Obowiązki kapitanatów (bosmanatów) portów w zakresie prowadzenia dochodzeń w sprawach wypadków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 29 marca 2005 r.
w sprawie obowiązków kapitanatów (bosmanatów) portów w zakresie prowadzenia dochodzeń w sprawach wypadków morskich

Na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa obowiązki kapitanatów portów w zakresie prowadzenia dochodzeń w sprawach wypadków morskich, zwanych dalej "wypadkami", rozpoznawanych przez izby morskie.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do bosmanatów portów.
§  2.
1.
Kapitanat portu w zakresie prowadzonych czynności dochodzeniowych, w zależności od rodzaju wypadku, powinien odebrać od kapitana statku:
1)
raport o wypadku morskim, żądając, w razie potrzeby, jego uzupełnienia;
2)
mapy, którymi posługiwano się na statku w czasie wypadku;
3)
kopie lub odpisy zapisów sporządzonych w dziennikach statku, potwierdzając ich zgodność z oryginałem, a na żądanie izby morskiej również oryginał tych dzienników;
4)
kopie lub odpisy dokumentów stwierdzających kwalifikacje zawodowe i uprawnienia kapitana oraz załogi statku, sprawdzając oryginały tych dokumentów;
5)
kopie lub odpisy zapisów sporządzonych w innych niż wymienione w pkt 3 dokumentach statku, jeżeli zapisy te dotyczą okoliczności, przyczyn lub skutków wypadku;
6)
szkic miejsca wypadku, który nastąpił na statku, zakres uszkodzeń oraz ich opis;
7)
szkic przebiegu wypadku sporządzony przez kapitana statku i oficera wachtowego (służbowego), zapisy urządzeń automatycznie rejestrujących ruch statku, jego mechanizmów lub wyposażenia;
8)
oświadczenia lub protokoły zeznań pilota statku, załogi statku lub innych osób, dotyczące okoliczności, w jakich nastąpił wypadek lub skutków jego nastąpienia;
9)
fotografie lub zapisy audiowizualne zarejestrowanego przebiegu wypadku lub jego skutków;
10)
ekspertyzy dotyczące szkód, zaświadczenia lekarskie lub zaświadczenia o pobycie w szpitalu.
2.
Kapitanat portu, niezależnie od czynności, o których mowa w ust. 1, powinien:
1)
potwierdzić zgodność z oryginałem kopii lub odpisów dokumentów, o których mowa w ust. 1, o ile zostały sporządzone;
2)
na żądanie izby morskiej odebrać oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
3.
Kapitanat portu w zakresie prowadzonych czynności dochodzeniowych powinien zabezpieczyć:
1)
dowody rzeczowe mające znaczenie dla ustalenia okoliczności, przebiegu lub skutków wypadku, przez ich odebranie i zatrzymanie do czasu zakończenia postępowania przed izbą morską bądź też przez sporządzenie ich szczegółowego opisu w protokole oględzin, sfotografowanie lub utrwalenie za pomocą urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk;
2)
ślady następstw wypadku, dokonując oględzin miejsca wypadku, uszkodzeń statku lub infrastruktury portowej i sporządzając z tej czynności protokół oględzin oraz, o ile to możliwe, dokumentację fotograficzną lub w inny sposób utrwalającą obraz.
§  3.
1.
Kapitanat portu zawiadamia izbę morską, w zależności od rodzaju wypadku, o potrzebie przeprowadzenia oględzin, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, jeżeli mają być przeprowadzone z udziałem biegłego.
2.
O terminie oględzin, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, kapitanat portu powinien powiadomić:
1)
armatora statku, którego czynność ta ma dotyczyć, a jeżeli statek posiada obcą przynależność, jego agenta;
2)
kapitana statku;
3)
zainteresowanego, którego praw lub obowiązków wynik oględzin może dotyczyć.
§  4.
Jeżeli wypadek nastąpił w porcie polskim lub w jego pobliżu, kapitanat portu do zebranych materiałów powinien dołączyć:
1)
wyciąg z dziennika portowego obejmujący wszystkie zapisy dotyczące wypadku i uczestniczących w nim statków (urządzeń);
2)
otrzymane przez kapitanat portu prognozy pogody i stwierdzony stan pogody z okresu 24 godzin poprzedzających wypadek oraz dane o warunkach hydrometeorologicznych w czasie, gdy nastąpił wypadek, a w razie potrzeby, także po wypadku;
3)
w przypadku, gdy akwen, na którym nastąpił wypadek, jest objęty nadzorem Służby Kontroli Ruchu Statków (Służby VTS), wydruki raportów dziennych Służby VTS wraz z dokumentacją dotyczącą wypadku, zawierającą zgłoszenia, meldunki, raporty oraz wydruk zobrazowania sytuacji nawigacyjnej, zarejestrowanej przez Służbę VTS.
§  5.
1.
Kapitanat portu w ramach czynności dochodzeniowych, przesłuchując zainteresowanych lub świadków, stosuje odpowiednio przepisy rozdziałów 16 i 19 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.3)).
2.
Przed odebraniem od zainteresowanego wyjaśnień, należy go pouczyć, że na rozprawie może być przesłuchany przez izbę morską w charakterze świadka.
3.
Przed rozpoczęciem przesłuchania świadka, należy go uprzedzić o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy, o prawie odmowy zeznań, jeżeli zainteresowany jest dla niego osobą najbliższą, o prawie uchylenia się od udzielenia odpowiedzi na pytanie, jeżeli udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla niego najbliższą na odpowiedzialność za przestępstwo, oraz o możliwości zwolnienia przez izbę morską od złożenia zeznania lub odpowiedzi na pytania, jeżeli jest osobą pozostającą z zainteresowanym w szczególnie bliskim stosunku osobistym i wnosi o takie zwolnienie.
4.
Z przebiegu przesłuchania zainteresowanego i świadka należy sporządzić odpowiednio:
1)
protokół wyjaśnień zainteresowanego, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
protokół przesłuchania świadka, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Na wezwanie izby morskiej kapitanat portu wykonuje dodatkowe czynności dochodzeniowe wskazane przez izbę morską.
2.
W przypadkach niecierpiących zwłoki, w szczególności gdy jest to uzasadnione krótkim postojem statku lub pobytem jego załogi w porcie bądź obawą przed utratą, zniszczeniem, zniekształceniem śladów lub innych dowodów wypadku, kapitanat portu wykonuje czynności dochodzeniowe przed wszczęciem postępowania przez izbę morską.
§  7.
Kapitanat portu może przekazać izbie morskiej uwagi lub wnioski dotyczące podjęcia działań w celu poprawy bezpieczeństwa żeglugi, jeżeli w związku z podjętymi czynnościami dochodzeniowymi w sprawie wypadku ujawniono wady lub braki w budowie statku, jego wyposażeniu, załadowaniu lub obsadzeniu załogą, w stanie toru wodnego bądź urządzeniach nawigacyjnych i sygnałowych, względnie w działalności lub organizacji instytucji służących bezpieczeństwu żeglugi.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1989 r. Nr 33, poz. 175 i Nr 35, poz. 192, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2004 r. Nr 62, poz. 575.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 50, poz. 580, Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 51, poz. 514, Nr 69, poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 240, poz. 2405 i Nr 264, poz. 2641 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 70 i Nr 48, poz. 461.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PROTOKÓŁ WYJAŚNIEŃ ZAINTERESOWANEGO*

....................., dnia ............ r. o godz. ...........

Kapitanat (Bosmanat) Portu w ..................................

w osobie ......................................................

(stanowisko, imię (imiona) i nazwisko)

z udziałem protokolanta .......................................

oraz ..........................................................

(wymienić osoby dopuszczone do udziału: pełnomocnicy, delegat

ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, państwowy

inspektor pracy, tłumacze na podstawie art. 204 § 1 oraz art.

317 § 1 kpk w zw. z art. 20 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o

izbach morskich)

na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o

izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320, z późn. zm.) i § 5

ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29

marca 2005 r. w sprawie obowiązków kapitanatów (bosmanatów)

portów w zakresie prowadzenia dochodzeń w sprawach wypadków

morskich (Dz. U. Nr 68, poz. 593) od niżej wymienionego

zainteresowanego, którego tożsamość stwierdzono na podstawie:

książeczki żeglarskiej o numerze ewidencyjnym .................

(dotyczy członka załogi statku)

lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość ...............

...............................................................po uprzedzeniu o:

- prawie korzystania z wybranego przez siebie pełnomocnika

(art. 25 ust. 1 i 2 ustawy o izbach morskich),

- prawie składania wniosków dowodowych (art. 315 kpk w zw. z

art. 20 ustawy o izbach morskich i w zw. z art. 325a kpk),

- prawie do udziału w czynnościach dochodzeniowych, jeżeli w

szczególnie uzasadnionym wypadku izba morska postanowieniem

nie odmówi dopuszczenia do tego udziału ze względu na ważny

interes dochodzenia (art. 317 § 1 i § 2 i art. 325a kpk w zw.

z art. 20 ustawy o izbach morskich),

- możliwości przesłuchania zainteresowanego przez izbę morską

na rozprawie w charakterze świadka (art. 30 ust. 2 ustawy o

izbach morskich),

- obowiązku powiadomienia izby morskiej o zmianie miejsca

zamieszkania, jak i wskazania adresata dla doręczeń w kraju w

razie przebywania za granicą; w razie uchybienia temu

obowiązkowi pismo wysłane pod dotychczasowym adresem uważa

się za doręczone (art. 138, 139 § 1 kpk w zw. z art. 20

ustawy o izbach morskich),

odebrał następujące wyjaśnienia:

1. Nazwa statku, port macierzysty i nr IMO ...................

2. Imię (imiona) i nazwisko ..................................

3. Data i miejsce urodzenia ..................................

4. Obywatelstwo ..............................................

5. Miejsce zamieszkania ......................................

6. Adres do korespondencji ...................................

7. Wykształcenie ogólne ................. zawodowe ...........

8. Rodzaj dyplomu ................................ Nr ........

z dnia ................. wydany przez .....................

9. Zaświadczenie Nr .... z dnia ........ wydane przez ........

...........................................................

uprawniające do ...........................................

10. Praktyka morska: lat ............... mies. ................

11. Zajmowane stanowiska od .............. do ................,

a na tym statku od ........................................

12. Obecnie zajmowane stanowisko i/lub funkcja oraz miejsce

pracy (statek) ............................................

...........................................................

13. Treść wyjaśnień: ..........................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

Omówienie poprawek i uzupełnień w tekście protokołu.

Protokół niniejszy odczytano.

Przesłuchanie zakończono o godz. .............

................ ......................... ..................

(podpisy osób (podpis zainteresowanego) (podpis

biorących udział przesłuchującego)

w czynnościach)

...........................

(podpis protokolanta)

______

* Jeżeli zainteresowany nie jest członkiem załogi statku, należy wypełnić pozycje: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ PRZESŁUCHANIA ŚWIADKA

....................., dnia ............ r. o godz. ...........

Kapitanat (Bosmanat) Portu w ..................................

w osobie ......................................................

(stanowisko, imię (imiona) i nazwisko)

z udziałem protokolanta .......................................

oraz ..........................................................

(wymienić osoby dopuszczone do udziału: zainteresowani,

pełnomocnicy, delegat ministra właściwego do spraw

gospodarki morskiej, państwowy inspektor pracy, tłumacze

na podstawie art. 204 § 1 oraz art. 317 § 1 kpk

w zw. z art. 20 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o

izbach morskich)

na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o

izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320, z późn. zm.) i § 5

ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29

marca 2005 r. w sprawie obowiązków kapitanatów (bosmanatów)

portów w zakresie prowadzenia dochodzeń w sprawach wypadków

morskich (Dz. U. Nr 68, poz. 593)

przesłuchał niżej wymienionego w charakterze świadka, którego

tożsamość stwierdzono na podstawie:

książeczki żeglarskiej o numerze ewidencyjnym .................

(dotyczy członka załogi statku)

lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość ...............

Świadka uprzedzono o odpowiedzialności karnej za fałszywe

zeznania (art. 233 kk).

Ponadto świadka pouczono o:

1) prawie odmowy zeznań, jeżeli zainteresowany jest dla niego

osobą najbliższą (art. 182 kpk w zw. z art. 20 ustawy o

izbach morskich);

2) prawie uchylenia się od odpowiedzi na pytanie, jeżeli

udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić jego lub osobę dla

niego najbliższą na odpowiedzialność za przestępstwo (art.

183 kpk w zw. z art. 20 ustawy o izbach morskich);

3) możliwości zwolnienia przez izbę morską od złożenia zeznania

lub odpowiedzi na pytania, jeżeli jest osobą pozostającą z

zainteresowanym w szczególnie bliskim stosunku osobistym i

wnosi o takie zwolnienie (art. 185 kpk w zw. z art. 20

ustawy o izbach morskich).

Oświadczam, że zostałem(am) uprzedzony(a) o odpowiedzialności

karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy oraz

pouczony(a) o pozostałych wyżej wymienionych obowiązkach i

przysługujących uprawnieniach.

........................

(podpis świadka)

Następnie świadek* zeznał, co następuje:

1. Nazwa statku, port macierzysty i nr IMO ...................

2. Imię (imiona) i nazwisko ..................................

3. Data i miejsce urodzenia ..................................

4. Obywatelstwo ..............................................

5. Miejsce zamieszkania ......................................

6. Adres do korespondencji ...................................

7. Wykształcenie ogólne .............. zawodowe ..............

8. Rodzaj dyplomu ......................... Nr ...............

z dnia ........... wydany przez ...........................

9. Zaświadczenie Nr .....z dnia ........ wydane przez ........

...........................................................

uprawniające do ...........................................

10. Praktyka morska: lat .................. mies. .............

11. Zajmowane stanowiska od ............... do ...............,

a na tym statku od ........................................

12. Obecnie zajmowane stanowisko i/lub funkcja oraz miejsce

pracy (statek) ............................................

...........................................................

13. Karalność za fałszywe zeznania ............................

14. Stosunek do stron postępowania ............................

Uprzedzony(a) o treści art. 182 i 183 kpk w zw. z art. 20

ustawy o izbach morskich oświadczam, że:

15. Treść zeznań ..............................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

Omówienie poprawek i uzupełnień w tekście protokołu.

Protokół niniejszy odczytano.

Przesłuchanie zakończono o godz. ...............

................ ................ .........................

(podpisy osób (podpis świadka) (podpis przesłuchującego)

biorących udział

w czynnościach)

.........................

(podpis protokolanta)

______

* Jeżeli świadek nie jest członkiem załogi statku, należy wypełnić pozycje: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.68.593

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązki kapitanatów (bosmanatów) portów w zakresie prowadzenia dochodzeń w sprawach wypadków morskich.
Data aktu: 29/03/2005
Data ogłoszenia: 25/04/2005
Data wejścia w życie: 10/05/2005