Szczegółowy sposób oraz tryb przeprowadzania przez funkcjonariusza celnego kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 3 listopada 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu przeprowadzania przez funkcjonariusza celnego kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego

Na podstawie art. 46 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kontrolę rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego, zwanych dalej "pojazdem", przeprowadza funkcjonariusz celny, zwany dalej "funkcjonariuszem", poprzez:
1)
próbę kwasową;
2)
pobranie próbki paliwa i przekazanie jej celem przeprowadzenia analizy dokonywanej przez wyspecjalizowane laboratorium celne albo inne laboratorium, które uzyskało akredytację, na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności, do wykonywania badań jakości paliwa.
2.
W celu przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1, funkcjonariusz w obecności kierującego pojazdem pobiera ze zbiornika pojazdu próbkę paliwa w niezbędnej ilości, jednak nie większej niż 0,5 l. W przypadku braku możliwości pobrania próbki paliwa ze zbiornika pojazdu, próbkę można pobrać z przewodów paliwowych.
3.
Do pobrania próbki paliwa funkcjonariusz stosuje urządzenie umożliwiające pobranie (zassanie) odpowiedniej ilości paliwa, a następnie przelanie go lub przetłoczenie do naczynia, w którym będzie poddane próbie kwasowej, lub do pojemników, w których zostanie przekazane do przeprowadzenia analizy, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
4.
Przed każdym pobraniem próbki paliwa urządzenie, o którym mowa w ust. 3, funkcjonariusz przepłukuje pobranym paliwem.
5.
Paliwo pochodzące z płukania umieszcza się w pojemniku na zlewki.
§  2.
1.
Próbę kwasową przeprowadza się przez dodanie odpowiedniej ilości próbki paliwa do jednorazowego testera, w którym znajduje się 18 % wodny roztwór kwasu solnego, wymieszanie cieczy, a następnie pozostawienie mieszaniny przez okres 10 minut.
2.
Oddzielenie się po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, warstwy o zabarwieniu od różowego do czerwonego oznacza, że w kontrolowanym paliwie znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe, określony w przepisach o podatku akcyzowym.
3.
Oddzielenie się po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, warstwy o zabarwieniu od niebieskiego do zielonego oznacza, że w kontrolowanym paliwie znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych do celów żeglugi, określony w przepisach o podatku akcyzowym.
§  3.
1.
Decyzję o przeprowadzeniu analizy, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, funkcjonariusz podejmuje w przypadku uzasadnionego zastrzeżenia co do wyników próby kwasowej albo na żądanie kierującego pojazdem.
2.
Pobrana do analizy próbka paliwa jest umieszczana w dwóch jednakowych szczelnie zamykanych pojemnikach, zabezpieczających paliwo przed zmianą jego cech charakterystycznych, oznaczonych w sposób zapewniający ustalenie pojazdu, z którego pobrano próbkę, kierującego tym pojazdem, daty i miejsca pobrania próbki i sposobu jej zabezpieczenia oraz uniemożliwiający zmianę ich zawartości w czasie przesyłki. W każdym z pojemników umieszcza się co najmniej 0,2 l paliwa.
3.
Próbkę paliwa umieszczoną w dwóch pojemnikach funkcjonariusz dostarcza niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia pobrania próbki, do laboratorium, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2.
4.
Paliwo zawarte w jednym z pojemników przeznacza się do badań, natomiast próbka paliwa umieszczona w drugim z pojemników stanowi zapas kontrolny laboratorium.
§  4.
1.
Z przeprowadzonej kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu sporządza się protokół, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierujący kontrolowanym pojazdem, drugi dołącza się do akt sprawy.
§  5.
Pozostałość pobranej próbki paliwa, niewykorzystaną do kontroli, przelewa się lub przetłacza z powrotem do zbiornika pojazdu, za zgodą kierującego pojazdem, a w przypadku braku zgody - umieszcza się w pojemniku na zlewki.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu przeprowadzania przez organ celny kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego (Dz. U. Nr 258, poz. 2583), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosownie do brzmienia art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Protokół nr ......

(pieczęć nagłówkowa

organu Służby Celnej) ........................ dnia .......................

kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego

Działając na podstawie art. 46 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323),

.......................................................................................................................................................

(stopień służbowy, imię i nazwisko funkcjonariusza celnego)

w ...................................................................................................................................................

(wskazać miejsce kontroli)

dokonał kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego:

.......................................................................................................................................................

(marka i typ pojazdu lub innego środka przewozowego, pojemność zbiornika paliwa w litrach)

nr rej. .................................... kierowanego przez ........................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i adres zamieszkania osoby kierującej pojazdem lub innym środkiem przewozowym)

należącego do ...............................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/firma, adres zamieszkania/siedziba właściciela lub posiadacza pojazdu lub innego środka przewozowego)

W wyniku przeprowadzonej próby kwasowej stwierdzono: .......................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(opisać zmiany, jakie zaszły w próbce poddanej próbie kwasowej, lub wskazać ich brak)

Pobrana próbka paliwa zostanie przekazana do wyspecjalizowanego laboratorium celnego lub innego laboratorium, które uzyskało akredytację*), na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności, do wykonywania badań jakości paliwa, w celu dokonania analizy.

Uwagi kierującego pojazdem: ......................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi funkcjonariusza celnego: ..................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

..................................................................... ..........................................................

(podpis kierującego kontrolowanym (pieczątka imienna i podpis

pojazdem lub innym środkiem przewozowym) funkcjonariusza celnego)

Sporządzono w 2 egz.

Otrzymują:

1. Kierujący pojazdem lub innym środkiem przewozowym

2. Organ Służby Celnej

______

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.191.1482

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób oraz tryb przeprowadzania przez funkcjonariusza celnego kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego.
Data aktu: 03/11/2009
Data ogłoszenia: 16/11/2009
Data wejścia w życie: 01/12/2009