Zakres i terminy składania informacji o zmianach wymogów dotyczących zawodów regulowanych i działalności oraz o podjętych decyzjach w sprawach uznania kwalifikacji zawodowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 października 2008 r.
w sprawie zakresu i terminów składania informacji o zmianach wymogów dotyczących zawodów regulowanych i działalności oraz o podjętych decyzjach w sprawach uznania kwalifikacji zawodowych

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394) zarządza się, co następuje:
§  1.
Właściwe organy przekazują ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego lub osobie wyznaczonej do pełnienia funkcji koordynatora informacje o zmianach wymogów dotyczących zawodów regulowanych i działalności z chwilą ogłoszenia przepisów regulacyjnych zmieniających te wymogi.
§  2.
Właściwe organy przekazują ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego lub osobie wyznaczonej do pełnienia funkcji koordynatora informacje o wydanych decyzjach w sprawach uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego oraz do podejmowania lub wykonywania działalności w formie:
1)
zestawień, których zakres określają załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia, oraz
2)
formularza zawierającego informacje określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Część A formularza, o którym mowa w § 2 pkt 2, wypełnia się oddzielnie dla każdej wydanej decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych.
2.
Część B formularza, o którym mowa w § 2 pkt 2, wypełnia się w przypadku, gdy w postępowaniu w sprawie, o której mowa w ust. 1, zostało wniesione odwołanie, wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, skarga do sądu administracyjnego lub skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
3.
Część A formularza, o którym mowa w § 2 pkt 2, w zakresie pkt 1-3 i 6, wypełnia się powtórnie dla decyzji ostatecznej.
§  4.
1.
Zestawienia, o których mowa w § 2 pkt 1, wypełnia się za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia każdego roku i przekazuje się w terminie do końca lutego następnego roku.
2.
Formularz, o którym mowa w § 2 pkt 2, wypełnia się za okres każdego kwartału danego roku i przekazuje w zestawieniu za dany kwartał, w terminie do końca pierwszego miesiąca następującego po upływie każdego kwartału.
§  5.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie zakresu informacji o zmianach wymagań dotyczących działalności oraz o podjętych decyzjach w sprawach uznania kwalifikacji, a także terminów ich składania (Dz. U. Nr 160, poz. 1551);
2)
rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2005 r. w sprawie zakresu informacji o zmianach wymogów dotyczących zawodów regulowanych oraz o podjętych decyzjach w sprawach uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego, a także terminów ich składania (Dz. U. Nr 248, poz. 2098).
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZESTAWIENIE za rok ....... (stan na 31 grudnia ...... r.)

Uwaga: Tabelę należy wypełnić oddzielnie dla każdego zawodu regulowanego albo działalności.

Nazwa zawodu regulowanego/działalności: .............................................................................

Poziom kwalifikacji1: ................................................................................................................

Tabela 1. Zestawienie dotyczące wniosków przyjętych przez właściwy organ

Państwo wnioskodawcy Razem
Przyjęte wnioski2
Pełne wnioski3
Wnioski w trakcie postępowania, gdy decyzja jest uzależniona od odbycia stażu adaptacyjnego
Wnioski w trakcie postępowania, gdy decyzja jest uzależniona od przystąpienia do testu umiejętności

______

1 Kwalifikacje na poziomie czwartym, trzecim, drugim, pierwszym albo zaświadczenie potwierdzające kompetencje. Nie wypełnia się w przypadku uznania kwalifikacji do podejmowania lub wykonywania działalności na podstawie doświadczenia zawodowego.

2 Liczba wszystkich wniosków, które wpłynęły do organu właściwego w sprawie uznania kwalifikacji.

3 Liczba wniosków o uznanie kwalifikacji bez braków formalnych lub po uzupełnieniu wniosku.

Tabela 2. Zestawienie podjętych decyzji

Państwo wnioskodawcy Razem
Decyzje stwierdzające uznanie kwalifikacji (decyzje pozytywne) - ogółem
Decyzje pozytywne po odbyciu przez wnioskodawcę stażu adaptacyjnego
Decyzje pozytywne po przystąpieniu przez wnioskodawcę do testu umiejętności
Decyzje pozytywne automatyczne (bez stażu adaptacyjnego lub testu umiejętności)
Decyzje pozytywne automatyczne na podstawie doświadczenia zawodowego4
Decyzje odmawiające uznania kwalifikacji (decyzje negatywne) - ogółem
Decyzje negatywne po odbyciu przez wnioskodawcę stażu adaptacyjnego
Decyzje negatywne po przystąpieniu przez wnioskodawcę do testu umiejętności
Decyzje negatywne automatyczne (bez stażu adaptacyjnego lub testu umiejętności)

______

4 W przypadku uznania kwalifikacji do wykonywania działalności.

Tabela 3. Zestawienie wniesionych odwołań od decyzji, wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz skarg do sądu administracyjnego

Państwo wnioskodawcy Razem
Liczba wniesionych odwołań od decyzji lub wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy
Liczba skarg złożonych do sądu administracyjnego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 ZESTAWIENIE za rok ....... (stan na 31 grudnia ..... r.)

Uwaga: Tabelę należy wypełnić oddzielnie dla każdego zawodu.

Automatyczne uznanie kwalifikacji na podstawie koordynacji minimalnych wymogów w zakresie kształcenia w zawodach regulowanych lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki odpowiedzialnej za opiekę ogólną, położnej, lekarza weterynarii oraz architekta

[] Lekarz - kwalifikacje podstawowe

[] Lekarz - kwalifikacje specjalistyczne w zakresie medycyny rodzinnej

[] Lekarz - pozostałe kwalifikacje specjalistyczne

[] Lekarz dentysta - kwalifikacje podstawowe

[] Lekarz dentysta - kwalifikacje specjalistyczne

[] Pielęgniarka odpowiedzialna za opiekę ogólną

[] Położna

[] Lekarz weterynarii

[] Farmaceuta

[] Architekt

[] Architekt - uznanie na podstawie praw nabytych

Państwo wnioskodawcy Razem
Przyjęte wnioski1
Pełne wnioski2
Wnioski w trakcie postępowania
Decyzje pozytywne
Decyzje negatywne
Liczba złożonych odwołań od decyzji lub wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy
Liczba skarg złożonych do sądu administracyjnego

______

1 Liczba wniosków, które wpłynęły do organu właściwego w sprawie uznania kwalifikacji.

2 Liczba wniosków o uznanie kwalifikacji bez braków formalnych lub po uzupełnieniu wniosku.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  1 INFORMACJE O WYDANYCH DECYZJACH W SPRAWACH UZNANIA KWALIFIKACJI DO WYKONYWANIA ZAWODÓW REGULOWANYCH ALBO DZIAŁALNOŚCI

CZĘŚĆ A1

Uwaga: Należy wypełnić dla każdej wydanej decyzji oddzielnie.

1. Nazwa właściwego organu, który wydał decyzje
2. Nr sprawy
3. Nr sprawy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

(jeżeli wydało wcześniej, na wniosek zainteresowanego lub właściwego organu, opinię o poziomie wykształcenia)

4. Określenie zawodu regulowanego albo działalności
Nazwa w Polsce
Bliższe określenie specjalności, stanowiska itp.
Nazwa w oryginalnym brzmieniu wraz z tłumaczeniem na język polski
Państwo nabycia kwalifikacji
Czy zawód/działalność jest regulowany/a w kraju nabycia kwalifikacji? □ TAK □ NIE
Czy kształcenie jest regulowane w kraju nabycia kwalifikacji? □ TAK □ NIE
Czy kwalifikacje zostały uprzednio uznane w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej? □ TAK □ NIE
Czy wnioskodawca przedstawił dokument potwierdzający uprawnienia do wykonywania zawodu regulowanego/działalności? □ TAK □ NIE
5. Kwalifikacje wnioskodawcy
UWAGA Poniższą tabelę należy wypełnić oddzielnie dla każdego dokumentu potwierdzającego posiadane kwalifikacje formalne (np. dyplomu, świadectwa, zaświadczenia potwierdzającego kompetencje i in.)
Nazwa ukończonej szkoły, wydział/kierunek studiów, profil kształcenia lub szkolenia (w oryginalnym brzmieniu i w tłumaczeniu na język polski)
Nazwa dokumentu potwierdzającego kwalifikacje (w oryginalnym brzmieniu i w tłumaczeniu na język polski)
Uzyskany tytuł (w oryginalnym brzmieniu i w tłumaczeniu na język polski)
Państwo, miejscowość i data wystawienia dyplomu/świadectwa/innego dokumentu ...........-........-.....-.....-.......

(państwo - miejscowość - dzień - miesiąc - rok)

Długość kształcenia wg programu (w latach)
Uwagi
Ukończone kursy □ R - kurs kształcenia regulowanego uznawany jako kwalifikacje na poziomie drugim, wymieniony w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394).

□ S - kurs o specjalnym programie, wymieniony w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394).

Zakres tematyczny kursu
Państwo, miejscowość i data ukończenia ...........-........-.....-.....-.......

(państwo - miejscowość - dzień - miesiąc - rok)

Uwagi (np. czas trwania kursu lub uzyskany tytuł)
6. Wynik przeprowadzonego postępowania w sprawie o uznanie kwalifikacji
Decyzja □ pozytywna

□ negatywna

Data wydania decyzji ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Streszczenie uzasadnienia faktycznego decyzji
Kwalifikacje wnioskodawcy □ na poziomie czwartym

□ na poziomie trzecim

□ na poziomie drugim

□ na poziomie pierwszym

□ zaświadczenie potwierdzające kompetencje

□ doświadczenie zawodowe

Czy występują różnice, o których mowa w art. 13 ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394)? NIE
TAK: □ w okresie kształcenia lub szkolenia

□ w programie kształcenia lub szkolenia

□ w zakresie wykonywanego zawodu

W następstwie wnioskodawca:
□ odbył staż adaptacyjny
□ przystąpił do testu umiejętności
□ doświadczenie zawodowe wnioskodawcy wyrównuje różnice

______

1 Wypełnić pola właściwe dla danej decyzji.

CZĘŚĆ B

Uwaga: Należy wypełnić oddzielnie dla każdej decyzji, od której wniesiono odwołanie/wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy/skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego/skargę kasacyjną do NSA

Odwołania
Nr sprawy, o którym mowa w części A pkt 2
Data wniesienia odwołania ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Streszczenie odwołania
Organ, do którego wniesiono odwołanie
Data wydania decyzji w postępowaniu odwoławczym ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Sentencja i streszczenie uzasadnienia decyzji
Wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy
Nr sprawy, o którym mowa w części A pkt 2
Data wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Streszczenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy
Data wydania decyzji po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Sentencja i streszczenie uzasadnienia decyzji
Skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Nr sprawy, o którym mowa w części A pkt 2
Data wniesienia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Streszczenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Data wydania wyroku przez wojewódzki sąd administracyjny ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Sentencja i streszczenie uzasadnienia wyroku
Skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego
Nr sprawy, o którym mowa w części A pkt 2
Data wniesienia skargi kasacyjnej do NSA ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Streszczenie skargi kasacyjnej
Data wydania wyroku przez NSA ....... - ....... - ....... (dzień - miesiąc - rok)
Sentencja i streszczenie wyroku NSA
1 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 listopada 2009 r. (Dz.U.09.202.1560) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 2009 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.185.1147

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres i terminy składania informacji o zmianach wymogów dotyczących zawodów regulowanych i działalności oraz o podjętych decyzjach w sprawach uznania kwalifikacji zawodowych.
Data aktu: 17/10/2008
Data ogłoszenia: 17/10/2008
Data wejścia w życie: 25/10/2008