Tryb rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 11 kwietnia 2008 r.
w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji

Na podstawie art. 24a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176, poz. 1238) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb rejestracji statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, wzory ksiąg rejestrowych i dokumentów rejestracyjnych.
§  2.
1.
Wpis do rejestru statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, zwanego dalej "rejestrem", następuje na podstawie pisemnego wniosku wraz z oświadczeniem:
1)
armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo
2)
właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji

- składanego do organu rejestracyjnego właściwego polskiego związku sportowego.

2.
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę statku;
2)
nazwę portu macierzystego statku;
3)
rodzaj statku;
4)
rok budowy, numer identyfikacyjny kadłuba, jeżeli został nadany;
5)
rodzaj głównego napędu mechanicznego oraz jego markę, numer fabryczny i moc w kW;
6)
rodzaj pomocniczego napędu mechanicznego oraz jego markę, numer fabryczny i moc w kW;
7)
typ i powierzchnię pomiarową ożaglowania;
8)
wymiary statku przez podanie długości całkowitej i szerokości kadłuba oraz jego maksymalnej wysokości i maksymalnego zanurzenia;
9)
oznaczenie i adres armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji, wraz z numerem PESEL lub numerem identyfikacyjnym REGON, a w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego i numeru PESEL - numerem paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
10)
wskazanie poprzedniego rejestru i datę wykreślenia z niego - jeżeli statek był wpisany do innego rejestru.
§  3.
1.
Do wniosku:
1)
armator statku o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW dołącza:
a)
dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności statku - jeżeli jest właścicielem albo współwłaścicielem statku,
b)
dokument potwierdzający tytuł prawny do władania statkiem we własnym imieniu - jeżeli nie jest właścicielem statku;
2)
właściciel statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji dołącza dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności statku - jeżeli jest właścicielem albo współwłaścicielem statku;
3)
dla statku budowanego systemem gospodarczym - dołącza się pisemne oświadczenie budowniczego.
2.
Organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego sporządza kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oraz dołącza je do akt rejestrowych.
§  4.
1.
Tworzy się księgi rejestrowe odrębnie dla statków:
1)
o napędzie mechanicznym, o symbolu literowym "M", której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
bez napędu mechanicznego lub mogących posiadać pomocniczy napęd mechaniczny, o symbolu literowym "Z", której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Księga rejestrowa jest prowadzona w postaci papierowej lub w systemie teleinformatycznym.
§  5.
1.
Wpisu statku do rejestru dokonuje się w kolejności otrzymanych wniosków.
2.
Wpisu statku do rejestru dokonuje się chronologicznie w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej lub w systemie teleinformatycznym na podstawie danych zgłoszonych w oświadczeniu.
3.
Wpisy w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej są dokonywane czytelnie, pismem ręcznym lub maszynowym, a strony księgi numeruje się kolejno.
4.
W księdze rejestrowej prowadzonej w systemie teleinformatycznym zapis elektroniczny jest dokonywany w sposób umożliwiający niezwłoczny odczyt oraz wydruk całości lub części zapisanych danych.
§  6.
1.
Wpisy w księdze rejestrowej powinny być dokonywane w sposób trwały.
2.
Zmiany danych, skreśleń i poprawek w księdze rejestrowej prowadzonej w postaci papierowej należy dokonywać w sposób trwały, w kolorze czerwonym pozwalającym na odczytanie poprzedniego wpisu.
3.
Dokonanie zmian danych, skreśleń i poprawek w księdze, o której mowa w ust. 2, powinno być opatrzone datą i podpisem osoby prowadzącej księgę rejestrową.
4.
W przypadku prowadzenia księgi rejestrowej w systemie teleinformatycznym osoba prowadząca dokonuje stosownych zapisów elektronicznych. Zmiany danych, skreślenia i poprawki powinny zapewniać czytelność tekstu sprzed zmiany i po niej, zawierać datę oraz imię i nazwisko osoby dokonującej danej czynności.
§  7.
1.
Organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego w przypadku stwierdzenia braków w oświadczeniu wzywa składającego do uzupełnienia braków.
2.
Wnioskodawca w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, o którym mowa w ust. 1, usuwa braki pod rygorem zwrotu posiadanej przez organ rejestracyjny dokumentacji.
§  8.
Po wpisaniu statku do rejestru organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego wydaje dokument rejestracyjny.
§  9.
1.
Dokumenty stanowiące podstawę wpisu statku do rejestru stanowią akta rejestrowe.
2.
Akta rejestrowe opatruje się numerem zgodnym z numerem rejestracyjnym i przechowuje się w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
§  10.
1.
We wniosku o zmianę danych w księdze rejestrowej należy podać w oświadczeniu dane identyfikujące armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji, a także:
1)
nazwę statku;
2)
numer rejestracyjny statku;
3)
inne dane podlegające zmianom.
2.
Składając wniosek, o którym mowa w ust. 1, armator albo właściciel przedstawia do wglądu dokumenty potwierdzające zmianę danych zawartych w księdze rejestrowej.
§  11.
1.
Zmiany danych podlegających wpisowi do księgi rejestrowej armator dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciel statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji zgłasza organowi rejestracyjnemu właściwego polskiego związku sportowego w terminie do 30 dni od dnia ich zaistnienia.
2.
W przypadku zgłoszenia zmian, o których mowa w ust. 1, organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego dokonuje odpowiednich zmian także w dokumencie rejestracyjnym statku.
§  12.
Jeżeli przebudowa statku:
1)
ze statku o napędzie mechanicznym na statek bez napędu mechanicznego albo
2)
ze statku bez napędu mechanicznego na statek o napędzie mechanicznym

- skutkuje koniecznością zmiany księgi rejestrowej - armator dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciel statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji składa wniosek o wykreślenie statku z dotychczasowej księgi rejestrowej i wniosek o wpis statku do właściwej księgi rejestrowej.

§  13.
1.
Wykreślenie statku z księgi rejestrowej następuje na wniosek armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji, do którego dołącza się dokument rejestracyjny tego statku.
2.
Dokument rejestracyjny statku wykreślonego z rejestru podlega unieważnieniu przez opatrzenie każdej jego strony adnotacją "ANULOWANO".
§  14.
1.
Wzory dokumentów rejestracyjnych statków wpisanych do ksiąg rejestrowych, o których mowa w § 4 ust. 1:
1)
pkt 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2)
pkt 2, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
W dokumencie rejestracyjnym organ rejestracyjny właściwego polskiego związku sportowego nadaje numer rejestracyjny statku oraz wpisuje dane dotyczące armatora dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW albo właściciela statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji.
§  15.
1.
Numer rejestracyjny statku składa się z:
1)
dwóch liter:
a)
pierwsza - oznacza województwo właściwe dla siedziby organu rejestracyjnego:
B - podlaskie,
C - kujawsko-pomorskie,
D - dolnośląskie,
E - łódzkie,
F - lubuskie,
G - pomorskie,
K - małopolskie,
L - lubelskie,
N - warmińsko-mazurskie,
O - opolskie,
P - wielkopolskie,
R - podkarpackie,
S - śląskie,
T - świętokrzyskie,
W - mazowieckie,
Z - zachodniopomorskie,
b)
druga oznacza księgę rejestrową, do której statek został wpisany: "M" lub "Z";
2)
do 4 cyfr lub po wyczerpaniu możliwości - również kombinacji składających się z cyfr i liter oznaczających kolejność wpisu w księdze rejestracyjnej; dopuszcza się stosowanie liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
2.
Numer rejestracyjny statku armator albo właściciel umieszcza na obu burtach kadłuba powyżej linii wody.
§  16.
Dokumenty rejestracyjne potwierdzające rejestrację statku wydane do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr 216, poz. 1602 oraz z 2008 r. Nr 24, poz. 146).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KSIĘGA REJESTROWA STATKÓW O NAPĘDZIE MECHANICZNYM

(format A4)

prowadzona przez (nazwa właściwego polskiego związku sportowego)

Księgę rejestrową rozpoczęto dnia ....... roku

Księgę rejestrową zakończono dnia ....... roku

(strony 1-100)

Nr rejestracyjny

Data

Armator (dla statków o długości kadłuba powyżej

12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy

silników większej niż 15 kW) albo właściciel (statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji):

imię i nazwisko, adres, PESEL/REGON (w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa polskiego

i numeru PESEL - numer

paszportu lub inny dokument potwierdzający tożsamość)

Nazwa statku Port macierzysty Typ statku

Nr identyfikacyjny kadłuba

Rok budowy Wymiary:

długość całkowita, szerokość kadłuba, wysokość maksymalna i maksymalne zanurzenie statku

Typ silnika

Moc w kW

Nr silnika

Marka

Wydano dowód rejestracyjny nr Numery i daty wydanych wtórników, uwagi organu rejestracyjnego o zmianie danych armatora (dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW) albo właściciela (statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji),

skreślenie z rejestru itp.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

KSIĘGA REJESTROWA

(format A4)

STATKÓW BEZ NAPĘDU MECHANICZNEGO

prowadzona przez (nazwa właściwego polskiego związku sportowego)

Księgę rejestrową rozpoczęto dnia ....... roku

Księgę rejestrową zakończono dnia ......roku

(strony 1-100)

Nr rejestracyjny

Data

Armator (dla statków

o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie

mechanicznym o mocy

silników większej niż 15 kW)

albo właściciel (statku

niepodlegającego

obowiązkowi rejestracji):

imię i nazwisko,

adres, PESEL/REGON

(w przypadku osoby nieposiadającej obywatelstwa

polskiego i numeru PESEL - numer paszportu lub inny

dokument potwierdzający

tożsamość)

Nazwa statku

Port macierzysty

Typ statku

Nr

identyfikacyjny

kadłuba

Rok budowy

Wymiary:

długość

całkowita,

szerokość

kadłuba,

wysokość

maksymalna

i maksymalne

zanurzenie

statku

Powierzchnia pomiarowa żagli

Typ ożaglowania

Typ silnika

Moc w kW*

* jeżeli statek jest wyposażony w pomocniczy napęd mechaniczny

Nr silnika Marka

Wydano

dowód

rejestracyjny

nr

Numery i daty

wydanych wtórników, uwagi organu

rejestracyjnego o zmianie danych armatora (dla statków o długości kadłuba powyżej 12 m lub o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW) albo

właściciela (statku niepodlegającego obowiązkowi rejestracji), skreślenie z rejestru itp.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

DOKUMENT REJESTRACYJNY STATKU

(format A6)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

DOKUMENT REJESTRACYJNY STATKU

(format A6)

wzór

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.72.426

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji.
Data aktu: 11/04/2008
Data ogłoszenia: 29/04/2008
Data wejścia w życie: 14/05/2008