Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego;
2)
rocznym planie finansowym - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 33 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.1)).
§  2.
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji dotyczą:
1)
mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy;
2)
mienia powierzonego, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy;
3)
mienia zarządzanego lub użyczonego na podstawie umów, o których mowa w art. 21a ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy;
4)
uprawnień i obowiązków, o których mowa w art. 7 ust. 5 ustawy.
§  3.
Oddziały terenowe Biura Agencji prowadzą gospodarkę finansową na zasadach rozrachunku wewnętrznego.

Rozdział  2

Majątek i fundusze

§  4.
Fundusz statutowy ulega:
1)
zwiększeniu o:
a)
wartość mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy,
b)
kwotę zwiększenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
c)
środki, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy,
d)
zasilenie z funduszu inwestycyjnego;
2)
zmniejszeniu o:
a)
kwotę zmniejszenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
b)
stratę netto w części niepokrytej ze środków funduszu rezerwowego.
§  5.
Fundusz zasobu ulega:
1)
zwiększeniu o:
a)
wartość mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy, powierzonego Agencji,
b)
kwotę zwiększenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
c)
korektę odpisów aktualizujących wartość ruchomych składników majątkowych, o których mowa w art. 6 ustawy, niezaliczonych do środków trwałych;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wartość netto rozchodowanego mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy,
b)
kwotę zmniejszenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
c)
odpisy aktualizujące wartość ruchomych składników majątkowych, o których mowa w art. 6 ustawy, niezaliczonych do środków trwałych.
§  6.
Fundusz rezerwowy ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o:
a)
pokrycie straty netto,
b)
pokrycie nieplanowanych wydatków z tytułu realizacji zobowiązań ciążących na mieniu przejętym przez Agencję,
c)
wydatki związane z gospodarowaniem przez Agencję mieniem uzyskanym w wyniku korekty planu przekazania mienia, o której mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 140, poz. 1482).
§  7.
Fundusz nagród ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wypłaty brutto nagród z zysku zgodnie z zasadami wynagradzania określonymi na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy,
b)
koszty ubezpieczeń społecznych od wypłaconych nagród z zysku finansowane przez pracodawcę.
§  8.
Fundusz inwestycyjny ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o:
a)
zasilenie funduszu statutowego o wartość zrealizowanych zadań inwestycyjnych,
b)
wartość udziałów i papierów wartościowych objętych przez Agencję.
§  9.
Fundusz na inne cele związane z obronnością państwa ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o wypłaty przekazywane na umotywowany wniosek uprawnionego.
§  10.
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ulega zwiększeniu o odpis z zysku netto.

Rozdział  3

Zasady kształtowania wyniku finansowego i jego podział

§  11.
Koszty funkcjonowania Biura Agencji i jego oddziałów terenowych Agencja rozlicza na działalność statutową i gospodarczą w relacji do przychodów z tej działalności.
§  12.
Dochodem Agencji będącym podstawą naliczenia odpisu na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania wynikające z art. 31c ust. 4 ustawy jest zysk brutto.
§  13.
1.
Agencja przekazuje zaliczkowo, w terminach płatności podatku dochodowego od osób prawnych, co najmniej 93 % dochodu, o którym mowa w § 12:
1)
na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
na cele, o których mowa w art. 31c ust. 3 ustawy.
2.
Dochód będący podstawą naliczenia procentowego odpisu, o którym mowa w ust. 1, podlega pomniejszeniu o obowiązkowe obciążenia wynikające z obowiązujących przepisów.
§  14.
Zysk netto podlega podziałowi w sposób procentowo określony w obowiązującym planie finansowym roku sprawozdawczego.
§  15.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta, w celu wykonania przez Ministra Obrony Narodowej dyspozycji wynikającej z art. 14 ust. 2 ustawy.
§  16.
Rachunkowość Agencji zapewnia - odrębnie dla mienia, o którym mowa w art. 1 pkt 1 i 2 ustawy, przekazanego przez Ministra Obrony Narodowej oraz przekazanego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych - ustalenie:
1)
stanu mienia;
2)
stanu umorzenia mienia;
3)
przychodów z gospodarowania mieniem;
4)
kosztów gospodarowania mieniem;
5)
przychodów i kosztów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 23 ust. 4 ustawy.

Rozdział  4

Plan finansowy

§  17.
1.
Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego sporządzanego, uzgadnianego i zatwierdzanego stosownie do postanowień przepisów art. 14 ustawy.
2.
Projekty rocznych planów finansowych oddziałów terenowych Biura Agencji opracowują i przedstawiają Prezesowi Agencji, w terminach i na zasadach określonych przez Prezesa Agencji, dyrektorzy oddziałów terenowych Biura Agencji.
3.
Zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji sporządza Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na dany rok, i przedstawia go do zaopiniowania Radzie Nadzorczej Agencji.
4.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji.
5.
Po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów rocznego planu finansowego Agencji, Prezes Agencji zatwierdza roczne plany finansowe oddziałów terenowych Biura Agencji.
§  18.
Roczny plan finansowy Agencji określa w szczególności:
1)
przychody i koszty, o których mowa w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy;
2)
wynik finansowy brutto;
3)
koszty niebędące kosztami uzyskania przychodów;
4)
wynik finansowy brutto będący podstawą do opodatkowania;
5)
obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego brutto, w tym podatek dochodowy od osób prawnych oraz część dochodu, o którym mowa w art. 29 ust. 3, a także przychód, o którym mowa w art. 31c ust. 3 ustawy;
6)
wynik finansowy netto;
7)
podział zysku netto.

Rozdział  5

Gospodarka środkami finansowymi

§  19.
1.
Agencja przechowuje środki pieniężne na rachunkach bankowych w placówkach banku wybranego w trybie przepisów dotyczących zamówień publicznych.
2.
Dysponentem środków na rachunkach bankowych Biura Agencji jest Prezes Agencji, a z jego upoważnienia w oddziałach terenowych Biura Agencji - poszczególni dyrektorzy tych oddziałów.
§  20.
Oddział terenowy Biura Agencji przekazuje na rachunek podstawowy Biura Agencji nadwyżkę przychodów, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, nad kosztami wymienionymi w art. 29 ust. 2 ustawy. Nadwyżkę środków osiągniętą w danym miesiącu przekazuje się w terminie do dnia 15 następnego miesiąca.
§  21.
Dyrektor oddziału terenowego Biura Agencji może zaciągać, w imieniu Agencji, kredyty lub pożyczki do wysokości określonej w udzielonym przez Prezesa Agencji pełnomocnictwie szczególnym.
§  22.
Dotacje, o których mowa w art. 27 ust. 2-4 ustawy, są przekazywane Agencji przez właściwych dysponentów środków budżetowych urzędu obsługującego Ministra Obrony Narodowej i urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w kwotach i terminach wynikających z planu przekazywania mienia, nie później jednak niż w ciągu 14 dni po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy.
§  23.
Środki budżetowe na realizację zamówień dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy, Agencja otrzymuje na wyodrębniony rachunek bankowy otwarty w Narodowym Banku Polskim.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 100, poz. 622), które utraciło moc z dniem 7 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.21.172

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego.
Data aktu: 18/01/2005
Data ogłoszenia: 07/02/2005
Data wejścia w życie: 22/02/2005