Kontrola korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 11 grudnia 2008 r.
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych

Na podstawie art. 44j ust. 7 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania kontroli przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych podmiotów, które korzystają z dostępu do danych za pomocą teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, zwanej dalej "ustawą";
2)
wzór upoważnienia do przeprowadzania kontroli;
3)
wzór protokołu kontroli.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ministrze - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
kontrolerze - rozumie się przez to pracownika ministerstwa wyznaczonego przez ministra i upoważnionego do przeprowadzenia kontroli.
§  3. 
Kontrolę zarządza i koordynuje minister.
§  4. 
Minister może wyznaczyć osobę lub zespół kontrolerów do przeprowadzenia postępowania kontrolnego w danym podmiocie.
§  5. 
1. 
Kontrolę planową przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. 
W razie potrzeby minister zarządza przeprowadzenie kontroli doraźnej, wynikającej z konieczności zbadania zagadnień wskazanych przez ministra, niezależnie od rocznego planu kontroli.
§  6. 
1. 
Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa, właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. 
Roczny plan kontroli obejmuje:
1)
zakres kontroli;
2)
nazwę podmiotu kontrolowanego;
3)
termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§  7. 
1. 
Kontrolę przeprowadza kontroler na podstawie imiennego upoważnienia udzielanego przez ministra oraz legitymacji służbowej lub dowodu osobistego.
2. 
Jeżeli kontrolę przeprowadza zespół kontrolerów, to każdy z kontrolerów działa na podstawie imiennego upoważnienia, a minister wyznacza kierownika zespołu kontrolującego. Członkowie zespołu kontrolnego podlegają jego kierownikowi w okresie od rozpoczęcia do zakończenia kontroli.
3. 
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Kontroler przeprowadza kontrolę w siedzibie kontrolowanego podmiotu oraz w innych miejscach wykonywania przez niego zadań.
2. 
Kontroler ma prawo żądać złożenia pisemnych wyjaśnień przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub inne osoby przetwarzające udostępnione dane.
3. 
Niezależnie od warunków określonych w ust. 1 i 2 minister jest uprawniony do żądania od kontrolowanego podmiotu wyjaśnień i dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych warunków udostępnienia danych za pomocą urządzeń teletransmisji w drodze weryfikacji.
4. 
W przypadku kontroli dokumentów zawierających informacje niejawne kontroler jest zobowiązany posiadać przy sobie odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa, o którym mowa w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.3)).
5. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu jest obowiązany umożliwić przeprowadzenie kontroli, w szczególności umożliwić wykonanie czynności oraz spełnić żądania, o których mowa w ust. 2 i 3. Kontrolerowi zapewnia się warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające sprawne przeprowadzenie kontroli.
§  9. 
1. 
Kontroler dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli, które obejmują w szczególności:
1)
wykaz ich zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron;
2)
inne dokumenty związane z przedmiotem kontroli.
2. 
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
§  10. 
1. 
Z przeprowadzonej kontroli kontroler sporządza niezwłocznie protokół kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty, przedstawiając opis stanu faktycznego, stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. 
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra. Wzór protokołu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
W przypadku gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, nadaje się mu odpowiednią klauzulę tajności.
4. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może wnieść do protokołu kontroli zastrzeżenia w terminie 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania.
5. 
W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontroler obowiązany jest dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
6. 
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontroler uzupełnia protokół kontroli o informację w tym zakresie w ten sposób, że dołącza do niego dokument, w którym wskazuje przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń. Natomiast w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontroler zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu kontroli w ten sposób, że dołącza do niego stosowny tekst w brzmieniu:
1)
"Ustalenia na str. ... skreśla się";
2)
"Uzupełnienie do str. ... protokołu kontroli";
3)
"Treść ustaleń na str. ... otrzymuje brzmienie:".
7. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli.
§  11. 
Po zakończeniu kontroli, z uwzględnieniem terminów, o których mowa w § 10, kontroler sporządza, w przypadku stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy, wystąpienie do ministra o wydanie decyzji, o której mowa w art. 44i ust. 6 ustawy, jeżeli kontrola ujawniła niespełnienie warunków, o których mowa w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198 i Nr 220, poz. 1414.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 25, poz. 162 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1056.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

................................ dnia .......................

....................................................................

(nazwa i adres organu zarządzającego kontrolę)

Upoważnienie nr

Na podstawie art. 44j ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych

(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.) oraz w związku z § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Spraw We-

wnętrznych i Administracji z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych ze

zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze we-

ryfikacji danych (Dz. U. Nr 228, poz. 1523)

upoważniam

Pana/Panią .........................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe)

legitymującego/cą się legitymacją służbową / dowodem osobistym

.............................................................................................................................................................................

do przeprowadzenia kontroli ...............................................................................................................................

(oznaczenie kontroli - wskazanie daty wszczęcia i daty przewidywanego zakończenia kontroli)

w .........................................................................................................................................................................

(nazwa i adres kontrolowanego podmiotu)

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................................

(zakres przedmiotowy i okres objęty kontrolą)

Pouczenie

Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego:

— ustalenie z organem kontroli innego terminu kontroli, jeżeli działalność jest objęta kontrolą innego organu,

— łączny czas trwania wszystkich kontroli podmiotu kontrolowanego w jednym roku kalendarzowym nie mo-

że przekraczać 4 albo 8 tygodni, w zależności od kategorii przedsiębiorcy,

— uczestniczenie w czynnościach kontrolnych przedsiębiorcy lub pisemne wskazanie przez niego osoby upo-

ważnionej, w szczególności w razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy,

— prowadzenie książki kontroli oraz udostępnianie na żądanie kontrolującego książki kontroli, upoważnień

i protokołów kontroli,

— dokonywanie wpisu do książki kontroli informacji o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź ich uchyleniu,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w czasie kontroli dokonywanej przez inny organ, je-

żeli zachodzą przesłanki określone w art. 82 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,

— umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w przypadkach, o których mowa w art. 83 ust. 2

i art. 84 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,

— udostępnienie dokumentów i urządzeń, o których mowa w art. 44h ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o ewidencji lud-

ności i dowodach osobistych,

— zapewnienie warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym swobodny dostęp do

pomieszczeń,

— okazywanie dokumentów potwierdzających uprawnienie do przetwarzania danych, przekazanych w celu

weryfikacji.

Upoważnienie niniejsze ważne jest za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu osobistego kontrolera.

Ważność upoważnienia upływa z dniem ................................................

.................................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka i podpis osoby wydającej upoważnienie)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ........................................

........................................................................................................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)(pieczątka i podpis osoby przedłużającej upoważnienie)

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

............................................................................

(nazwa i adres komórki zarządzającej kontrolę)

Nr akt kontroli ................................................. dnia ....................

Protokół kontroli

Nazwa i adres podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Osoby przeprowadzające kontrolę (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja, nr upoważnienia do przeprowa-

dzenia kontroli):

1. .........................................................................................

2. .........................................................................................

3. .........................................................................................

Kierownik podmiotu kontrolowanego oraz inne osoby uczestniczące w czynnościach kontrolnych ze strony te-

go podmiotu:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Przedmiot kontroli i okres objęty kontrolą:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Opis ustalonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości, przyczyn ich po-

wstania, zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz pra-

wie odmowy podpisania protokołu:

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................

........................................................

(pieczątki i podpisy kontrolerów)

................................................................................

(pieczątka i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego)

W przypadku odmowy podpisania protokołu - wzmianka o tym fakcie: ...................................................

...................................................................................................................................................................

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.228.1523

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola korzystania z dostępu do danych ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w drodze weryfikacji danych.
Data aktu: 11/12/2008
Data ogłoszenia: 24/12/2008
Data wejścia w życie: 08/01/2009