Udzielanie pomocy na inwestycje w zakresie: energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej, lecznictwa uzdrowiskowego w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1
z dnia 7 grudnia 2009 r.
w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie: energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej, lecznictwa uzdrowiskowego w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy w ramach regionalnych programów operacyjnych na inwestycje w zakresie:
1)
energetyki,
2)
infrastruktury telekomunikacyjnej służącej przesyłowi danych, głosu lub obrazu,
3)
infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej,
4)
lecznictwa uzdrowiskowego

- zwanej dalej "pomocą".

§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć projekt w rozumieniu art. 2 pkt 12 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008";
2)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
3)
podmiocie udzielającym pomocy - należy przez to rozumieć podmiot udzielający pomocy, o którym mowa w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§  3.
Rozporządzenie stosuje się do pomocy udzielanej:
1)
w zakresie energetyki - przedsiębiorstwom energetycznym w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.),
2)
w zakresie infrastruktury telekomunikacyjnej - przedsiębiorcom telekomunikacyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.),
3)
w zakresie infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej - podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, w tym w szczególności szkołom wyższym, jednostkom naukowym, przedsiębiorcom,
4)
w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego - zakładom lecznictwa uzdrowiskowego w rozumieniu ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1399, z 2007 r. Nr 133, poz. 921 oraz z 2009 r. Nr 62, poz. 504)

- zwanym dalej "beneficjentami pomocy".

§  4.
1.
Pomoc nie może być udzielana ani wypłacana beneficjentom pomocy, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem.
2.
Pomoc nie może być udzielana beneficjentom pomocy będącym w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 Komunikatu Komisji w sprawie wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).
§  5.
1.
Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego regionu poprzez:
1)
dywersyfikację źródeł energii i zwiększenie udziału energii elektrycznej i cieplnej wytwarzanej w sposób przyjazny środowisku w bilansie energetycznym oraz zwiększenie efektywności energetycznej, zabezpieczenie bezpieczeństwa dostaw lub ograniczenia strat energii;
2)
poprawę jakości i dostępu do usług telekomunikacyjnych;
3)
wspieranie działalności badawczo-rozwojowej poprzez zwiększenie zdolności podmiotów do świadczenia usług w zakresie prac badawczych i rozwojowych;
4)
poprawę jakości usług lecznictwa uzdrowiskowego.
2.
Pomoc może być udzielana na realizację nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją w województwie objętym danym regionalnym programem operacyjnym.
3.
Nowa inwestycja obejmuje:
1)
inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z:
a)
utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,
b)
rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
c)
dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub
d)
zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie;
2)
nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki nabywane są przez inwestora niezależnego od zbywcy.
4.
Nową inwestycją nie jest:
1)
inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych;
2)
nabycie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.
5.
Tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją oznacza przyrost netto liczby pracowników w stosunku do średniej z poprzednich 12 miesięcy, w wyniku realizacji nowej inwestycji, w okresie 3 lat od dnia jej zakończenia. Do liczby pracowników wlicza się pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie jednego roku, pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracowników sezonowych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
§  6.
W ramach nowej inwestycji mogą być realizowane projekty:
1)
w zakresie energetyki - polegające w szczególności na:
a)
budowie lub przebudowie infrastruktury i urządzeń służących do produkcji, dystrybucji lub przesyłu energii elektrycznej lub cieplnej, w tym z odnawialnych źródeł energii,
b)
budowie lub przebudowie infrastruktury i urządzeń służących do produkcji, dystrybucji lub przesyłu energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu, w tym z odnawialnych źródeł energii,
c)
budowie lub przebudowie infrastruktury i urządzeń służących do produkcji lub przesyłu gazu ziemnego,
d)
zakupie lub modernizacji urządzeń służących do produkcji, przetwarzania, dystrybucji lub przesyłu energii elektrycznej lub cieplnej;
2)
w zakresie infrastruktury telekomunikacyjnej - polegające w szczególności na:
a)
budowie lub przebudowie telekomunikacyjnych sieci szkieletowych,
b)
budowie lub przebudowie telekomunikacyjnych sieci dostępowych,
c)
budowie lub przebudowie systemów lub centrów zarządzania sieciami teleinformatycznymi wraz z ich wyposażeniem;
3)
w zakresie infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej - polegające w szczególności na:
a)
budowie lub przebudowie infrastruktury służącej do prowadzenia prac badawczych i rozwojowych, wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia, lub
b)
zakupie urządzeń służących do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej;
4)
w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego - polegające w szczególności na:
a)
przebudowie lub rozbudowie zakładów opieki zdrowotnej świadczących usługi lecznictwa uzdrowiskowego wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia lub
b)
zakupie urządzeń służących bezpośrednio do świadczenia usług w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego.
§  7.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach nowej inwestycji zalicza się niezbędne do realizacji projektu wydatki poniesione na:
1)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów;
2)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości zabudowanej;
3)
nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków pod warunkiem, że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu inwestycyjnego objętego pomocą,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego dla prac biurowych,
e)
infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
4)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii poprzez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować kontroli nad sprzedawcą a sprzedawca nad kupującym w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. WE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy przez co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego i średniego przedsiębiorcy - co najmniej przez 3 lata;
5)
prace związane z przygotowaniem projektu, w tym:
a)
nadzór techniczny,
b)
przygotowanie dokumentacji technicznej,
c)
przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych.
2.
Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na beneficjenta pomocy po zakończeniu trwania umowy.
4.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać przez okres co najmniej 5 lat od przewidywanego zakończenia realizacji inwestycji. W przypadku gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, okres ten wynosi co najmniej 3 lata.
5.
Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, powinny być nowe, z wyłączeniem środków trwałych nabytych przez beneficjenta pomocy będącego mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą lub środków trwałych nabytych w ramach projektu, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 2.
6.
W przypadku beneficjenta pomocy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, wydatki określone w ust. 1 pkt 4 uwzględnia się w wysokości nieprzekraczającej 50 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych.
7.
Wydatki na prace, o których mowa w ust. 1 pkt 5, uwzględnia się w wysokości nieprzekraczającej 50 % faktycznie poniesionych wydatków na te prace, wyłącznie w przypadku gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca.
8.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
9.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o podatek od towarów i usług, chyba że zgodnie z odrębnymi przepisami beneficjentowi pomocy nie przysługuje prawo jego zwrotu lub odliczenia.
§  8.
Do wydatków kwalifikowalnych na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji zalicza się dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się:
1)
wynagrodzenia brutto;
2)
obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne.
§  9.
1.
Maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych wynosi:
1)
50 % - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2) 2
40% - na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego;
3) 3
30% - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
2.
W przypadku mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, z wyłączeniem prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu oraz z wyłączeniem pomocy udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, może ulec zwiększeniu o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
3.
Maksymalną wartość pomocy udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).
§  10.
1.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 9 ust. 1 i 2, może zostać obliczona w odniesieniu do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-4 lub § 8.
2.
Pomoc obliczana na podstawie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-4, może być udzielana wraz z pomocą obliczaną na podstawie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 8, pod warunkiem że łączna wielkość pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności określonej w § 9 ust. 1 i 2 albo wartości pomocy ustalonej zgodnie z § 9 ust. 3, przy czym przy ustaleniu maksymalnej wielkości pomocy bierze się pod uwagę wyższą kwotę wydatków, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-4, albo wydatków, o których mowa w § 8.
§  11.
1.
Beneficjent pomocy może otrzymać pomoc, jeżeli zostaną spełnione kryteria odnoszące się do:
1)
celu i przedmiotu realizacji projektu, o których mowa w § 5 i 6;
2)
wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7 i 8;
3)
intensywności pomocy, o której mowa w § 9;
4)
trwałości realizacji projektu.
2.
Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, uznaje się za spełniony, w przypadku gdy inwestycja zostanie utrzymana w regionie, w którym udzielono pomocy przez okres co najmniej 5 lat od dnia jej zakończenia. W przypadku gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, podmiot udzielający pomocy może skrócić ten okres do 3 lat.
3.
W przypadku obliczania maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy w odniesieniu do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 8, miejsca pracy utworzone w wyniku realizacji inwestycji powinny być utrzymane przez okres 5 lat, licząc od dnia ich utworzenia. W przypadku gdy beneficjentem pomocy jest mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, podmiot udzielający pomocy może skrócić ten okres do 3 lat.
4.
Wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny stały się przestarzałe w okresie, o którym mowa w ust. 2, nie będzie uznana za nieutrzymanie inwestycji, o ile działalność gospodarcza związana z inwestycją będzie prowadzona przez beneficjenta pomocy przez minimalny wymagany okres.
5.
W przypadku obliczania maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy w odniesieniu do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-4, beneficjent pomocy powinien wnieść wkład własny odpowiadający co najmniej 25 % wydatków kwalifikowalnych, pochodzący ze środków własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania, w formie pozbawionej wsparcia ze środków publicznych.
§  12.
1.
Beneficjent pomocy składa wniosek o dofinansowanie w ramach regionalnego programu operacyjnego do podmiotu udzielającego pomocy.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
nazwę beneficjenta pomocy;
2)
tytuł i miejsce realizacji projektu;
3)
cel realizacji projektu;
4)
opis projektu;
5)
opis rezultatów realizacji projektu;
6)
harmonogram realizacji projektu;
7)
wartość projektu;
8)
wydatki kwalifikowalne;
9)
wnioskowaną kwotę dofinansowania;
10)
źródła finansowania projektu.
3.
Podmiot udzielający pomocy przeprowadza ocenę wniosku w oparciu o:
1)
kryteria, o których mowa w § 11;
2)
kryteria, o których mowa w art. 65 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.).
4.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 3, beneficjentowi pomocy przyznawana jest pomoc w formie bezzwrotnego dofinansowania, przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7 ust. 1 lub § 8, na podstawie umowy o dofinansowanie.
5.
Podmiot udzielający pomocy jest zobowiązany do poinformowania beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego udzielana jest pomoc.
§  13.
1.
Prace związane z realizacją projektu mogą się rozpocząć po złożeniu przez beneficjenta pomocy wniosku, o którym mowa w § 12 ust. 1, i uzyskaniu przez beneficjenta pomocy od podmiotu udzielającego pomocy pisemnego potwierdzenia, z zastrzeżeniem szczegółowej weryfikacji wniosku, że projekt spełnia warunki uzyskania pomocy określone w § 11 i kwalifikuje się do objęcia pomocą.
2.
Przez rozpoczęcie prac związanych z realizacją projektu należy rozumieć podjęcie prac budowlanych lub pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia ruchomych środków trwałych, z wyłączeniem przygotowania lub opracowania dokumentacji projektowej.
3.
Prace związane z przygotowaniem projektu, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 5, mogą się rozpocząć po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
4.
Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wydawane przez podmiot udzielający pomocy w terminie do 60 dni od dnia wpływu wniosku o dofinansowanie i nie stanowi podstawy do roszczeń o przyznanie i wypłatę pomocy.
§  14.
1.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis, oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną beneficjentowi pomocy, niezależnie od jej formy i źródła.
2.
Łączna wartość pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 9 ust. 1 i 2 albo wartości pomocy ustalonej zgodnie z § 9 ust. 3.
§  15.
Pomoc na duże projekty inwestycyjne, udzielana zgodnie z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, stanowi pomoc indywidualną, podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej, i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, w przypadku gdy łączna wartość pomocy przekracza równowartość:
1) 4
22,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do województwa mazowieckiego;
2) 5
30 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego;
3)
37,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego.
§  16. 6
Pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2014 r.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).
2 § 9 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1665) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2013 r.
3 § 9 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1665) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2013 r.
4 § 15 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1665) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2013 r.
5 § 15 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1665) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2013 r.
6 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1665) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2013 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.214.1661

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy na inwestycje w zakresie: energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej, lecznictwa uzdrowiskowego w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Data aktu: 07/12/2009
Data ogłoszenia: 16/12/2009
Data wejścia w życie: 31/12/2009