Wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 27 maja 2008 r.
w sprawie wykazów obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej 2

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693 oraz z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej;
2)
strefy całorocznej eksploatacji statków w pasażerskiej żegludze krajowej.
§  2.
Wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej, o których mowa w § 1 pkt 1, są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  3.
Strefy całorocznej eksploatacji statków pasażerskiej żeglugi krajowej stanowią polskie obszary morskie.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZY OBSZARÓW PASAŻERSKIEJ ŻEGLUGI KRAJOWEJ1)

1. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej w zakresie właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie

wzór

2. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej w zakresie właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie

wzór

3. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej w zakresie właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku

wzór

4. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej w zakresie właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni

wzór

Objaśnienia:

1) Wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej zostały sporządzone w formie map, zgodnie z terytorialną właściwością dyrektorów urzędów morskich w Szczecinie, Słupsku i Gdyni.

2) Obszar "A" - oznacza obszar morza, na którym mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy A, uprawiające pasażerską żeglugę krajową inną niż podróże przewidziane dla statków klasy B, C i D.

3) Obszar "B" - oznacza obszar morza, na którym mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy B, uprawiające pasażerską żeglugę krajową w odległości nie dalej niż 20 mil morskich od brzegu.

4) Obszar "C" - oznacza obszar morza, na którym mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy C, uprawiające pasażerską żeglugę krajową nie dalej niż:

a) 15 mil morskich od miejsca schronienia, określonego:

- zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej z dnia 14 września 2007 r. w sprawie planu udzielania statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie schronienia na polskich obszarach morskich (Dz. U. Nr 178, poz. 1260) oraz

- w bieżących ogłoszeniach kapitanatów i bosmanatów portów,

b) 5 mil morskich od brzegu, w obszarach, na których prawdopodobieństwo przekroczenia znaczącej wysokości fali (równej 2,5 m), rozumianej jako średnia wysokość jednej trzeciej największej wysokości fal zaobserwowanych na danym obszarze, jest niższe niż 10 % w ciągu:

- jednego roku kalendarzowego (w przypadku eksploatacji całorocznej) lub

- określonej, zgodnie z dokumentem bezpieczeństwa statku, części roku kalendarzowego (w przypadku eksploatacji w tym okresie).

5) Obszar "D" - oznacza obszar morza, na którym mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy D, uprawiające pasażerską żeglugę krajową nie dalej niż:

a) 6 mil morskich od miejsca schronienia, określonego:

- zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej z dnia 14 września 2007 r. w sprawie planu udzielania statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie schronienia na polskich obszarach morskich oraz

- w bieżących ogłoszeniach kapitanatów i bosmanatów portów,

b) 3 mile morskie od brzegu, w obszarach, na których prawdopodobieństwo przekroczenia znaczącej wysokości fali (równej 1,5 m), rozumianej jako średnia wysokość jednej trzeciej największej wysokości fal zaobserwowanych na danym obszarze, jest niższe niż 10 % w ciągu:

- jednego roku kalendarzowego (w przypadku eksploatacji całorocznej) lub

- określonej, zgodnie z dokumentem bezpieczeństwa statku, części roku kalendarzowego (w przypadku eksploatacji w tym okresie).

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Rady 1998/18/WE z dnia 17 marca 1998 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. WE L 144 z 15.05.1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 40, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024