Szczegółowy sposób i kryteria gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 23 września 2005 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i kryteriów gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. Nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. Nr 175, poz. 1458) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i kryteria gospodarowania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane oraz tryb ich przekazywania na zadania realizowane przez gminy i podmioty związane:
1)
ze zbiórką odpadów zawierających substancje kontrolowane,
2)
z odzyskiwaniem substancji kontrolowanych,
3)
z gromadzeniem substancji kontrolowanych,
4)
z unieszkodliwianiem substancji kontrolowanych, zwane dalej "zadaniami".
§  2.
Narodowy Fundusz, gromadząc na odrębnym rachunku bankowym środki z tytułu opłat za substancje kontrolowane:
1)
zapewnia zaliczanie oprocentowania środków pozostających w dyspozycji Narodowego Funduszu i odsetek od udzielonych pożyczek oraz wpływów ze spłaty tych pożyczek na zwiększenie stanu środków przeznaczonych na zadania określone w § 1;
2)
pokrywa koszty prowadzenia rachunku bankowego z tych środków.
§  3.
Środki z tytułu opłat za substancje kontrolowane przeznacza się na dofinansowanie, w formie preferencyjnie oprocentowanej pożyczki, zwanej dalej "pożyczką", lub dotacji, zadań określonych w § 1.

Rozdział  II

Tryb postępowania w sprawach o udzielenie pożyczki lub dotacji

§  4.
Przy dofinansowywaniu zadań, o których mowa w § 1, stosuje się następujące kryteria rozpatrywania wniosku:
1)
koszt jednostkowy zbiórki odpadów zawierających substancje kontrolowane;
2)
koszt jednostkowy gromadzenia substancji kontrolowanych;
3)
koszt jednostkowy odzysku substancji kontrolowanych;
4)
koszt jednostkowy unieszkodliwiania substancji kontrolowanych;
5)
zasięg terytorialny zadania;
6)
wielkość efektu ekologicznego mierzona jako zawartość substancji kontrolowanych w ilości odpadów, w tym ilości substancji kontrolowanych poddanych odzyskowi lub unieszkodliwianych;
7)
zastosowane nowe technologie.
§  5.
1.
Postępowanie w sprawie udzielenia pożyczki lub dotacji wszczyna się na wniosek realizującego zadania, o których mowa w § 1, zwanego dalej "wnioskodawcą".
2.
Wniosek o przyznanie pożyczki lub dotacji zawiera:
1)
nazwę i adres podmiotu;
2)
przedmiot zadania;
3)
kwotę pożyczki lub dotacji;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania oraz zamierzony efekt rzeczowy i ekologiczny.
2a. 1
 Do wniosku o przyznanie pożyczki lub dotacji należy dołączyć:
1)
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymane w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych;
2)
informacje o innej pomocy publicznej, jakie podmiot otrzymał w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych, niezależnie od jej źródła i formy;
3)
sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy lub inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację ekonomiczną podmiotu.
3.
Narodowy Fundusz rozpatruje wniosek i powiadamia wnioskodawcę o przyjęciu wniosku lub przyczynach jego odrzucenia w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
§  6.
Narodowy Fundusz udziela pożyczki lub dotacji na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z wnioskodawcą.

Rozdział  III

Pożyczka

§  7.
1.
Narodowy Fundusz, udzielając pożyczki, stosuje oprocentowanie w wysokości 0,1 stopy redyskonta weksli określonej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
2.
Narodowy Fundusz udziela pożyczki na okres do 10 lat, w tym okres karencji nie może być dłuższy niż 18 miesięcy.
3.
Udzielona pożyczka nie może przekroczyć 80 % kosztów inwestycyjnych zadania.
§  8.
1.
Umowa pożyczki określa w szczególności:
1)
nazwę i adres podmiotu otrzymującego pożyczkę;
2)
przedmiot zadania;
3)
kwotę pożyczki oraz wysokość oprocentowania;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia zadania oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego;
5)
terminy oraz sposób wypłaty pożyczki;
6)
terminy i sposób spłaty pożyczki i oprocentowania;
7)
sposób kontroli przez Narodowy Fundusz wykorzystania udzielonej pożyczki;
8)
sposób zabezpieczenia pożyczki;
9)
kary umowne nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2.
Wypłacanie kolejnych kwot rat pożyczki jest uzależnione od spłaty należnych odsetek z tytułu oprocentowania.
3.
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę pożyczki w razie stwierdzenia, że:
1)
pożyczkobiorca nie przystąpił w określonym w umowie terminie lub odstąpił od realizacji zadania, na które udzielono pożyczkę;
2)
pożyczka lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przedmiotem określonym w umowie;
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny;
4)
spłata pożyczki lub oprocentowania przebiega nieterminowo.
§  9.
1.
Pożyczka udzielona ze środków Narodowego Funduszu może być częściowo umorzona na wniosek pożyczkobiorcy, po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1)
zadanie zostało zrealizowane nie później niż w terminie określonym w umowie;
2)
został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy i ekologiczny przedsięwzięcia;
3)
spłacono co najmniej 70 % udzielonej pożyczki z oprocentowaniem w terminach określonych w umowie;
4)
pożyczkobiorca wywiązał się z obowiązku uiszczenia opłat i kar stanowiących przychody funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz z innych zobowiązań w stosunku do Narodowego Funduszu.
2.
Kwota umorzenia nie może być wyższa niż 30 % kwoty udzielonej pożyczki.

Rozdział  IV

Dotacja

§  10.
1.
Dotacja może być udzielona na działania:
1)
odzysk i unieszkodliwianie substancji kontrolowanych;
2)
związane z zadaniami, o których mowa w § 1:
a)
przedsięwzięcia pilotażowe dotyczące wdrażania postępu technicznego o dużym stopniu ryzyka lub posiadające charakter eksperymentalny,
b)
monitoring systemu zbiórki, odzysku i unieszkodliwiania substancji kontrolowanych,
c)
edukacja ekologiczna w zakresie ograniczania wykorzystywania substancji kontrolowanych.
2.
Narodowy Fundusz może udzielać dotacji w wysokości do 100 % kosztów na działania, o których mowa w ust. 1.
§  11.
1.
Umowa dotacji określa w szczególności:
1)
nazwę i adres podmiotu otrzymującego dotację;
2)
przedmiot zadania;
3)
wysokość dotacji;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia zadania oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego;
5)
terminy i sposób wypłaty środków dotacji;
6)
sposób kontroli przez Narodowy Fundusz wykorzystania udzielonej dotacji;
7)
zastrzeżenie zwrotu dotacji w przypadku wypowiedzenia umowy;
8)
sankcje nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2.
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę dotacji w razie stwierdzenia, że:
1)
podmiot, któremu udzielono dotacji, nie przystąpił w określonym w umowie terminie lub odstąpił od realizacji zadania, na które udzielono dotację;
2)
dotacja lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie;
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny.

Rozdział  V

Wysokość dofinansowania

§  12. 2
1.
 Dofinansowanie, o którym mowa w § 3 i 9, dla podmiotu realizującego zadania, o których mowa w § 1, prowadzącego działalność gospodarczą ma charakter pomocy de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379 z 28.12.2006, str. 5), z zastrzeżeniem § 13 ust. 1.
2.
Dofinansowanie może zostać udzielone w sytuacji, gdy jego wartość brutto, łącznie z wartością innej pomocy de minimis, uzyskanej przez podmiot w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych, nie przekracza równowartości w złotych 200.000 euro brutto.
§  13.
1. 3
 W przypadku przedsięwzięcia pilotażowego dotyczącego wdrażania postępu technicznego o dużym stopniu ryzyka lub mającego charakter eksperymentalny, możliwe jest dofinansowanie przekraczające równowartość w złotych 200.000 euro brutto.
2.
 Dofinansowanie przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, podlega jako pomoc indywidualna notyfikacji do Komisji Europejskiej w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

Rozdział  VI

Przepis końcowy

§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 134, poz. 1438).

1 § 5 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.
2 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.
3 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.200.1657

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób i kryteria gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane.
Data aktu: 23/09/2005
Data ogłoszenia: 13/10/2005
Data wejścia w życie: 28/10/2005