Tryb i sposób przeprowadzania kontroli przez pracowników administracji probierczej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 16 kwietnia 2004 r.
w sprawie trybu i sposobu przeprowadzania kontroli przez pracowników administracji probierczej

Na podstawie art. 15b ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze (Dz. U. Nr 55, poz. 249, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb i sposób przeprowadzania kontroli przez pracowników administracji probierczej;
2)
wzory upoważnień do kontroli, legitymacji służbowej i protokołu przeprowadzenia kontroli.
§  2.
1.
Kontrole przeprowadza zespół kontrolujący składający się z co najmniej dwóch pracowników administracji probierczej.
2.
Zespoły kontrolujące wyznacza organ administracji probierczej, ustalając ich skład i wskazując przewodniczącego.
§  3.
Organ administracji probierczej wyznaczając zespół kontrolujący, powinien uwzględnić, aby jego skład zapewniał bezstronne i obiektywne przeprowadzenie kontroli.
§  4.
1.
Organy administracji probierczej i jednostki administracji publicznej, o których mowa w art. 15a ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze, oraz Policja mogą na podstawie porozumienia organizować wspólne kontrole oraz udzielać sobie doraźnej pomocy merytorycznej w toku kontroli.
2.
Organy, o których mowa w ust. 1, mogą wzajemnie informować się o naruszeniach prawa ujawnionych w wyniku kontroli lub uzyskanych w inny sposób.
§  5.
1.
Kontrole przeprowadzane są w miejscach prowadzenia przetwórstwa, naprawy lub obrotu wyrobami z metali szlachetnych.
2.
Czynności kontrolne wykonywane są przez pracowników organów administracji probierczej po okazaniu legitymacji służbowej, upoważniającej do wykonywania takich czynności, oraz po doręczeniu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
3.
Członkowie zespołu kontrolującego są uprawnieni do wstępu oraz poruszania się w obiektach i pomieszczeniach na terenie kontrolowanego bez obowiązku uzyskiwania przepustki przewidzianej regulaminami wewnętrznymi oraz nie podlegają rewizji osobistej.
4.
Wzór legitymacji służbowej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5.
Wzór pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Kontrole przeprowadza się w dniach i godzinach pracy kontrolowanego.
2.
Dopuszcza się wykonywanie czynności kontrolnych poza godzinami pracy kontrolowanego, za jego zgodą.
§  7.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, po zapoznaniu kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami.
§  8.
Zespół kontrolujący dokonuje ustaleń na podstawie zebranych w trakcie kontroli informacji i wyjaśnień uzyskanych od kontrolowanego i jego pracowników oraz zgromadzonych dowodów, w szczególności dokumentów i zabezpieczonych wyrobów z metali szlachetnych.
§  9.
1.
Z przebiegu kontroli sporządza się protokół kontroli, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany.
3.
Protokół kontroli podpisują członkowie zespołu kontrolującego i kontrolowany.
4.
Jeżeli w czynnościach kontrolnych uczestniczą przedstawiciele innych jednostek administracji publicznej lub Policji, sporządza się dodatkowy egzemplarz protokołu kontroli, przeznaczony dla tych organów.
5.
W razie odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego zespół kontrolujący sporządza w protokole adnotację w tej sprawie.
6.
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ

wzór

Opis legitymacji służbowej

Legitymacja rozkładana o wymiarach (w złożeniu) 72 mm x 105 mm w okładce sztywnej koloru czarnego.

Na przedniej zewnętrznej stronie okładki widnieje tłoczony napis "RZECZPOSPOLITA POLSKA" oraz godło Rzeczypospolitej Polskiej.

Wewnętrzna kartka w kolorze białym:

- napisy koloru czarnego,

- gilosz koloru jasnozielonego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLI

(organ administracji probierczej)

....................... ............................

(nr sprawy kontroli) (miejscowość, data wydania)

Upoważnienie do kontroli nr ........

Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo

probiercze (Dz. U. Nr 55, poz. 249, z 2000 r. Nr 120, poz.

1268, z 2001 r. Nr 63, poz. 636, Nr 126, poz. 1382 i Nr 154,

poz. 1800 oraz z 2003 r. Nr 171, poz. 1664)

Upoważnia się .................. nr legitymacji służbowej .....

(imię i nazwisko upoważnionego)

- przewodniczącego zespołu *)

do przeprowadzenia kontroli ...................................

(wskazanie przedsiębiorcy objętego kontrolą)

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Zakres przedmiotu kontroli ....................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Data rozpoczęcia i przewidywana zakończenia kontroli ..........

Upoważnienie jest ważne za okazaniem legitymacji nr ...........

Pouczenie:

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy kontrolowany jest uprawniony

do:

1) uzyskania informacji o swoich prawach oraz zakresie

przeprowadzanej kontroli,

2) obecności podczas wszystkich czynności kontrolnych

dokonywanych przez pracowników urzędów probierczych,

3) podpisania protokołu kontroli albo podania, w ciągu 7 dni od

dnia doręczenia protokołu, pisemnego uzasadnienia przyczyny

odmowy jego podpisania.

...............................

(imię, nazwisko i podpis

osoby wydającej upoważnienie)

(pieczęć okrągła organu administracji probierczej)

*) Jeśli nie ma zastosowania, skreślić.

**) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI PROBIERECZEJ

1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 63, poz. 636, Nr 126, poz. 1382 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2003 r. Nr 171, poz. 1664.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.94.914

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb i sposób przeprowadzania kontroli przez pracowników administracji probierczej.
Data aktu: 16/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 04/05/2004