Podział środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 27 lutego 2008 r.
w sprawie podziału środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
podział środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem":
a)
na rok 2007 i na poszczególne województwa, w ramach działania modernizacja gospodarstw rolnych objętego Programem,
b)
na rok 2008 i na poszczególne województwa, w ramach następujących działań objętych Programem:
różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej,
ułatwianie startu młodym rolnikom,
tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw,
podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej,
odnowa i rozwój wsi,
1
poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez scalanie gruntów oraz gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi,
c)
na rok 2008, w ramach działania zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej objętego Programem;
2)
wysokość środków Programu na realizację działań, o których mowa w pkt 1 lit. b tiret pierwsze, trzecie i piąte, w ramach podejścia Leader;
3)
tryb postępowania w sprawie przyznania pomocy finansowej w przypadku, gdy zapotrzebowanie na środki wynikające z wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach działań, o których mowa w pkt 1, przekracza wysokość limitów środków określoną w rozporządzeniu.
§  2.
Wysokość limitów środków na rok 2007 i na poszczególne województwa, przeznaczonych na przyznanie pomocy finansowej dla wnioskodawców, którzy w 2007 r. złożyli wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, jest określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
Wysokość limitów środków na rok 2008 i na poszczególne województwa, przeznaczonych na przyznanie pomocy finansowej dla wnioskodawców, którzy w 2008 r. złożyli wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, jest określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
Wysokość limitów środków na rok 2008, przeznaczonych na przyznanie pomocy finansowej dla wnioskodawców, którzy w 2008 r. złożyli wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. c, wynosi 318.266.666 euro.
§  5. 2
Wysokość limitów środków określoną w euro w § 4 oraz w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia przelicza się na złote według kursu ogłoszonego przez Europejski Bank Centralny, obowiązującego w dniu:
1)
27 września 2007 r. - w przypadku wysokości limitów środków określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
28 grudnia 2007 r. - w przypadku wysokości limitów środków określonej w § 4 oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia w odniesieniu do działań wymienionych w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze - piąte;
3)
29 maja 2008 r. - w przypadku wysokości limitów środków określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia w odniesieniu do działania wymienionego w § 1 pkt 1 lit. b tiret szóste.
§  6.
W przypadku działań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze, trzecie i piąte, wysokość środków na ich realizację w ramach podejścia Leader wynosi zero.
§  7.
1.
Wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, dla których zapotrzebowanie na środki przekracza wysokość limitów środków określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia, rozpatruje się według kolejności ich złożenia, zgodnie z trybem określonym w przepisach w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach tego działania.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wnioski o przyznanie pomocy finansowej uznaje się za złożone w pierwszym dniu nowego terminu składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach tego działania.
§  8. 3
Wnioskodawcom, których wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania wymienionego w § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie zawierają zapotrzebowanie na środki przekraczające wysokość limitów środków określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia, odmawia się przyznania pomocy finansowej.
§  8a. 4
 
1.
Wnioskodawców, których wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach poszczególnych działań wymienionych w § 1 pkt 1 lit. b tiret czwarte i piąte zawierają zapotrzebowanie na środki przekraczające, w dniu poprzedzającym dzień ogłoszenia nowego terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, wysokość limitów środków określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia, niezwłocznie informuje się, w formie pisemnej, o odmowie przyznania pomocy z podaniem jej przyczyn.
2.
Wnioskodawcom, których wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania wymienionego w § 1 pkt 1 lit. b tiret szóste zawierają zapotrzebowanie na środki przekraczające, w dniu poprzedzającym dzień ogłoszenia nowego terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, wysokość limitów środków określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia, odmawia się przyznania pomocy.
§  8b. 5
 
1.
Wnioskodawcom, których wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działań wymienionych w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i trzecie oraz lit. c zawierają zapotrzebowanie na środki przekraczające wysokość limitów środków określoną w § 4 oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia, niezwłocznie doręcza się taką informację zawierającą ponadto pouczenie o sposobie postępowania z tymi wnioskami.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, rozpatruje się zgodnie z trybem określonym w przepisach w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poszczególnych działań wymienionych w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i trzecie oraz lit. c.
3.
Jeżeli warunki przyznania pomocy finansowej są spełnione, operacje objęte wnioskami, o których mowa w ust. 1, umieszcza się na liście w kolejności, zgodnie z którą przysługuje pomoc finansowa, określonej w przepisach w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poszczególnych działań wymienionych w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i trzecie oraz lit. c.
4.
Jeżeli do dnia poprzedzającego dzień ogłoszenia nowego terminu składania wniosków o przyznanie pomocy nie zostały wyczerpane wszystkie środki dostępne w ramach limitów środków określonych w § 4 oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia, wnioskodawcom, których operacje zostały umieszczone na liście określonej w ust. 3, przyznaje się pomoc finansową w ramach poszczególnych działań wymienionych w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i trzecie oraz lit. c do wysokości tych limitów.
5.
Pomoc finansowa przysługuje w kolejności, w jakiej operacje zostały umieszczone na liście określonej w ust. 3.
6.
Wnioskodawców, których operacje zostały umieszczone na liście określonej w ust. 3, a których wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach poszczególnych działań wymienionych w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i trzecie oraz lit. c zawierają zapotrzebowanie na środki przekraczające, w dniu poprzedzającym dzień ogłoszenia nowego terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, wysokość limitów środków określoną w § 4 oraz w załączniku nr 2 do rozporządzenia, niezwłocznie informuje się, w formie pisemnej, o odmowie przyznania pomocy z podaniem jej przyczyn.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 października 2007 r. w sprawie podziału środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 201, poz. 1460).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYSOKOŚĆ LIMITÓW ŚRODKÓW NA ROK 2007 I NA POSZCZEGÓLNE WOJEWÓDZTWA, PRZEZNACZONYCH NA PRZYZNANIE POMOCY FINANSOWEJ DLA WNIOSKODAWCÓW, KTÓRZY W 2007 R. ZŁOŻYLI WNIOSKI O PRZYZNANIE POMOCY FINANSOWEJ W RAMACH DZIAŁANIA MODERNIZACJA GOSPODARSTW ROLNYCH OBJĘTEGO PROGRAMEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA 2007-2013

Modernizacja gospodarstw rolnych
Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 24.884.154
2 kujawsko-pomorskie 46.000.794
3 lubelskie 49.318.122
4 lubuskie 24.023.858
5 łódzkie 40.134.243
6 małopolskie 16.547.194
7 mazowieckie 85.375.561
8 opolskie 17.234.468
9 podkarpackie 13.838.779
10 podlaskie 57.742.488
11 pomorskie 31.903.344
12 śląskie 11.236.749
13 świętokrzyskie 21.919.461
14 warmińsko-mazurskie 34.431.903
15 wielkopolskie 111.974.857
16 zachodniopomorskie 37.948.110
Limit środków na działanie 624.514.085

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  6 WYSOKOŚĆ LIMITÓW ŚRODKÓW NA ROK 2008 I NA POSZCZEGÓLNE WOJEWÓDZTWA, PRZEZNACZONA NA PRZYZNANIE POMOCY FINANSOWEJ DLA WNIOSKODAWCÓW, KTÓRZY W 2008 R. ZŁOŻYLI WNIOSKI O PRZYZNANIE POMOCY FINANSOWEJ W RAMACH NIEKTÓRYCH DZIAŁAŃ OBJĘTYCH PROGRAMEM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA 2007-2013

I. Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 2.320.915
2 kujawsko-pomorskie 2.975.858
3 lubelskie 9.124.694
4 lubuskie 960.160
5 łódzkie 6.123.401
6 małopolskie 5.512.968
7 mazowieckie 10.173.875
8 opolskie 1.373.473
9 podkarpackie 4.629.113
10 podlaskie 3.770.692
11 pomorskie 1.793.145
12 śląskie 1.913.960
13 świętokrzyskie 4.743.569
14 warmińsko-mazurskie 1.754.993
15 wielkopolskie 5.277.698
16 zachodniopomorskie 1.138.202
Limit środków na działanie 63.586.716

II. Ułatwianie startu młodym rolnikom

Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 6.691.692
2 kujawsko-pomorskie 11.860.447
3 lubelskie 17.352.249
4 lubuskie 2.938.191
5 łódzkie 13.844.880
6 małopolskie 5.676.401
7 mazowieckie 25.736.094
8 opolskie 4.184.230
9 podkarpackie 4.768.792
10 podlaskie 12.137.345
11 pomorskie 6.368.645
12 śląskie 3.830.417
13 świętokrzyskie 6.660.926
14 warmińsko-mazurskie 7.337.786
15 wielkopolskie 19.613.580
16 zachodniopomorskie 4.830.325
Limit środków na działanie 153.832.000

III. Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw

Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 5.977.728
2 kujawsko-pomorskie 5.629.710
3 lubelskie 7.850.886
4 lubuskie 2.753.440
5 łódzkie 6.192.681
6 małopolskie 11.105.882
7 mazowieckie 12.436.541
8 opolskie 3.418.769
9 podkarpackie 8.434.329
10 podlaskie 3.449.477
11 pomorskie 4.954.145
12 śląskie 6.806.831
13 świętokrzyskie 4.810.843
14 warmińsko-mazurskie 4.084.098
15 wielkopolskie 10.450.788
16 zachodniopomorskie 4.002.212
Limit środków na działanie 102.358.360

IV. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej

Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 33.879.913
2 kujawsko-pomorskie 31.507.216
3 lubelskie 45.246.790
4 lubuskie 19.533.371
5 łódzkie 35.204.209
6 małopolskie 42.874.092
7 mazowieckie 66.932.141
8 opolskie 17.381.389
9 podkarpackie 37.632.086
10 podlaskie 26.982.537
11 pomorskie 28.417.191
12 śląskie 29.410.414
13 świętokrzyskie 23.671.796
14 warmińsko-mazurskie 30.017.383
15 wielkopolskie 53.854.716
16 zachodniopomorskie 29.244.876
Limit środków na działanie 551.790.120

V. Odnowa i rozwój wsi

Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 13.575.079
2 kujawsko-pomorskie 12.624.382
3 lubelskie 18.129.585
4 lubuskie 7.826.675
5 łódzkie 14.105.702
6 małopolskie 17.178.887
7 mazowieckie 26.818.520
8 opolskie 6.964.414
9 podkarpackie 15.078.508
10 podlaskie 10.811.423
11 pomorskie 11.386.264
12 śląskie 11.784.230
13 świętokrzyskie 9.484.868
14 warmińsko-mazurskie 12.027.432
15 wielkopolskie 21.578.628
16 zachodniopomorskie 11.717.903
Limit środków na działanie 221.092.500

VI. Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez:

A. Scalanie gruntów

Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 13.193.600
2 kujawsko-pomorskie 1.824.000
3 lubelskie 33.972.000
4 lubuskie 3.040.000
5 łódzkie 6.824.800
6 małopolskie 8.496.800
7 mazowieckie 8.390.400
8 opolskie 2.219.200
9 podkarpackie 16.233.600
10 podlaskie 10.640.000
11 pomorskie 1.520.000
12 śląskie 25.520.800
13 świętokrzyskie 14.166.400
14 warmińsko-mazurskie 2.052.000
15 wielkopolskie 1.976.000
16 zachodniopomorskie 1.930.400
Limit środków 152.000.000

B. Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi

Lp. Nazwa województwa Wysokość limitów środków w euro
1 dolnośląskie 40.245.040
2 kujawsko-pomorskie 25.832.400
3 lubelskie 26.375.800
4 lubuskie 36.077.580
5 łódzkie 14.358.300
6 małopolskie 18.341.840
7 mazowieckie 38.940.880
8 opolskie 12.000.780
9 podkarpackie 14.237.080
10 podlaskie 15.921.620
11 pomorskie 31.567.360
12 śląskie 11.883.740
13 świętokrzyskie 8.828.160
14 warmińsko-mazurskie 37.762.120
15 wielkopolskie 63.097.100
16 zachodniopomorskie 22.530.200
Limit środków 418.000.000
1 § 1 pkt 1 lit. b) tiret szóste dodane przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2008 r. (Dz.U.08.149.943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2008 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2008 r. (Dz.U.08.149.943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2008 r.
3 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2008 r. (Dz.U.08.149.943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2008 r.
4 § 8a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2008 r. (Dz.U.08.149.943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2008 r.
5 § 8b dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2008 r. (Dz.U.08.149.943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2008 r.
6 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2008 r. (Dz.U.08.149.943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 2008 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.34.199

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Podział środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 27/02/2008
Data ogłoszenia: 29/02/2008
Data wejścia w życie: 29/02/2008