Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 10 stycznia 2005 r.
w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego2)

Na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, zwany dalej "Krajowym Programem Kontroli Jakości", określa metody kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, a w szczególności:
1)
organizację i funkcjonowanie systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji;
2)
metodologię prowadzenia kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji;
3)
zadania, zakres odpowiedzialności i metody współpracy ministra właściwego do spraw transportu, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", oraz podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą - w dziedzinie przeprowadzania kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji.
§  2.
Ilekroć w Krajowym Programie Kontroli Jakości jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego - rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 160, poz. 1549);
3)
podmiocie prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą - rozumie się przez to podmiot, który uzyskał certyfikat na podstawie ustawy;
4)
kontroli bezpieczeństwa - rozumie się przez to zespół działań, metod i środków podejmowanych przez służby ochrony w celu zapewnienia, że na pokład statku powietrznego oraz do stref zastrzeżonych lotniska nie przedostaną się przedmioty, urządzenia lub materiały niebezpieczne, które mogą być użyte do popełnienia aktu bezprawnej ingerencji;
5)
kontroli dostępu - rozumie się przez to zespół działań, metod i środków podejmowanych zgodnie z przepisami przez służbę ochrony w celu zapewnienia, że osoby nieuprawnione nie dostaną się do wyznaczonych obszarów lotniska;
6)
lotnisku współużytkowanym - rozumie się przez to lotnisko wojskowe albo lotnisko lotnictwa służb porządku publicznego wykorzystywane przez lotnictwo cywilne;
7)
ocenie stanu ochrony - rozumie się przez to działania kontrolne, mające na celu określenie stopnia i zakresu zgodności stosowanych metod i środków z metodami i środkami określonymi w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
8)
ochronie lotnictwa cywilnego - rozumie się przez to działania, metody i środki podejmowane zgodnie z przepisami przez służbę ochrony w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu lotniczego;
9)
służbie ochrony - rozumie się przez to Straż Graniczną, Policję oraz służbę ochrony lotniska;
10)
strefie zastrzeżonej - rozumie się przez to teren lotniska, do którego dostęp ze względów bezpieczeństwa mają wyłącznie uprawnione osoby;
11)
audycie - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces stosowany na poziomie krajowym w celu kontrolowania zgodności stanu ochrony z postanowieniami Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
12)
wewnętrznym audycie ochrony - rozumie się przez to każdą procedurę lub proces stosowany na poziomie podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą w celu kontrolowania zgodności stanu ochrony podmiotu z obowiązującymi przepisami, obejmujący audyty ochrony, inspekcje ochrony, przeglądy ochrony, testy ochrony, ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
13)
uchybieniu - rozumie się przez to niezgodność, o której mowa w art. 2 ust. 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1217/2003/WE z dnia 4 lipca 2003 r. ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 169 z 08.07.2003, str. 44-48);
14)
audycie ochrony - rozumie się przez to szczegółową weryfikację wszystkich elementów (procedur, metod i środków) w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w celu ustalenia czy są one realizowane w sposób ciągły oraz zgodnie z przepisami prawa;
15)
inspekcji ochrony - rozumie się przez to szczegółową weryfikację wybranych elementów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w celu ustalenia czy są one zgodne z przepisami prawa;
16)
przeglądzie ochrony - rozumie się przez to weryfikację wybranych elementów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, przeprowadzaną w celu ustalenia potrzeb tej ochrony, obejmującą identyfikację nieprawidłowości, które umożliwiłyby dokonanie aktu bezprawnej ingerencji, pomimo zastosowanych metod, środków i procedur ochrony lotnictwa cywilnego bądź innych zalecanych działań zastępczych adekwatnych do zidentyfikowanego stanu zagrożenia;
17)
badaniu systemu ochrony - rozumie się przez to prowadzenie badania w przypadku:
a)
aktu bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym,
b)
niewłaściwego funkcjonowania środków ochrony oraz norm lub zalecanych praktyk wynikających z przepisów międzynarodowych

- w celu wyjaśnienia przyczyny ich zaistnienia, uniknięcia ich powtórzenia oraz podjęcia działań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1638);

18)
teście ochrony - rozumie się przez to pozorowany akt bezprawnej ingerencji podejmowany w celu zweryfikowania efektywności procedur, metod i środków ochrony podjętych zgodnie z przepisami w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
19)
ćwiczeniu w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - rozumie się przez to przygotowany z wyprzedzeniem i przeprowadzony w celu określenia efektywności systemu zarządzania lotniskiem, systemu zarządzania przewoźnika oraz systemów zarządzania innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą zespół działań zmierzających do oceny stopnia przygotowania danego podmiotu do reagowania na akt bezprawnej ingerencji - w przypadku prowadzenia działań antykryzysowych i likwidacji skutków kryzysu;
20)
raporcie końcowym - rozumie się przez to dokument sporządzany przez przewodniczącego zespołu audytowego z przeprowadzonych czynności audytorskich.
§  3.
1.
Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego ma na celu zapewnienie skutecznego stosowania postanowień Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego oraz innych przepisów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
Skuteczne stosowanie, o którym mowa w ust. 1, zapewnia się poprzez:
1)
sprawdzanie efektywności stosowanych procedur, metod i środków ochrony lotnictwa cywilnego;
2)
wskazywanie procedur, metod i środków działania gwarantujących skuteczność systemu ochrony lotnictwa cywilnego i usunięcie stwierdzonych w tym systemie uchybień;
3)
wskazywanie zmian niezbędnych w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
4)
wskazywanie zmian w programach ochrony podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą.
§  4.
1.
Krajowy Program Kontroli Jakości określa zadania i kompetencje w zakresie kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie ochrony lotnictwa cywilnego, a w szczególności:
1)
Prezesa Urzędu;
2)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3)
Ministra Obrony Narodowej;
4)
zarządzających lotniskami;
5)
przewoźników lotniczych;
6)
innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą.
2.
Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, są obowiązane do wprowadzenia procedur wewnętrznej kontroli jakości w zakresie swojej odpowiedzialności w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego, wynikającej z programu ochrony danego podmiotu oraz z Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.
§  5.
Krajowy Program Kontroli Jakości jest realizowany poprzez następujące metody audytu:
1)
audyt ochrony;
2)
inspekcję ochrony, przeprowadzaną w szczególności w ramach certyfikacji podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
3)
przegląd ochrony;
4)
test ochrony;
5)
ćwiczenie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
6)
badanie systemu ochrony;
7)
analizę dokumentacji przedaudytowej, a w szczególności programów ochrony podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i instrukcji operacyjnych.

Rozdział  2

Organizacja systemu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

§  6.
Za działania podejmowane w ramach Krajowego Programu Kontroli Jakości odpowiadają:
1)
minister właściwy do spraw transportu - w zakresie współpracy z Prezesem Urzędu, przy wykonywaniu zadań związanych z przygotowaniem i realizacją programu;
2)
minister właściwy do spraw wewnętrznych - w zakresie wykonywania, przez podległe mu i nadzorowane przez niego służby, obowiązków polegających na:
a)
wyznaczeniu w porozumieniu z Prezesem Urzędu audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
b)
realizowaniu na lotnisku, w tym na lotnisku lotnictwa służb porządku publicznego wykorzystywanego przez lotnictwo cywilne, czynności audytorskich w zakresie kontroli jakości ochrony lotnictwa cywilnego przez Straż Graniczną i Policję - w porozumieniu z Prezesem Urzędu lub z zarządzającym,
c)
przekazywaniu Prezesowi Urzędu informacji o ujawnionych uchybieniach w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
3)
Minister Obrony Narodowej - w zakresie wykonywania, przez podległe mu i nadzorowane przez niego służby, obowiązków polegających na:
a)
wyznaczeniu w porozumieniu z Prezesem Urzędu audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
b)
realizowaniu, na lotnisku wojskowym wykorzystywanym przez lotnictwo cywilne, czynności audytorskich w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - w porozumieniu z Prezesem Urzędu lub z zarządzającym,
c)
przekazywaniu Prezesowi Urzędu informacji o ujawnionych uchybieniach w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
4)
Prezes Urzędu - w zakresie niezastrzeżonym dla ministra właściwego do spraw transportu, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej, a w szczególności w zakresie:
a)
nadzorowania wykonywania audytu zgodnie z postanowieniami Krajowego Programu Kontroli Jakości we wszystkich podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą,
b)
wyznaczania audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
c)
zatwierdzania ramowego planu audytów ochrony, inspekcji ochrony, przeglądów ochrony i testów ochrony w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
d)
określania terminu usunięcia niedociągnięć w systemie ochrony stwierdzonych w czasie przeprowadzanych audytów,
e)
sporządzania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, listy kontrolnej zawierającej wskazanie rodzaju audytowanego podmiotu, zakresy tematyczne podlegające kontroli, kategorie ocen audytowanych elementów systemu ochrony,
f)
opracowywania, w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji oraz Ministrem Obrony Narodowej, ramowego rocznego planu audytów ochrony, inspekcji ochrony, przeglądów ochrony, testów ochrony w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w terminie do końca listopada każdego roku kalendarzowego, określającego nazwę kontrolowanego podmiotu oraz rodzaj planowanej metody audytu; plan ten sporządza się zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.4)) oraz oznacza się klauzulą "Zastrzeżone",
g)
opracowywania, w porozumieniu z Komendantem Głównym Straży Granicznej, Komendantem Głównym Policji, Ministrem Obrony Narodowej oraz podmiotem prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą, ramowego rocznego planu ćwiczeń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w terminie do końca listopada każdego roku kalendarzowego, określającego nazwę podmiotu uczestniczącego w ćwiczeniach, termin realizacji planu oraz jego zakres tematyczny; plan ten sporządza się zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych oraz oznacza się klauzulą "Zastrzeżone",
h)
prowadzenia aktualnej listy audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego ogłaszanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
i)
ustalania liczby osób wchodzących w skład zespołu audytowego - w zależności od rodzaju przeprowadzonej kontroli jakości oraz podmiotu audytowanego,
j)
wyznaczania przewodniczącego oraz członków zespołu audytowego, o którym mowa w § 14,
k)
gromadzenia informacji dotyczących zespołu audytowego, uwzględniających w szczególności stopień przygotowania do realizowania czynności audytorskich osób wchodzących w jego skład,
l)
nadzoru nad przygotowaniem raportu końcowego z przeprowadzonego audytu,
m)
koordynowania działań naprawczych nałożonych na audytowany podmiot zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym,
n)
przygotowania rocznego sprawozdania z przeprowadzonych audytów w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku kalendarzowego,
o)
zapewnienia poufności planowanych działań oraz wyników przeprowadzonego audytu,
p)
realizacji postanowień art. 6 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1217/2003/WE z dnia 4 lipca 2003 r. ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
5)
zarządzający podmiotem prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą - w zakresie:
a)
wyznaczania, w porozumieniu z Prezesem Urzędu, wewnętrznych audytorów kontroli jakości w zakresie ochrony tego podmiotu,
b)
wyznaczania swojego przedstawiciela do koordynacji czynności związanych z prowadzonym audytem,
c)
opracowania w trybie ochrony informacji niejawnych, oznaczenia klauzulą "Zastrzeżone" i przesłania do Urzędu Lotnictwa Cywilnego rocznego harmonogramu wewnętrznych audytów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w terminie do końca października każdego roku kalendarzowego,
d)
przygotowania rocznego sprawozdania z przeprowadzonych wewnętrznych audytów w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku kalendarzowego,
e)
zapewnienia warunków lokalowych i środków administracyjno-biurowych, w szczególności z uwzględnieniem dostępu do telefonu, poczty elektronicznej, faksu, komputera, drukarki i materiałów biurowych, na czas prowadzenia czynności audytorskich,
f)
zapewnienia dostępu do materiałów, dokumentów, planów i danych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego dotyczących jednostki audytowanej oraz dostarczania ich kopii lub wyciągów,
g)
udzielania wszelkich informacji w zakresie audytowanych zagadnień,
h)
zapewnienia udziału osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie audytowanych komórek organizacyjnych,
i)
zapewnienia pojazdów samochodowych w zakresie niezbędnym dla wykonania audytu,
j)
podjęcia działań zmierzających do usunięcia uchybień stwierdzonych w czasie audytu, a jeśli ich usunięcie jest niezbędne dla zapewnienia ochrony audytowanego podmiotu - poprzez zastosowanie działań zastępczych adekwatnych do zidentyfikowanego stanu zagrożenia, a następnie zmierzających do jego bezzwłocznej likwidacji,
k)
na wniosek przewodniczącego zespołu audytowego - zwołania zespołu ochrony lotniska, o którym mowa w § 4 Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, w celu przedstawienia wyników przeprowadzonej kontroli oraz omówienia czynności, o których mowa w lit. i,
l)
udzielania wszelkiej innej niezbędnej pomocy w realizacji przedsięwzięć audytowych.
§  7.
W przypadku konieczności dostosowania lotniska wojskowego wykorzystywanego przez lotnictwo cywilne do wymagań dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego, koszty tego dostosowania ponoszone są zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie warunków i zasad wykorzystywania lotnisk wojskowych przez lotnictwo cywilne oraz obowiązków zarządzających tymi lotniskami (Dz. U. Nr 254, poz. 2552).
§  8.
Koordynację działań podmiotów, o których mowa w § 6, w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego zapewnia Prezes Urzędu.
§  9.
Zadania Prezesa Urzędu, o których mowa w § 6 pkt 4 lit. h-p, § 8, § 15 pkt 5 i 7, § 24 ust. 2 i § 26, wykonuje Krajowy koordynator do spraw audytu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, powoływany i odwoływany przez Prezesa Urzędu.

Rozdział  3

Audytorzy kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

§  10.
1.
Czynności kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (czynności audytorskie) wykonują audytorzy kontroli jakości w zakresie lotnictwa cywilnego, zwani dalej "audytorami", z tym że badanie systemu ochrony wykonuje zespół do spraw badania przypadków naruszeń zasad ochrony lotnictwa i zaistniałych aktów bezprawnej ingerencji na lotniskach oraz na pokładach polskich statków powietrznych, o którym mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
Do zespołu do spraw badania przypadków naruszeń stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia, z wyłączeniem przepisów ust. 3, § 11-16 oraz § 18 ust. 1 i 2.
3.
Audytorów wyznaczają:
1)
Prezes Urzędu;
2)
minister właściwy do spraw wewnętrznych - w porozumieniu z Prezesem Urzędu;
3)
Minister Obrony Narodowej - w porozumieniu z Prezesem Urzędu.
§  11.
1.
Audytorem może zostać osoba, która spełnia następujące wymagania:
1)
posiada nienaganną opinię służbową;
2)
nie była karana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie;
3)
posiada poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej "Zastrzeżone";
4)
posiada znajomość i umiejętność stosowania w praktyce krajowych i międzynarodowych uregulowań prawnych z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego;
5)
posiada udokumentowane praktyczne umiejętności przeprowadzania audytu, procedur oraz technik z tym związanych;
6)
posiada doświadczenie i znajomość funkcjonowania ochrony podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą, uzyskane w wyniku co najmniej dwuletniego zatrudnienia na stanowisku związanym z ochroną lotnictwa cywilnego;
7)
posiada kwalifikacje w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, potwierdzone ukończeniem kursu zagranicznego lub krajowego w co najmniej jednym z poniższych zakresów:
a)
instruktora ochrony lotnictwa cywilnego,
b)
zarządzania ochroną lotnictwa cywilnego,
c)
ochrony portu lotniczego,
d)
ochrony przewoźnika lotniczego,
e)
ochrony ładunków towarowych lub zaopatrzenia pokładowego w lotnictwie;
8)
posiada kwalifikacje w dziedzinie prowadzenia kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego potwierdzone ukończeniem kursu audytorów ochrony lotnictwa cywilnego Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC), Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) lub Unii Europejskiej albo analogicznego kursu krajowego zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu, zgodnego z postanowieniami Krajowego Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Prezes Urzędu może wyznaczyć na audytora osobę niespełniającą wymagań, o których mowa w ust. 1, jeżeli wymaga tego uzasadniony interes lotnictwa cywilnego, a doświadczenie oraz wiedza fachowa tej osoby dają rękojmię należytego wypełniania zadań.
3.
Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 2, następuje na okres 2 lat.
§  12.
1.
Jeżeli audytor przez okres 12 miesięcy od daty wyznaczenia albo przeprowadzenia poprzedniego audytu nie brał udziału w audycie krajowym lub w audycie Unii Europejskiej, ICAO lub ECAC, nie może wykonywać czynności audytorskich do czasu zdania egzaminu przed Prezesem Urzędu.
2.
Egzamin, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza Komisja audytorska powołana przez Prezesa Urzędu.
3.
W skład Komisji, o której mowa w ust. 2, wchodzi pięciu członków, w tym dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jeden przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej.
4.
Tryb działania Komisji, o której mowa w ust. 2, określa regulamin ustalony przez Prezesa Urzędu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej.
§  13.
Do zespołu audytorskiego nie może być wyznaczony audytor, który:
1)
złożył, w formie pisemnej, rezygnację Prezesowi Urzędu;
2)
nie spełnił wymagań, o których mowa w § 12;
3)
przestał spełniać wymagania, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1-4;
4)
nie dopełnił obowiązków wynikających z rozporządzenia, w szczególności określonych w § 15 i 16.
§  14.
1.
Czynności audytorskie wykonywane są przez audytorów działających w zespołach co najmniej dwuosobowych, stosownie do zakresu audytu i przewidywanego czasu jego trwania.
2.
Zespołem, o którym mowa w ust. 1, kieruje przewodniczący zespołu audytowego.
§  15.
Do właściwości przewodniczącego zespołu audytowego należy kierowanie czynnościami audytorskimi, a w szczególności:
1)
przygotowanie audytu;
2)
przydzielenie zadań dla poszczególnych członków zespołu audytowego z uwzględnieniem posiadanych przez nich kwalifikacji;
3)
nadzorowanie przebiegu czynności audytorskich i przeprowadzenie końcowego spotkania z zarządzającym audytowanym podmiotem;
4)
rozstrzyganie o przekształceniu prowadzonego przeglądu ochrony w inspekcję ochrony - w przypadku stwierdzenia więcej niż jednego uchybienia mającego negatywny wpływ na zapewnienie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji;
5)
rozstrzyganie w przypadku wystąpienia różnic zdań wśród członków zespołu audytowego zarówno w trakcie trwania procesu audytowego, jak również podczas sporządzania raportu końcowego, oraz niezwłoczne informowanie o takich sytuacjach Prezesa Urzędu;
6)
przygotowywanie raportu końcowego w uzgodnieniu z członkami zespołu audytowego;
7)
niezwłoczne zgłaszanie do zarządzającego audytowanym podmiotem oraz do Prezesa Urzędu nieprawidłowości mających istotny wpływ na zapewnienie ochrony w danym podmiocie;
8)
zapewnienie poufności prowadzonych czynności audytorskich oraz wyników przeprowadzonego audytu.
§  16.
Do zakresu działania członka zespołu audytowego należy wykonywanie czynności audytorskich, a w szczególności:
1)
zapoznanie się z dokumentacją przedaudytową;
2)
wykonywanie zadań przydzielonych przez przewodniczącego zespołu audytowego;
3)
przygotowanie pisemnego materiału z przeprowadzonych czynności audytorskich oraz udział w przygotowaniu raportu końcowego;
4)
zapewnienie poufności prowadzonych czynności audytorskich oraz wyników przeprowadzonego audytu.
§  17.
1.
W ramach wykonywanych czynności audytorskich audytorowi przysługuje prawo:
1)
dokonywania audytu zarządzającego lotniskiem, przewoźnika lotniczego oraz innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
2)
żądania informacji niezbędnych dla przeprowadzenia audytu;
3)
dokonywania rejestracji prowadzonych czynności audytorskich w formie pisemnej, filmowej, fotograficznej lub innej formie zapisu, z zachowaniem zasady poufności;
4)
wykorzystywania listy kontrolnej;
5)
zasięgania informacji u wszystkich osób, które zdaniem audytora mogą przyczynić się do wyjaśnienia stosowanych metod i procedur ochrony.
2.
Do wykonywania czynności audytorskich stosuje się przepisy art. 27 ust. 3 oraz art. 71 ust. 1 ustawy.

Rozdział  4

Metodologia prowadzenia audytu

§  18.
1.
Audyt przeprowadzany jest zgodnie z metodami audytu, o których mowa w § 5, po uzyskaniu upoważnienia do przeprowadzenia audytu, wydanego przez Prezesa Urzędu, a w przypadku lotnisk współużytkowanych - po uzyskaniu upoważnienia wydanego przez Prezesa Urzędu w porozumieniu odpowiednio z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych lub Ministrem Obrony Narodowej.
2.
W przypadku lotnisk współużytkowanych czynności audytorskie przeprowadza się odpowiednio w porozumieniu ze służbami podległymi Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
3.
Podczas przeprowadzania audytu uwzględnia się:
1)
wyniki krajowych audytów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
2)
wyniki audytów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, przeprowadzonych przez audytorów Unii Europejskiej, ICAO oraz ECAC;
3)
wytyczne Rady do spraw Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego;
4)
uwagi zarządzającego lotniskiem, przewoźnika lotniczego lub innego podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą odnośnie do prawidłowości funkcjonowania podmiotu audytowanego;
5)
konsekwencje zaistniałych uchybień w systemie ochrony podmiotu audytowanego;
6)
uwagi instytucji i służb państwowych odnośnie do procedur ochrony w zakresie lotnictwa cywilnego.
§  19.
Metodę prowadzenia audytu oraz kolejność wykonywania czynności kontrolnych ustala się przy uwzględnieniu:
1)
analizy poziomu zagrożenia podmiotu audytowanego;
2)
terminu ostatnio przeprowadzonego audytu wewnętrznego w podmiocie audytowanym;
3)
wniosków pokontrolnych sformułowanych podczas ostatnio przeprowadzonego audytu;
4)
poziomu wdrożenia przez podmiot audytowany przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, a w szczególności Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego, ustalonego podczas poprzednich audytów;
5)
natężenia ruchu pasażerskiego w porcie lotniczym, częstotliwości operacji lotniczych oraz ilości zatrudnionego personelu w podmiocie audytowanym.
§  20.
1.
Ustala się następujące terminy przeprowadzania poszczególnych metod audytu, o których mowa w § 5:
1)
dla audytu ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym;
2)
dla inspekcji ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku, z uwzględnieniem oceny stanu zagrożenia lotnictwa cywilnego aktami bezprawnej ingerencji;
3)
dla przeglądu ochrony - w zależności od potrzeb w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w tym w ramach prowadzonych certyfikacji;
4)
dla testu ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym;
5)
dla ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym;
6)
dla badania systemu ochrony - w zależności od potrzeb w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
Ustala się następujące terminy informowania podmiotu audytowanego o planowanym podjęciu czynności audytorskich:
1)
dla audytu ochrony - nie później niż miesiąc przed planowaną datą jego rozpoczęcia;
2)
dla inspekcji ochrony - nie później niż 48 godzin przed planowaną datą rozpoczęcia;
3)
dla przeglądu ochrony - nie później niż 24 godziny przed planowaną datą rozpoczęcia;
4)
dla testu ochrony - nie później niż 7 dni przed planowaną datą jego rozpoczęcia;
5)
ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - nie później niż trzy miesiące przed planowaną datą jego rozpoczęcia.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4, a także w przypadku badania systemu ochrony, dopuszcza się wykonywanie czynności audytorskich bez uprzedniego powiadomienia podmiotu audytowanego.
4.
Przepisów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do analizy dokumentacji przedaudytowej, o której mowa w § 5 pkt 7.
§  21.
1.
Zakres czynności audytorskich obejmuje w szczególności:
1)
w przypadku audytu ochrony, inspekcji ochrony oraz przeglądu ochrony:
a)
analizę dokumentacji przedaudytowej,
b)
przeprowadzanie wywiadów z osobami dysponującymi informacjami niezbędnymi dla realizacji audytu,
c)
obserwację infrastruktury, statków powietrznych oraz innego wyposażenia i sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej oraz ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji,
d)
obserwację stosowanych procedur ochrony lotnictwa cywilnego,
e)
utrwalanie obrazu i dźwięku na wszelkich możliwych nośnikach danych;
2)
w przypadku testu ochrony:
a)
czynności audytorskie, o których mowa w pkt 1,
b)
wprowadzanie do stref lotniska próbek symulujących materiały wybuchowe i inne zabronione substancje, bez wiedzy testowanych osób,
c)
wprowadzanie przedmiotów zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym lub ich imitacji, a w przypadku broni palnej bojowej, materiałów i urządzeń wybuchowych - ich egzemplarzy trwale zabezpieczonych przed użyciem, bez wiedzy testowanych osób,
d)
symulowanie zachowań naruszających zasady ochrony lotnictwa cywilnego, bez wiedzy testowanych osób;
3)
w przypadku ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego:
a)
czynności audytorskie, o których mowa w pkt 1,
b)
opracowanie scenariusza ćwiczenia w porozumieniu ze wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w danym przedsięwzięciu i przesłanie do wiadomości Prezesa Urzędu w terminie 14 dni przed rozpoczęciem ćwiczenia,
c)
wprowadzanie do stref lotniska próbek symulujących materiały wybuchowe i inne zabronione substancje,
d)
wprowadzanie przedmiotów zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym lub ich imitacji, a w przypadku broni palnej bojowej, materiałów i urządzeń wybuchowych - ich egzemplarzy trwale zabezpieczonych przed użyciem,
e)
symulowanie zachowań naruszających zasady ochrony lotnictwa cywilnego.
2.
Testy ochrony, o których mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzi się w sposób zapewniający:
1)
ich zgodność z obowiązującym prawem;
2)
bezpieczeństwo osób postronnych i personelu;
3)
bezpieczeństwo statku powietrznego, obiektów oraz urządzeń należących do testowanego podmiotu;
4)
uniknięcie zakłóceń operacyjnych oraz minimalizację niedogodności dla osób, które nie są poddawane testowaniu;
5)
zachowanie poufności.
3.
Test ochrony przeprowadza się zgodnie z planem testu ochrony, określanym przez Prezesa Urzędu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, a w przypadku lotnisk wojskowych wykorzystywanych przez lotnictwo cywilne - również z Ministrem Obrony Narodowej.
4.
Ćwiczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przeprowadza się w sposób określony w ust. 2 pkt 1-4, a jeżeli ujawnienie wyników ćwiczenia stanowiłoby zagrożenie dla lotnictwa cywilnego również z uwzględnieniem ust. 2 pkt 5.
5.
Ćwiczenie, którego przebieg ujawnił znaczne uchybienia w systemie bądź procedurach ochrony podmiotu audytowanego, należy powtórzyć w ciągu 6 miesięcy od dnia jego przeprowadzenia.

Rozdział  5

Raport końcowy i działania korygujące

§  22.
1.
Na podstawie przeprowadzonego audytu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, przewodniczący zespołu audytowego opracowuje, w porozumieniu z pozostałymi członkami zespołu audytowego, raport końcowy zawierający:
1)
dane dotyczące:
a)
terminu przeprowadzenia audytu,
b)
składu zespołu audytowego,
c)
podmiotu audytowanego, uwzględniające wszystkich jego przedstawicieli uczestniczących w audycie;
2)
zestawienie sprawdzonych elementów systemu ochrony w podmiocie audytowanym, ze szczegółowym opisem stwierdzonych uchybień odnośnie do stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego oraz przyznane kategorie ocen, o których mowa w § 23;
3)
zalecenia i wnioski poaudytowe, odnoszące się do każdego sprawdzonego elementu systemu ochrony, wraz z opisem działań korygujących, które obowiązany jest podjąć podmiot audytowany.
2.
Raport, o którym mowa w ust. 1, sporządza się zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych oraz oznacza się klauzulą "Zastrzeżone".
3.
Działania korygujące, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w zależności od stopnia stwierdzonych uchybień, klasyfikuje się jako:
1)
pilne, których realizację podmiot audytowany rozpoczyna z chwilą stwierdzenia uchybienia przez zespół audytowy;
2)
planowe, których realizację podmiot audytowany rozpoczyna z chwilą zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu programu naprawczego.
§  23.
1.
W raporcie końcowym z przeprowadzonych czynności audytorskich przyznaje się następujące kategorie oceny stanu ochrony:
1)
kategoria 1 - oznacza, że stosowane metody i środki ochrony są w pełni zgodne z wymaganiami przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego;
2)
kategoria 2 - oznacza, że stosowane metody i środki ochrony są zgodne z wymaganiami przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, jednakże pełna skuteczność ich stosowania wymaga wprowadzenia zmian w sposobie ich realizacji;
3)
kategoria 3 - oznacza, że stosowane metody i środki ochrony są niezgodne z wymaganiami przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, jednakże stwierdzone drobne uchybienia nie mają bezpośredniego wpływu na ochronę audytowanego podmiotu;
4)
kategoria 4 - oznacza, że stosowane metody i środki ochrony są niezgodne z wymaganiami przepisów z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego, a stwierdzone poważne uchybienia mają bezpośredni wpływ na ochronę audytowanego podmiotu;
5)
kategoria 5 - oznacza, że wymagane zgodnie z przepisami prawa metody i środki ochrony nie znajdują zastosowania w podmiocie audytowanym;
6)
kategoria 6 - oznacza, że wymagane zgodnie z przepisami prawa metody i środki ochrony nie zostały potwierdzone z przyczyn obiektywnych.
2.
W odniesieniu do poszczególnych metod audytu przyznaje się następujące kategorie oceny stanu ochrony podmiotu audytowanego:
1)
w przypadku audytu ochrony - kategorie 1-6;
2)
w przypadku inspekcji ochrony - kategorie 1-6;
3)
w przypadku przeglądu ochrony - kategorie 1-4;
4)
w przypadku testu ochrony - kategorie 1-4;
5)
w przypadku ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - kategorie 1-4 i 6;
6)
w przypadku badania systemu ochrony - kategorie 1-6.
3.
Kategorię oceny stanu ochrony podmiotu audytowanego przyznaje zespół audytowy.
§  24.
1.
Rozstrzygnięcia zespołu podejmowane są większością głosów jego członków.
2.
W przypadku równej liczby głosów członków, decydujący jest głos przewodniczącego zespołu audytowego po uzyskaniu akceptacji Prezesa Urzędu.
§  25.
1.
W przypadku otrzymania kategorii oceny 2-4 podmiot audytowany jest obowiązany do przygotowania programu naprawczego oraz przesłania go do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu, nie później niż w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania raportu końcowego.
2.
W programie naprawczym, o którym mowa w ust. 1, podmiot audytowany jest obowiązany w szczególności do określenia terminu usunięcia poszczególnych nieprawidłowości. W programie naprawczym uwzględnia się możliwości wykonania przewidywanych działań naprawczych oraz sposób ich realizacji.
3.
Termin, o którym mowa w ust. 2, może ulec skróceniu przez Prezesa Urzędu w przypadku, gdy będzie tego wymagał uzasadniony interes ochrony lotnictwa cywilnego.
4.
Wzór programu naprawczego, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  26.
Po zatwierdzeniu programu naprawczego Prezes Urzędu wyznacza termin audytu sprawdzającego działania korygujące podjęte przez podmiot prowadzący lotniczą działalność gospodarczą.

Rozdział  6

Wewnętrzny audyt ochrony

§  27.
1.
Wewnętrzny audyt ochrony wykonują wewnętrzni audytorzy kontroli jakości w zakresie lotnictwa cywilnego, zwani dalej "wewnętrznymi audytorami", wyznaczeni zgodnie z postanowieniami § 6 pkt 5 lit. a.
2.
Zarządzający podmiotem prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą określa kwalifikacje wewnętrznych audytorów, przy czym osoby te nie mogą posiadać kwalifikacji niższych niż określone w § 11 ust. 1 pkt 1-6.
§  28.
1.
Wewnętrzny test ochrony przeprowadza się zgodnie z planem wewnętrznego testu ochrony, określanym przez podmiot prowadzący lotniczą działalność gospodarczą i zatwierdzanym przez Prezesa Urzędu.
2.
Wewnętrzny test ochrony przeprowadza się w porozumieniu ze Strażą Graniczną i Policją.
§  29.
1.
Ustala się następujące terminy przeprowadzania wewnętrznego audytu ochrony przez podmioty prowadzące lotniczą działalność gospodarczą:
1)
w przypadku audytu ochrony - nie rzadziej niż raz w danym roku kalendarzowym;
2)
w przypadku inspekcji ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym, z uwzględnieniem oceny stanu zagrożenia lotnictwa cywilnego aktami bezprawnej ingerencji;
3)
w przypadku przeglądu ochrony - w zależności od potrzeb audytowanego podmiotu;
4)
w przypadku testu ochrony - nie rzadziej niż cztery razy w danym roku kalendarzowym;
5)
w przypadku ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego - nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym.
2.
Podmiot prowadzący lotniczą działalność gospodarczą sporządza wewnętrzny raport końcowy, w którym przedstawia się wyniki z przeprowadzonego wewnętrznego audytu ochrony.
3.
Raport, o którym mowa w ust. 2, podmiot prowadzący lotniczą działalność gospodarczą przekazuje Prezesowi Urzędu w terminie:
1)
10 dni roboczych od dnia zakończenia audytu ochrony;
2)
5 dni roboczych od dnia zakończenia inspekcji ochrony;
3)
3 dni roboczych od dnia zakończenia przeglądu ochrony;
4)
2 dni roboczych od dnia zakończenia testu ochrony;
5)
7 dni roboczych od dnia zakończenia ćwiczenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
4.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości mających istotny wpływ na zapewnienie ochrony w danym podmiocie prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą, przewodniczący wewnętrznego zespołu audytorskiego niezwłocznie informuje zarządzającego tym podmiotem oraz Prezesa Urzędu.

Rozdział  7

Odpowiedzialność poaudytowa

§  30.
Do odpowiedzialności osób za uchybienia i braki w systemie ochrony stosuje się przepisy odrębne.

Rozdział  8

Przepis końcowy

§  31.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że przepisy § 6 pkt 5 oraz § 10-30 stosuje się od dnia 1 kwietnia 2005 r.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wykonują postanowienia: rozporządzenia nr 2320/2002/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 355 z 30.12.2002, str. 1-21) oraz rozporządzenia nr 1217/2003/WE z dnia 4 lipca 2003 r. ustanawiającego wspólne specyfikacje dla krajowych programów kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 169 z 08.07.2003, str. 44-48).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

PROGRAM NAPRAWCZY

............................ z dnia ...............

(pełna nazwa podmiotu) (DD/MM/RR)

opracowany w wyniku przeprowadzonego audytu kontroli jakości

(..................)

(metoda audytu)

przeprowadzonego w terminie ....................

(DD/MM/RR)

ZALECENIA POKONTROLNE DODATKOWE KOMENTARZE I UWAGI PROPOZYCJE DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH CZAS ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA REALIZACJI ZALECENIA
1 2 3 4
(Przykład)

W wyniku zalecenia pokontrolnego nr 14

"Fragmenty najstarszego ogrodzenia w rejonie Terminala 2 zastępować nowym zgodnie z postanowieniami rozdziału 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz. U. Nr 122, poz. 1273). Do czasu postawienia nowego ogrodzenia, odcinki starego ogrodzenia, które nie spełniają wymogów ICAO, a które przewidziane są do wymiany na nowe ogrodzenie, w jak najszybszym czasie "doraźnie" zabezpieczać w celu tymczasowego zapewnienia poziomu bezpieczeństwa."

Port Lotniczy akceptuje zalecenia pokontrolne ULC w przedmiotowym zakresie. Zostanie podjęta natychmiastowa modernizacja i budowa ogrodzenia w otoczeniu terminala oraz Ośrodka Szkolenia Lotniczego. Przedmiotowe prace zostaną zlecone na podstawie podpisanej umowy pomiędzy Zarządzającym Portem Lotniczym a przedstawicielem podmiotu wykonującego budowę ogrodzenia. Do czasu pełnej modernizacji ogrodzenia zostaną wzmożone dodatkowe patrole SOL w rejonie stref najbardziej zagrożonych. Czas rozpoczęcia prac nastąpi w dniu 01.09.2005 r.

Termin zakończenia prac nastąpi do dnia 01.12.2005 r.

...................................

(imię, nazwisko oraz podpis

kierownika komórki organizacyjnej

sporządzającej Program Naprawczy)

Uwaga 1: Tekst zawarty w wierszu 3, w kolumnach 1, 2, 3 i 4 jest przykładowy.

Uwaga 2: W kolumnie 1 wszystkie zalecenia pokontrolne zawarte w Raporcie Końcowym z przeprowadzonego audytu kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego powinny być zawarte w przedmiotowym Programie Naprawczym.

Uwaga 3: Propozycje działań naprawczych prezentowane przez podmiot kontrolowany powinny być opisane w sposób szczegółowy z uwzględnieniem wszelkich podejmowanych działań.

Uwaga 4: Wszystkie propozycje działań naprawczych powinny zawierać informacje o czasie ich rozpoczęcia oraz przewidywanym terminie zakończenia. Powyższe terminy mogą być również prezentowane etapowo, jednakże z uwzględnieniem ich czasu rozpoczęcia oraz zakończenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.25.208

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Krajowy Program Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
Data aktu: 10/01/2005
Data ogłoszenia: 11/02/2005
Data wejścia w życie: 01/04/2005, 11/02/2005