Szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 czerwca 2009 r.
w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy

Na podstawie art. 121 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, w tym:
1)
szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów oraz sposób ich wykorzystania i przetwarzania;
2)
zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
3)
wymagania, jakie należy spełnić przy ustalaniu celów środowiskowych;
4)
zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód;
5)
częstotliwość weryfikacji pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów.
§  2.
Na potrzeby opracowywania planów gospodarowania wodami i ich aktualizacji jednolite części wód powierzchniowych, zwane dalej "JCWP", grupuje się w scalone części wód powierzchniowych, zwane dalej "SCWP".
§  3.
1.
Szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami obejmuje:
1)
ogólny opis charakterystyki obszaru dorzecza, w tym:
a)
dla wód powierzchniowych:
graficzne przedstawienie położenia i granic wraz z podaniem typów i ustalonych warunków referencyjnych dla JCWP,
graficzne przedstawienie położenia i granic SCWP,
b)
dla wód podziemnych - graficzne przedstawienie położenia i granic jednolitych części wód podziemnych, zwanych dalej "JCWPd";
2)
wykazy jednolitych części wód sporządzone na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, zwanej dalej "ustawą";
3)
określenie i graficzne przedstawienie obszarów chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 5 ustawy, oraz wskazanie prawodawstwa wspólnotowego, krajowego lub aktów prawa miejscowego, na podstawie którego zostały wyznaczone;
4)
mapę sieci monitoringu ustalonego do celów oceny stanu wód;
5)
ocenę stanu wód powierzchniowych i podziemnych dokonaną zgodnie z rozporządzeniami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 i 3 ustawy;
6)
cele środowiskowe zidentyfikowane dla poszczególnych JCWP, JCWPd i obszarów chronionych;
7)
informacje o zbiornikach wód śródlądowych powierzchniowych i podziemnych z ich wstępną oceną przeprowadzoną pod kątem wykorzystania dla zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia;
8)
podsumowanie identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
9)
wyniki identyfikacji oddziaływań zmian poziomów wód podziemnych;
10)
podsumowanie analiz ekonomicznych korzystania z wód;
11)
podsumowanie działań podstawowych i uzupełniających w poszczególnych SCWP, programu wodno-środowiskowego kraju z uwzględnieniem podziału na obszary dorzeczy, zawierające sposób osiągnięcia ustanowionych celów środowiskowych i przewidywanych odstępstw od ich realizacji;
12)
informacje dotyczące działań zastosowanych w celu niedopuszczenia do wzrostu zanieczyszczeń wód morskich;
13)
warunki i wskaźniki wystąpienia okoliczności powodujących czasowe pogorszenie stanu wód;
14)
wykaz pozostałych szczegółowych programów i planów gospodarowania dotyczących zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód wraz z krótką charakterystyką oraz przedstawieniem powiązań z planami gospodarowania wodami;
15)
podsumowanie działań podjętych na rzecz informowania i udziału społeczeństwa, o których mowa w art. 119 ust. 7 ustawy, oraz ich wyników i dokonanych na tej podstawie zmian w planach gospodarowania wodami;
16)
informacje o organach właściwych w sprawach gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza;
17)
informacje o sposobach i procedurach pozyskiwania informacji i dokumentacji źródłowej wykorzystanej do sporządzenia planów gospodarowania wodami oraz informacji o spodziewanych wynikach.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być dostosowane do odpowiedniego w tym zakresie postępu naukowo-technicznego oraz powinny być gromadzone w sposób umożliwiający przesyłanie, przetwarzanie danych, przeprowadzanie analiz, sporządzanie raportów, a także ich graficzną prezentację w formie map poglądowych, przy użyciu systemów informacji geograficznej (GIS).
§  4.
Zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych obejmuje:
1)
zestawienie i ocenę punktowych źródeł zanieczyszczeń;
2)
zestawienie i ocenę rozproszonych źródeł zanieczyszczeń, w tym charakterystykę sposobu użytkowania gruntów;
3)
zestawienie i ocenę oddziaływań mających wpływ na ilościowy stan wód, w tym pobory wód;
4)
analizę innych niż wymienione w pkt 1-3 wpływów działalności człowieka na stan wód.
§  5.
Przy ustalaniu celów środowiskowych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych należy spełnić następujące wymagania:
1)
uwzględnić sposób wykorzystania wód;
2)
uzasadnić przyczyny ustalania mniej rygorystycznych celów dla wybranych JCWP, JCWPd;
3)
uzasadnić przyczyny przesunięcia terminu osiągnięcia celów środowiskowych dla JCWP, JCWPd na kolejne cykle planistyczne, uwzględniając w tym aspekty ekonomiczne, społeczne i naturalne.
§  6.
Zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód obejmuje:
1)
analizę usług wodnych w obszarze dorzecza i stopnia zwrotu ich kosztów, z uwzględnieniem kosztów środowiskowych i zasobowych;
2)
informacje związane z przygotowaniem zestawienia najefektywniejszych ekonomicznie działań w odniesieniu do sposobów wykorzystania wód.
§  7.
Pierwsza weryfikacja i aktualizacja planów gospodarowania wodami, a także pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów, zostanie dokonana nie później niż do dnia 22 grudnia 2015 r., a następnie będzie dokonywana co 6 lat.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704 oraz z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu i trybu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz warunków korzystania z wód regionu wodnego (Dz. U. Nr 126, poz. 1318), które zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 130, poz. 1087) utraciło moc z dniem 30 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024