Pomoc publiczna na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 6 kwietnia 2007 r.
w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców

Na podstawie art. 2b ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa tryb, warunki oraz formy udzielania wsparcia stanowiącego pomoc publiczną na ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców, o których mowa w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, zwanej dalej "ustawą".
2.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, zwanego dalej "ministrem", ze środków zgromadzonych na rachunku funduszu celowego utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm. 3 ).
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorcy znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę spełniającego kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej 4 ;
2)
długookresowej zdolności do konkurowania na rynku - należy przez to rozumieć zdolność przedsiębiorcy do pokrywania kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym kosztów amortyzacji i kosztów finansowych, bez konieczności dalszego wspierania środkami publicznymi;
3)
grupie kapitałowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorców niespełniających kryteriów niezależności określonych w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, z późn. zm; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 2, str. 141);
4)
małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć małego lub średniego przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw, z wyłączeniem kryterium, o którym mowa w art. 3 ust. 4 załącznika I;
5)
pomocy na ratowanie - należy przez to rozumieć ograniczone w czasie wsparcie finansowe w celu umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenie działalności gospodarczej przez czas niezbędny do dokonania koniecznych analiz oraz opracowanie planu restrukturyzacji albo likwidacji działalności; przez pomoc na ratowanie rozumie się również pomoc doraźną w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej obowiązujących przed dniem 1 maja 2004 r.;
6)
planie restrukturyzacji - należy przez to rozumieć plan zatwierdzony przez właściwy organ przedsiębiorcy, w którym okres restrukturyzacji jest ograniczony do niezbędnego minimum, mający na celu przywrócenie przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, w oparciu o restrukturyzację majątkową, finansową, organizacyjną, zatrudnienia lub mającą na celu modernizację lub racjonalizację produkcji, w tym zmianę profilu produkcyjnego;
7)
pomocy na restrukturyzację - należy przez to rozumieć pomoc przewidzianą w planie restrukturyzacji, udzielaną przedsiębiorcy w celu realizacji procesu restrukturyzacji i ograniczoną do minimum niezbędnego do przywrócenia jego długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
8)
stopie referencyjnej - należy przez to rozumieć stawkę oprocentowania, okresowo ustalaną przez Komisję Europejską dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obowiązującą w dniu podpisania umowy stanowiącej podstawę udzielenia pomocy na ratowanie lub restrukturyzację;
9)
środkach własnych przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć środki finansowe przedsiębiorcy, jego udziałowców lub grupy kapitałowej, do której należy, w tym środki pochodzące ze sprzedaży zbędnego majątku oraz środki uzyskane od instytucji finansowych na warunkach rynkowych oraz bez udziału pomocy publicznej;
10)
ustawie o pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404).

Rozdział  2

Warunki udzielania pomocy publicznej

§  3.
Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej, o ile przedsiębiorca:
1)
podjął działalność gospodarczą w danej dziedzinie w okresie co najmniej 3 lat przed dniem wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy;
2)
nie prowadzi działalności gospodarczej w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz górnictwa węgla;
3)
spełnia szczegółowe kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej 5 - jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w sektorach: rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury lub lotnictwa;
4)
nie należy do grupy kapitałowej ani nie jest przejmowany przez grupę kapitałową, z wyjątkiem sytuacji, gdy przedsiębiorca wykaże, że jego trudna sytuacja ekonomiczna:
a)
ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem nieuzasadnionego podziału kosztów w ramach grupy oraz
b)
jest zbyt poważna, aby mogła zostać przezwyciężona przez samą grupę.
§  4.
1.
Pomoc na restrukturyzację powinna być ograniczona do minimum niezbędnego do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, biorąc pod uwagę w szczególności wielkość oraz formę udzielanej pomocy.
2.
Pomoc na restrukturyzację powinna stanowić uzupełnienie środków własnych przedsiębiorcy.
3.
Środki własne przedsiębiorcy powinny stanowić rzeczywisty wkład w finansowanie kosztów restrukturyzacji i nie powinny obejmować środków pochodzących z amortyzacji oraz planowanych zysków, a udział środków własnych powinien wynosić co najmniej:
1)
25 % - w przypadku małego przedsiębiorcy;
2)
40 % - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
3)
50 % - w przypadku przedsiębiorcy innego niż wymieniony w pkt 1 i 2.
4.
Pomoc na restrukturyzację nie może służyć finansowaniu nowych inwestycji, z wyjątkiem inwestycji niezbędnych do odzyskania przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
5.
Pomoc na restrukturyzację nie może być udzielona, jeżeli restrukturyzacja przedsiębiorcy ogranicza się wyłącznie do restrukturyzacji finansowej i nie prowadzi do usunięcia przyczyn powstawania strat.
§  5.
Plan restrukturyzacji powinien być dokumentem wiarygodnym, wykonalnym, opartym na realnych założeniach oraz zawierać elementy określone w części III.8.B pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE.
§  6.
Zmiana postanowień planu restrukturyzacji, w tym przewidywanej w nim pomocy publicznej, jest możliwa tylko w czasie trwania okresu restrukturyzacji, o ile zmieniony plan prowadzi do osiągnięcia przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, pod warunkiem, że:
1)
zwiększenie kwoty pomocy wiąże się z rozszerzeniem środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, o których mowa w § 7, albo
2)
planowane ograniczenie środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, o których mowa w § 7, lub opóźnienia we wdrożeniu tych środków następują z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy i wiążą się ze zmniejszeniem kwoty pomocy.
§  7.
1.
W przypadku pomocy na restrukturyzację udzielanej przedsiębiorcy innemu niż mały, warunkiem jej udzielenia jest zastosowanie środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, w szczególności polegających na zbyciu aktywów, ograniczeniu zdolności produkcyjnych lub udziału w rynku.
2.
Środki wyrównujące zakłócenia konkurencji na rynku powinny być proporcjonalne do wielkości przedsiębiorcy i jego pozycji na rynku.
3.
Nie stanowią środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku działania polegające na likwidacji lub ograniczeniu działalności przedsiębiorcy, które są konieczne ze względu na straty, jakie ta działalność przynosi.
§  8.
1.
Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy wyłącznie jeden raz, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2.
Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy po raz kolejny, jeżeli od udzielenia pomocy na ratowanie lub od zakończenia bądź zaprzestania realizacji poprzedniego planu restrukturyzacji upłynęło co najmniej 10 lat, licząc od wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
3.
Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy należącemu do grupy kapitałowej, która otrzymała pomoc na ratowanie lub restrukturyzację, jeżeli od udzielenia grupie kapitałowej pomocy na ratowanie lub od zakończenia bądź zaprzestania realizacji przez grupę kapitałową poprzedniego planu restrukturyzacji upłynęło co najmniej 10 lat, licząc od wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
4.
W przypadku gdy przedsiębiorca należący do grupy kapitałowej otrzymał pomoc na ratowanie lub restrukturyzację, inny przedsiębiorca należący do tej grupy może otrzymać pomoc na ratowanie lub restrukturyzację, przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 2, liczonego dla przedsiębiorcy w grupie, który otrzymał pomoc, pod warunkiem, że planowana pomoc na ratowanie lub restrukturyzację nie będzie transferowana do tego przedsiębiorcy.
5.
Kolejna pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przed upływem 10 lat obliczonych zgodnie z ust. 2-4, w przypadku gdy:
1)
pomoc na restrukturyzację następuje po udzieleniu pomocy na ratowanie, stanowiąc część jednego procesu restrukturyzacji;
2)
po udzieleniu pomocy na ratowanie nie została udzielona pomoc na restrukturyzację, a jednocześnie:
a)
przedsiębiorca wykazywał długookresową zdolność do konkurowania na rynku oraz
b)
kolejna pomoc na ratowanie lub restrukturyzację jest konieczna po upływie co najmniej 5 lat z powodu zaistnienia nieprzewidywalnych okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności;
3)
zaistniały wyjątkowe i nieprzewidywalne okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności.

Rozdział  3

Formy i tryb udzielania pomocy publicznej

§  9.
1.
Pomoc na ratowanie jest udzielana przez ministra w formie pożyczki.
2.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielona przedsiębiorcy, jeżeli nie korzysta on z pomocy na ratowanie od innych podmiotów.
§  10.
1.
Wysokość pożyczki na ratowanie powinna być ograniczona do kwoty niezbędnej do kontynuowania podstawowej działalności operacyjnej przedsiębiorcy w okresie, na który pomoc została przyznana, jednak nie dłuższym niż 6 miesięcy.
2.
W celu obliczenia maksymalnej kwoty pożyczki stosuje się wzór:

,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

EBIT t - wynik finansowy z działalności operacyjnej za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy,

A t - amortyzacja za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy,

(kapitał obrotowy t - kapitał obrotowy t-1) - zmiana stanu kapitału obrotowego - różnica między poziomem kapitału obrotowego w ostatnim roku obrotowym poprzedzającym przyznanie lub zgłoszenie pomocy oraz kapitału obrotowego w roku obrotowym wcześniejszym niż rok poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy; stan kapitału obrotowego w danym roku oblicza się jako różnicę między aktywami obrotowymi a zobowiązaniami krótkoterminowymi.

3.
Wysokość pożyczki na ratowanie dla przedsiębiorcy nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 10.000.000 euro i nie może być wyższa od kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2.
§  11.
1.
Okres spłaty pożyczki na ratowanie nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy, o której mowa w § 18.
2.
Okres, o którym mowa w ust. 1, może ulec przedłużeniu do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy przewidzianej w planie restrukturyzacji.
3.
Stopa oprocentowania pożyczki jest równa stopie referencyjnej.
§  12.
Pomoc na restrukturyzację jest udzielana przez ministra w formie:
1)
pożyczki;
2)
dotacji;
3)
dopłaty w przypadku, o którym mowa w art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji;
4)
podwyższenia kapitału zakładowego poprzez objęcie akcji lub udziałów;
5)
zmiany terminów spłaty lub konwersji pożyczki na ratowanie, o której mowa w § 9 ust. 1, na kapitał zakładowy przedsiębiorcy.
§  13.
1.
Minister udziela pomocy na ratowanie lub restrukturyzację na pisemny wniosek przedsiębiorcy, zwany dalej "wnioskiem".
2.
Ustala się wzór wniosku:
1)
o pomoc na ratowanie - stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
o pomoc na restrukturyzację - stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1)
odpis z rejestru przedsiębiorców wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
2)
kopie sprawozdań finansowych za ostatnie 3 okresy rozliczeniowe wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta za ostatni okres rozliczeniowy;
3)
plan restrukturyzacji - w przypadku wnioskowanej pomocy na restrukturyzację;
4)
informację o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację w okresie ostatnich 10 lat, zawierającą w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i przeznaczeniu;
5)
analizę rynku zawierającą elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3) - w przypadku pomocy na restrukturyzację.
4.
Kopie dokumentów załączonych do wniosku powinny być potwierdzone przez przedsiębiorcę za zgodność z oryginałem. Minister może zażądać dostarczenia dokumentów w oryginale.
§  14.
1.
Minister informuje o rozpoczęciu procedury składania wniosków, zamieszczając ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.
2.
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się co najmniej na 2 miesiące przed rozpoczęciem terminu składania wniosków.
3.
W ogłoszeniu określa się:
1)
termin składania wniosków;
2)
miejsce pobrania formularza wniosku w wersji elektronicznej;
3)
ogólne informacje o warunkach i trybie udzielenia pomocy na ratowanie lub restrukturyzację.
§  15.
1.
Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami składa się w urzędzie obsługującym ministra lub przesyła drogą pocztową za pokwitowaniem odbioru.
2.
W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku lub złożenia go bez wymaganych załączników, minister wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
3.
W przypadku złożenia wniosku po terminie określonym w ogłoszeniu, o którym mowa w § 14 ust. 3 pkt 1, lub nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie, minister pozostawia wniosek bez rozpoznania.
4.
O sposobie załatwienia wniosku minister informuje przedsiębiorcę.
§  16.
1.
Minister ocenia zgodność wniosku z warunkami udzielenia pomocy określonymi w rozporządzeniu.
2.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 1, minister wskazuje przedsiębiorców, którym zamierza udzielić pomocy na ratowanie lub restrukturyzację, uwzględniając:
1)
wyniki analiz przedprywatyzacyjnych, w sytuacji gdy wskazują one na konieczność restrukturyzacji przedsiębiorcy w celu dokonania jego prywatyzacji;
2)
priorytety wyznaczone w rządowych programach restrukturyzacji określonych branż gospodarki;
3)
przewidywaną efektywność ekonomiczną przedsiębiorcy po przeprowadzeniu procesu restrukturyzacji - w przypadku pomocy na restrukturyzację;
4)
wielkość zatrudnienia;
5)
prognozy w zakresie podaży i popytu na rynku, na którym przedsiębiorca prowadzi działalność;
6)
lokalizację prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, a zwłaszcza lokalizację na obszarze powiatu o relatywnie wysokiej stopie bezrobocia;
7)
kolejność złożenia wniosków.
3.
Minister udziela pomocy do wysokości środków zgromadzonych na rachunku funduszu, o którym mowa w § 1 ust. 2.
4.
W przypadku gdy wysokość środków, o których mowa w ust. 3, nie wystarcza do udzielenia pomocy przedsiębiorcom spełniającym warunki do jej udzielenia oraz kryteria oceny przewidziane w ust. 2, minister udziela pomocy z uwzględnieniem kolejności złożenia wniosków.
5.
W przypadku gdy plan restrukturyzacji przewiduje uzyskanie pomocy również od innych podmiotów, minister występuje do przedsiębiorcy o przedłożenie opinii o możliwości udzielenia pomocy na zasadach określonych w tym planie we wskazanym terminie, nie krótszym niż 14 dni.
6.
Minister zatwierdza plan restrukturyzacji oraz jego zmiany.
7.
Zatwierdzenie, o którym mowa w ust. 6, dokonywane jest przed notyfikacją do Komisji Europejskiej, zwanej dalej "notyfikacją", z wyjątkiem przypadku, w którym zmiana planu restrukturyzacji nie stanowi istotnej zmiany pomocy, o której mowa w art. 9 ustawy o pomocy publicznej, i zatwierdzenie jest dokonywane przed zmianą umowy o udzielenie pomocy.
§  17.
Projekt pomocy na ratowanie lub restrukturyzację, a także jej istotna zmiana podlegają notyfikacji w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy publicznej.
§  18.
1.
Udzielenie pomocy na ratowanie lub restrukturyzację następuje po zatwierdzeniu pomocy przez Komisję Europejską, poprzez zawarcie przez ministra umowy z przedsiębiorcą.
2.
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa wielkość, formę i przeznaczenie pomocy, jak również zobowiązania przedsiębiorcy, w szczególności do:
1)
wykorzystania pomocy zgodnie z jej przeznaczeniem, w tym pełnego wdrożenia planu restrukturyzacji;
2)
przedkładania informacji o wykorzystaniu otrzymanej pomocy;
3)
przedkładania rocznego sprawozdania finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta, zawierającą ocenę prawidłowości wykorzystania otrzymanej pomocy;
4)
zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy wraz z odsetkami na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE w przypadku stwierdzenia przez ministra, że:
a)
umowa, na podstawie której udzielono pomocy, została zawarta w oparciu o nieprawdziwe dane, przekazane przez przedsiębiorcę korzystającego z pomocy, lub
b)
udzielona przedsiębiorcy pomoc publiczna jest wykorzystywana lub została wykorzystana niezgodnie z jej przeznaczeniem;
5)
niezwiększania zdolności produkcyjnych w okresie realizacji planu restrukturyzacji;
6)
spłaty pożyczki na ratowanie w terminie 4 miesięcy od dnia podpisania umowy pożyczki - w przypadku gdy przedsiębiorca nie przedłoży ministrowi planu restrukturyzacji albo planu likwidacji;
7)
niekorzystania w okresie restrukturyzacji z pomocy publicznej innej niż pomoc w ramach wyłączeń grupowych albo w przypadku przedsiębiorcy innego niż mały, który zamierza korzystać z takiej pomocy, do poinformowania podmiotu jej udzielającego, że jest w trakcie restrukturyzacji;
8)
złożenia stosownego zabezpieczenia - w przypadku pomocy udzielanej w formie pożyczki.
3.
W przypadku pomocy na restrukturyzację plan restrukturyzacji stanowi integralną część umowy, o której mowa w ust. 1.
§  19.
1.
Przedsiębiorca jest obowiązany przedłożyć ministrowi do zatwierdzenia plan restrukturyzacji albo plan likwidacji w terminie 3 miesięcy od dnia podpisania umowy pożyczki na ratowanie, jednak nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu pomocy na ratowanie.
2.
Zatwierdzenie przez ministra planu restrukturyzacji albo planu likwidacji bądź odmowa zatwierdzenia planu restrukturyzacji następuje w terminie 4 miesięcy od dnia podpisania umowy pożyczki, jednak nie później niż w terminie 5 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu pomocy na ratowanie.
3.
W przypadku odmowy zatwierdzenia przez ministra planu restrukturyzacji przedsiębiorca jest obowiązany do spłaty pożyczki udzielonej na ratowanie w terminie 6 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu pomocy na ratowanie.
4.
Wraz z planem restrukturyzacji przedsiębiorca może złożyć wniosek o udzielenie pomocy na restrukturyzację; w takim przypadku nie ma zastosowania wymóg zachowania terminu składania wniosków, o którym mowa w § 14 ust. 3 pkt 1.
§  20.
1.
Sprawozdania o przedsiębiorcach, którym udzielono pomocy na ratowanie lub restrukturyzację, która nie podlegała notyfikacji, spełniające wymogi określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej 6 , są przekazywane Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie 6 miesięcy od zakończenia roku budżetowego.
2.
Sprawozdania o realizacji planów restrukturyzacji przedsiębiorców, którym udzielono pomocy na restrukturyzację, która podlegała notyfikacji, spełniające wymogi określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej 7 , są przekazywane Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminach określonych w decyzjach Komisji Europejskiej.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie pomocy na ratowanie

Data wpływu: .................1)

Numer kancelaryjny wniosku ...1)

1. Dane wnioskodawcy:
1.1. Pełna nazwa (firma) przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc:
1.2. NIP przedsiębiorcy: 1.3. REGON:
1.4. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym:
1.5. Adres siedziby:
Województwo: Powiat:
Gmina: Miejscowość: Kod pocztowy:
Nazwa ulicy: Numer

budynku:

Numer lokalu:
1.6. Numer telefonu: 1.7. Numer faksu: 1.8. E-mail:
2. Forma prawna wnioskodawcy:
3. Dane osoby upoważnionej przez wnioskodawcę do kontaktów:
3.1. Imię i nazwisko:
3.2. Stanowisko: 3.3. Numer telefonu:
4. Oznaczenie akcjonariuszy (udziałowców) - w odniesieniu do spółek handlowych2):
Lp. Pełna nazwa Adres siedziby Udziały w %
1
2
3
4
5. Oznaczenie organu założycielskiego - w odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych:
Nazwa organu:
Adres:
6. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc to mikroprzedsiębiorca, mały czy średni przedsiębiorca w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 2, str. 141):

Mikroprzedsiębiorca/Mały przedsiębiorca/Średni przedsiębiorca/Inny przedsiębiorca3)

7. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc jest przedsiębiorcą publicznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775):

TAK/NIE3)

8. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną jest przedsiębiorcą w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004), wraz z uzasadnieniem:

TAK/NIE3)

Uzasadnienie:

9. Klasa rodzaju działalności przeważającej przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc, określona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727), wraz ze wskazaniem, który rodzaj działalności i od kiedy spowodował trudną sytuację przedsiębiorcy:
10. Data rejestracji przedsiębiorcy

(miesiąc/rok):

11. Wielkość zatrudnienia4): 11.1. Obecnie: 11.2. Rok poprzedni:
12. Przeciętna stopa bezrobocia na obszarze działania powiatowego urzędu pracy właściwego dla siedziby przedsiębiorcy wg ostatniego ogłoszenia dokonanego przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski":
13. Przychody netto ze sprzedaży towarów, wyrobów, usług i operacji finansowych (w tys. złotych): 13.1. Za aktualny rok obrotowy (do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym złożono wniosek) - o ile dotyczy innego okresu niż określony w pkt 13.2: 13.2. Za ostatni pełny rok obrotowy: 13.3. Za rok obrotowy bezpośrednio poprzedzający okres, o którym mowa w pkt 13.2:
14. Suma aktywów bilansu: 14.1. Na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym złożono wniosek - o ile dotyczy innego okresu niż określony w pkt 14.2: 14.2. Na koniec ostatniego pełnego roku obrotowego: 14.3. Na koniec roku obrotowego bezpośrednio poprzedzającego okres, o którym mowa w pkt 14.2:
15. Opis prowadzonej działalności z podaniem:
15.1. Wielkości produkcji w ostatnim roku obrotowym, w ujęciu ilościowym i wartościowym, z uwzględnieniem podstawowych grup produktów lub usług:
Grupy produktowe/usługi Symbole wg PKWiU (8 poz.) Jednostka miary Wielkość produkcji Wartość produkcji
15.2. Struktury sprzedaży na rynek i krajowy i na eksport do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Środkowoeuropejskiego Obszaru Wolnego Handlu w ujęciu procentowym:
Rynek krajowy Rynek EOG Rynek ŚOWH Pozostały rynek
15.3. Szacunkowej wielkości, wyrażonej procentowo, udziału przedsiębiorcy w rynku, według poszczególnych grup produktowych lub usług, jeżeli jego udział w rynku przekracza 10 %:
Grupy produktowe/usługi Symbole wg PKWiU (8 poz.) Udział w rynku w %
16. Określenie identyfikatora gminy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.):

Identyfikator gminy:

17. Wartość pomocy:
17.1. Nominalna wartość wnioskowanej pomocy w złotych oraz euro wraz z opisem wskaźników przyjętych do obliczenia wartości pomocy: 17.2. Obliczenie kwoty pomocy, zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 6 kwietnia 2007 r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców (Dz. U. Nr 80, poz. 543):
Złoty Euro (kurs euro według kursu średniego NBP - tabela kursów numer ... z dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku) Złoty Euro (kurs euro według kursu średniego NBP -tabela kursów numer ... z dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku)
18. Przewidywany okres, na jaki pomoc (pożyczka) ma być udzielona (maksymalnie 6 miesięcy):
19. Proponowane zabezpieczenie zwrotu pomocy wnioskowanej w formie pożyczki:
20. Sposób wydatkowania środków uzyskanych z tytułu pożyczki:
Przeznaczenie Kwota
21. Wskazanie, czy wnioskodawca zamierza ubiegać się również o pomoc na restrukturyzację:

TAK/NIE3)

22. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie zawarte w pkt 21, określenie głównych założeń planu restrukturyzacji:
23. Planowane efekty otrzymania wnioskowanej pomocy publicznej, w tym:

a) opis przewidywanych skutków ekonomiczno-społecznych,

b) prognoza rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych na okres 12 miesięcy od daty złożenia wniosku o udzielenie pomocy:

1) Wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.

2) Jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, należy dołączyć informację dotyczącą struktury organizacyjnej grupy, z uwzględnieniem powiązań praw majątkowych i korporacyjnych.

3) Właściwe zakreślić.

4) Z uwzględnieniem tzw. rocznych jednostek roboczych (tj. przeliczenia na pełne etaty - w rozumieniu art. 5 załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającego jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 3, str. 64)).

Załączniki:

1. odpis z rejestru przedsiębiorców wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;

2. kopie sprawozdań finansowych za ostatnie 3 pełne lata obrotowe wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta za ostatni pełny rok obrotowy;

3. zaświadczenia i informacje, o których mowa w przepisach art. 37 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie pomocy na restrukturyzację

Data wpływu: ..................1)

Numer kancelaryjny wniosku ....1)

1. Dane wnioskodawcy:
1.1. Pełna nazwa (firma) przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc:
1.2. NIP wnioskodawcy: 1.3. REGON:
1.4. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym:
1.5. Adres siedziby:
Województwo: Powiat:
Gmina: Miejscowość: Kod pocztowy:
Nazwa ulicy: Numer

budynku:

Numer lokalu:
1.6. Numer telefonu: 1.7. Numer faksu: 1.8. E-mail:
2. Forma prawna wnioskodawcy:
3. Dane osoby upoważnionej przez wnioskodawcę do kontaktów:
3.1. Imię i nazwisko:
3.2. Stanowisko: 3.3. Numer telefonu:
4. Oznaczenie akcjonariuszy (udziałowców) - w odniesieniu do spółek handlowych2):
Lp. Pełna nazwa Adres siedziby Udziały w %
1
2
3
4
5. Oznaczenie organu założycielskiego - w odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych:
Nazwa organu:
Adres:
6. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc to mikroprzedsiębiorca, mały czy średni przedsiębiorca w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 2, str. 141):

Mikroprzedsiębiorca/Mały przedsiębiorca/Średni przedsiębiorca/Inny przedsiębiorca3)

7. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc jest przedsiębiorcą publicznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775):

TAK/NIE3)

8. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną jest przedsiębiorcą w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004), wraz z uzasadnieniem:

TAK/NIE3)

Uzasadnienie:

9. Klasa rodzaju działalności przeważającej przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc, określona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727), wraz ze wskazaniem, który rodzaj działalności i od kiedy spowodował trudną sytuację przedsiębiorcy:
10. Data rejestracji przedsiębiorcy

(miesiąc/rok):

11. Wielkość zatrudnienia4): 11.1. Obecnie: 11.2. Rok poprzedni:
12. Przeciętna stopa bezrobocia na obszarze działania powiatowego urzędu pracy właściwego dla siedziby przedsiębiorcy wg ostatniego ogłoszenia dokonanego przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski":
13. Przychody netto ze sprzedaży towarów, wyrobów, usług i operacji finansowych (w tys. złotych): 13.1. Za aktualny rok obrotowy (do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym złożono wniosek) - o ile dotyczy innego okresu niż określony w pkt 13.2: 13.2. Za ostatni pełny rok obrotowy: 13.3. Za rok obrotowy bezpośrednio poprzedzający okres, o którym mowa w pkt 13.2:
14. Suma aktywów bilansu: 14.1. Na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym złożono wniosek - o ile dotyczy innego okresu niż określony w pkt 14.2: 14.2. Na koniec ostatniego pełnego roku obrotowego: 14.3. Na koniec roku obrotowego bezpośrednio poprzedzającego okres, o którym mowa w pkt 14.2:
15. Opis prowadzonej działalności z podaniem:
15.1. Wielkości produkcji w ostatnim roku obrotowym, w ujęciu ilościowym i wartościowym, z uwzględnieniem podstawowych grup produktów lub usług:
Grupy produktowe/usługi Symbole wg PKWiU (8 poz.) Jednostka miary Wielkość produkcji Wartość produkcji
15.2. Struktury sprzedaży na rynek krajowy i na eksport do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Środkowoeuropejskiego Obszaru Wolnego Handlu w ujęciu procentowym:
Rynek krajowy Rynek EOG Rynek ŚOWH Pozostały rynek
15.3. Szacunkowej wielkości, wyrażonej procentowo, udziału przedsiębiorcy w rynku, według poszczególnych grup produktowych lub usług, jeżeli jego udział w rynku przekracza 10 %:
Grupy produktowe/usługi Symbole wg PKWiU (8 poz.) Udział w rynku w %
16. Określenie identyfikatora gminy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.):

Identyfikator gminy:

17. Wykaz podmiotów udzielających pomocy przewidzianych planem restrukturyzacji, w tym nazwa podmiotu, wielkość, przeznaczenie wnioskowanej pomocy:
Podmiot udzielający Podstawa prawna Wielkość pomocy Przeznaczenie pomocy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy (Dz. U. Nr 61, poz. 413)
18. Nominalna wartość wnioskowanej pomocy w złotych oraz euro (należy podać łączną wartość pomocy wnioskowanej od ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa):
Złoty Euro (kurs euro według kursu średniego NBP - tabela kursów numer ... z dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku)
19. Wartość wnioskowanej pomocy jako EDN i EDB w złotych i euro, obliczona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 oraz z 2006 r. Nr 183, poz. 1355):
Złoty Euro
EDN
EDB
20. Przewidywany okres udzielenia wnioskowanej pomocy, w przypadku gdy pomoc ma być udzielana w transzach - terminy udzielania każdej z nich:
Termin Kwota
Jednorazowo
1 transza
2 transza
3 transza
4 transza
21. Forma wnioskowanej pomocy, w tym proponowane zabezpieczenie zwrotu pomocy wnioskowanej w formie pożyczki:
Forma pomocy Kwota pomocy Zabezpieczenie zwrotu
22. Szczegółowe przeznaczenie pomocy (wskazanie kosztów restrukturyzacji finansowanych ze środków pomocowych):
Przeznaczenie Kwota
23. Udział środków własnych w realizacji procesu restrukturyzacji (należy wskazać źródła pozyskania środków własnych oraz ich łączny udział w finansowaniu kosztów restrukturyzacji):
24. Omówienie planowanych efektów wnioskowanej pomocy, w tym skutków społecznych i gospodarczych:
25. Informacja o środkach wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, zakładanych w planie restrukturyzacji:

1) Wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.

2) Jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, należy dołączyć informację dotyczącą struktury organizacyjnej grupy, z uwzględnieniem powiązań praw majątkowych i korporacyjnych.

3) Właściwe zakreślić.

4) Z uwzględnieniem tzw. rocznych jednostek roboczych (tj. przeliczenia na pełne etaty - w rozumieniu art. 5 załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającego jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 3, str. 64)).

Załączniki:

1. odpis z rejestru przedsiębiorców wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;

2. kopie sprawozdań finansowych za ostatnie 3 pełne lata obrotowe wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta za ostami pełny rok obrotowy;

3. plan restrukturyzacji, o którym mowa w § 16 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 6 kwietnia 2007 r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców (Dz. U. Nr 80, poz. 543), zatwierdzony przez właściwy statutowy organ przedsiębiorcy; w przypadku wnioskowanej pomocy na restrukturyzację;

4. informacja o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie i na restrukturyzację w okresie ostatnich 10 lat, zawierająca w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i przeznaczeniu;

5. analiza rynku zawierająca elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3);

6. zaświadczenia i informacje, o których mowa w przepisach art. 37 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 131, poz. 917).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 99, poz. 1001, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1417 i Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532.
4 Kryteria te są określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
5 Kryteria te są określone w:

Wytycznych dla celów analizy pomocy państwa dla rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE C 229 z 14.09.2004, str. 5);

- Komunikacie - Stosowanie art. 92 i 93 Traktatu oraz art. 61 porozumienia w sprawie utworzenia Europejskiego Obszaru Gospodarczego do pomocy państwa w sektorze lotnictwa (Dz. Urz. UE C 350 z 10.12.1994, str. 5);

Wytycznych wspólnotowych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1-14);

- pkt 87-96 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).

6 Zakres informacji określono w pkt 86 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
7 Zakres informacji określono w pkt 50-51 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.80.543

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pomoc publiczna na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców.
Data aktu: 06/04/2007
Data ogłoszenia: 09/05/2007
Data wejścia w życie: 24/05/2007