Udzielanie pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 października 2007 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych

Na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania pomocy finansowej dotyczącej uzyskania certyfikatów wyrobu, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej dalej "pomocą".
2.
Pomoc jest udzielana jako pomoc de minimis, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).
3.
Pomocy nie udziela się przedsiębiorcom w zakresie określonym w art. 1 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2.
§  2.
1. 1
(uchylony).
2.
Termin do złożenia wniosku o dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu, zwanego dalej "wnioskiem", upływa z dniem 31 października danego roku kalendarzowego.
§  3.
1.
Pomoc może być udzielana jako dotacja na pokrycie części kosztów związanych z uzyskaniem przez przedsiębiorcę certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych.
2.
Przez uzyskanie certyfikatu wyrobu należy rozumieć uzyskiwanie oraz przedłużanie ważności certyfikatów, świadectw i atestów wyrobu wymaganych w obrocie towarami na rynkach zagranicznych, z wyłączeniem certyfikatów, świadectw i atestów zgodności z normami Jednolitego Rynku Europejskiego i innych wymaganych w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 2
Pomoc może być udzielana wyłącznie mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  4.
Minister właściwy do spraw gospodarki może udzielić pomocy, jeżeli przedsiębiorca:
1)
złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami przed terminem uzyskania certyfikatu wyrobu;
2)
nie ma zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
3)
nie otrzymał pomocy publicznej na uzyskanie certyfikatu wyrobu objętego wnioskiem z innych źródeł;
4) 3
w bieżącym roku podatkowym oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych nie otrzymał pomocy de minimis, której wartość brutto, łącznie z pomocą, o którą się ubiega, przekraczałaby równowartość 200 tys. euro, a w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze transportu drogowego 100 tys. euro.
§  5. 4
 
1.
Wniosek sporządza się zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
kopie zaświadczeń o pomocy de minimis uzyskanej w bieżącym roku podatkowym oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2)
sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości;
3)
informację dotyczącą przedsiębiorcy, sporządzoną zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1. 5
Przedsiębiorca składa wniosek wraz z wymaganymi dokumentami w jednym egzemplarzu.
2. 6
(uchylony).
3.
W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymogów określonych w § 5, minister właściwy do spraw gospodarki pisemnie wzywa przedsiębiorcę do jego uzupełnienia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 7 dni.
3a. 7
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 3, złożony po pisemnym wezwaniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki nadal nie jest kompletny, minister właściwy do spraw gospodarki powtórnie wzywa pisemnie przedsiębiorcę do jego ostatecznego uzupełnienia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 7 dni.
4. 8
Wniosek, który nie spełnia wymogów określonych w § 5 lub nie został uzupełniony zgodnie z ust. 3 lub 3a, pozostawia się bez rozpatrzenia.
5. 9
Minister właściwy do spraw gospodarki rozpatruje wniosek w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
§  7.
1.
Podstawą udzielenia pomocy jest umowa zawarta między ministrem właściwym do spraw gospodarki a przedsiębiorcą.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki może udzielić pomocy na dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w danym roku kalendarzowym.
3.
O wyczerpaniu środków, o których mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw gospodarki informuje pisemnie przedsiębiorcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  8.
1. 10
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą są koszty:
1)
niezbędnych usług doradczych;
2)
przygotowania i tłumaczenia dokumentacji technicznej;
3)
transportu i ubezpieczenia próbek wyrobu i dokumentacji technicznej wysłanych do badań certyfikacyjnych;
4)
przeprowadzenia audytu;
5)
przeprowadzenia badań certyfikacyjnych;
6)
wystawienia i wydania certyfikatu wyrobu.
2.
Poniesione koszty należy udokumentować poświadczonymi za zgodność z oryginałem kopiami faktur lub rachunków oraz dokumentów potwierdzających dokonanie płatności.
3.
Wielkość pomocy nie może przekroczyć 50 % kosztów netto kwalifikujących się do objęcia pomocą. Roczny limit pomocy, jaka może być udzielona jednemu przedsiębiorcy, wynosi 50.000 zł.
§  9.
Minister właściwy do spraw gospodarki przekazuje Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 35 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 WZÓR

Nr wniosku*
Data wpływu wniosku*
* wypełnia Ministerstwo Gospodarki

WNIOSEK

o dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu

na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 października 2007 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych

I. Informacje podstawowe

1. Nazwa (firma) przedsiębiorcy lub imię i nazwisko, zgodnie z dokumentami rejestrowymi
2. Pełny adres siedziby lub miejsca zamieszkania, zgodnie z dokumentami rejestrowymi
3. Nr telefonu i faksu (z nr. kierunkowym)
4. Adres e-mail, adres strony internetowej
5. Imię i nazwisko osoby upoważnionej/osób upoważnionych do podpisania umowy, zgodnie z dokumentami rejestrowymi
6. Imię i nazwisko, numer telefonu, faksu osoby odpowiedzialnej ze strony przedsiębiorcy za sprawy dotyczące niniejszego wniosku, która będzie upoważniona do kontaktów z ministrem właściwym do spraw gospodarki
7. Numery: REGON ...................... NIP .............................
8. Siedmiocyfrowy identyfikator gminy, w której przedsiębiorca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.)
9. Data utworzenia przedsiębiorcy
10. Forma prawna1
11. Wielkość przedsiębiorcy2 (właściwe zaznaczyć)

[] mikroprzedsiębiorca

[] mały przedsiębiorca

[] średni przedsiębiorca

[] inny przedsiębiorca

12. Klasa rodzaju działalności wg PKD3, w związku z którą przedsiębiorca ubiega się o pomoc de minimis
13. Forma opodatkowania (właściwe zaznaczyć)

[] ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

[] karta podatkowa

[] zasady ogólne - podatek dochodowy od osób fizycznych

[] podatek dochodowy od osób prawnych

14. Informacje dotyczące rachunku bankowego
Numer rachunku:
Nazwa banku:
Adres banku:
15. Wielkość sprzedaży w poprzednim roku obrotowym
16. Udział eksportu w sprzedaży w poprzednim roku obrotowym. Podać rynki eksportu

II. Informacje o wyrobie objętym wnioskiem

17. Nazwa wyrobu/grupy wyrobów
18. Nazwa i krótki opis wyrobu/grupy wyrobów objętego/-ej wnioskiem

III. Przeznaczenie dotacji (właściwe zaznaczyć)

[] uzyskanie certyfikatu/świadectwa/atestu

[] przedłużenie ważności certyfikatu/świadectwa/atestu

19. Informacje o certyfikacie
Nazwa:
Kraj/e, w którym/w których jest wymagany:
Termin ważności:
Czy jest wymagany w obrocie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

□ tak □ nie

20. Uzasadnienie potrzeby uzyskania certyfikatu
21. Nazwa jednostki certyfikującej
22. Nazwa firmy doradczej i uzasadnienie potrzeby skorzystania z jej usług
23. Przewidywane łączne koszty uzyskania certyfikatu kwalifikujące się do objęcia pomocą .......................... zł
24. Przewidywany termin uzyskania certyfikatu
25. Łączna wartość pomocy uzyskana w roku bieżącym na podstawie niniejszego rozporządzenia .......................... zł

IV. Wnioskowana kwota dotacji

......% kosztów uzyskania certyfikatu (nie więcej niż 50%): .................... zł (słownie ................

.................................... zł).

V. Oświadczenie

Ja, niżej podpisany, oświadczam, że przedsiębiorca:

1) nie ma zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

2) nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu przepisów prawa Unii Europejskiej;

3) nie otrzymał pomocy publicznej na uzyskanie tego certyfikatu z innych źródeł.

............................................... ...............................................................................

(miejscowość i data) (podpis przedsiębiorcy albo osoby upoważnionej

do reprezentacji, pieczątka)

______

1 Wpisać właściwy kod: 1.A - przedsiębiorstwo państwowe; 1.B - jednoosobowa spółka Skarbu Państwa; 1.C - jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego, w rozumieniu przepisów o gospodarce komunalnej; 1.D - spółka akcyjna albo spółka z o.o., w stosunku do których Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwo państwowe lub jednoosobowa spółka Skarbu Państwa są podmiotami, które posiadają uprawnienia takie jak przedsiębiorcy dominujący w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów; 2 - przedsiębiorca nienależący do kategorii określonych kodem od 1.A do 1.D.

2 W rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3).

3 Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. Nr 59, poz. 489).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 WZÓR

Informacja dotycząca przedsiębiorcy

A. Informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy

1) Czy, w przypadku spółki akcyjnej, spółki z [] tak [] nie
ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-akcyjnej, wysokość niepokrytych strat przewyższa 50% wysokości kapitału zarejestrowanego1, w tym wysokość straty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przewyższa 25% wysokości tego kapitału? [] nie dotyczy
2) Czy, w przypadku spółki jawnej, spółki [] tak [] nie
komandytowej, spółki partnerskiej oraz spółki cywilnej, wysokość niepokrytych strat przewyższa 50% wysokości jej kapitału według ksiąg spółki, w tym wysokość straty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przewyższa 25% wysokości tego kapitału? [] nie dotyczy
3) Czy przedsiębiorca spełnia kryteria kwalifikujące go do objęcia postępowaniem upadłościowym? [] tak [] nie
4) Czy przedsiębiorca spełnia kryteria kwalifikujące go do objęcia postępowaniem naprawczym2? [] tak [] nie
5) W przypadku zaznaczenia odpowiedzi innych niż twierdzące w pkt 1-4, należy dodatkowo określić, czy w odniesieniu do okresu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy de minimis:
a) przedsiębiorca odnotowuje rosnące straty? [] tak [] nie
b) obroty przedsiębiorcy maleją? [] tak [] nie
c) zwiększeniu ulegają zapasy przedsiębiorcy lub niewykorzystany potencjał do świadczenia usług? [] tak [] nie
d) przedsiębiorca ma nadwyżki produkcji3? [] tak [] nie
e) zmniejsza się przepływ środków finansowych? [] tak [] nie
f) zwiększa się suma zadłużenia przedsiębiorcy? [] tak [] nie
g) rosną kwoty odsetek od zobowiązań przedsiębiorcy? [] tak [] nie
h) wartość aktywów netto przedsiębiorcy zmniejsza się lub jest zerowa? [] tak [] nie
i) zaistniały inne okoliczności (podać jakie) wskazujące na trudności w zakresie płynności finansowej? [] tak [] nie
...............................................
...............................................
6) Czy pomimo wystąpienia okoliczności wymienionych w pkt 5 przedsiębiorca jest w stanie odzyskać płynność finansową? [] tak [] nie
Jeśli tak, to w jaki sposób?
................................................
................................................
................................................
................................................
7) Czy przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej? [] tak [] nie
W przypadku zaznaczenia odpowiedzi twierdzącej, należy dodatkowo wskazać:
a) czy trudności przedsiębiorcy mają charakter [] tak [] nie
wewnętrzny? [] nie dotyczy
b) czy na trudną sytuację przedsiębiorcy miały [] tak [] nie
wpływ decyzje podmiotu dominującego dotyczące alokacji kosztów w ramach grupy kapitałowej? [] nie dotyczy
c) czy trudności przedsiębiorcy mogą być [] tak [] nie
przezwyciężone przez grupę? [] nie dotyczy

B. Informacje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z którą przedsiębiorca ubiega się o pomoc de minimis

Czy wnioskowana pomoc de minimis dotyczy działalności:
1) w sektorze rybołówstwa i akwakultury4? [] tak [] nie
2) w dziedzinie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej? [] tak [] nie
3) w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej? [] tak [] nie
4) w sektorze węglowym5? [] tak [] nie
5) w sektorze transportu drogowego6?, jeśli tak to: [] tak [] nie
a) czy pomoc będzie przeznaczona na nabycie pojazdów wykorzystywanych do świadczenia usług w zakresie drogowego transportu towarowego? [] tak [] nie
b) czy zapewniona jest rozdzielność rachunkowa działalności prowadzonej w sektorze transportu drogowego i pozostałej działalności gospodarczej prowadzonej przez wnioskodawcę (w jaki sposób)? [] tak [] nie
................................................
................................................

C. Informacje dotyczące pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis7

Lp. Dzień udzielenia Podmiot udzielający Podstawa prawna udzielenia pomocy Numer programu pomocowego, Forma pomocy Wartość otrzymanej pomocy Przeznaczenie pomocy
pomocy pomocy informacje podstawowe informacje

szczegółowe

pomocy indywidualnej nominalna brutto
1 2 3a 3b 3c 3d 3e 4 5 6a 6b 7
1
2
3
4
5

Jeżeli w tabeli wykazano otrzymaną pomoc inną niż pomoc de minimis, należy dodatkowo podać następujące dane:

1) opis przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

2) koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą w wartości nominalnej i zdyskontowanej oraz ich rodzaje:

................................................................................................................................................

3) maksymalną dopuszczalną intensywność pomocy:

................................................................................................................................................

4) intensywność pomocy już udzielonej w związku z kosztami, o których mowa w pkt 2:

................................................................................................................................................

5) lokalizację przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

6) cele, które mają być osiągnięte w związku z realizacją przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

7) etapy realizacji przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

8) datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji przedsięwzięcia:

................................................................................................................................................

Dane osoby upoważnionej do przedstawienia informacji:

____________ __________ ____________ ____________________

imię i nazwisko nr telefonu data i podpis stanowisko służbowe

______

1 Wysokość strat należy obliczać w odniesieniu do sumy wysokości kapitałów: zakładowego, zapasowego, rezerwowego oraz kapitału z aktualizacji wyceny.

2 W rozumieniu ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361, z późn. zm.).

3 Dotyczy wyłącznie producentów.

4 Objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198).

5 Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170).

6 W rozumieniu art. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.).

7 Należy wypełnić zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik do "Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis" stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).

1 § 2 ust. 1 uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2014 r. (Dz.U.2014.525) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
2 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 września 2009 r. (Dz.U.09.160.1266) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2009 r.
3 § 4 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.67.353) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2011 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.67.353) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2011 r.
5 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 17 września 2009 r. (Dz.U.09.160.1266) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2009 r.
6 § 6 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.67.353) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2011 r.
7 § 6 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 17 września 2009 r. (Dz.U.09.160.1266) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2009 r.
8 § 6 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 17 września 2009 r. (Dz.U.09.160.1266) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2009 r.
9 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 17 września 2009 r. (Dz.U.09.160.1266) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2009 r.
10 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 17 września 2009 r. (Dz.U.09.160.1266) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2009 r.
11 Załącznik:

-zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 17 września 2009 r. (Dz.U.09.160.1266) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2009 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.67.353) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2011 r.

12 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.67.353) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2011 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.210.1522

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych.
Data aktu: 31/10/2007
Data ogłoszenia: 14/11/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2008