Sposób prowadzenia dokumentacji związanej ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 16 stycznia 2008 r.
w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji związanej ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt

Na podstawie art. 61 ust. 1 pkt 1 lit. i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dokumentację związaną ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt prowadzi się w sposób czytelny, w formie:
1)
książki zgłoszeń chorób zakaźnych zwierząt, której wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
protokołu z dochodzenia epizootycznego i badań zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
protokołu sekcji zwłok zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
protokołu sekcji zwłok drobiu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5)
protokołu sekcji zwłok ryb, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6)
pisma przewodniego dołączanego do próbek przesyłanych do badań laboratoryjnych, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7)
protokołu aktualnej sytuacji w ognisku choroby zakaźnej zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8)
arkusza wyników badania w kierunku gruźlicy bydła, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9)
arkusza wyników badania w kierunku brucelozy u bydła, kóz, owiec lub świń, którego wzór stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10)
arkusza wyników badania w kierunku enzootycznej białaczki bydła, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do rozporządzenia;
11)
informacji o badaniu w kierunku gruźlicy, brucelozy u bydła lub enzootycznej białaczki bydła, której wzór stanowi załącznik nr 11 do rozporządzenia;
12)
zawiadomienia o podejrzeniu, o stwierdzeniu wystąpienia lub o wygaszeniu ogniska choroby zakaźnej zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 12 do rozporządzenia;
13)
protokołu zabicia zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 13 do rozporządzenia;
14)
protokołu poddania ubojowi zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 14 do rozporządzenia;
15)
protokołu przeglądu gospodarstw przeprowadzonego w związku z wystąpieniem choroby zakaźnej zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 15 do rozporządzenia;
16)
protokołu przekazania materiału zakaźnego do unieszkodliwienia, którego wzór stanowi załącznik nr 16 do rozporządzenia;
17)
protokołu zakopania materiału zakaźnego w związku ze stwierdzeniem choroby zakaźnej zwierząt, którego wzór stanowi załącznik nr 17 do rozporządzenia;
18)
protokołu oczyszczania lub odkażania, którego wzór stanowi załącznik nr 18 do rozporządzenia.
2.
Skreśleń i poprawek w prowadzonej dokumentacji lekarz weterynarii dokonuje w taki sposób, aby była czytelna treść zmienianej informacji i ich dokonanie potwierdza podpisem.
3.
Dokumentację prowadzoną w formach, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1-5 i 7-18 przechowuje się przez okres 25 lat,
2)
pkt 6 - przez okres 3 lat

- licząc od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym została wytworzona.

§  2.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 22 stycznia 2003 r. w sprawie postępowania przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 18, poz. 163).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KSIĄŻKA ZGŁOSZEŃ CHORÓB ZAKAŹNYCH ZWIERZĄT

Strona tytułowa

Powiatowy Inspektorat Weterynarii

..................................

(adres)

Założona dnia ......................

Zakończona dnia ....................

Lp. Data i godzina zgłoszenia Podmiot zgłaszający (imię, nazwisko i adres lub nazwa i adres) Nazwa choroby lub objawy kliniczne oraz gatunek zwierząt Posiadacz zwierząt (imię, nazwisko i adres lub nazwa i adres - gmina, miejscowość, ulica, nr domu, kod pocztowy, telefon) Opis chorych zwierząt (rasa, płeć, wiek, nr kolczyków) Data wystąpienia pierwszych objawów choroby Liczba zwierząt w gospodarstwie według gatunków Imię i nazwisko oraz podpis przyjmującego zgłoszenie UWAGI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ

Z DOCHODZENIA EPIZOOTYCZNEGO I BADAŃ ZWIERZĄT

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

PROTOKÓŁ SEKCJI ZWŁOK ZWIERZĄT

Nr ...

W dniu ........... 20... r. o godz. ......... w ..............

(miejscowość)

dokonano sekcji zwłok ........... stanowiących własność ......

..............................................................

(imię, nazwisko i adres lub nazwa i adres posiadacza zwierząt)

Numer siedziby stada ....................................... .

Sekcję zwłok przeprowadził urzędowy lekarz weterynarii: ......

..............................................................

Przy sekcji zwłok byli obecni: 1) ............................

2) ............................

A. Badanie zewnętrzne

1. Opis zwierzęcia:

1) rodzaj i płeć .........................................;

2) oznakowanie: nr kolczyka, tatuaż, inne ................;

3) maść, oznaki ..........................................;

4) wiek i wielkość .......................................;

5) budowa oraz stan odżywienia i utrzymania ..............;

6) oznaki śmierci (stężenie pośmiertne) ..................;

7) widoczne oznaki rozkładu ...............................

2. Oględziny zewnętrzne:

1) skóra .................................................;

2) głowa i jej naturalne otwory ..........................;

3) szyja .................................................;

4) klatka piersiowa ......................................;

5) brzuch ................................................;

6) grzbiet i lędźwie .....................................;

7) ogon...................................................;

8) odbyt .................................................;

9) zewnętrzne organy płciowe .............................;

10) gruczoły mleczne, wymię .............................. .

B. Badanie wewnętrzne

1. Głowa:

1) oczy, powieki, spojówki ...............................;

2) uszy i zewnętrzne przewody słuchowe ...................;

3) części miękkie głowy ..................................;

a) wargi ..............................................,

b) nozdrza ............................................,

c) śluzawica ..........................................,

d) tarcza ryjowa świń .................................;

4) kości głowy ...........................................;

5) zatoka szczękowa i czołowa ............................;

6) zawartość jam .........................................;

7) naczynia krwionośne ...................................;

8) opony mózgu ...........................................;

9) mózg, móżdżek, rdzeń przedłużony ..................... .

2. Jama nosowa i gębowa:

1) błona śluzowa jam .....................................;

2) wewnętrzna powierzchnia warg ..........................;

3) policzki ..............................................;

4) podniebienie miękkie i twarde .........................;

5) język .................................................;

6) dziąsła i zęby ....................................... .

3. Szyja:

1) większe naczynia krwionośne i nerwy ...................;

2) krtań i tchawica ......................................;

3) gardło i przełyk ......................................;

4) migdałki i węzły chłonne ..............................;

5) ślinianki .............................................;

6) tarczyca i gruczoły przytarczycowe ....................;

7) mięśnie szyi ..........................................;

8) kręgi szyjne ......................................... .

4. Jama piersiowa:

1) mięśnie klatki piersiowej .............................;

2) mostek i części chrzestne żeber .......................;

3) opłucna i jama opłucnowa ..............................;

4) wygląd i wielkość widocznych części płuc ..............;

5) śródpiersie wraz z węzłami chłonnymi ..................;

6) większe naczynia krwionośne ...........................;

7) worek osierdziowy wraz z zawartością ..................;

8) serce .................................................;

9) płuca .................................................;

10) oskrzela ..............................................;

11) część piersiowa przełyku ..............................;

12) górne odcinki żeber .................................. .

5. Jama brzuszna:

1) zawartość .............................................;

2) położenie widocznych części ...........................;

3) wygląd widocznych części ..............................;

4) przepona ..............................................;

5) sieć i otrzewna .......................................;

6) jelito czcze i biodrowe ...............................;

7) okrężnica .............................................;

8) jelito ślepe ..........................................;

9) krezka wraz z węzłami chłonnymi .......................;

10) śledziona .............................................;

11) trzustka ..............................................;

12) dwunastnica i żołądek ..................................

u przeżuwaczy:

a) żwacz ..............................................,

b) czepiec ............................................,

c) księgi .............................................,

d) trawieniec .........................................;

13) wątroba ...............................................;

14) pęcherzyk żółciowy ....................................;

15) nerki i nadnercza .....................................;

16) pęcherz moczowy i moczowody ...........................;

17) wewnętrzne organy płciowe .............................;

18) aorta brzuszna i większe naczynia krwionośne ..........;

19) mięśnie kręgosłupa i miednicy .........................;

20) kości kręgosłupa i miednicy .......................... .

6. Kończyny:

1) kości i stawy .........................................;

2) mięśnie, naczynia, nerwy, węzły chłonne ...............;

3) kopyta, racice i szpara międzyracicowa ............... .

C. Badanie laboratoryjne

Do badań laboratoryjnych pobrano:

1) preparatów mazanych ......................................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

2) preparatów odciskowych ...................................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

3) próbek krwi ..............................................;

(podać liczbę próbek krwi)

4) pojemników z materiałem zakaźnym .........................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

5) inne próbki ............................................. .

(podać jakie, liczbę i miejsce pobrania)

D. Uwagi

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

E. Orzeczenie

Na podstawie wyniku sekcji zwłok zwierząt stwierdzam, że wyżej

opisane zwierzę(ta)1):

- padło(y)1),

- zostało(y)1) zabite z nakazu organu Inspekcji

Weterynaryjnej1),

- padło(y)1) wskutek zastosowania zabiegów nakazanych przez

organy Inspekcji Weterynaryjnej1),

- było(y)1) chore na chorobę zakaźną1) .....................,

(podać nazwę choroby zakaźnej)

- nie było(y)1) chore na chorobę zakaźną1) ................ .

(podać nazwę choroby zakaźnej)

................ .............................

(data) (podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

Podpisy osób obecnych przy sekcji:

1. ...........................................................

2. ...........................................................

1) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

PROTOKÓŁ SEKCJI ZWŁOK DROBIU

Nr ....

W dniu ........... 20... r. o godz. ......... w ..............

(miejscowość)

dokonano sekcji zwłok drobiu .................... stanowiących

własność .....................................................

..............................................................

(imię, nazwisko i adres lub nazwa i adres posiadacza zwierząt)

Numer siedziby stada .........................................

Sekcję zwłok drobiu przeprowadził urzędowy lekarz weterynarii:

..............................................................

Przy sekcji zwłok drobiu byli obecni: 1) .....................

2) .....................

A. Badanie zewnętrzne

1. Opis zwierzęcia:

1) rodzaj i płeć .........................................;

2) wiek i wielkość .......................................;

3) budowa oraz stan odżywienia i utrzymania ..............;

4) oznaki śmierci (stężenie pośmiertne) ..................;

5) widoczne oznaki rozkładu ............................. .

2. Oględziny zewnętrzne:

1) pióra .................................................;

2) skóra .................................................;

3) głowa .................................................;

4) oczy ..................................................;

5) otwory nosowe i zatoki ................................;

6) dziób i jama dziobowa .................................;

7) wole ..................................................;

8) skrzydła ..............................................;

9) kończyny i stawy ......................................;

10) otwór kloaki ..........................................;

B. Badanie wewnętrzne

1) tkanka podskórna .........................................;

2) mięśnie szkieletowe ......................................;

3) narządy jamy dziobowej:

a) dziób .................................................,

b) język .................................................,

c) jama nosowa ...........................................;

4) jama ciała:

a) otrzewna ..............................................,

b) śledziona .............................................,

c) wątroba i pęcherzyk żółciowy ..........................,

d) trzustka ..............................................,

e) nerki .................................................,

f) moczowody .............................................,

g) układ rozrodczy .......................................,

h) woreczek żółtkowy .....................................;

5) układ oddechowy:

a) krtań .................................................,

b) tchawica ..............................................,

c) oskrzela ..............................................,

d) płuca .................................................,

e) worki powietrzne ......................................;

6) układ krwionośny:

a) worek osierdziowy .....................................,

b) serce .................................................,

c) naczynia krwionośne ...................................;

7) przewód pokarmowy:

a) jama dziobowa i język .................................,

b) przełyk i wole ........................................,

c) żołądek gruczołowy i trący (mięśniowy) ................,

d) dwunastnica ...........................................,

e) jelito cienkie ........................................,

f) jelita ślepe ..........................................,

g) jelito grube ..........................................,

i) kloaka i torba Fabrycjusza ............................,

j) krezka ............................................... .

C. Badanie laboratoryjne

Do badań laboratoryjnych pobrano:

1) preparatów mazanych ......................................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

2) preparatów odciskowych ...................................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

3) próbek krwi ..............................................;

(podać liczbę próbek krwi)

4) pojemników z materiałem zakaźnym .........................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

5) inne próbki ............................................. .

(podać jakie, liczbę i miejsce pobrania)

D. Uwagi

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

E. Orzeczenie

Na podstawie wyniku sekcji zwłok stwierdzam, że wyżej opisane

zwierzę(ta)1):

- padło(y)1),

- zostało(y)1) zabite z nakazu organu Inspekcji

Weterynaryjnej1),

- padło(y)1) wskutek zastosowania zabiegów nakazanych przez

organy Inspekcji Weterynaryjnej1),

- było(y)1) chore na chorobę zakaźną1)........................

...........................................................,

(podać nazwę choroby zakaźnej zwierząt)

- nie było(y)1) chore na chorobę zakaźną1)....................

.......................................................... .

(podać nazwę choroby zakaźnej zwierząt)

................ .............................

(data) (podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

Podpisy osób obecnych przy sekcji drobiu:

1. .................

2. .................

1) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

PROTOKÓŁ SEKCJI ZWŁOK RYB

Nr .....

W dniu ........... 20... r. o godz. ......... w ..............

(miejscowość)

dokonano sekcji zwłok ryb ....................... stanowiących

własność .....................................................

..............................................................

(imię, nazwisko i adres lub nazwa i adres posiadacza zwierząt)

Numer siedziby stada .........................................

Sekcję zwłok ryb przeprowadził urzędowy lekarz weterynarii:

..............................................................

Przy sekcji zwłok ryb byli obecni: 1) ........................

2) ........................

A. Badanie zewnętrzne

1. Opis zwierzęcia:

1) gatunek ...............................................;

2) sortyment .............................................;

3) waga ryby lub długość w cm ............................;

4) ilość ryb w próbce ....................................;

5) data odłowu ryb ...................................... .

2. Oględziny zewnętrzne:

1) skóra .................................................;

2) gałka oczna ...........................................;

3) płetwy ................................................;

4) jama gębowa ...........................................;

5) skrzela ...............................................;

6) inne: ..................................................

a) mięśnie ............................................,

b) łuski ..............................................,

c) kręgosłup ..........................................,

d) wieczka skrzelowe ..................................,

e) odbyt ............................................. .

B. Badanie wewnętrzne

1. Oględziny wewnętrzne:

1) wątroba lub wątrobotrzustka ...........................;

2) pęcherz pławny ........................................;

3) śledziona .............................................;

4) nerka .................................................;

5) jelito ................................................;

6) wyrostki pyloryczne ...................................;

7) inne:

a) jama ciała .........................................,

b) otrzewna ...........................................,

c) mięśnie ............................................,

d) mózg ...............................................,

e) serce ............................................. .

2. Badanie parazytologiczne: ............................... .

3. Badanie mykologiczne: ................................... .

C. Badanie laboratoryjne

Do badań laboratoryjnych pobrano:

1) preparatów mazanych ......................................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

2) preparatów odciskowych ...................................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

3) próbek krwi ..............................................;

(podać liczbę próbek krwi)

4) pojemników z materiałem zakaźnym .........................;

(podać liczbę i miejsce pobrania)

5) inne próbki ............................................. .

(podać jakie, liczbę i miejsce pobrania)

D. Uwagi

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

E. Orzeczenie

Na podstawie wyniku sekcji zwłok stwierdzam, że wyżej opisane

zwierzę(ta)1):

- padło(y)1),

- zostało(y)1) zabite z nakazu organu Inspekcji

Weterynaryjnej1),

- padło(y)1) wskutek zastosowania zabiegów nakazanych przez

organy Inspekcji Weterynaryjnej1),

- było(y)1) chore na chorobę zakaźną1)

...........................................................,

(podać nazwę choroby zakaźnej zwierząt)

- nie było(y)1) chore na chorobę zakaźną1)

.......................................................... .

(podać nazwę choroby zakaźnej zwierząt)

................ .............................

(data) (podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

Podpisy osób obecnych przy sekcji ryb:

1. .................

2. .................

1) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

PISMO PRZEWODNIE DOŁĄCZANE DO PRÓBEK PRZESYŁANYCH DO BADAŃ LABORATORYJNYCH

Powiatowy Lekarz Weterynarii .......... dnia ..... 20... r.

Adres:..........................

Nr tel./faks: ..................

E-mail: ........................

Numer sprawy: ..................

Państwowy Instytut Weterynaryjny/

Zakład Higieny Weterynaryjnej/zatwierdzone laboratorium1)

w ...................

1. Posiadacz zwierząt (imię, nazwisko i adres lub nazwa i

adres): ...................................................

...........................................................

...........................................................

2. Opis zwierzęcia, od którego pochodzą próbki: ..............

...........................................................

(podać gatunek, kategorię, wiek, nr kolczyka lub tatuażu)

3. Wywiad lekarski i przebieg choroby [data(y)1):

zachorowania, padnięcia, zabicia, dobicia, poddania

ubojowi, znalezienia zwłok, odstrzału, sekcji,

zastosowanego leczenia, szczepienia]1): ...................

...........................................................

...........................................................

4. Objawy kliniczne - zmiany sekcyjne/poubojowe/pośmiertne1):

..............................................................

..............................................................

5. Podejrzenie choroby: ......................................

6. Data pobrania próbek, rodzaj i opis przesyłanych próbek:

...........................................................

7. Kierunek badań: ...........................................

8. Ogólna liczba zwierząt w gospodarstwie/stadzie1): .........

...........................................................

(podać liczbę zwierząt chorych, podejrzanych o chorobę oraz

zwierząt z gatunków wrażliwych na chorobę)

9. Uwagi: ....................................................

...........................................................

...........................................................

.............................

(podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

1) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

PROTOKÓŁ AKTUALNEJ SYTUACJI W OGNISKU CHOROBY ZAKAŹNEJ ZWIERZĄT

sporządzony w dniu .......... 20.... r.

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

ARKUSZ WYNIKÓW BADANIA W KIERUNKU GRUŹLICY BYDŁA1)

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR

ARKUSZ WYNIKÓW BADANIA W KIERUNKU BRUCELOZY U BYDŁA/KÓZ/OWIEC/ŚWIŃ1)2)

ZAŁĄCZNIK Nr  10

WZÓR

ARKUSZ WYNIKÓW BADANIA W KIERUNKU ENZOOTYCZNEJ BIAŁACZKI BYDŁA1)

ZAŁĄCZNIK Nr  11

WZÓR

INFORMACJA O BADANIU BYDŁA W KIERUNKU GRUŹLICY/BRUCELOZY U BYDŁA/ENZOOTYCZNEJ BIAŁACZKI BYDŁA1)

(pieczęć podmiotu świadczącego usługi

z zakresu medycyny weterynaryjnej)

NR .....

[ważna 30 dni od dnia przeprowadzenia badania2)]

Posiadacz zwierzęcia: ........................................

(imię i nazwisko lub nazwa)

Adres: ......................................................,

(miejscowość, poczta, gmina, powiat)

Numer siedziby stada: ........................................

Opis zwierzęcia: płeć: ..............., maść: ...............,

rok urodzenia/wiek1): ...........,

Nr kolczyka ..................................................

I. Badanie w kierunku gruźlicy

Test tuberkulinizacji przeprowadzono dnia .......... 20.... r.

Grubość fałdu skórnego w mm Charakter odczynu, odczyny dodatkowe, objawy kliniczne
przed tuberkulinizacją w 72 godz. po tuberkulinizacji różnica
Tuberkulina ssaków
Tuberkulina ptasia

Wynik testu tuberkulinizacji i badania klinicznego

wskazuje, że zwierzę: jest podejrzane o gruźlicę/nie jest

podejrzane o gruźlicę1).

Zwierzę pochodzi ze stada: które zostało uznane za urzędowo

wolne od gruźlicy/które ma zawieszone uznanie za urzędowo

wolne od gruźlicy bydła/któremu zostało cofnięte uznanie za

urzędowo wolne od gruźlicy bydła/które nie ma statusu urzędowo

wolnego od gruźlicy bydła nadanego w trybie określonym w

rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27

czerwca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań

weterynaryjnych niezbędnych do uzyskania i zachowania uznania

stada lub gospodarstwa za urzędowo wolne lub wolne od chorób

zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 126, poz. 1058)1).

Nr i lp. arkusza wyników badania bydła w kierunku gruźlicy:

...........

II. Badanie w kierunku brucelozy u bydła

Pobrano próbę: 1) krwi ..............................

(data)

2) mleka .............................

(data)

Test laboratoryjny wykonano w ............... w ..............

(nazwa laboratorium) (miejscowość)

Wynik testu laboratoryjnego: 1) krwi - OA ....................

(podać miano lub IU)

- OWD ...................

(podać miano)

- test ELISA lub inny

zatwierdzony test1) ...

.......................

2) mleka - próba pierścieniowa ..

......................

- test ELISA ...........

Data badania ......... 20... r. Nr badania ..............

Wynik testu laboratoryjnego i badania klinicznego wskazuje,

że zwierzę: jest podejrzane o brucelozę/nie jest podejrzane o

brucelozę1).

Zwierzę pochodzi ze stada: które zostało uznane za urzędowo

wolne od brucelozy/które ma zawieszone uznanie za urzędowo

wolne od brucelozy/któremu zostało cofnięte uznanie za

urzędowo wolne od brucelozy/które nie ma statusu urzędowo

wolnego od brucelozy nadanego w trybie określonym w

rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27

czerwca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań

weterynaryjnych niezbędnych do uzyskania i zachowania uznania

stada lub gospodarstwa za urzędowo wolne lub wolne od chorób

zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 126, poz. 1058)1).

III. Badanie w kierunku enzootycznej białaczki bydła

Pobrano próbę: 1) krwi .......................................

(data)

2) mleka ......................................

(data)

Test laboratoryjny wykonano w ................ w .............

(nazwa laboratorium) (miejscowość)

Wynik testu laboratoryjnego: 1) krwi - AGID ..................

- test ELISA ............

2) mleka lub serwatki

- test ELISA ............

Data badania ....... 20... r. Nr badania ...........

Wynik testu laboratoryjnego i badania klinicznego wykazuje,

że zwierzę: jest podejrzane o enzootyczną białaczkę bydła/nie

jest podejrzane o enzootyczną białaczkę bydła1).

Zwierzę pochodzi ze stada: które zostało uznane za urzędowo

wolne od enzootycznej białaczki bydła/które ma zawieszone

uznanie za urzędowo wolne od enzootycznej białaczki

bydła/które nie ma statusu urzędowo wolnego od enzootycznej

białaczki bydła nadanego w trybie określonym w rozporządzeniu

Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 czerwca 2005 r. w

sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych niezbędnych do

uzyskania i zachowania uznania stada lub gospodarstwa za

urzędowo wolne lub wolne od chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U.

Nr 126, poz. 1058)1).

.............., dnia.......... 20... r.

..............................

(podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Za dzień przeprowadzenia badania uważa się dzień wykonania

próby tuberkulinowej albo pobrania prób(y) do badań.

ZAŁĄCZNIK Nr  12

WZÓR

ZAWIADOMIENIE POWIATOWEGO LEKARZA WETERYNARII W:

Powiatowy Lekarz Weterynarii ......... dnia ..... 20... r.

Adres: ............................

Nr tel./faks: .....................

E-mail: ...........................

Nr sprawy: ........................

1) ..................................

2) ..................................

3) ..................................

4) ..................................

(podać nazwy powiatów sąsiednich)

1) o podejrzeniu/stwierdzeniu wystąpienia/wygaszeniu

ogniska:1)

a) choroby wymienionej w pkt 1-15 załącznika nr 2 do ustawy

z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz

zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz.

625, z późn. zm.),

b) choroby odzwierzęcej lub odzwierzęcego czynnika

chorobotwórczego podlegających obowiązkowi

monitorowania1);

2) wystąpieniu/wygaszeniu ogniska choroby zakaźnej zwierząt

podlegającej notyfikacji w Unii Europejskiej1).

Zawiadamiam o podejrzeniu/o stwierdzeniu wystąpienia/o

wygaszeniu ogniska1) z dniem ............... 20 .... r.

..............................................................

(nazwa choroby zakaźnej zwierząt)

w gospodarstwie ..............................................

(imię i nazwisko lub nazwa posiadacza zwierzęcia)

zamieszkałego w ..............................................

(adres)

numer siedziby stada .........................................

Powiatowy Lekarz Weterynarii

............................

(podpis i pieczęć)

1) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  13

WZÓR

PROTOKÓŁ ZABICIA ZWIERZĄT

W dniu ................. 20 .... r.:

1. .....................................................

(imię i nazwisko)

2. .....................................................

(imię i nazwisko)

3. .....................................................

(imię i nazwisko)

4. .....................................................

(imię i nazwisko)

dokonali zabicia zwierząt w gospodarstwie/obiekcie1): ........

..............................................................

(imię i nazwisko lub nazwa posiadacza zwierzęcia)

znajdującym się w miejscowości: ..............................

gmina: ..................., powiat: ..........................

Numer siedziby stada: ........................................

Wykaz zabitych zwierząt

Lp. Gatunek Wiek Numer kolczyka Uwagi Podpis
1 2 3 4 5 6

Podpisy

1. .................................

2. .................................

3. .................................

4. .................................

..............................

(podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

1) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  14

WZÓR

PROTOKÓŁ PODDANIA UBOJOWI ZWIERZĄT

W dniu ............ 20 ... r. poddano ubojowi zwierzęta

w: ...........................................................

(nazwa podmiotu)

znajdującym się w miejscowości:............... gmina: .......,

powiat: .................., będące własnością: ...............

..............................................................

(imię i nazwisko lub nazwa posiadacza zwierzęcia)

Numer siedziby stada: ........................................

Wykaz poddanych ubojowi zwierząt

Lp. Gatunek Wiek Numer kolczyka Uwagi Podpis
1 2 3 4 5 6

Podpisy

1. ........................

2. ........................

3. ........................

4. ........................

..............................

(podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

ZAŁĄCZNIK Nr  15

WZÓR

PROTOKÓŁ PRZEGLĄDU GOSPODARSTW PRZEPROWADZONEGO W ZWIĄZKU Z WYSTĄPIENIEM CHOROBY ZAKAŹNEJ ZWIERZĄT ................ 1) NA OBSZARZE ZAPOWIETRZONYM/ZAGROŻONYM/BUFOROWYM2)

ZAŁĄCZNIK Nr  16

WZÓR

PROTOKÓŁ PRZEKAZANIA MATERIAŁU ZAKAŹNEGO DO UNIESZKODLIWIENIA

Sporządzony w dniu: ........... 20... r. w miejscowości:

.........................; gmina: ...........................;

powiat: .....................................................;

przez: .......................................................

w związku z przekazaniem do zakładu unieszkodliwiania w: .....

..............................................................

materiału zakaźnego/zwłok zwierzęcych1) należących do: .......

..............................................................

(imię, nazwisko i adres lub nazwa i adres posiadacza

zwierzęcia)

Numer siedziby stada: ........................................

Wykaz materiału zakaźnego/zwłok zwierzęcych1) przekazanych

do unieszkodliwienia

Lp. Materiał zakaźny/gatunek zwierzęcia1) Nr kolczyka/tatuażu1),2) Wiek zwierzęcia1),2) Uwagi Podpis

Nr rejestracyjny środka transportu przewożącego materiał

zakaźny/zwłoki zwierzęce1) do unieszkodliwienia:

..............................................................

............................. ..........................

(podpis osoby przekazującej (podpis osoby odbierającej

materiał zakaźny/zwłoki materiał zakaźny/zwłoki

zwierzęce1)) zwierzęce1))

..............................

(podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

1) Niepotrzebne skreślić.

2) W przypadku drobiu, ryb, materiału zakaźnego podać liczbę

sztuk lub wagę.

ZAŁĄCZNIK Nr  17

WZÓR

PROTOKÓŁ ZAKOPANIA MATERIAŁU ZAKAŹNEGO W ZWIĄZKU ZE STWIERDZENIEM CHOROBY ZAKAŹNEJ ZWIERZĄT ......1)

Sporządzony w dniu: ................. 20... r. w miejscowości:

..........................; gmina: ..........................;

powiat: .....................................................;

przez: .......................................................

..............................................................

w związku z zakopaniem materiału zakaźnego/zwłok zwierzęcych2)

nakazanym decyzją Powiatowego Lekarza Weterynarii nr ........

z dnia .............. 20.... r., w tym zwierząt zabitych

zgodnie z decyzją Powiatowego Lekarza Weterynarii nr .........

z dnia: ............ 20..... r., należących do: ..............

..............................................................

(imię i nazwisko lub nazwa posiadacza zwierzęcia)

Numer siedziby stada: ........................................

Długość i szerokość geograficzna miejsca zakopania materiału

zakaźnego: E ..................., N ...................... .

Opis położenia miejsca zakopania materiału zakaźnego4):.......

............................................................................................................................

Głębokość zakopania materiału zakaźnego ......................

Wykaz zakopanych zwłok zwierzęcych/materiału zakaźnego2)

Lp. Materiał zakaźny/gatunek zwierzęcia2),3) Nr kolczyka/tatuażu2),3) Wiek zwierzęcia2),3) Uwagi Podpis

1. ...........................................................

(podpisy osób zakopujących materiał zakaźny/zwłoki

zwierzęce2))

2. ...........................................................

(podpisy osób zakopujących materiał zakaźny/zwłoki

zwierzęce2))

3. ...........................................................

(podpisy osób obecnych przy zakopywaniu materiału

zakaźnego/zwłok zwierzęcych2))

..............................

(podpis i pieczęć urzędowego

lekarza weterynarii)

1) Wpisać nazwę choroby zakaźnej zwierząt.

2) Niepotrzebne skreślić.

3) W przypadku drobiu, ryb, materiału zakaźnego podać liczbę

sztuk lub wagę.

4) Jeżeli nie było możliwe określenie współrzędnych

geograficznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  18

WZÓR

PROTOKÓŁ OCZYSZCZANIA LUB ODKAŻANIA1)

NR .....

Sporządzony w dniu: .......... 20.... r. w miejscowości: ....

.........................; gmina: ...........................;

powiat: .....................................................,

przez ........................................................

(imię i nazwisko osoby sporządzającej protokół)

Na podstawie decyzji Powiatowego Lekarza Weterynarii nr ......

z dnia ............. 20.... r. z powodu choroby:..............

........................................ w gospodarstwie: ....

(podać nazwę choroby zakaźnej zwierząt)

..............................................................

(imię, nazwisko lub nazwa posiadacza zwierząt)

numer siedziby stada: ..........................., w dniu ....

................. 20..... r. przeprowadzono:

- oczyszczanie: ........................... m2

- odkażanie profilaktyczne/bieżące/ostateczne1) .......... m2,

w tym:

pomieszczeń ................................................

(podać liczbę i rodzaj pomieszczeń)

o powierzchni ................... m2;

budynków ...................................................

(podać liczbę i rodzaj budynków)

o powierzchni ................... m2;

placów/terenów1)............................................

(podać rodzaj placów lub terenów)

o powierzchni ................... m2;

sprzętów ..................................................;

(podać liczbę i rodzaj sprzętów)

środków transportu: .........................................;

(podać liczbę i rodzaj środka transportu,

nr rejestracyjny)

inne: ........................................................

(podać nazwę, rodzaj produktów pochodzenia zwierzęcego

lub pasz, urządzeń lub sprzętów)

Odkażanie przeprowadzono:

poprzez użycie: ..............................................

(podać rodzaj metody fizycznej)

przy użyciu produktu biobójczego: ............................

..............................................................

(podać nazwę i ilość zużytego produktu biobójczego oraz

jego stężenie)

Odkażanie nawozu naturalnego: ................................

..............................................................

(podać sposób odkażenia, nazwę produktu biobójczego, jego

stężenie oraz zużytą ilość)

Odkażanie gnojowicy: .........................................

..............................................................

(podać sposób odkażenia, nazwę produktu biobójczego, jego

stężenie oraz zużytą ilość)

Uwagi: .......................................................

..............................................................

..............................................................

Podpisy osób przeprowadzających oczyszczanie/odkażanie1):

1. ..................................;

2. ..................................;

3. ...................................

Podpisy osób obecnych przy oczyszczaniu/odkażaniu1):

1. ..................................;

2. ...................................

...............................

(podpis i pieczęć powiatowego

lekarza weterynarii)

1) Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 23, poz. 188 i Nr 33, poz. 289, z 2006 r. Nr 17, poz. 127, Nr 144, poz. 1045 i Nr 249, poz. 1830 oraz z 2007 r. Nr 133, poz. 920.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.17.107

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia dokumentacji związanej ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt.
Data aktu: 16/01/2008
Data ogłoszenia: 31/01/2008
Data wejścia w życie: 15/02/2008