Zasady i tryb oceniania cywilnych nauczycieli akademickich zatrudnionych w szkołach wyższych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 16 maja 2005 r.
w sprawie zasad i trybu oceniania cywilnych nauczycieli akademickich zatrudnionych w szkołach wyższych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych

Na podstawie art. 44 ust. 2 w związku z art. 52 ust. 5 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 10, poz. 40, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zasady i tryb dokonywania oceny cywilnych nauczycieli akademickich, zatrudnionych w szkołach wyższych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanej dalej "oceną", w tym podmioty przeprowadzające ocenę, jej przedmiot, terminy oraz tryb odwoływania się.
§  2.
1.
Cywilni nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie.
2.
Przedmiotem oceny są wyniki pracy cywilnego nauczyciela akademickiego w zakresie wywiązywania się z obowiązków określonych w art. 31 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym, po upływie terminu określonego w ust. 4, liczonego od zawarcia umowy o pracę lub od daty ostatniej oceny.
3.
Oceny dokonuje się w oparciu o kryteria, które określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4.
Ocenę przeprowadza się w następujących terminach:
1)
co dwa lata - asystenta, lektora, instruktora;
2)
co trzy lata - adiunkta, starszego wykładowcy, wykładowcy;
3)
co pięć lat - profesora zwyczajnego i profesora nadzwyczajnego.
5.
Oceny, o której mowa w ust. 1, można dokonać w innych terminach niż określone w ust. 4, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której jest zatrudniony cywilny nauczyciel akademicki. Oceny dokonuje się także przed upływem okresu, na który cywilny nauczyciel akademicki został zatrudniony.
6.
W przypadku otrzymania przez cywilnego nauczyciela akademickiego oceny negatywnej, ponowną ocenę przeprowadza się po upływie roku, licząc od dnia otrzymania przez cywilnego nauczyciela akademickiego takiej oceny.
§  3.
1.
Oceny dokonują:
1)
komisje wydziałowe wybrane przez rady wydziałów,
2)
komisja uczelniana wybrana przez radę naukową dla nauczycieli akademickich zatrudnionych poza wydziałami oraz w szkołach wyższych bezwydziałowych lub jednowydziałowych,

zwane dalej "komisjami".

2.
Rada wydziału i rada naukowa, o których mowa w ust. 1, odpowiednio w pkt 1 i 2, dokonują wyboru komisji, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków rady, po uprzednim zawiadomieniu wszystkich członków o terminie wyboru.
3.
Komisje wybierają ze swojego składu przewodniczącego, w głosowaniu tajnym, większością głosów.
4.
Członkami komisji mogą być nauczyciele akademiccy - członkowie rad wydziałów i rady naukowej.
5.
W skład komisji oceniającej cywilnego nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego wchodzą trzej nauczyciele akademiccy posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
6.
W posiedzeniu komisji bierze udział bezpośredni przełożony ocenianego nauczyciela akademickiego; przełożony nie uczestniczy w głosowaniu.
7.
Komisja przeprowadza ocenę na podstawie "Arkusza działalności i oceny cywilnego nauczyciela akademickiego", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
8.
Ocena ma charakter opisowy i jest zakończona uogólnioną oceną końcową w następującej skali: wyróżniająca, dobra, zadowalająca lub negatywna. Ocena końcowa wynika z analizy spełnienia przez nauczyciela akademickiego kryteriów, o których mowa w § 2 ust. 3.
9.
Uchwałę o ocenie końcowej, o której mowa w ust. 8, komisja podejmuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków komisji.
10.
Komisja przedstawia swoją ocenę ocenianemu nauczycielowi akademickiemu i jego bezpośredniemu przełożonemu.
11.
Z przeprowadzenia oceny sporządza się protokół dokumentujący jej przebieg. W protokole określa się w szczególności: skład komisji dokonującej oceny, termin i porządek dzienny posiedzenia komisji, osoby biorące udział w posiedzeniu oraz jego przebieg, z uwzględnieniem podjętej uchwały o ocenie końcowej.
§  4.
1.
Od oceny komisji, o której mowa w § 3 ust. 8, cywilnemu nauczycielowi akademickiemu przysługuje, w terminie 14 dni, licząc od dnia zapoznania go z treścią oceny, odwołanie do komisji odwoławczej, powołanej przez radę naukową szkoły wyższej, nadzorowanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, na najbliższym posiedzeniu. Komisja odwoławcza rozpatruje odwołanie nie później niż w ciągu 14 dni od jej powołania. Decyzja komisji odwoławczej jest ostateczna.
2.
W skład komisji odwoławczej nie mogą wchodzić członkowie komisji, o których mowa w § 3 ust. 1.
§  5.
Arkusz działalności i oceny cywilnego nauczyciela akademickiego, zatwierdzony przez komendanta-rektora szkoły wyższej nadzorowanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, włącza się do akt osobowych nauczyciela akademickiego.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PODSTAWOWE KRYTERIA OCENY CYWILNYCH NAUCZYCIELI AKADEMICKICH ZATRUDNIONYCH W SZKOŁACH WYŻSZYCH NADZOROWANYCH PRZEZ MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW WEWNĘTRZNYCH

1. Ocena cywilnego nauczyciela akademickiego, zwana dalej "oceną", dokonywana jest w zakresie jego obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska.

2. Ocena powinna obejmować całokształt dorobku cywilnego nauczyciela akademickiego ocenianego po raz pierwszy, a następnie za okres, który upłynął od ostatniej oceny.

3. Ocenie podlega całokształt pracy dydaktycznej i naukowo-badawczej ze szczególnym uwzględnieniem prac wynikających z działalności naukowej, dydaktycznej i badawczej szkoły wyższej oraz wynikającej z potrzeb służby, której jednostką organizacyjną jest szkoła wyższa.

4. Przy ocenie działalności dydaktycznej bierze się pod uwagę:

a) poziom i aktualność przekazywanych treści nauczania,

b) rzetelność w realizowaniu obowiązków dydaktycznych,

c) umiejętność nawiązania kontaktu ze studentami,

d) osiągnięcia przy opracowywaniu nowych programów nauczania, programów i treści nowych przedmiotów, konstrukcji nowych stanowisk laboratoryjnych, dydaktycznych, programów komputerowych itd.,

e) publikacje dydaktyczne (podręczniki, skrypty, artykuły, referaty i instrukcje),

f) opiekę indywidualną nad studentami, kierowanie pracami dyplomowymi i prowadzenie projektów przejściowych,

g) recenzje prac dyplomowych, skryptów, podręczników itp.

5. W przypadku oceny działalności dydaktycznej cywilnego nauczyciela akademickiego zatrudnionego na stanowisku profesora albo posiadającego stopień naukowy doktora habilitowanego, bierze się pod uwagę efekty w zakresie kształcenia młodej kadry naukowej.

6. Przy ocenie działalności naukowej bierze się pod uwagę:

a) zaawansowanie pracy doktorskiej lub habilitacyjnej,

b) wyniki badań naukowych własnych i zespołowych,

c) publikacje naukowe, w tym monografie i artykuły w czasopismach naukowych,

d) referaty na kongresach, konferencjach, sympozjach i seminariach,

e) opracowania naukowe wykonane na zamówienie instytucji naukowych i gospodarczych oraz administracji publicznej (sprawozdania, ekspertyzy, programy badań eksperymentalnych, prognozy, programy komputerowe itd.),

f) recenzje prac doktorskich i habilitacyjnych,

g) recenzje książek naukowych, artykułów i referatów.

7. Przy ocenie działalności naukowej uwzględnia się rangę kongresów, konferencji i sympozjów, w których oceniany nauczyciel akademicki brał udział, oraz rangę i zasięg czasopism i innych wydawnictw, w których prace ocenianego były publikowane lub cytowane. Uwzględnia się również opinie o poziomie i wartości opracowań, publikacji i referatów.

8. Przy ocenie działalności naukowej bierze się także pod uwagę osiągnięcia inżynierskie i zawodowe (projekty konstrukcji, technologii, uzyskane patenty itp.).

9. Przy ocenie działalności w zakresie organizacji dydaktyki, badań naukowych i życia szkoły wyższej bierze się pod uwagę:

a) sprawowanie funkcji organów jednoosobowych,

b) sprawowanie funkcji członka organów kolegialnych,

c) pełnienie funkcji kierowniczych w jednostkach organizacyjnych,

d) sprawowanie innych funkcji kierowniczych (komisje, rady itp.),

e) uczestniczenie w pracach komisji, rad i innych zespołów w szkole wyższej,

f) sprawowanie funkcji opiekuna studiów, praktyk, specjalności, roku, grupy studenckiej, koła naukowego itd.,

g) udział w organizowaniu kursów podyplomowych, dokształcających itp.

10. W przypadku oceny cywilnego nauczyciela akademickiego sprawującego funkcje kierownicze, bierze się pod uwagę także osiągnięcia kierowanej przez niego jednostki organizacyjnej lub zespołu oraz umiejętności organizatorskie, a w szczególności dotyczące organizacji i badań naukowych, umiejętność współpracy z podwładnymi i inne predyspozycje kierownicze.

11. W ocenie mogą być uwzględnione inne specyficzne kryteria związane z charakterem specjalności, którą reprezentuje oceniany.

12. Ocena cywilnego nauczyciela akademickiego uwzględnia uzyskane przez niego nagrody i wyróżnienia za osiągnięcia w działalności w szkole wyższej i poza nią.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ARKUSZ DZIAŁALNOŚCI I OCENY CYWILNEGO NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO

..............................................

(nazwa szkoły wyższej)

Wydział/Katedra/Studium ......................

Zakład .......................................

Pracownia ....................................

................................

(imię i nazwisko nauczyciela

akademickiego)

A. DANE OGÓLNE

1. Data i miejsce urodzenia ................................

2. Ukończone studia wyższe:

a) uczelnia .............................................

b) wydział i rok ukończenia .............................

c) reprezentowana specjalność naukowa ...................

d) tytuł zawodowy .......................................

3. Ukończone kursy, studia podyplomowe, studia magisterskie,

studia doktoranckie, staże (wymienić kolejno, podając

czas trwania i rok ukończenia):

a) ......................................................

b) ......................................................

c) ......................................................

d) ......................................................

e) ......................................................

4. Posiadane odznaczenia: ..................................

.........................................................

.........................................................

5. Przebieg pracy zawodowej:

Lp. Nazwa zakładu pracy Okres zatrudnienia Stanowisko

6. Data nadania stopnia doktora lub wszczęcia przewodu

doktorskiego w dziedzinie nauk i dyscyplinie naukowej

.........................................................

7 Data wszczęcia przewodu habilitacyjnego lub data

uzyskania stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie

nauki i dyscyplinie naukowej ............................

8. Data nadania tytułu naukowego profesora .................

9. Data wyznaczenia lub zatrudnienia na stanowisko

profesora (zwyczajnego, nadzwyczajnego) .................

.........................................................

10. Urlopy (zdrowotne, naukowe itp.) ........................

.........................................................

11. Stypendia naukowe .......................................

........................................................

B. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA

(informacje podać ze szczególnym uwzględnieniem okresu od

ostatniej oceny)

1. Rodzaj prowadzonych zajęć dydaktycznych w Szkole:

a) ......................................................

b) ......................................................

c) ......................................................

d) ......................................................

e) ......................................................

2. Wymienić formy prowadzonych zajęć i stosowane pomoce

dydaktyczne:

.........................................................

3. Wymienić publikacje dydaktyczne (podręczniki, skrypty,

referaty, instrukcje, programy komputerowe itp.):

.........................................................

.........................................................

.........................................................

4. Wymienić osiągnięcia dydaktyczne (opracowanie nowych

programów, wprowadzone nowe treści do przedmiotów,

opracowanie nowych stanowisk laboratoryjnych itp.):

.........................................................

.........................................................

.........................................................

5. Pełnienie funkcji promotora, kierowanie bądź recenzje

prac dyplomowych, skryptów, podręczników itp. (podać

liczbę):

.........................................................

.........................................................

6. Wymienić inne formy udziału w procesie dydaktyczno-

wychowawczym:

.........................................................

.........................................................

7. Wymienić nagrody i wyróżnienia uzyskane za działalność

dydaktyczno-wychowawczą:

.........................................................

.........................................................

8. Udział w kształceniu młodej kadry naukowej:

.........................................................

.........................................................

9. Ocena działalności dydaktyczno-wychowawczej i postawy

etycznej dokonana przez bezpośredniego przełożonego:

.........................................................

.........................................................

.......................

(podpis przełożonego)

C. DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWO-BADAWCZA I ZAWODOWA

1. Prace naukowo-badawcze i zawodowe opublikowane (wymienić

tytuł, wydawnictwo, rok wydania, współautorów, udział

własny itd.): ...........................................

.........................................................

.........................................................

2. Prace naukowo-dydaktyczne i zawodowe ukończone i

niepublikowane (wymienić poszczególne tematy prac, podać

liczbę stron opracowania, sposób wykorzystania lub

wdrożenia wyników, miejsce przechowywania, udział własny

gdy praca jest zespołowa itp., wskazać na prace zgodne z

polityką naukowo-badawczą Szkoły): ......................

.........................................................

.........................................................

3. Prace naukowo-badawcze i zawodowe w toku (podać wykaz

tematów i ich stopień zaawansowania oraz przewidywany

termin zakończenia, wskazać na prace zgodne z polityką

naukowo-badawczą jednostki): ............................

.........................................................

.........................................................

4. Wymienić kolejno uzyskane patenty, wzory użytkowe,

wykonane ekspertyzy .....................................

.........................................................

5. Recenzje książek naukowo-badawczych, artykułów,

referatów, opinie o pracach doktorskich itp.: ...........

.........................................................

.........................................................

6. Udział w zjazdach i sympozjach naukowych (podać nazwę i

tytuły wygłaszanych referatów, komunikatów itp. w okresie

od ostatniej oceny): ....................................

.........................................................

.........................................................

7. Wymienić nagrody i wyróżnienia uzyskane za działalność

naukowo-badawczą (rodzaje i rok uzyskania): .............

.........................................................

.........................................................

.........................................................

8. Podać informację dotyczącą przygotowywanej rozprawy

doktorskiej lub habilitacyjnej (temat, promotor lub

opiekun naukowy, stopień zaawansowania - wymienić

artykuły, referaty i opracowania z zakresu badań objętych

rozprawą): ..............................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

9. Podać ewentualne inne rodzaje działalności naukowo-

badawczej, np. członkostwo i działalność w organizacjach

naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem członkostwa z

wyboru z podaniem kadencji: .............................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

10. Ocena działalności naukowo-badawczej i zawodowej dokonana

przez bezpośredniego przełożonego lub inną osobę, jeżeli

wymagają tego odrębne przepisy: .........................

.........................................................

.........................................................

.......................

(podpis przełożonego)

D. DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNO-ADMINISTRACYJNA

1. Wymienić sprawowane funkcje kierownicze organów

jednoosobowych, organów kolegialnych jednostek

organizacyjnych Szkoły lub pracujących na rzecz służby:

.........................................................

.........................................................

2. Wymienić uczestnictwo w pracach komisji, rad i innych

zespołów powoływanych w ramach uczelni lub pracujących na

rzecz służby: ...........................................

.........................................................

3. Podać udział w organizacji: obozów, wycieczek

dydaktycznych, praktyk, kursów dokształcających,

podyplomowych itp.: .....................................

.........................................................

4. Wymienić inną działalność organizacyjną na rzecz uczelni

lub na rzecz służby: ....................................

.........................................................

.........................................................

.......................

(podpis przełożonego)

E. WNIOSKI I PROPOZYCJE

Scharakteryzować trudności i przeszkody napotkane przez

ocenianego w swej pracy w zakresie:

a) dydaktyki

.........................................................

.........................................................

.........................................................

b) badań naukowych

.........................................................

.........................................................

.........................................................

c) organizacji

.........................................................

.........................................................

.........................................................

Propozycje usprawnień

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Warszawa, dnia ................ 200 r.

..........................

(podpis ocenianego

nauczyciela akademickiego)

Stanowisko bezpośredniego przełożonego w odniesieniu do

propozycji i napotkanych przeszkód w prawidłowej pracy:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Warszawa, dnia ................ 200 r.

.......................

(podpis przełożonego)

F. WNIOSKI I OCENA KOMISJI

1. Ocena końcowa (w skali uogólnionej, o której mowa w § 3

ust. 8 rozporządzenia)

.........................................................

2. Wnioski i zalecenia .....................................

.........................................................

.........................................................

Podpisy Komisji

Przewodniczący ..........................

Członkowie ..............................

..............................

..............................

G. Z przedstawioną wyżej oceną mojej pracy, w okresie objętym

tą oceną, zapoznałem(łam) się w dniu ..................... .

Zostałem(łam) również pouczony(a) o możliwości i trybie

wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty zapoznania

się z oceną.

Warszawa, dnia ................ 200 r.

..........................

(podpis ocenianego

nauczyciela akademickiego)

H. DECYZJA KOMENDANTA-REKTORA

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Warszawa, dnia ................ 200 r.

...........................

(podpis Komendanta-Rektora)

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 7, poz. 44, z 1997 r. Nr 96, poz. 590, Nr 107, poz. 688, Nr 115, poz. 741 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 141, poz. 1184 oraz z 2003 r. Nr 179, poz. 1750.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.95.805

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i tryb oceniania cywilnych nauczycieli akademickich zatrudnionych w szkołach wyższych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Data aktu: 16/05/2005
Data ogłoszenia: 31/05/2005
Data wejścia w życie: 15/06/2005