Badania techniczne pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1) ORAZ MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 stycznia 2005 r.
w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny

Na podstawie art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej "pojazdami".
2.
Rozporządzenie określa:
1)
jednostki organizacyjne sprawujące nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz wydające upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów;
2)
wzory dokumentów związanych z uzyskaniem upoważnień do wykonywania badań oraz wzór upoważnienia do ich przeprowadzania;
3)
wymagania w stosunku do stacji kontroli pojazdów upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów;
4)
wzory dokumentów stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów;
5)
warunki i terminy przeprowadzania badań technicznych pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny;
6)
warunki przeprowadzania badań technicznych niektórych pojazdów w stacjach kontroli pojazdów;
7)
jednostki organizacyjne prowadzące szkolenie diagnostów;
8)
warunki współdziałania jednostek organizacyjnych sprawujących nadzór nad stacjami kontroli pojazdów ze starostami.
3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
§  2.
Badania techniczne pojazdów przeprowadza się w obiektach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej "stacjami kontroli pojazdów", na wydzielonych stanowiskach kontrolnych, z zastrzeżeniem § 8.
§  3.
Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów sprawują:
1)
Szefostwo Służb Technicznych Dowództwa Wojsk Lądowych - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Biuro Logistyki Policji Komendy Głównej Policji - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów Policji,
3)
jednostka organizacyjna Agencji Wywiadu właściwa w sprawach logistyki - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów Agencji Wywiadu,
4)
Biuro Administracyjno-Gospodarcze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
5)
Biuro Techniki i Zaopatrzenia Komendy Głównej Straży Granicznej - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów Straży Granicznej,
6)
Biuro Kwatermistrzowskie Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów Państwowej Straży Pożarnej

- zwane dalej "jednostkami nadzorującymi".

§  4.
1.
Na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, której stacja kontroli pojazdów podlega, kierownicy jednostek nadzorujących, o których mowa w § 3, wydają upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, jeżeli stacja ta:
1)
spełnia wymagania techniczno-organizacyjne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
zatrudnia co najmniej dwóch uprawnionych diagnostów.
2.
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
Szkolenie diagnostów przeprowadza się na zasadach określonych w odrębnych przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw transportu dotyczących szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów.
§  6.
1.
Stacja kontroli pojazdów prowadzi następującą dokumentację:
1)
rejestr badań technicznych pojazdów, w którym zamieszcza się dane i informacje o wykonanych badaniach technicznych;
2)
rejestr umieszczonych w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonanych i umieszczonych w pojazdach tabliczek znamionowych zastępczych, jeżeli stacja kontroli pojazdów została upoważniona do ich wykonywania i umieszczania;
3)
karty okresowej kontroli eksploatacyjnej urządzeń lub przyrządów kontrolno-pomiarowych stanowiących wyposażenie stanowisk kontrolnych.
2.
Wzór rejestru badań technicznych pojazdów i innych czynności określa załącznik nr 7 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227, poz. 2250 oraz z 2004 r. Nr 249, poz. 2499).
3.
Wzór rejestru umieszczonych w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonanych i umieszczonych w pojazdach tabliczek znamionowych zastępczych określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
4.
Wzór karty okresowej kontroli eksploatacyjnej urządzenia lub przyrządu kontrolno-pomiarowego stanowiącego wyposażenie stanowiska kontrolnego określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
5.
Stacja kontroli pojazdów wydaje zaświadczenie o:
1)
przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu;
2)
przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego pojazdu przeznaczonego do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych, jeżeli stacja kontroli pojazdów została upoważniona do badania takiego pojazdu;
3)
umieszczeniu w pojeździe cech identyfikacyjnych lub o wykonaniu i umieszczeniu w pojeździe tabliczki znamionowej zastępczej.
6.
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2. Przepisy § 13 ust. 2 i 3 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio.
7.
Wzór oraz sposób wypełnienia zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu przeznaczonego do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych określa załącznik nr 12 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2.
8.
Wzór zaświadczenia o umieszczeniu w pojeździe cech identyfikacyjnych lub o wykonaniu i umieszczeniu w pojeździe tabliczki znamionowej zastępczej określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
9.
Organ właściwy do rejestracji pojazdu, nadając cechę identyfikacyjną, stosuje odpowiednio wzory cech identyfikacyjnych określone w załączniku nr 9 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 i Nr 167, poz. 1379, z 2003 r. Nr 161, poz. 1564 oraz z 2004 r. Nr 110, poz. 1169).
§  7.
1.
Badania techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i Policji przeprowadza się corocznie. Przepis art. 81 ust. 2 ustawy stosuje się odpowiednio.
2.
Badania techniczne pojazdów użytkowanych w sposób szczególny przeprowadza się w terminach określonych w art. 81 ust. 2-8 ustawy.
3.
Badanie techniczne pojazdów, o których mowa w ust. 1 i 2, wyłączonych z użytkowania na okres nie krótszy niż 1 rok i poddanych zabiegom konserwacyjnym przeprowadza się bezpośrednio przed ponownym odnowieniem cyklu przechowywania.
4.
Pojazdy specjalne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i inne pojazdy użytkowane w sposób szczególny, na podwoziu gąsienicowym, nie podlegają badaniom technicznym.
5.
Badania techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny przeprowadza się na warunkach określonych w art. 81 ust. 9-9a ustawy.
§  8.
1.
Badania techniczne pojazdów przeprowadza się w stacjach kontroli pojazdów, o których mowa w art. 83 ust. 1 ustawy, jeżeli:
1)
jednostka organizacyjna Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Wywiadu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej lub Państwowej Straży Pożarnej nie posiada stacji kontroli pojazdów upoważnionej do wykonywania badań technicznych pojazdów albo
2)
wykonanie badania jest uzasadnione względami służbowymi, organizacyjnymi lub ekonomicznymi.
2.
Pojazdy poddaje się badaniom technicznym w stacjach kontroli pojazdów, o których mowa w art. 83 ust. 1 ustawy, po uprzednim zdemontowaniu wyposażenia specjalnego.
§  9.
1.
Współdziałanie kierownika jednostki nadzorującej i starosty dotyczy przeprowadzania badań technicznych pojazdów w stacjach kontroli pojazdów, o których mowa w § 2, posiadających zezwolenie starosty wydane przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808).
2.
W razie stwierdzenia, że stacja kontroli pojazdów, o której mowa w ust. 1, przestała spełniać wymagane warunki lub badania techniczne są przeprowadzane niezgodnie z przepisami, starosta może powiadomić kierownika jednostki nadzorującej o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz wydanych decyzjach w tym zakresie.
3.
Na wniosek starosty kierownik jednostki nadzorującej może wyznaczyć przedstawiciela tej jednostki do przeprowadzenia wspólnie ze starostą kontroli stacji kontroli pojazdów.
§  10.
Wymóg certyfikacji zgodności urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych stanowiących wyposażenie stanowiska kontrolnego, dopuszczonych do użytkowania w stacjach kontroli pojazdów, nie dotyczy objętych tym obowiązkiem urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych, które zakupione zostały przed dniem 18 października 2000 r.
§  11.
Wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
________

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz. 884, Nr 121, poz. 1264, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 25, poz. 202.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 5 września 2000 r. w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 82, poz. 931), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2004 r. na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1798, z 2002 r. Nr 216, poz. 1825 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1452).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA TECHNICZNO-ORGANIZACYJNE DLA STACJI KONTROLI POJAZDÓW

I.

Stanowisko kontrolne

§  1.
1.
Stanowisko kontrolne powinno znajdować się w wydzielonej części pomieszczenia o wymiarach i bramach dostosowanych do wielkości pojazdów (zespołów pojazdów) przewidzianych do badania.
2.
Stanowisko kontrolne składa się z:
1)
płaskiej i poziomej powierzchni mieszczącej badany pojazd (zespół pojazdów), zwanej dalej "ławą pomiarową", i powierzchni pomocniczej mieszczącej urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne;
2)
kanału przeglądowego i urządzenia do podnoszenia osi pojazdu; kanał przeglądowy może być zastąpiony urządzeniem do podnoszenia całego pojazdu;
3)
urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych;
4)
wyposażenia technologicznego;
5)
stanowiska zewnętrznego do pomiarów akustycznych.

II.

Ława pomiarowa

§  2.
1.
Wymiary ławy pomiarowej powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
długość powinna zapewniać możliwość ustawienia na niej wszystkimi kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczenia przed jego przednimi światłami przyrządu do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych; w przypadku gdy przewiduje się przetaczanie pojazdu podczas pomiaru zbieżności kół, długość ławy należy powiększyć o długość drogi przetoczenia pojazdu;
2)
rozstaw krawędzi zewnętrznych nie powinien być mniejszy niż:
a)
2,4 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b)
2,8 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t

- przy czym rozstaw krawędzi wewnętrznych wynika z wymiarów obrzeża kanału przeglądowego.

2.
Nawierzchnia ławy pomiarowej powinna spełniać następujące wymagania:
1)
dopuszczalna nierówność (falistość) nie powinna przekraczać:
a)
3 mm - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b)
4 mm - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
2)
dopuszczalne odchylenie od poziomu nie powinno przekraczać:
a)
3 mm/m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b)
4 mm/m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
3)
na szerokości czynnej rolek urządzenia do kontroli działania hamulców powinna być odporna na ścieranie i łatwa do utrzymania w czystości.
3.
Część składową ławy pomiarowej może stanowić urządzenie do podnoszenia całego pojazdu, o ile odpowiada warunkom, o których mowa w ust. 2.

III.

Kanał przeglądowy

§  3.
1.
Wymiary kanału przeglądowego powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
długość powinna być większa niż długość pojazdu (zespołu pojazdów) co najmniej o długość schodów, tak aby możliwe było:
a)
wygodne wykonanie wymaganych oględzin i czynności kontrolnych,
b)
natychmiastowe opuszczenie kanału przez znajdującego się w nim pracownika - w razie niebezpieczeństwa

- dopuszcza się długość nie mniejszą niż 6,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t;

2)
szerokość na poziomie ławy pomiarowej powinna mieścić się w granicach:
a)
0,6-0,8 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b)
0,7-1,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
3)
głębokość powinna wynosić od 1,3 m do 1,8 m; wewnątrz kanału przeglądowego powinny znajdować się przesuwne platformy lub stałe boczne stopnie umożliwiające diagnoście zajęcie pozycji podwyższonej.
2.
Kanał przeglądowy powinien mieć zapewnione odwodnienie oraz wentylację.
3.
Kanał przeglądowy powinien być wyposażony w:
1)
oświetlenie:
a)
światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
b)
światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie potrzeby na elementy pojazdu (lampa przenośna lub na elastycznym wysięgniku);
2)
półki wewnętrzne na narzędzia i klucze;
3)
urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej:
a)
20 kN - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b)
100-115 kN - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
4)
obrzeże umożliwiające przeciążenie urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o 25 % nominalnego udźwigu, przy czym powinno być możliwe ustawienie urządzenia do podnoszenia osi pojazdu również między obrotnicami do kontroli geometrii ustawienia kół.

IV.

Urządzenia i przyrządy kontrolno-pomiarowe

§  4.
1.
Stanowisko kontrolne powinno być wyposażone co najmniej w następujące urządzenia i przyrządy:
1)
urządzenie rolkowe lub urządzenie płytowe (najazdowe) do pomiaru sił hamujących lub w inne urządzenie służące do sprawdzania skuteczności działania hamulców;
2)
przyrząd do pomiaru zbieżności kół jezdnych lub urządzenie do kontroli prawidłowości ustawienia kół jezdnych;
3)
przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu;
4)
przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy;
5)
przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych;
6)
miernik poziomu dźwięku;
7)
dymomierz;
8)
przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd - przyczepa;
9)
przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t; dotyczy to stacji, których zakres badań obejmuje pojazdy samochodowe oraz przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t;
10)
urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu;
11)
wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym; nie dotyczy to stacji, których zakres badań obejmuje tylko pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i ciągniki rolnicze, z wyjątkiem stacji o poszerzonym zakresie badań obejmującym pojazdy przystosowane do zasilania gazem;
12)
zestaw narzędzi monterskich;
13)
podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia;
14)
urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne wymienione w ust. 2, stosownie do zakresu badań specjalistycznych.
2.
Stanowisko kontrolne w okręgowej stacji kontroli pojazdów powinno być wyposażone w urządzenia i przyrządy, o których mowa w ust. 1, a ponadto co najmniej w:
1)
przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdu;
2)
urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
3)
urządzenie do napędu uniesionych nienapędowych kół przednich pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub wyważarkę do kół zamontowanych na pojeździe samochodowym;
4)
urządzenie lub przyrząd do kontroli instalacji zasilania gazem pojazdu samochodowego;
5)
czytnik informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD; nie dotyczy to stacji kontroli pojazdów, których zakres badań obejmuje tylko pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i ciągniki rolnicze;
6)
komplet kluczy dynamometrycznych.
3.
Dopuszcza się wyposażenie stanowiska kontrolnego w okręgowej stacji kontroli pojazdów w legalizowaną wagę samochodową.
4.
Urządzenia i przyrządy mogą stanowić część wspólną wyposażenia kilku stanowisk kontrolnych, o ile istnieje możliwość wykonania badania technicznego zgodnie z wymaganiami w tym zakresie.
§  5.
Warunki dopuszczenia urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych stanowiących wyposażenie stanowiska kontrolnego do użytkowania w stacjach kontroli pojazdów określają przepisy wydane na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz. 884, Nr 121, poz. 1264, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 25, poz. 202).

V.

Wyposażenie technologiczne

§  6.
Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego powinno obejmować co najmniej:
1)
ogólne oświetlenie elektryczne oraz punkty odbioru energii elektrycznej o napięciu zapewniającym prawidłowe działanie urządzeń i przyrządów stanowiska kontrolnego oraz bezpieczny pobór mocy wystarczającej do zasilania eksploatowanych urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych;
2)
instalację sprężonego powietrza o ciśnieniu roboczym w zakresie:
a)
0,6-0,8 MPa - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b)
0,6-1,0 MPa - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
3)
doprowadzenie wody ciepłej lub nagrzewanej miejscowo do umywalki do mycia rąk;
4)
odpływ ogólny ścieków przez łapacz błota, olejów i paliw lub odpływ ścieków z kanałów przez łapacz błota, olejów i paliw do kanalizacji ogólnej lub system odwadniania kubełkowego;
5)
wentylację:
a)
naturalną lub grawitacyjną, mechaniczną nawiewno-wyciągową zapewniającą awaryjną wymianę powietrza w ciągu godziny, przy czym stanowisko kontrolne powinno być wyposażone w alarmowy czujnik nadmiernego poziomu tlenku węgla, który może automatycznie uruchomić wentylację,
b)
indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe, o wydajności dostosowanej do rodzajów badanych pojazdów;
6)
ogrzewanie pomieszczenia uwzględniające straty ciepła spowodowane częstym otwieraniem bram;
7)
alarmowy czujnik nadmiernego poziomu gazu płynnego i ziemnego w stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania pojazdów przystosowanych do zasilania gazem.

VI.

Stanowisko zewnętrzne do pomiarów hałasu zewnętrznego i głośności sygnału dźwiękowego

§  7.
1.
Stanowisko zewnętrzne, przeznaczone do pomiarów hałasu zewnętrznego i głośności sygnału dźwiękowego, powinno znajdować się na zewnątrz pomieszczenia stacji kontroli pojazdów i być wolne od przeszkód akustycznych.
2.
Wymiary stanowiska zewnętrznego nie powinny być mniejsze niż:
1)
7,0 x 8,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie motocykla i motoroweru;
2)
8,5 x 12,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t;
3)
8,5 x 18,0 m - w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
3.
Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna być płaska i utwardzona (np. beton, asfalt).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW

......................... .............. dnia ...........

(pieczątka jednostki

organizacyjnej)

WNIOSEK

o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań

technicznych pojazdów

Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw

Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z

dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie badań technicznych pojazdów

Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych

pojazdów użytkowanych w sposób szczególny (Dz. U. Nr 25, poz.

211)

...............................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej)

zwraca się o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań

technicznych pojazdów, jako

1)* okręgowa stacja kontroli pojazdów,

2)* podstawowa stacja kontroli pojazdów rodzaju A, B, C, CC, D,

T, E**,

3)* podstawowa stacja kontroli pojazdów rodzaju A, B, C, CC, D,

T, E** w zakresie rozszerzonym o badanie rodzaju b, c, d,

e**

w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -

Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z

późn. zm.)

* z równoczesnym upoważnieniem do umieszczania w pojazdach

cech identyfikacyjnych oraz wykonywania i umieszczania

tabliczek znamionowych zastępczych - h.

1. Jednostka dysponuje stanowiskami kontrolnymi do

przeprowadzania badań technicznych pojazdów rodzaju (liczba

stanowisk):

A - ...................................,

B - ...................................,

C - ...................................,

CC - ...................................,

D - ...................................,

T - ...................................,

E - ...................................,

wyposażonymi w***:

1) płaską i poziomą powierzchnię stanowiska kontrolnego (liczba

i wymiary)

............................................................

...........................................................;

2) kanał przeglądowy i urządzenie do podnoszenia osi pojazdu

lub urządzenie do podnoszenia całego pojazdu (liczba i

długość kanałów, liczba i rodzaj dźwigników, marka, typ,

numer fabryczny, rok produkcji)

............................................................

...........................................................;

3) urządzenie do sprężania powietrza (wytwarzane ciśnienie i

liczba punktów do pompowania kół)

...........................................................;

4) indywidualne wyciągi spalin (liczba, wydajność oraz sposób

ogólnej wentylacji stanowisk)

...........................................................;

5) urządzenia i przyrządy kontrolno-pomiarowe:

a) urządzenie do badania skuteczności i równomierności

działania hamulców

........................................................,

b) przyrząd do pomiaru zbieżności kół jezdnych (urządzenie

do kontroli prawidłowości ustawienia kół jezdnych)

........................................................,

c) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia w

ogumieniu ..............................................,

d) przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy

........................................................,

e) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł

oświetleniowych

........................................................,

f) miernik poziomu dźwięku

........................................................,

g) dymomierz

........................................................,

h) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd-

przyczepa

........................................................,

i) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na

mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy

........................................................,

j) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi

pojazdu

........................................................,

k) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie

iskrowym

........................................................,

l) przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi

pojazdu

........................................................,

m) urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia zawieszenia

........................................................,

n) urządzenie do napędu uniesionych nienapędowych kół

przednich pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie

całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub wyważarkę do kół

zamontowanych na pojeździe samochodowym

........................................................,

o) urządzenie lub przyrząd do kontroli instalacji zasilania

gazem pojazdów samochodowych

........................................................,

p) zestaw narzędzi monterskich

........................................................,

q) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego

przeznaczenia

........................................................,

r) komplet kluczy dynamometrycznych

........................................................,

s) czytnik informacji diagnostycznych do układu OBD

........................................................,

t) legalizowaną wagę samochodową

........................................................,

u) inne

....................................................... .

2. Do wykonywania badań technicznych pojazdów proponuje się

wyznaczyć następujących przeszkolonych diagnostów:

Lp. Imię i nazwisko Stanowisko Wykształcenie Odbyte szkolenia Proponowany zakres upoważnienia
1
2
....

3. Do wniosku załącza się:

1) kserokopię zaświadczenia o ukończeniu przez diagnostę

szkolenia;

2) szkic sytuacyjny obiektu oraz rysunki technologiczne

stanowisk kontrolnych;

3) kserokopię zezwolenia starosty na przeprowadzanie badań

technicznych pojazdów, jeżeli stacja kontroli pojazdów

zezwolenie takie otrzymała;

4) kserokopię zaświadczenia potwierdzającego zdanie egzaminu

kwalifikacyjnego przez diagnostę;

5) kserokopię uprawnienia diagnosty.

................................

(podpis i pieczątka kierownika

jednostki organizacyjnej)

______

* Niepotrzebne skreślić.

** Należy wpisać tylko symbole dotyczące wnioskującej stacji

kontroli.

*** Dla przyrządów i urządzeń podlegających certyfikacji należy

podać: numer certyfikatu, typ, nazwę producenta, rok

produkcji i numer fabryczny (o ile występuje).

OBJAŚNIENIA:

1. Symbole rodzajów pojazdów:

A - motocykle i motorowery,

B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyłączeniem motocykli i motorowerów,

C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 16 t lub

CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,

D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,

T - ciągniki rolnicze,

E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do których badania jest upoważniona stacja kontroli pojazdów.

2. Symbole rodzajów badań:

b - pojazdów używanych do przewozu towarów niebezpiecznych,

c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,

d - pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą lub pojazdów nowego typu wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie,

e - pojazdów skierowanych na badania techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, dla których wymagane jest specjalistyczne badanie, oraz pojazdów, w których dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym,

h - umieszczanie w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i umieszczanie w pojazdach tabliczek znamionowych zastępczych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW

......................... .........................

(pieczątka jednostki (data wydania)

nadzorującej)

UPOWAŻNIENIE NR ....

do przeprowadzania badań technicznych pojazdów

Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw

Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z

dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie badań technicznych pojazdów

Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych

pojazdów użytkowanych w sposób szczególny (Dz. U. Nr 25, poz.

211)

upoważniam ....................................................

(określenie stacji kontroli)

z siedzibą ....................................................

do przeprowadzania badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych

Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa

Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej i Państwowej

Straży Pożarnej* na warunkach niżej podanych:

1. Jako:

1)* okręgową stację kontroli pojazdów,

2)* podstawową stację kontroli pojazdów rodzaju A, B, C, CC, D,

T, E**, z tym że zakres badań rozszerzam o badanie b, c, d,

e** w stosunku do pojazdów objętych upoważnieniem

numer ............ w jednostce nadzorującej.

2.*Ponadto upoważniam stację kontroli do umieszczania w

pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywania i

umieszczania w pojazdach tabliczek znamionowych zastępczych -

h.

3. Badania techniczne oraz czynności, o których mowa w pkt

2, powinny być przeprowadzane zgodnie z przepisami wyżej

wymienionego rozporządzenia.

4. Do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, objętych

upoważnieniem, wyznaczam następujących uprawnionych diagnostów:

1) ...........................................................;

(imię, nazwisko, stanowisko - zakres upoważnienia, numer

uprawnienia diagnosty)

2) ........................................

5.*** Do wykonywania czynności, o których mowa w pkt 2,

wyznaczam następujących uprawnionych diagnostów:

1) ...........................................................;

(imię, nazwisko, stanowisko)

2) ............................................................

6. Ustalam następujące wyróżniki do stosowania we wzorze

pieczątki identyfikacyjnej diagnosty oraz pieczątki specjalnej

uprawnionego diagnosty upoważnionego do nadawania i wybijania

numerów:

1) jednostki nadzorującej (x) ........................;

2) jednostki wykonującej badanie techniczne (z) .......

Termin ważności upoważnienia**** upływa ............

.............................

(podpis kierownika jednostki

nadzorującej)

Stacja kontroli pojazdów ponosi pełną odpowiedzialność za

prawidłowość przeprowadzanych badań technicznych pojazdów oraz

zgodność wystawianych dokumentów ze stanem faktycznym.

Upoważnienie cofa się w przypadku:

1) nieusunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w wyznaczonym

terminie;

2) przeprowadzania badań technicznych niezgodnie ze sposobem

ich wykonywania lub niezgodnie z zakresem upoważnienia,

3) wykonywania badań technicznych pojazdów niezgodnie z

przepisami.

Stacja kontroli pojazdów wymieniona w upoważnieniu przyjmuje

przeprowadzanie badań technicznych pojazdów na warunkach w nim

określonych.

..........., dnia ............. ..........................

(kierownik jednostki

organizacyjnej)

______

* Niepotrzebne skreślić.

** Należy wpisać tylko symbole dotyczące upoważnionej stacji

kontroli pojazdów.

*** Dotyczy wyłącznie stacji kontroli pojazdów upoważnionych

do nadawania i wybijania numerów.

**** Termin ważności upoważnienia nie powinien być dłuższy niż

5 lat.

OBJAŚNIENIA:

1. Symbole rodzajów pojazdów:

A - motocykle i motorowery,

B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyłączeniem motocykli i motorowerów,

C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 16 t lub

CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,

D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,

T - ciągniki rolnicze,

E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do których badania jest upoważniona stacja kontroli pojazdów.

2. Symbole rodzajów badań:

b - pojazdów używanych do przewozu towarów niebezpiecznych,

c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,

d - pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą lub pojazdów nowego typu wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie,

e - pojazdów skierowanych na badania techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, dla których wymagane jest specjalistyczne badanie, oraz pojazdów, w których dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym,

h - umieszczanie w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonywanie i umieszczanie w pojazdach tabliczek znamionowych zastępczych.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR REJESTRU UMIESZCZONYCH W POJAZDACH CECH IDENTYFIKACYJNYCH ORAZ WYKONANYCH I UMIESZCZONYCH W POJAZDACH TABLICZEK ZNAMIONOWYCH ZASTĘPCZYCH

Rejestr umieszczonych w pojazdach cech identyfikacyjnych oraz wykonanych i umieszczonych w pojazdach tabliczek znamionowych zastępczych
Lp. Data Marka, typ

i model pojazdu

Numer rejestracyjny pojazdu Nadany numer nadwozia (podwozia-ramy) silnika Wykonano i umieszczono tabliczkę znamionową zastępczą Osoba zezwalająca na nadanie i wybicie numeru, wykonanie tabliczki znamionowej zastępczej oraz data i nr dokumentu Podpis i pieczątka imienna diagnosty Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR KARTY OKRESOWEJ KONTROLI EKSPLOATACYJNEJ URZĄDZENIA LUB PRZYRZĄDU KONTROLNO-POMIAROWEGO STANOWIĄCEGO WYPOSAŻENIE STANOWISKA KONTROLNEGO

Nr ewidencyjny ..............

......................

(pieczątka jednostki

organizacyjnej)

Karta okresowej kontroli eksploatacyjnej urządzenia lub

przyrządu kontrolno-pomiarowego stanowiącego

wyposażenie stanowiska kontrolnego

Przeznaczenie i rodzaj urządzenia (przyrządu)* ................

Marka, typ* ...................................................

Nr fabryczny ................... Rok produkcji ................

Nr certyfikatu zgodności ......................................

Data rozpoczęcia eksploatacji .................................

Uwagi .........................................................

................. ............ ........................

(miejscowość) (data) (kierownik jednostki

organizacyjnej, której

stacja kontroli pojazdów

podlega, lub osoba

upoważniona)

* Zgodnie z treścią certyfikatu zgodności.

Lp. Data Wykonane czynności, wyniki kontroli, podjęte decyzje Podpis i pieczątka imienna osoby przeprowadzającej kontrolę eksploatacyjną Podpis i pieczątka kierownika jednostki organizacyjnej, której stacja kontroli pojazdów podlega, lub osoby upoważnionej
1 2 3 4 5

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UMIESZCZENIU W POJEŹDZIE CECH IDENTYFIKACYJNYCH LUB O WYKONANIU I UMIESZCZENIU W POJEŹDZIE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ ZASTĘPCZEJ

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.25.211

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Badania techniczne pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny.
Data aktu: 24/01/2005
Data ogłoszenia: 11/02/2005
Data wejścia w życie: 26/02/2005