Ustalenie Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 lutego 2008 r.
w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008

Na podstawie art. 39g ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się Program rzeczowo-finansowy dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  1a. 1
Program, o którym mowa w § 1, określa także planowane w 2009 r. zakres oraz terminy udzielenia gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w odniesieniu do Etapu II - odcinek autostrady A-1 Nowe Marzy-Toruń.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2008 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61 oraz z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 99, poz. 666.

ZAŁĄCZNIK  2

Część 1

Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych, ze wskazaniem przewidywanej wysokości ich finansowania, w tym ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008 w tys. zł
Lp. Zadanie inwestycyjne Lata realizacji finansowej Wartość kosztorysowa Długość (km) / obiekty inżynierskie (szt/m) Dotychczasowe nakłady Program KFD - 2008
ogółem w 2007 roku Środki KFD ogółem budżet inne** ogółem
ogółem
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Plan ogółem w tym: 5.672.559,0 2.147.341,4 1.962.333,8 585.577,4 167.228,8 2.715.140,0
AUTOSTRADY 1.566.162,1 198.814,1 440.183,6 214.253,4 654.437,0
1 Budowa autostrady A-2 węzeł "Stryków II" - węzeł "Stryków I" wraz z łącznikiem do drogi Nr 14 2007

2012

189.691,2 km

4,6

26.592,5 26.592,5 135.006,7 135.006,7
2 Budowa autostrady A-4 Kleszczów - Sośnica 2002

2008

340.328,7 km

19,1

338.398,7 6.848,0 1.930,0 1.930,0
3 Budowa autostrady A-4 Sośnica - Murckowska 2001

2008

1.041.813,4 km 20,1 szt/m 24/1.710 1.014 313,1 27.576,7 27.500,3 27.500,3
4 Budowa autostrady A-4 Wielicka - Szarów wraz z drogą S-7 Bieżanów -Christo Botewa - Igołomska 2006

2010

1.606.429,0 km/km 19,9/7,0 186.857,8 137.796,9 275.746,6 214.253,4 490.000,0
DROGI EKSPRESOWE 1.339.830,3 493.035,2 255.136,3 77.747,4 332.883,7
5 Budowa drogi S-1 Pyrzowice-Podwarpie (II etap) 2004

2008

192.989,1 km

9,5

192.117,7 33.489,8 871,4 871,4
6 Budowa obwodnicy Międzyzdroje na drodze S-3 2006

2009

79.340,0 km

2,9

45.391,3 39.855,4 31.764,1 31.764,1
7 Budowa Obwodnicy Gorzowa Wlkp. na drodze S-3 (II etap) 2004

2008

204.256,1 km 9,5

szt/m 8/1.221,78

193.701,1 65.527,4 2.372,6 8.182,4 10.555,0
8 Budowa dróg S-5 i S-10 Bydgoszcz - Stryszek i Białe Błota 2004

2010

547.614,0 km

15,9

134.412,2 45.511,1 52.608,0 52.608,0
9 Prace przygotowawcze i budowa dróg S-7 i S-74 na terenie województwa świętokrzyskiego 2006

2011

2.060.000,0 km

147

33.396,6 17.185,5 1.500,0 2.500,0 4.000,0
10 Budowa drogi S-7 Myślenice - Lubień, z obwodnicą Lubnia 2003

2010

469.324,6 km

16,2

352.749,5 124.424,2 58.746,9 20.053,1 78.800,0
11 Rozbudowa drogi S - 11

Poznań - Kórnik

2006

2009

355.000,0 km

14,1

156.249,2 75.251,6 102.988,1 47.011,9 150.000,0
12 Budowa obwodnicy Garwolina na drodze S-17 2005

2008

236.097,9 km

12,8

231.812,7 91.790,2 4.285,2 4.285,2
OBWODNICE 1.078.477,6 678.315,1 360.924,1 167.803,3 9,1 528.736,5
13 Budowa obwodnicy Kowala na drodze Nr 1 2006

2009

55.119,3 km

4,3

43.443,7 43.110,6 4.034,0 4.034,0
14 Budowa obwodnicy Nowej Soli na drodze Nr 3 2004

2009

157.815,8 km 14,9 szt/m 9/334,96 97.737,7 57.527,8 35.601,9 24.245,1 59.847,0
15 Budowa obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna, Zieleniewa na drodze Nr 10 2004

2008

103.878,8 km

10

99.690,5 34.705,7 4.188,3 4.188,3
16 Budowa obwodnicy Puław (I etap)

wraz z budową nowego mostu przez Wisłę na drodze Nr 12

2004

2009

393.634,8 km 12,7 szt/m

1/1.038

333.247,6 207.027,8 47.415,0 10.000,0 9,1 57.424,1
17 Budowa obwodnicy Okopy na drodze Nr 12 2003

2008

52.273,4 km

3,7

47.926,7 173,4 4.346,7 4.346,7
18 Budowa obwodnicy Hrebennego na drodze Nr 17 wraz z przebudową drogi Nr 17 Tomaszów Lub. - Hrebenne 2004

2009

80.715,5 km

2,0 + 12,1

62.688,3 41.802,0 9.029,0 9.029,0
19 Budowa obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego na drodze Nr 19 2005

2008

92.306,7 km

6,6

80.006,7 43.431,9 7.396,5 4.903,5 12.300,0
20 Budowa obwodnicy Chojnic na drodze Nr 22 2006

2008

201.100,0 km

14,15

99.966,8 84.981,7 68.677,0 32.456,2 101.133,2
21 Budowa obwodnicy Konina na drodze Nr 25 2006

2008

75.000,0 km

1,8

33.000,0 27.000,0 34.864,1 6.135,9 41.000,0
22 Budowa obwodnicy Nowych Skalmierzyc na drodze Nr 25 2006

2009

135.000,0 km

7,4

26.620,6 26.394,4 47.875,0 19.125,0 67.000,0
23 Budowa obwodnicy Biecza na drodze Nr 28 2004

2010

125.100,0 km

5,0

52.076,2 49.849,1 62.626,0 62.626,0
24 Budowa obwodnicy Arynowa na drodze Nr 50 2006

2008

47.014,5 km

1,9

41.412,0 31.412,9 5.602,5 5.602,5
25 Budowa obwodnicy Gostynina na drodze Nr 60 2006

2009

160.049,3 km

8,8

4.373,5 1.221,9 14.561,6 53.023,2 67.584,8
26 Budowa obwodnicy Jabłonnej na drodze Nr 61 2005

2008

70.156,2 km

3,7

56.287,3 29.675,9 8.365,7 5.503,2 13.868,9
27 Budowa obwodnicy Krakowa na odc. Węzeł "Radzikowskiego" - Węzeł "Modlnica" na drodze Nr 94 2008

2010

172.000,0 km

2,5+1,6

6.340,8 12.411,2 18.752,0
WZMOCNIENIA / PRZEBUDOWY 1.688.089,0 777.177,0 808.319,1 125.773,3 167.219,7 1.101.312,1
28 Rozbudowa drogi Nr 1 gr. woj. kuj.- pom. - Krośniewice i Łęczyca - Sierpów 2006

2008

29.777,2 km

10,5

28.691,4 19.691,4 1.085,9 1.085,9
29 Rozbudowa drogi Nr 2 Łowicz - gr. woj. mazowieckiego 2007

2008

115.130,5 km

13,11

75.497,3 75.497,3 26.577,5 13.055,7 39.633,2
30 Budowa obwodnicy Wojnicza na drodze Nr 4 2005

2008

75.681,70 km

3,75

71.967,5 26.082,9 3.714,2 3.714,2
31 Budowa obwodnicy Piask na drodze Nr 12/Nr 17 2004

2008

12.848,10 urządzenia ochrony środowiska - strefa ograniczonego użytkowania 8.148,9 1.969,9 4.699,2 4.699,2
32 Przebudowa drogi Nr 20 Żukowo - Gdynia 2006

2008

44.239,20 km

14,6

40.539,2 27.040,0 3.700,0 3.700,0
33 Przebudowa drogi Nr 61 Zegrze - Serock 2006

2009

70.561,9 km

2,74

9.980,0 7.525,9 40.170,1 8.991,8 49.161,9
34 Budowa wiaduktu w Legionowie na drodze Nr 61 2006

2009

85.890,0 km

0,8

5.037,6 5.037,6 21.936,4 18.163,6 40.100,0
35 Przejście przez Pisz na drodze Nr 63 2006

2009

65.769,0 km

2,7

13.694,4 13.500,0 30.922,1 14.652,5 45.574,6
36 Budowa drogi S-69 Żywiec - Zwardoń 2002

2010

969.614,8 km

27,0

392.389,0 59.705,8 30.381,7 66.909,7 164.117,6 261.409,0
37 Budowa drugiego mostu przez Wisłę w ciągu drogi Nr 77 wraz z ul. Lwowską bis w Sandomierzu 2007

2013

200.000,0 km

4,0

1.000,0 4.000,0 5.000,0
38 Przebudowa drogi Nr 79 Warszawa -Piaseczno (ul. Energetyczna) wraz z połączeniem CH Auchan 2006

2008

59.563,9 km

1,965

42.329,8 41.963,7 14.132,0 3.102,1 17.234,1
39 Wzmocnienie i rehabilitacja 2006

2009

2.316.000,0 km 308 999.813,9 499.162,5 630.000,0 630.000,0
40 Dofinansowanie nabywania nieruchomości pod drogi krajowe, prace przygotowawcze pod drogowe projekty inwestycyjne, w tym m. in.: usługi doradcze dla tych projektów oraz dla zadań zakończonych: regulacje stanów prawnych nieruchomości, wykonanie dokumentacji i pomiarów dla ochrony środowiska, instalacja urządzeń ochrony środowiska, opłaty za korzystanie ze środowiska oraz nadzory gwarancyjne i pogwarancyjne 2008

2008

97.770,7 97.770,7 97.770,7

Kolumna 10 inne**

lp. 16 dotyczy środków z opłat i kar drogowych

lp. 36 dotyczy środków z pożyczki EBI - Projekt Dróg Tranzytowych

lp. 38 dotyczy środków inwestora prywatnego

Część 2

Przewidywana wysokość kredytów wymaganych do zaciągnięcia przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub obligacji emitowanych na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w roku 2008, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań rzeczowych określonych w części 1

W roku 2008 planowane jest:

1) anulowanie niewypłaconej części kredytu zaciągniętego w 2005 r. przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w Europejskim Banku Inwestycyjnym przeznaczonego na finansowanie przedsięwzięcia "Wydłużenie Autostrady A-2 - A" - do wysokości środków, które nie będą wykorzystane, tj. 56 mln euro;

2) anulowanie niewypłaconej części kredytu zaciągniętego w 2006 r. przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w Europejskim Banku Inwestycyjnym przeznaczonego na finansowanie przedsięwzięcia "Projekt Budowy Autostrad w Polsce - A" - do wysokości środków, które nie będą wykorzystane, tj. 280 mln euro;

3) zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytów lub emisja obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego na łączną kwotę do 660 mln zł.

Część 3

Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, oraz przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad

1. Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad:

A-1 Gdańsk - Grudziądz w trakcie realizacji przez spółkę Gdańsk Transport Company S.A. na podstawie Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A-1 zawartej dnia 31 sierpnia 2004 r. między Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., następnie zmienionej dnia 28 lipca 2005 r.
A-1 Grudziądz - Toruń podpisana w dniu 30 września 2008 r. umowa ze spółką Gdańsk Transport Company S.A. o budowę i eksploatację autostrady A-1
A-1 Stryków - Pyrzowice zakończony II etap postępowania przetargowego; rozpoczęcie negocjacji i uszczegółowienie zapisów umownych w ramach etapu III; zawarcie ostatecznej umowy, pod warunkiem uzyskania finansowania przez stronę prywatną, jest planowane na koniec 2008 r.
A-2 Świecko - Nowy Tomyśl zawarta w dniu 30 sierpnia 2008 r. umowa na realizację II odcinka przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A.; zawarcie ostatecznej umowy, pod warunkiem uzyskania finansowania przez stronę prywatną, jest planowane do końca I kwartału 2009 r.
A-2 Konin - Stryków wybrana oferta na pobór opłat za przejazd autostradą; zawarcie ostatecznej umowy jest planowane na IV kwartał 2008 r.
A-2 Stryków - Konotopa realizowany III etap postępowania przetargowego - negocjacje postanowień umowy z dwoma wybranymi oferentami; zawarcie ostatecznej umowy, pod warunkiem uzyskania finansowania przez stronę prywatną, jest planowane do końca I kwartału 2009 r.
A-4 Wrocław - Katowice postępowanie przetargowe na pobór opłat zostało unieważnione; we wrześniu 2008 r. wszczęto nowe postępowanie

2. W 2008 r. przewiduje się wypłatę z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości do 35 mln zł dla spółki Gdańsk Transport Company S.A. z tytułu wynagrodzenia za dostępność autostrady A-1 odcinek Gdańsk - Nowe Marzy.

3. Określone w części 1 drogowe projekty inwestycyjne są przewidziane do realizacji przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Część 4

Łączna kwota przewidywanych wypłat z tytułu zdarzeń określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, za które odpowiedzialność odszkodowawczą przyjmuje Skarb Państwa

Na rok 2008 w Krajowym Funduszu Drogowym utrzymuje się rezerwę utworzoną w poprzednim okresie programowania w wysokości 45.950.000 zł jako zabezpieczenie środków na wypłaty z tytułu:

1) zdarzeń odszkodowawczych określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad oraz

2) innych płatności na rzecz spółek, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad.

Część 5

Zakres i termin gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego wynikających z umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady

1) W dniu 26 lipca 2005 r. Rada Ministrów uchwałą nr 194/2005 udzieliła gwarancji Skarbowi Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z umowy o budowę i eksploatację autostrady A-1 zawartej dnia 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury oraz Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej dnia 28 lipca 2005 r. - dla odcinka autostrady A-1 Gdańsk-Grudziądz (węzeł Rusocin-węzeł Nowe Marzy).

Uchwała objęła gwarancją Skarbu Państwa wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. przeznaczone na spłatę kredytów zaciąganych przez spółkę na realizację budowy, według zgodnej z umową następującej specyfikacji:

Kredytodawca Zakres kredytu Zakres gwarancji Termin gwarancji
Europejski Bank Inwestycyjny 500 mln euro 600 mln euro 31 stycznia 2040 r.
Nordycki Bank Inwestycyjny 140 mln euro 168 mln euro 31 stycznia 2040 r.

Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 768 mln euro dla odcinka autostrady A-1 Gdańsk-Grudziądz.

2) W 2009 r. przewiduje się udzielenie Gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z umowy o budowę i eksploatację autostrady A-1 z dnia 30 września 2008 r. zawartej pomiędzy Ministrem Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., stanowiącej zmienioną i ujednoliconą umowę o budowę i eksploatację autostrady A-1 z dnia 31 sierpnia 2004 r., zmienioną w dniu 17 lutego 2005 r. oraz w dniu 28 lipca 2005 r. ("Umowa Koncesyjna") - w odniesieniu do Etapu II (zaprojektowanie, budowa, finansowanie i eksploatacja odcinka autostrady A-1 Nowe Marzy-Toruń, węzeł Czerniewice).

Gwarancją Skarbu Państwa, zgodnie z Umową Koncesyjną (§ 66 ust. 3), zostaną objęte wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie Wynagrodzenia Podstawowego w odniesieniu do Etapu II oraz Zobowiązań z umów o finansowanie Etapu II (GTC S.A. zawrze Umowy o Finansowanie z: Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym, AB Svensk ExportKredit (publ)), stanowiących zgodnie z Umową Koncesyjną, kwoty w wysokości koniecznej do całkowitej spłaty wszystkich zobowiązań GTC S.A. wobec Banków. Wszelkie prawa wynikające z Gwarancji Skarbu Państwa są zbywalne i zostaną przelane przez GTC S.A. na Banki zgodnie z postanowieniami Umowy Przelewu Gwarancji Skarbu Państwa, która zostanie zawarta pomiędzy GTC S.A. oraz Bankami.

Maksymalne kwoty gwarancji nie przekroczą wskazanych poniżej limitów:

Kredytodawca Zakres kredytu Zakres gwarancji Termin gwarancji
Europejski Bank Inwestycyjny 575.000.000 euro 690.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.
Nordycki Bank Inwestycyjny 150.000.000 euro 180.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.
AB Svensk ExportKredit (publ) 345.000.000 euro 414.000.000 euro 30 czerwca 2043 r.

Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 1.284.000.000 euro w odniesieniu do Etapu II.

Część 6

Łączna kwota przewidywanych wypłat z tytułu finansowania kosztów utworzenia drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, w tym środków na pokrycie kapitału zakładowego i kosztów podjęcia działalności przez spółki, finansowania kosztów podwyższenia kapitału zakładowego, wypłaty wynagrodzenia dla spółek oraz finansowania przedsięwzięć drogowych powierzonych drogowym spółkom specjalnego przeznaczenia

W 2008 r. przewiduje się wypłatę z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości do 10 mln zł z tytułu finansowania kosztów utworzenia drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, w tym środków na pokrycie kapitału zakładowego i kosztów podjęcia działalności spółek.

1 § 1a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.236.1621) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2008 r.
2 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 listopada 2008 r. (Dz.U.08.203.1269) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2008 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.236.1621) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2008 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.30.176

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008.
Data aktu: 12/02/2008
Data ogłoszenia: 25/02/2008
Data wejścia w życie: 25/02/2008, 01/01/2008