ostatniej deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), w przypadku gdy przedsiębiorca nie istniał przez cały rok obrotowy poprzedzający złożenie wniosku;
3)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub inny dokument poświadczający prowadzenie działalności gospodarczej - wydany w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku;
4)
statut lub inny akt określający organizację wewnętrzną i kompetencje poszczególnych organów, a w przypadku spółek handlowych - umowę lub statut spółki lub ich poświadczone za zgodność z oryginałem kopie;
5)
oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
6)
oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
7)
oświadczenie o posiadaniu środków finansowych w wysokości niezbędnej do realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia albo o zdolności kredytowej.
5.
Jednostka naukowa dołącza do wniosku umowę przedwstępną zawartą z przedsiębiorcą, dotyczącą warunków przekazania mu wyników fazy badawczej do zastosowania w działalności gospodarczej.
6.
Podmiot reprezentujący konsorcjum naukowo-przemysłowe dołącza do wniosku informacje, o których mowa w ust. 4, w odniesieniu do każdego z przedsiębiorców wchodzących w skład konsorcjum oraz:
1)
umowę konsorcjum, w której są zawarte postanowienia o przekazaniu wyników fazy badawczej przedsiębiorcy będącemu członkiem tego konsorcjum do zastosowania w działalności gospodarczej, albo
2)
umowę przedwstępną zawartą z przedsiębiorcą niebędącym członkiem konsorcjum, dotyczącą warunków przekazania mu wyników fazy badawczej do zastosowania w działalności gospodarczej.
§  4.
Jednostka naukowa lub konsorcjum naukowo-przemysłowe przekazuje przedsiębiorcy, o którym mowa w § 3 ust. 5 i 6, wyniki fazy badawczej na warunkach rynkowych.
§  5.
1.
Dyrektor Centrum może przyznać pomoc publiczną na realizację fazy badawczej, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1)
przedsiębiorca złoży wniosek przed rozpoczęciem realizacji fazy badawczej;
2)
duży przedsiębiorca w rozumieniu art. 2 pkt 8 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych przedstawi analizę porównawczą wskazującą na wystąpienie na skutek przyznania pomocy publicznej co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu z sytuacją, jaka miałaby miejsce przy braku jej przyznania:
a)
istotne zwiększenie rozmiaru fazy badawczej,
b)
istotne zwiększenie zakresu fazy badawczej,
c)
istotne skrócenie czasu realizacji fazy badawczej,
d)
istotne zwiększenie całkowitej kwoty przeznaczonej na realizację fazy badawczej.
2.
Dyrektor Centrum nie może przyznać lub wypłacić pomocy publicznej na realizację fazy badawczej przedsiębiorcy:
1)
na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc publiczną za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem;
2)
będącemu małym lub średnim przedsiębiorcą spełniającym kryteria przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu art. 1 ust. 7 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych lub znajdującym się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej;
3)
innemu niż mały lub średni przedsiębiorca spełniającemu kryteria przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2) lub znajdującemu się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
§  6.
1.
Minister właściwy do spraw nauki ogłosi w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej komunikat o rozpoczęciu naboru wniosków w ramach Przedsięwzięcia.
2.
Wnioski składa się w Centrum, w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w komunikacie, w formie określonej przez Dyrektora Centrum.
§  7.
1.
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski spełniające wymagania formalne. Wnioski niespełniające wymagań formalnych zwraca się wnioskodawcy z informacją o przyczynach zwrotu i o możliwości uzupełnienia wniosku w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania informacji.
2.
Warunkiem niezbędnym do rozpatrzenia wniosku jest stwierdzenie, w tym na podstawie opinii zespołu do spraw etyki w nauce, prawidłowości wywiązywania się kierownika zespołu mającego realizować fazę badawczą lub fazę przygotowań do wdrożenia oraz wnioskodawcy z zadań finansowanych ze środków finansowych na naukę w okresie ostatnich 5 lat.
3.
Zespół ekspertów, ustanowiony przez Dyrektora Centrum w trybie określonym w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 115, poz. 789), dokonuje wstępnej oceny wniosku, w wyniku której:
1)
kieruje wniosek do recenzji co najmniej 2 ekspertów wyznaczonych przez Dyrektora Centrum albo
2)
odstępuje od przekazania wniosku do recenzji ekspertów i rekomenduje Dyrektorowi Centrum odmowę przyznania dofinansowania, jeżeli wniosek w sposób oczywisty nie spełnia kryteriów merytorycznych przyznania dofinansowania.
4.
Wniosek jest przekazywany zespołowi ekspertów z recenzjami, o których mowa w ust. 3 pkt 1. Zespół ekspertów dokonuje oceny wniosku na podstawie kryteriów określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
5.
Wynikiem oceny wniosku dokonanej przez zespół ekspertów jest rekomendacja:
1)
przyznania dofinansowania wraz z propozycją jego wysokości;
2)
odmowy przyznania dofinansowania.
§  8.
1.
Dyrektor Centrum, na podstawie oceny wniosku dokonanej przez zespół ekspertów i w zależności od treści wniosku, przyznaje dofinansowanie:
1)
fazy badawczej i warunkowe dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia albo
2)
fazy badawczej, albo
3)
fazy przygotowań do wdrożenia.
2.
W przypadku przyznania warunkowego dofinansowania fazy przygotowań do wdrożenia, faza ta zostanie dofinansowana po zakończeniu fazy badawczej i przeprowadzeniu oceny, o której mowa w § 18 ust. 1, na podstawie złożonego raportu.
3.
W przypadku gdy wnioskodawcą jest przedsiębiorca, przyznanie warunkowego dofinansowania fazy przygotowań do wdrożenia zawiera klauzulę o obowiązku przedłożenia przez wnioskodawcę informacji, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1, potwierdzających dopuszczalność przyznania pomocy de minimis według stanu na dzień przyznania dofinansowania fazy przygotowań do wdrożenia, po dokonaniu oceny raportu po zakończeniu fazy badawczej.
4.
W przypadku gdy wnioskodawcą jest konsorcjum naukowo-przemysłowe, warunkowe dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia zawiera klauzulę o obowiązku przedłożenia przez każdego przedsiębiorcę będącego członkiem konsorcjum informacji, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1, potwierdzających dopuszczalność przyznania pomocy de minimis według stanu na dzień przyznania dofinansowania fazy przygotowań do wdrożenia, po dokonaniu oceny raportu po zakończeniu fazy badawczej.
§  9.
1.
Dofinansowanie fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia jest przekazywane beneficjentowi na podstawie umowy, w formie zaliczek zgodnie z harmonogramem i kosztorysem stanowiącymi załączniki do umowy.
2.
Wysokość dofinansowania fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia nie może być wyższa od określonej we wniosku.
3.
Dofinansowanie fazy badawczej realizowanej przez jednostkę naukową wynosi nie więcej niż 100 % wartości kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4.
Dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia realizowanej przez przedsiębiorcę stanowi pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5), i obejmuje koszty kwalifikowalne określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5.
Dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia nie może być przyznane przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw lub znajdującemu się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
6.
Dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia wynosi nie więcej niż 90 % wartości kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
7.
Koszty kwalifikowalne mogą być ponoszone przez wnioskodawcę od dnia złożenia wniosku.
§  10.
1.
Dofinansowanie fazy badawczej realizowanej przez przedsiębiorcę stanowi pomoc publiczną na działalność badawczą i rozwojową w rozumieniu art. 31 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych.
2.
Faza badawcza realizowana przez przedsiębiorcę składa się z zadań, z których każde musi być zakwalifikowane do jednej z następujących kategorii:
1)
badania podstawowe;
2)
badania przemysłowe;
3)
prace rozwojowe.
§  11.
1.
Intensywność pomocy publicznej brutto na realizację fazy badawczej nie może przekraczać:
1)
100 % kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia - w przypadku badań podstawowych;
2)
50 % kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia - w przypadku badań przemysłowych;
3)
25 % kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia - w przypadku prac rozwojowych.
2.
W przypadku badań przemysłowych i prac rozwojowych intensywność pomocy publicznej brutto przyznawanej małemu lub średniemu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 pkt 7 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych zwiększa się o:
1)
20 punktów procentowych - w przypadku małego przedsiębiorcy;
2)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy.
3.
W przypadku badań przemysłowych lub prac rozwojowych intensywność pomocy publicznej brutto zwiększa się o dodatkowe 15 punktów procentowych, ale nie więcej niż do 80 %, jeżeli spełniony zostanie co najmniej jeden z poniższych warunków:
1)
realizacja fazy badawczej obejmuje efektywną współpracę między co najmniej dwoma niepowiązanymi ze sobą przedsiębiorcami oraz są spełnione następujące warunki:
a)
żaden z przedsiębiorców nie ponosi więcej niż 70 % kosztów kwalifikowalnych wspólnie realizowanej fazy badawczej,
b)
realizacja fazy badawczej obejmuje współpracę z co najmniej jednym małym lub średnim przedsiębiorcą, z wyłączeniem podwykonawstwa, lub jest realizowana w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej;
2)
realizacja fazy badawczej obejmuje efektywną współpracę między przedsiębiorcą i organizacją badawczą w rozumieniu art. 30 pkt 1 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych, z wyłączeniem podwykonawstwa, oraz są spełnione następujące warunki:
a)
organizacja badawcza ponosi co najmniej 10 % kosztów kwalifikowalnych fazy badawczej,
b)
organizacja badawcza ma prawo publikowania wyników fazy badawczej w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez tę organizację badań;
3)
wyniki fazy badawczej realizowanej w zakresie badań przemysłowych są szeroko rozpowszechniane:
a)
na konferencjach naukowych i technicznych,
b)
przez publikacje w czasopismach naukowych, technicznych lub bazach danych zapewniających swobodny dostęp do surowych danych badawczych,
c)
za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym.
4.
W przypadku gdy wnioskodawcą jest konsorcjum naukowo-przemysłowe, intensywność pomocy publicznej na realizację fazy badawczej ustala się oddzielnie dla każdego członka tego konsorcjum.
§  12.
Pomoc publiczna na realizację fazy badawczej podlega sumowaniu z inną pomocą, w tym pomocą de minimis oraz finansowaniem z budżetu Unii Europejskiej, przyznanymi w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, niezależnie od jej formy i źródeł pochodzenia.
§  13.
1.
W przypadku gdy wysokość dofinansowania fazy badawczej realizowanej przez przedsiębiorcę przekracza:
1)
równowartość 20 mln euro dla jednego przedsiębiorcy, a faza badawcza obejmuje głównie badania podstawowe,
2)
równowartość 10 mln euro dla jednego przedsiębiorcy, a faza badawcza obejmuje głównie badania przemysłowe,
3)
równowartość 7,5 mln euro dla jednego przedsiębiorcy w pozostałych przypadkach

- pomoc publiczna podlega obowiązkowi indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.

2.
Faza badawcza obejmuje głównie badania podstawowe lub głównie badania przemysłowe, w przypadku gdy koszty kwalifikowalne badań podstawowych lub badań przemysłowych stanowią więcej niż połowę całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy badawczej.
§  14.
1.
Łączny okres realizacji fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia nie może przekraczać 5 lat, przy czym realizacja fazy przygotowań do wdrożenia nie może trwać dłużej niż 2 lata.
2.
Realizacja fazy przygotowań do wdrożenia może być rozpoczęta przed zakończeniem realizacji fazy badawczej.
§  15.
1.
Nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia zawarcia umowy, o której mowa w § 9 ust. 1, beneficjent może złożyć wniosek o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej.
2.
Zakres informacji wymaganych we wniosku o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3.
Przy rozpatrywaniu wniosku o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej przepisy § 5, § 7 ust. 1, 2 i 5 oraz § 9 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
4.
Wniosek o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej jest oceniany na podstawie kryteriów określonych w załączniku nr 5 do rozporządzenia, przez co najmniej 3 ekspertów wyznaczonych przez Dyrektora Centrum.
5.
Dyrektor Centrum może podwyższyć dofinansowanie fazy badawczej, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
1)
przedmiotem fazy badawczej jest opracowanie nowego produktu;
2)
dotychczasowy udział przedsiębiorcy w finansowaniu fazy badawczej wyniósł co najmniej 20 %;
3)
udział przedsiębiorcy w finansowaniu fazy badawczej po zwiększeniu dofinansowania nie zmniejszy się.
6.
Wysokość wnioskowanej kwoty podwyższenia dofinansowania fazy badawczej nie może przekraczać 50 % środków przyznanych na realizację fazy badawczej na podstawie umowy, o której mowa w § 9 ust. 1.
7.
Do podwyższenia dofinansowania fazy badawczej stosuje się przepisy § 10-13.
8.
Przedsiębiorca dołącza do wniosku o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 4.
§  16.
1.
Beneficjent realizujący fazę badawczą i fazę przygotowań do wdrożenia składa:
1)
raporty półroczne;
2)
raport po zakończeniu fazy badawczej;
3)
raport końcowy;
4)
raport z wdrożenia.
2.
Beneficjent realizujący tylko fazę badawczą albo tylko fazę przygotowań do wdrożenia składa:
1)
raporty półroczne;
2)
raport końcowy;
3)
raport z wdrożenia.
3.
Zakres informacji zamieszczanych w raportach, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
4.
Pierwszy raport półroczny beneficjent składa nie później niż w terminie 21 dni po upływie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia realizacji zadań, określonego w umowie, o której mowa w § 9 ust. 1, a kolejne raporty półroczne - nie później niż w terminie 21 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
5.
Raport po zakończeniu fazy badawczej beneficjent składa w terminie 30 dni od dnia jej zakończenia określonego w umowie, o której mowa w § 9 ust. 1.
6.
Raport końcowy beneficjent składa w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań, określonego w umowie, o której mowa w § 9 ust. 1.
7.
Raport z wdrożenia beneficjent składa w terminie 30 dni po upływie 2 lat od dnia zakończenia realizacji zadań, określonego w umowie, o której mowa w § 9 ust. 1.
8.
Raporty podlegają ocenie Centrum.
§  17.
1.
Ocena raportu półrocznego ma na celu ustalenie, czy:
1)
faza badawcza lub faza przygotowań do wdrożenia jest realizowana zgodnie z umową, o której mowa w § 9 ust. 1;
2)
kontynuacja fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia prowadzi do osiągnięcia zakładanych wyników.
2.
Dyrektor Centrum, na podstawie oceny raportu półrocznego:
1)
kontynuuje dofinansowanie;
2)
wstrzymuje lub zmniejsza dalsze dofinansowanie.
§  18.
1.
Ocena raportu po zakończeniu fazy badawczej ma na celu potwierdzenie możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej.
2.
Dyrektor Centrum, na podstawie oceny raportu po zakończeniu fazy badawczej, przyznaje dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia.
§  19.
1.
W przypadku gdy dofinansowanie fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia przekracza 2 mln zł, załącznikiem do raportu końcowego jest egzemplarz sprawozdania z audytu, o którym mowa w § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 września 2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 170, poz. 1197).
2.
Ocena raportu końcowego zawiera wnioski o uznanie umowy, o której mowa w § 9 ust. 1, za:
1)
wykonaną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu niewykorzystanej lub wykorzystanej nieprawidłowo części dofinansowania oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłaty kar umownych;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z wezwaniem do zwrotu niewykorzystanego lub wykorzystanego nieprawidłowo dofinansowania lub jego części oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłaty kar umownych.
3.
Dyrektor Centrum, na podstawie oceny raportu końcowego oraz rozliczeń, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, decyduje o:
1)
rozliczeniu umowy w całości lub w części;
2)
nierozliczeniu umowy.
§  20.
1.
Ocena raportu z wdrożenia ma na celu ustalenie, czy umowa przedwstępna, o której mowa w § 3 ust. 5 i ust. 6 pkt 2, lub postanowienia zawarte w umowie konsorcjum, o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1, zostały zrealizowane.
2.
W przypadku niezrealizowania umowy przedwstępnej lub postanowień zawartych w umowie konsorcjum, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 5 i 6, Dyrektor Centrum, na podstawie oceny raportu z wdrożenia, wzywa beneficjenta do zwrotu do 30 % kwoty dofinansowania fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia.
3.
Dyrektor Centrum może odstąpić od wezwania beneficjenta do zwrotu dofinansowania, o którym mowa w ust. 2, w przypadku gdy:
1)
beneficjent dołożył należytej staranności w celu zrealizowania umowy przedwstępnej lub postanowień zawartych w umowie konsorcjum, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 5 i 6;
2)
osiągnięte wyniki fazy badawczej są inne niż wyniki planowane na etapie składania wniosku;
3)
sytuacja rynkowa po zakończeniu realizacji fazy badawczej uległa takiej zmianie w stosunku do sytuacji rynkowej sprzed jej rozpoczęcia, że zastosowanie wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej stało się nieopłacalne lub jego opłacalność znacznie się zmniejszyła;
4)
wystąpiły zdarzenia będące wynikiem działania siły wyższej mające wpływ na niemożliwość zrealizowania umowy przedwstępnej lub postanowień zawartych w umowie konsorcjum, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 5 i 6.
§  21.
1.
Centrum może przeprowadzić kontrolę realizacji fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia.
2.
Dyrektor Centrum, na podstawie wyników kontroli:
1)
kontynuuje dofinansowanie;
2)
wstrzymuje lub zmniejsza dalsze dofinansowanie.
§  22.
1.
Dofinansowanie nieprawidłowo wykorzystane przez beneficjenta podlega zwrotowi na rachunek Centrum wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z warunkami określonymi w umowie, o której mowa w § 9 ust. 1.
2.
Do kwoty zwrotu dofinansowania, o którym mowa w § 20 ust. 2, dolicza się odsetki, zgodnie z warunkami określonymi w umowie, o której mowa w § 9 ust. 1.
§  23.
1.
W przypadku gdy beneficjentem jest przedsiębiorca, Dyrektor Centrum może umorzyć w całości lub w części należności wynikające z rozliczenia umowy, o której mowa w § 9 ust. 1, jeżeli dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie.
2.
W przypadku gdy beneficjentem jest jednostka naukowa, Dyrektor Centrum może umorzyć w całości lub w części należności wynikające z rozliczenia umowy, o której mowa w § 9 ust. 1, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
2)
doszło do nadzwyczajnej zmiany stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, o której mowa w § 9 ust. 1, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
3)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika.
§  24.
1.
Wnioskodawca będący małym lub średnim przedsiębiorcą albo jednostką naukową może wystąpić o dofinansowanie, w formie refundacji, zakupu usług doradczych w zakresie innowacji świadczonych przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzącą działalność polegającą na świadczeniu jednostkom naukowym lub przedsiębiorcom usług doradczych w sprawach związanych z transferem wiedzy między jednostkami naukowymi a przedsiębiorcami.
2.
Dofinansowanie zakupu usług doradczych w zakresie innowacji obejmuje:
1)
przygotowanie analizy biznesowej fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia będących przedmiotem wniosku o ich dofinansowanie lub analizy biznesowej fazy badawczej będącej przedmiotem wniosku, o którym mowa w § 15 ust. 1, zawierającej wstępny plan inwestycyjny oraz informacje niezbędne do oceny planowanych wyników fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia, zgodnie z załącznikami nr 2 i 5 do rozporządzenia, w tym:
a)
opis możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej,
b)
szacunkową relację między spodziewanymi przychodami z komercjalizacji wyników fazy badawczej a nakładami koniecznymi do doprowadzenia do tej komercjalizacji;
2)
wskazanie przedsiębiorcy, który wyrazi gotowość zastosowania w działalności gospodarczej wyników fazy badawczej - w przypadku gdy wnioskodawca nie znalazł takiego przedsiębiorcy.
3.
Dyrektor Centrum przyznaje wnioskodawcy dofinansowanie zakupu usług doradczych w zakresie innowacji, pod warunkiem przedstawienia przez wnioskodawcę dokumentów poświadczających poniesienie wydatków na zakup tych usług oraz rozliczenia tych wydatków.
4.
Dofinansowanie przyznane małemu lub średniemu przedsiębiorcy na zakup usług doradczych w zakresie innowacji stanowi pomoc publiczną na usługi doradcze w zakresie innowacji w rozumieniu art. 36 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych.
5.
W przypadku gdy wnioskodawcą jest jednostka naukowa, dofinansowanie zakupu usług doradczych w zakresie innowacji nie może przekroczyć 85 % kosztu zakupu tych usług oraz kwoty 20.000 zł.
6.
W przypadku gdy wnioskodawcą jest mały lub średni przedsiębiorca, dofinansowanie zakupu usług doradczych w zakresie innowacji nie może przekroczyć 75 % kosztu zakupu tych usług oraz kwoty 20.000 zł.
7.
Dyrektor Centrum może przyznać dofinansowanie zakupu usług doradczych w zakresie innowacji, jeżeli przyznana wnioskodawcy kwota pomocy publicznej na zakup usług doradczych w zakresie innowacji nie przekroczy równowartości 200.000 euro w okresie ostatnich 3 lat.
§  25.
W przypadku przyznania przedsiębiorcy pomocy publicznej na dofinansowanie fazy badawczej, jeżeli wartość tej pomocy obliczona zgodnie z przepisami § 10-12 przekracza równowartość 3 mln euro, Dyrektor Centrum, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw nauki, przekazuje Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w terminie 7 dni od dnia jej przyznania, następujące informacje:
1)
firmę przedsiębiorcy (nazwę);
2)
wskazanie, czy przedsiębiorca posiada status małego lub średniego przedsiębiorcy;
3)
numer programu pomocowego, w ramach którego została przyznana pomoc publiczna;
4)
nazwę podmiotu przyznającego pomoc publiczną;
5)
przeznaczenie otrzymanej pomocy publicznej;
6)
krótki opis fazy badawczej;
7)
wykaz kosztów kwalifikowalnych i ich wielkość wyrażoną w euro;
8)
wartość pomocy publicznej wyrażoną w euro;
9)
intensywność pomocy publicznej;
10)
opis warunków, od których było uzależnione przyznanie pomocy publicznej;
11)
planowaną datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji zadań objętych dofinansowaniem;
12)
datę przyznania pomocy publicznej.
§  26.
Dyrektor Centrum może przyznać pomoc publiczną na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu do dnia 31 grudnia 2013 r.
§  27.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1832 i 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 124 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 286, z 2005 r. Nr 10, poz. 68, Nr 163, poz. 1362 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i 1218 i Nr 208, poz. 1539, z 2007 r. Nr 99, poz. 662 i Nr 136, poz. 958 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1113, Nr 216, poz. 1368 i Nr 227, poz. 1505.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH WE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE FAZY BADAWCZEJ, FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA LUB FAZY BADAWCZEJ I FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA

1. Informacje o przedmiocie wniosku:

1) wskazanie, czy wniosek dotyczy dofinansowania fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia, tylko fazy badawczej lub tylko fazy przygotowań do wdrożenia;

2) wskazanie, czy wniosek dotyczy dofinansowania zakupu usług doradczych w zakresie innowacji;

3) tytuł, obszar naukowy lub dział gospodarki objęty wnioskiem;

4) planowany okres realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia;

5) planowane łączne nakłady na realizację fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia, w tym kwota wnioskowana do dofinansowania.

2. Informacje o wnioskodawcy - dane teleadresowe oraz organizacyjne.

3. Informacje poświadczające doświadczenie wnioskodawcy w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz jego potencjał badawczy (zasoby ludzkie oraz infrastruktura).

4. Informacje o kierowniku oraz członkach zespołu badawczego mającego realizować fazę badawczą lub fazę przygotowań do wdrożenia poświadczające ich doświadczenie w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz wdrożeń.

5. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej: opis fazy badawczej (jej celów, metodyki badań naukowych lub prac rozwojowych), charakterystyka oczekiwanych wyników fazy badawczej oraz wskazanie na nowoczesność proponowanych rozwiązań w porównaniu z aktualnym stanem wiedzy.

6. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia: opis fazy przygotowań do wdrożenia.

7. Opis możliwości zastosowania wyników fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia w działalności gospodarczej:

1) opis możliwości komercjalizacji wyników fazy badawczej:

a) wykazanie istnienia popytu na produkt będący wynikiem fazy badawczej,

b) opis barier wejścia produktu na rynek, wskazanie źródeł jego przewagi konkurencyjnej,

c) przedstawienie planu komercjalizacji produktu;

2) opis przedsiębiorcy zobowiązującego się do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej:

a) charakterystyka jego zdolności technicznej, organizacyjnej i kadrowej do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej,

b) charakterystyka jego sytuacji ekonomiczno-finansowej,

c) posiadane doświadczenie w komercjalizacji produktów;

3) prognoza efektywności finansowej - wskaźnik NPVR (wskaźnik zaktualizowanej wartości netto) obliczany jako NPVR = NPV/PVI;

4) w przypadku gdy wnioskodawca jest dużym przedsiębiorcą - analiza porównawcza wskazująca na wystąpienie na skutek przyznania pomocy publicznej co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu z sytuacją, jaka miałaby miejsce w przypadku braku jej przyznania:

a) istotne zwiększenie rozmiaru fazy badawczej,

b) istotne zwiększenie zakresu fazy badawczej,

c) istotne skrócenie czasu realizacji fazy badawczej,

d) istotne zwiększenie całkowitej kwoty przeznaczonej na realizację fazy badawczej.

8. Harmonogram wykonania fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia w podziale na zadania oraz w podziale między zespoły badawcze lub inne podmioty (jeżeli wnioskodawcą jest konsorcjum naukowo-przemysłowe lub przewidziany jest więcej niż jeden wykonawca zadań), w tym:

1) uzasadnienie podziału na zadania oraz podziału między podmioty lub zespoły badawcze;

2) w przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe - zakwalifikowanie każdego zadania tej fazy do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe;

3) harmonogram w formie graficznej.

9. Kosztorys fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia w podziale na zadania i w rozbiciu na lata ich realizacji oraz rodzaje kosztów kwalifikowalnych wskazanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, wraz z uzasadnieniem; w przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe, każde zadanie tej fazy jest zakwalifikowane do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe.

10. W przypadku wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą lub przedsiębiorców wchodzących w skład konsorcjum naukowo-przemysłowego - informacje uzasadniające zwiększenie podstawowego poziomu intensywności pomocy publicznej brutto.

11. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej obejmującej badania związane z:

1) koniecznością wykonania doświadczeń ingerujących w organizm lub psychikę ludzką,

2) koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach,

3) prowadzeniem badań nad gatunkami roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną,

4) prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów

- przedstawienie kopii zgody właściwej komisji bioetycznej lub właściwej lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach lub kopii zgody wymaganej na podstawie przepisów o ochronie przyrody lub o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.

12. Oświadczenie, że wniosek nie narusza praw osób trzecich, oraz oświadczenie o nieubieganiu się o dofinansowanie zadań objętych wnioskiem w innej instytucji.

13. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie zakupu usług doradczych w zakresie innowacji:

1) informacje o usługodawcy - dane teleadresowe oraz organizacyjne;

2) wykaz usług zakupionych przez wnioskodawcę od usługodawcy;

3) przedstawienie dokumentów poświadczających poniesienie wydatków na zakup tych usług oraz rozliczenie tych wydatków;

4) wnioskowana kwota dofinansowania.

14. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE FAZY BADAWCZEJ LUB FAZY BADAWCZEJ I FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA

Za każde kryterium można uzyskać od 0 do 10 punktów.
Lp. Nazwa kryterium Waga

(%)

Ocena fazy badawczej
1 Nowoczesność proponowanych rozwiązań w porównaniu z aktualnym stanem wiedzy 7
2 Sposób rozwiązania problemu badawczego (uzasadnienie, że sposób ten jest spójny, logiczny, adekwatny i wystarczający do rozwiązania problemu) 7
3 Możliwość wykonania fazy badawczej, w tym dorobek naukowy i kwalifikacje wykonawców oraz wyposażenie w aparaturę naukowo-badawczą 6
Ocena możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej
4 Możliwość komercjalizacji wyników fazy badawczej 15
5 Zdolność techniczna, organizacyjna i kadrowa do komercjalizacji przez podmiot wdrażający 15
Ocena źródeł finansowania
6 Udział środków przedsiębiorcy w finansowaniu

0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt

25
7 Udział w finansowaniu środków prywatnych innych niż środki przedsiębiorcy

0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt

15
Prognoza efektywności finansowej
8 Wskaźnik NPVR obliczany jako: NPV/PVI, gdzie:

NPV - wartość zaktualizowana netto całkowitych przepływów pieniężnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej);

PVI - wartość zaktualizowana netto całkowitych nakładów inwestycyjnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej)

(Liczba przyznanych punktów k, k={0; ...;9},

k punktów dla NPVR , 0 punktów dla NPVR ≤ 0 lub

10 punktów dla NPVR > 0,9)

10

KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE FAZY PRZYGOTOWAŃ DO WDROŻENIA

Za każde kryterium można uzyskać od 0 do 10 punktów.

Lp. Nazwa kryterium Waga

(%)

Ocena możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej
1 Możliwość komercjalizacji wyników fazy badawczej 20
2 Zdolność techniczna, organizacyjna i kadrowa do komercjalizacji przez podmiot wdrażający 20
Ocena źródeł finansowania fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia
3 Udział środków przedsiębiorcy w finansowaniu

0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt

25
4 Udział w finansowaniu środków prywatnych innych niż środki przedsiębiorcy

0 % ® 0 pkt; (0 - 5 %] ® 1 pkt; (5 - 10 %] ® 2 pkt; (10 - 20 %] ® 4 pkt; (20 - 30 %] ® 6 pkt; (30 - 40 %] ® 8 pkt; powyżej 40 % ® 10 pkt

20
Prognoza efektywności finansowej
5 Wskaźnik NPVR obliczany jako: NPV/PVI, gdzie:

NPV - wartość zaktualizowana netto przepływów pieniężnych (faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej);

PVI - wartość zaktualizowana netto nakładów inwestycyjnych (faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej)

(Liczba przyznanych punktów k, k={0; ...;9},

k punktów dla NPVR , 0 punktów dla NPVR ≤ 0 lub

10 punktów dla NPVR > 0,9)

15

Uwaga:

Uzyskanie 0 punktów za którekolwiek z kryteriów w przypadku oceny wniosków o dofinansowanie fazy badawczej lub fazy badawczej i fazy przygotowań do wdrożenia albo wniosków o dofinansowanie fazy przygotowań do wdrożenia, z wyjątkiem kryterium dotyczącego udziału w finansowaniu środków prywatnych innych niż środki przedsiębiorcy, powoduje odrzucenie wniosku. Jednak w przypadku gdy wnioskodawcą jest jednostka naukowa, uzyskanie 0 punktów przy ocenie kryteriów dotyczących oceny źródeł finansowania nie powoduje odrzucenia wniosku.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 KOSZTY KWALIFIKOWALNE W PRZEDSIĘWZIĘCIU "IniTech"

Kosztami kwalifikowalnymi w fazie badawczej są:

1) koszty personelu (pracowników badawczych, pracowników technicznych i pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są oni zatrudnieni przy realizacji fazy badawczej);

2) koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy badawczej; jeżeli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby realizacji fazy badawczej przez całkowity okres ich użytkowania, są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy badawczej, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;

3) koszty budynków i gruntów w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy badawczej; w przypadku budynków są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy badawczej, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości; w przypadku gruntów są to koszty transferu handlowego lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;

4) koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji uzyskanych od osób trzecich po cenach rynkowych, pod warunkiem że transakcje nie przewidują elementów zmowy, oraz koszty doradztwa i usług równorzędnych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby fazy badawczej; koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 70 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy badawczej;

5) inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, środków eksploatacyjnych i innych podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją fazy badawczej;

6) dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją fazy badawczej, przy czym koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 15 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy badawczej.

Kosztami kwalifikowalnymi w fazie przygotowań do wdrożenia są:

1) koszty personelu zatrudnionego przy realizacji fazy przygotowań do wdrożenia;

2) koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy przygotowań do wdrożenia; jeżeli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby realizacji fazy przygotowań do wdrożenia przez całkowity okres ich użytkowania, są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy przygotowań do wdrożenia, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;

3) koszty budynków i gruntów w zakresie i przez okres niezbędny do realizacji fazy przygotowań do wdrożenia; w przypadku budynków są to koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji fazy przygotowań do wdrożenia, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości; w przypadku gruntów są to koszty transferu handlowego lub rzeczywiste poniesione koszty kapitałowe;

4) koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy technicznej i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji uzyskanych od osób trzecich po cenach rynkowych, pod warunkiem że transakcje nie przewidują elementów zmowy, oraz koszty doradztwa i usług równorzędnych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby fazy przygotowań do wdrożenia; koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 70 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy przygotowań do wdrożenia;

5) inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, środków eksploatacyjnych i innych podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją fazy przygotowań do wdrożenia;

6) koszty opłat urzędowych ponoszonych w związku z realizacją czynności objętych fazą przygotowań do wdrożenia;

7) koszty pomocy prawnej bezpośrednio związanej z realizacją czynności objętych fazą przygotowań do wdrożenia;

8) dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją czynności objętych fazą przygotowań do wdrożenia, przy czym koszty te zostają uznane jedynie w wysokości do 15 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych fazy przygotowań do wdrożenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH WE WNIOSKU O PODWYŻSZENIE DOFINANSOWANIA FAZY BADAWCZEJ

1. Informacje o przedmiocie wniosku:

1) tytuł i okres realizacji fazy badawczej;

2) łączne nakłady na realizację fazy badawczej, w tym wnioskowana kwota podwyższenia dofinansowania oraz udział przedsiębiorcy w kosztach realizacji tej fazy.

2. Informacje o wnioskodawcy - dane teleadresowe oraz organizacyjne.

3. Informacje poświadczające doświadczenie wnioskodawcy w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz jego potencjał badawczy (zasoby ludzkie oraz infrastruktura).

4. Informacje o kierowniku oraz członkach zespołu badawczego realizującego fazę badawczą lub fazę przygotowań do wdrożenia dokumentujące ich doświadczenie w zakresie realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych oraz wdrożeń.

5. Opis będących przedmiotem wniosku dodatkowych prac realizowanych w ramach fazy badawczej - metodyka badań naukowych lub prac rozwojowych, charakterystyka oczekiwanych wyników oraz wskazanie na nowoczesność proponowanych rozwiązań w porównaniu z aktualnym stanem wiedzy.

6. Opis możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej:

1) opis możliwości komercjalizacji wyników fazy badawczej:

a) wykazanie istnienia popytu na produkt będący wynikiem fazy badawczej,

b) opis barier wejścia produktu na rynek, wskazanie źródeł jego przewagi konkurencyjnej,

c) przedstawienie planu komercjalizacji produktu;

2) opis przedsiębiorcy zobowiązującego się do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej:

a) charakterystyka jego zdolności technicznej, organizacyjnej i kadrowej do zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej,

b) charakterystyka jego sytuacji ekonomiczno-finansowej,

c) posiadane doświadczenie w komercjalizacji produktów;

3) prognoza efektywności finansowej - wskaźnik NPVR (wskaźnik zaktualizowanej wartości netto) obliczany jako NPVR = NPV/PVI;

4) w przypadku gdy wnioskodawca jest dużym przedsiębiorcą - analiza porównawcza wskazująca na wystąpienie na skutek przyznania pomocy publicznej co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu z sytuacją, jaka miałaby miejsce w przypadku braku jej przyznania:

a) istotne zwiększenie rozmiaru fazy badawczej,

b) istotne zwiększenie zakresu fazy badawczej,

c) istotne skrócenie czasu realizacji fazy badawczej,

d) istotne zwiększenie całkowitej kwoty przeznaczonej na realizację fazy badawczej.

7. Harmonogram wykonania pozostałych do zrealizowania zadań fazy badawczej w podziale na zadania oraz w podziale między zespoły badawcze lub inne podmioty (jeżeli wnioskodawcą jest konsorcjum naukowo-przemysłowe lub przewidziany jest więcej niż jeden wykonawca zadań), w tym:

1) uzasadnienie podziału na zadania oraz podziału między podmioty lub zespoły badawcze;

2) w przypadku ubiegania się o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe - zakwalifikowanie każdego zadania tej fazy do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe;

3) harmonogram w formie graficznej.

8. Kosztorys pozostałych do zrealizowania zadań fazy badawczej w podziale na zadania i w rozbiciu na lata oraz w podziale na rodzaje kosztów kwalifikowalnych wskazanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia, wraz z uzasadnieniem; w przypadku ubiegania się o podwyższenie dofinansowania fazy badawczej przez przedsiębiorcę lub przez konsorcjum naukowo-przemysłowe, każde zadanie jest zakwalifikowane do jednej z następujących kategorii: badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe.

9. W przypadku wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą lub przedsiębiorców wchodzących w skład konsorcjum naukowo-przemysłowego - informacje uzasadniające zwiększenie podstawowego poziomu intensywności pomocy publicznej brutto.

10. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie fazy badawczej obejmującej badania związane z:

1) koniecznością wykonania doświadczeń ingerujących w organizm lub psychikę ludzką,

2) koniecznością wykonania doświadczeń na zwierzętach,

3) prowadzeniem badań nad gatunkami roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub na obszarach objętych ochroną,

4) prowadzeniem badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi lub z zastosowaniem takich organizmów

- przedstawienie kopii zgody właściwej komisji bioetycznej lub właściwej lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach lub kopii zgody wymaganej na podstawie przepisów o ochronie przyrody lub o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.

11. Oświadczenie, że wniosek nie narusza praw osób trzecich, oraz oświadczenie o nieubieganiu się o dofinansowanie zadań objętych wnioskiem w innej instytucji.

12. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

 KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O PODWYŻSZENIE DOFINANSOWANIA FAZY BADAWCZEJ

Za każde kryterium można uzyskać od 0 do 10 punktów.
Lp. Nazwa kryterium Waga (%)
Ocena fazy badawczej
1 Sposób rozwiązania problemu badawczego (uzasadnienie, że sposób ten jest spójny, logiczny, adekwatny i wystarczający do rozwiązania problemu) 13
2 Możliwość wykonania fazy badawczej, w tym dorobek naukowy i kwalifikacje wykonawców oraz wyposażenie w aparaturę naukowo-badawczą 11
Ocena możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej
3 Możliwość komercjalizacji wyników fazy badawczej 28
4 Zdolność techniczna, organizacyjna i kadrowa do komercjalizacji przez podmiot wdrażający 28
Prognoza efektywności finansowej
5 Wskaźnik NPVR, obliczany jako: NPV/PVI, gdzie:

NPV - wartość zaktualizowana netto całkowitych przepływów pieniężnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej);

PVI - wartość zaktualizowana netto całkowitych nakładów inwestycyjnych (faza badawcza, faza przygotowań do wdrożenia, faza zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej)

(Liczba przyznanych punktów k, k={0, ...;9},

k punktów dla NPVR , 0 punktów dla NPVR ≤ 0 lub

10 punktów dla NPVR > 0,9)

20

Uwaga:

Uzyskanie 0 punktów za którekolwiek z kryteriów powoduje odrzucenie wniosku.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

 ZAKRES INFORMACJI ZAMIESZCZANYCH W RAPORTACH

Zakres informacji zamieszczanych w raporcie półrocznym

1. Dane beneficjenta.

2. Podstawowe informacje o fazie badawczej lub fazie przygotowań do wdrożenia.

3. Sprawozdanie - opis rezultatów osiągniętych w okresie sprawozdawczym lub działań wykonanych w tym okresie.

4. Zestawienie zadań realizowanych w okresie sprawozdawczym.

5. Informacje o zgodności postępów w realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia z umową.

6. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.

Zakres informacji zamieszczanych w raporcie po zakończeniu fazy badawczej

1. Dane beneficjenta.

2. Podstawowe informacje o fazie badawczej.

3. Syntetyczny opis wykonanych zadań oraz uzyskanych rezultatów wraz ze wskazaniem możliwości ich wdrożenia; w przypadku gdy plany dotyczące komercjalizacji wyników fazy badawczej wskazane we wniosku straciły aktualność, konieczne jest dołączenie nowego opisu możliwości zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej.

4. Informacje o zgodności wykonanych zadań z umową.

5. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.

Zakres informacji zamieszczanych w raporcie końcowym

1. Dane beneficjenta.

2. Podstawowe informacje o fazie badawczej lub fazie przygotowań do wdrożenia.

3. Zestawienie zadań zrealizowanych w ramach fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia.

4. Syntetyczny opis rezultatów uzyskanych przy realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia wraz z informacją o zgodności tych rezultatów z umową.

5. Zestawienie kosztów planowanych i poniesionych w ramach realizacji fazy badawczej lub fazy przygotowań do wdrożenia.

6. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.

Zakres informacji zamieszczanych w raporcie z wdrożenia

1. Dane beneficjenta.

2. Podstawowe informacje o fazie badawczej lub fazie przygotowań do wdrożenia.

3. Informacje o zrealizowaniu umowy przedwstępnej, o której mowa w § 3 ust. 5 i ust. 6 pkt 2 rozporządzenia, lub postanowień zawartych w umowie konsorcjum, o których mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia.

4. Informacje o uzyskanych efektach zastosowania wyników fazy badawczej w działalności gospodarczej.

5. Wskazanie osób uprawnionych do reprezentowania beneficjenta.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.52.424

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przedsięwzięcie "IniTech".
Data aktu: 10/03/2009
Data ogłoszenia: 31/03/2009
Data wejścia w życie: 15/04/2009