Zm.: rozporządzenie w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc regionalną.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc regionalną

Na podstawie art. 67b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc regionalną (Dz. U. Nr 116, poz. 734) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc regionalną, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008", na podstawie art. 67a i art. 67b § 1 pkt 3 lit. l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w formie odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a tej ustawy, oraz umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej, wraz ze wskazaniem przypadków, w których ulgi są udzielane jako pomoc indywidualna.",

b)
w ust. 2:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) udzielanej na produkcję podstawową produktów rolnych, o których mowa w art. 2 pkt 22 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;",

po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) udzielanej na przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu, w rozumieniu art. 2 pkt 23 i 24 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008, produktów rolnych, w przypadkach gdy:

a) wielkość pomocy byłaby ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą lub

b) udzielenie pomocy byłoby uzależnione od faktu jej przekazania w części lub w całości producentom surowców;",

uchyla się pkt 3;
2)
w § 2:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) małym i średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio małego i średniego przedsiębiorcę spełniającego warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;",

b)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) dużym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć dużego przedsiębiorcę w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;",

c)
pkt 3-5 otrzymują brzmienie:

"3) inwestycji - należy przez to rozumieć:

a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z tworzeniem nowego przedsiębiorstwa, rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub z zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa,

b) nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji lub zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez inwestora niezależnego od zbywcy; w przypadku przekazania przedsiębiorstwa małego przedsiębiorcy rodzinie pierwotnego właściciela (pierwotnych właścicieli) lub byłym pracownikom, warunku nabycia środków przez niezależnego inwestora nie stosuje się

- przy czym nie uważa się za inwestycję nabycia wyłącznie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa;

4) dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć inwestycję, podjętą w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców, w przypadku której rzeczowe aktywa trwałe są połączone ze sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny oraz której wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50.000.000 euro;

5) nowo utworzonym małym przedsiębiorstwie - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo małego przedsiębiorcy albo małych przedsiębiorców, jeżeli od dnia ich utworzenia upłynęło nie więcej niż 5 lat;",

d)
dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:

"6) małym i średnim zagrożonym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć małego i średniego przedsiębiorcę, który spełnia jeden z poniższych warunków:

a) w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - ponad połowa jej zarejestrowanego kapitału została utracona, w tym ponad 1/4 w okresie poprzedzających 12 miesięcy,

b) w przypadku spółki, której przynajmniej niektórzy członkowie są w sposób nieograniczony odpowiedzialni za zobowiązania spółki - ponad połowa jej kapitału według sprawozdania finansowego została utracona, w tym ponad 1/4 w okresie poprzedzających 12 miesięcy,

c) bez względu na rodzaj spółki - jeżeli spełnia kryteria kwalifikujące je do objęcia postępowaniem upadłościowym

- przy czym małego i średniego przedsiębiorcę działającego krócej niż 3 lata nie można uznać za zagrożonego przedsiębiorcę, z wyjątkiem sytuacji, gdy mały i średni przedsiębiorca spełnia warunek określony w lit. c;

7) dużym zagrożonym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć dużego przedsiębiorcę, spełniającego kryteria podmiotu w trudnej sytuacji ekonomicznej, w rozumieniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw2).";

3)
§ 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy regionalnej udzielanej:

1) małym i średnim zagrożonym przedsiębiorcom albo dużym zagrożonym przedsiębiorcom,

2) przedsiębiorcy innemu niż mały przedsiębiorca, który znajduje się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej

- chyba że wraz z notyfikacją projektu pomocy indywidualnej na restrukturyzację została przekazana Komisji Europejskiej informacja o pomocy regionalnej lub gdy przedsiębiorca, który uzyskał pomoc na restrukturyzację w ramach programu pomocowego, zaakceptowanego przez podmioty udzielające pomocy, w planie restrukturyzacji wykazał konieczność zrealizowania inwestycji niezbędnych do odzyskania długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.

§ 4. Pomoc regionalna może być udzielana jako:

1) regionalna pomoc inwestycyjna w odniesieniu do:

a) kosztów inwestycji związanych z realizacją tej inwestycji, zwana dalej "pomocą obliczaną na podstawie kosztów inwestycji", lub

b) kosztów płacy miejsc pracy utworzonych bezpośrednio w wyniku realizacji tej inwestycji, zwana dalej "pomocą obliczaną na podstawie kosztów płacy";

2) pomoc dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw.";

4)
w § 5:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Udzielanie ulg, o których mowa w § 1 ust. 1, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, z zastrzeżeniem ust. 2.",

b)
uchyla się ust. 3;
5)
po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:

"§ 5a. Podmiot udzielający pomocy regionalnej informuje przedsiębiorcę o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego jest udzielana pomoc.";

6)
w § 6:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie kosztów inwestycji zalicza się poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych i związane z inwestycją, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, wydatki na:

1) rzeczowe aktywa trwałe, do których zalicza się:

a) grunty lub prawo ich użytkowania wieczystego,

b) budynki i budowle oraz ich wyposażenie związane z realizacją inwestycji, w szczególności:

- maszyny i urządzenia, w tym systemy i sieci teleinformatyczne,

- narzędzia, przyrządy i aparaturę,

- wyposażenie techniczne do prac biurowych,

- urządzenia infrastruktury technicznej wymienione w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.3));

2) wartości niematerialne i prawne, do których zalicza się wydatki na transfer technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2;

3) czynsz najmu lub dzierżawy gruntów, budynków i budowli, pod warunkiem że najem i dzierżawa będą trwać przez okres co najmniej 3 lat w przypadku małego i średniego przedsiębiorcy, a w przypadku dużego przedsiębiorcy - co najmniej 5 lat od przewidywanego terminu zakończenia realizacji inwestycji;

4) czynsz najmu lub dzierżawy rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z wyłączeniem gruntów, budynków i budowli, w przypadku gdy najem i dzierżawa mają postać leasingu finansowego oraz obejmują zobowiązanie do nabycia rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

2. W przypadku dużego przedsiębiorcy wydatek określony w ust. 1 pkt 2 uwzględnia się w wydatkach kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie kosztów inwestycji w wysokości nieprzekraczającej 50 % wartości wydatków, o których mowa w ust. 1.",

b)
w ust. 3:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Wartości niematerialne i prawne określone w ust. 1 pkt 2 powinny spełniać łącznie następujące warunki:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) być nabyte od osoby trzeciej na warunkach rynkowych, przy czym kupujący i sprzedający nie sprawują wzajemnej kontroli w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40);",

c)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. W przypadku przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w sektorze transportu, w zakresie transportu drogowego i lotniczego, do wydatków kwalifikujących się do objęcia regionalną pomocą inwestycyjną nie zalicza się kosztów zakupu środków transportu i urządzeń transportowych.

6. W przypadku dużego przedsiębiorcy nabywane aktywa, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny być nowe.";

7)
§ 7 i 8 otrzymują brzmienie:

"§ 7. 1. Do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie kosztów płacy zalicza się poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych i związane z nowo tworzonymi miejscami pracy:

1) dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników obejmujące wynagrodzenie przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym;

2) opłacone od tego wynagrodzenia obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

2. Za nowo zatrudnionych pracowników uważa się pracowników zatrudnionych w związku z realizacją inwestycji, w wyniku której tworzone są nowe miejsca pracy, jednak nie później niż w okresie 3 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji.

§ 8. 1. Warunkiem dopuszczalności regionalnej pomocy inwestycyjnej jest:

1) złożenie przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych przed rozpoczęciem prac nad inwestycją;

2) zobowiązanie się przedsiębiorcy do pokrycia co najmniej 25 % wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą poniesionych ze środków własnych, przy czym przez środki własne należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku z udzieloną pomocą publiczną, w szczególności w formie: kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji i poręczeń na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku;

3) utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres co najmniej 3 lat w przypadku małego i średniego przedsiębiorcy, a w przypadku dużego przedsiębiorcy - co najmniej 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji, przy czym nie jest niezgodna z warunkami utrzymania inwestycji wymiana przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym w tym okresie, o ile działalność gospodarcza zostanie utrzymana w regionie, w którym udzielono pomocy, przez minimalny wymagany okres;

4) w przypadku pomocy obliczanej na podstawie kosztów płacy - utworzenie nowych miejsc pracy w okresie 3 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji i utrzymanie nowo utworzonych miejsc pracy przez okres co najmniej 3 lat w przypadku małego i średniego przedsiębiorcy, a w przypadku dużego przedsiębiorcy - co najmniej 5 lat od dnia ich utworzenia.

2. Przez rozpoczęcie prac nad inwestycją należy rozumieć podjęcie budowy, a także prac polegających na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego lub pierwsze prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń lub maszyn, z wyłączeniem wstępnych studiów wykonalności.

3. Przedsiębiorca ubiegający się o regionalną pomoc inwestycyjną jest zobowiązany do złożenia pisemnego oświadczenia, że:

1) utrzyma przez okres 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, nowo utworzone miejsca pracy oraz dotychczasowy stan zatrudnienia na poziomie nie niższym niż średnie zatrudnienie z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających rozpoczęcie realizacji inwestycji;

2) wniesie wkład własny w finansowanie kosztów inwestycji w wysokości co najmniej 25 %.

4. Warunkiem udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej dla inwestycji niebędących dużymi projektami inwestycyjnymi o wartości pomocy wyższej niż określona w § 5 jest otrzymanie od podmiotu udzielającego pomocy, przed rozpoczęciem prac nad inwestycją, decyzji o udzieleniu pomocy.

5. Warunkiem udzielenia pomocy na duży projekt inwestycyjny, której wartość przekracza progi określone w § 5, jest otrzymanie od podmiotu udzielającego pomocy, przed rozpoczęciem prac nad inwestycją, pisemnego potwierdzenia w formie postanowienia, że projekt, z zastrzeżeniem ostatecznych wyników szczegółowej weryfikacji, kwalifikuje się do otrzymania pomocy, gdyż spełnia warunki określone w rozporządzeniu.

6. Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielona dużemu przedsiębiorcy, jeżeli we wniosku, o którym mowa w § 6 ust. 1, wykaże wystąpienie efektu zachęty, o którym mowa w art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.

7. Wykazanie efektu zachęty następuje przez analizę porównawczą wskazującą na możliwość wystąpienia co najmniej jednej z poniższych okoliczności w porównaniu do sytuacji, jaka miałaby miejsce przy braku udzielenia pomocy:

1) znaczącego zwiększenia rozmiaru inwestycji w następstwie otrzymania pomocy;

2) znaczącego zwiększenia rynku właściwego w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.4)), w wyniku realizacji inwestycji w następstwie wsparcia jej pomocą;

3) znaczącego zwiększenia nakładów inwestycyjnych przez dużego przedsiębiorcę na inwestycję w następstwie otrzymania pomocy;

4) znaczącego przyspieszenia zakończenia realizacji inwestycji w następstwie otrzymania pomocy;

5) możliwości realizacji inwestycji jedynie w przypadku udzielenia pomocy.";

8)
w § 10:
a)
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Maksymalna wielkość regionalnej pomocy inwestycyjnej, z zastrzeżeniem § 11, obliczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, wynosi:",

b)
w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małemu i średniemu przedsiębiorcy, z wyłączeniem małego i średniego przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w sektorze transportu, podwyższa się o:",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej w zakresie przetwórstwa produktów rolnych i obrotu tymi produktami nie może przekroczyć:

1) 50 % wydatków kwalifikujących się do objęcia regionalną pomocą inwestycyjną, jeżeli z wnioskiem, o którym mowa w § 6 ust. 1, występuje mały lub średni przedsiębiorca;

2) 25 % wydatków kwalifikujących się do objęcia regionalną pomocą inwestycyjną, jeżeli przedsiębiorca zatrudnia mniej niż 750 pracowników lub jego obroty nie przekraczają 200.000.000 euro na podstawie obliczeń wykonanych zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.";

9)
§ 11 i 12 otrzymują brzmienie:

"§ 11. W przypadku wsparcia dużego projektu inwestycyjnego maksymalną wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej ustala się zgodnie z wzorem:

I = R x (50.000.000 euro + 0,5 x B + 0,34 x C),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - maksymalną wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej,

R - intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej określoną w § 10 ust. 1 - w zależności od obszaru, na którym ma być zlokalizowana inwestycja,

B - wielkość wydatków kwalifikujących się do objęcia regionalną pomocą inwestycyjną powyżej 50.000.000 euro, nieprzekraczającą równowartości 100.000.000 euro,

C - wielkość wydatków kwalifikujących się do objęcia regionalną pomocą inwestycyjną, przekraczającą równowartość 100.000.000 euro.

§ 12. 1. Pomoc obliczana na podstawie kosztów inwestycji może być udzielana wraz z pomocą obliczaną na podstawie kosztów płacy, pod warunkiem że łączna wielkość pomocy na tę samą inwestycję nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 10 albo maksymalnej wartości regionalnej pomocy inwestycyjnej ustalonej zgodnie z § 11, przy czym przy ustaleniu wielkości pomocy bierze się pod uwagę wyższe kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą obliczaną na podstawie kosztów inwestycji albo kosztów płacy.

2. Wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej sumowana z wartością innej pomocy na realizację tej samej inwestycji, w tym z pomocą de minimis oraz pomocą udzielaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tej samej inwestycji, nie może przekroczyć wartości pomocy ustalonej jako iloczyn maksymalnej intensywności, o której mowa w § 10, i wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą albo wartości pomocy ustalonej zgodnie z § 11.";

10)
w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pomoc dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw może być udzielona przedsiębiorcy, jeżeli wartość tej pomocy brutto nie przekroczy równowartości 2.000.000 euro, przy czym kwota rocznej pomocy nie może przekroczyć 33 % wyżej wymienionej kwoty pomocy na jedno przedsiębiorstwo.";

11)
§ 14-16 otrzymują brzmienie:

"§ 14. Do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw w okresie pierwszych 5 lat od utworzenia przedsiębiorstwa zalicza się wydatki przeznaczone na:

1) zakup usług prawniczych i doradczych bezpośrednio związanych z utworzeniem przedsiębiorstwa;

2) pokrycie kosztów administracyjnych;

3) zapłacone odsetki od pożyczek lub kredytów;

4) pokrycie kosztów zużycia energii, wody i ogrzewania;

5) opłaty administracyjne;

6) opłaty z tytułu najmu, leasingu lub umów o podobnym charakterze, maszyn lub urządzeń produkcyjnych, jeżeli nie zostały objęte pomocą publiczną na podstawie odrębnych przepisów;

7) środki trwałe do wysokości dokonanych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w § 6 ust. 3 pkt 4, jeżeli nie zostały objęte pomocą publiczną na podstawie odrębnych przepisów;

8) koszty płacy łącznie z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenie społeczne, jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o pomoc dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw nie uzyskał pomocy publicznej obliczanej na podstawie kosztów płacy dla miejsc pracy utworzonych bezpośrednio w wyniku realizacji inwestycji albo kosztów zatrudnienia.

§ 15. Maksymalna intensywność pomocy dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, wynosi:

1) na obszarze należącym do województwa mazowieckiego:

a) 35 % - w przypadku wydatków poniesionych w okresie pierwszych 3 lat od utworzenia przedsiębiorstwa oraz

b) 25 % - w przypadku wydatków poniesionych w okresie 2 kolejnych lat;

2) na obszarach należących do pozostałych województw:

a) 40 % - w przypadku wydatków poniesionych w okresie pierwszych 3 lat od utworzenia przedsiębiorstwa oraz

b) 30 % - w przypadku wydatków poniesionych w okresie 2 kolejnych lat.

§ 16. Pomoc dla nowo utworzonych małych przedsiębiorstw może być udzielana wraz z inną pomocą regionalną oraz pomocą de minimis, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz pomocą udzielaną ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, pod warunkiem że łączna wielkość pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 15.".

§  2.
Wnioski o udzielenie pomocy regionalnej złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708, Nr 143, poz. 1031, Nr 217, poz. 1590 i Nr 225, poz. 1635, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, Nr 120, poz. 818, Nr 192, poz. 1378 i Nr 225, poz. 1671, z 2008 r. Nr 118, poz. 745, Nr 141, poz. 888, Nr 180, poz. 1109 i Nr 209, poz. 1316, 1318 i 1320 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 44, poz. 362, Nr 57, poz. 466, Nr 131, poz. 1075, Nr 157, poz. 1241, Nr 166, poz. 1317 i Nr 168, poz. 1323.

2) Kryteria te są określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2782, z 2005 r. Nr 130, poz. 1087, Nr 169, poz. 1420 i Nr 175, poz. 1459, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 220, poz. 1600 i 1601, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 59, poz. 369 i Nr 220, poz. 1412 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 42, poz. 335 i 340, Nr 98, poz. 817 i Nr 161, poz. 1279 i 1281.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 99, poz. 660 i Nr 171, poz. 1206, z 2008 r. Nr 157, poz. 976, Nr 223, poz. 1458 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 157, poz. 1241.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.183.1425

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc regionalną.
Data aktu: 15/10/2009
Data ogłoszenia: 02/11/2009
Data wejścia w życie: 17/11/2009