Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 marca 2008 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. Nr 146, poz. 1414) wprowadza się następujące zmiany:
1)
po § 4 dodaje się § 4a w brzmieniu:

"§ 4a. Przed rozpoczęciem kontroli Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub upoważniony przez niego dyrektor komórki do spraw kontroli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanej dalej "komórką do spraw kontroli", może zażądać od jednostki podlegającej kontroli udostępnienia dokumentów i materiałów dotyczących jej działalności.";

2)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Kontrolę podjętą na podstawie okresowego planu kontroli przeprowadza się zgodnie z programem kontroli zatwierdzonym przez dyrektora komórki do spraw kontroli.

2. Kontrola poza planem kontroli może być przeprowadzona bez programu kontroli, o którym mowa w ust. 1.";

3)
w § 7 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Kontrolujący podlega wyłączeniu z urzędu od udziału w kontroli, której przedmiot stanowią zadania należące wcześniej do zakresu jego obowiązków jako pracownika jednostki kontrolowanej, przez rok od zakończenia ich wykonania.";

4)
w § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane poza siedzibą jednostki kontrolowanej.";

5)
w § 12 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zgodność odpisów, kserokopii i wyciągów oraz zestawień i obliczeń potwierdza kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej, w której one się znajdują, lub pracownik przez niego upoważniony.";

6)
w § 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Odmowę udzielenia wyjaśnień kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli.";

7)
po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:

"§ 18a. 1. Zarządzający kontrolę może w każdym czasie zakończyć kontrolę.

2. Informacja o zakończeniu kontroli jest przekazywana na piśmie dyrektorowi komórki do spraw kontroli oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej. Przepisów rozdziału 4 i 5 nie stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Informacja, o której mowa w ust. 2, obejmuje dane określone w § 19 ust. 2 pkt 1-4.";

8)
w § 19 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, wskazanie ujawnionych nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków;";

9)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Protokół kontroli podpisują i parafują na każdej stronie kontrolujący i kierownik kontrolowanej jednostki. Kierownik kontrolowanej jednostki podpisuje protokół kontroli w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, z zastrzeżeniem § 22.

2. Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli.

3. Kierownik jednostki kontrolowanej może do czynności wymienionych w ust. 1 i 2 upoważnić na piśmie wskazanego pracownika jednostki kontrolowanej.

4. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 2, zgłasza się na piśmie do dyrektora komórki do spraw kontroli w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

5. Dyrektor komórki do spraw kontroli odrzuca zastrzeżenia do ustaleń protokołu, o których mowa w ust. 2, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną, z pominięciem formy pisemnej lub po upływie terminu.";

10)
po § 23 dodaje się § 23a w brzmieniu:

"§ 23a. Przed sporządzeniem projektu wystąpienia pokontrolnego, kontrolujący, w uzgodnieniu z dyrektorem komórki do spraw kontroli, może zwrócić się do kierownika jednostki kontrolowanej o złożenie, w wyznaczonym terminie, dodatkowych wyjaśnień na piśmie dotyczących przedmiotu kontroli, niezbędnych do sporządzenia projektu wystąpienia pokontrolnego.";

11)
w § 24:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę działalności kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli i dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w § 23a, o ile zostały złożone, opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Wystąpienie pokontrolne może zawierać informacje o usunięciu przez kierownika jednostki kontrolowanej, po sporządzeniu protokołu kontroli, nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli.";

12)
po § 25 dodaje się § 25a w brzmieniu:

"§ 25a. Dyrektor komórki do spraw kontroli lub upoważniony przez niego pracownik mogą, po przekazaniu przez jednostkę kontrolowaną odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, sprawdzić, czy zostały wykonane zalecenia zawarte w wystąpieniu pokontrolnym.";

13)
w § 26:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 19-25 i 25a.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W uzasadnionych przypadkach Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów może skierować wystąpienie pokontrolne do kierownika jednostki kontrolowanej. Przepisy § 24, 25 i 25a stosuje się.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje i parafuje na każdej stronie kontrolujący. Kopię sprawozdania przekazuje się kierownikowi jednostki kontrolowanej.".

§  2.
Kontrole wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przeprowadza się na podstawie przepisów dotychczasowych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.57.343

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Data aktu: 04/03/2008
Data ogłoszenia: 04/04/2008
Data wejścia w życie: 19/04/2008