Spis wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego

Na podstawie art. 41 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzenia i udostępniania spisu wyborców, zwanego dalej "spisem", w tym:
a)
wzór spisu,
b)
metody aktualizacji spisu,
c)
wzór wniosku o udostępnienie spisu,
d)
wzory wykazów osób przebywających w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych, w których utworzono obwody głosowania,
e)
wzór zawiadomienia o dopisaniu lub wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
2)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego;
2)
Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499, z późn. zm.2));
3)
obywatelu Unii Europejskiej - należy przez to rozumieć obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim, któremu przysługuje prawo wybierania posłów do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
zakładzie - należy przez to rozumieć szpital, zakład pomocy społecznej, zakład karny i areszt śledczy, a także oddział zewnętrzny takiego zakładu lub aresztu, w których utworzono obwód głosowania;
5)
kierowniku zakładu - należy przez to rozumieć dyrektora szpitala albo dyrektora lub kierownika zakładu pomocy społecznej, zakładu karnego, aresztu śledczego lub oddziału zewnętrznego takiego zakładu lub aresztu, w których utworzono obwód głosowania;
6)
numerze domu - należy przez to rozumieć numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji nieruchomości.

Rozdział  2

Sposób sporządzenia spisu i jego wzór

§  3.
1.
Spis sporządza się w urzędzie gminy na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie.
2.
Spis składa się z części A i B.
3.
Część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
4.
Część B spisu obejmuje wyborców będących obywatelami Unii Europejskiej.
5.
W gminie, w której do rejestru wyborców nie wpisano obywateli Unii Europejskiej, części B spisu nie sporządza się.
6.
Wzór części A spisu stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
7.
Wzór części B spisu stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Spis sporządza się dla każdego obwodu głosowania w dwóch egzemplarzach.
2.
Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
§  5.
1.
Spis sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego.
2.
W przypadku sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorach, o których mowa w § 3 ust. 6 i 7, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tych wzorach;
2)
nie stosuje się warunku określonego w § 4 ust. 2.
§  6.
1.
Spis w gminie mającej status miasta sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym: w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Spis w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się do części A i B spisu wyborców.
§  7.
1.
Spis dla obwodu utworzonego w zakładzie sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców, na podstawie wykazu osób, które będą przebywać w zakładzie w dniu wyborów.
2.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza się odrębnie dla obywateli polskich i obywateli Unii Europejskiej stale zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza kierownik zakładu i doręcza go właściwemu miejscowo, ze względu na siedzibę jednostki, urzędowi gminy - nie później niż na 10 dni przed dniem wyborów. Przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
4.
Kierownik zakładu, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby ujęte w wykazie, że zostaną skreślone ze spisu w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w wyborach wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania - jedynie po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie jest położony zakład.
5.
W przypadku konieczności dopisania do spisu, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu po sporządzeniu wykazu, ale nie później niż dwa dni przed dniem wyborów, kierownik zakładu niezwłocznie doręcza właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych osób. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
6.
Wzory wykazów osób przebywających w zakładzie w dniu wyborów, o których mowa w ust. 2, stanowią odpowiednio załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia.
§  8.
1.
Spis, o którym mowa w § 6, sporządza się najpóźniej w 14. dniu przed dniem wyborów.
2.
Spis, o którym mowa w § 7 ust. 1, sporządza się najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów.

Rozdział  3

Aktualizowanie spisu

§  9.
1.
Spis jest aktualizowany odpowiednio w części A i B do dnia przekazania go przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej, przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu - odpowiednio do okoliczności.
2.
Przepisy § 3-5 stosuje się.
§  10.
1.
Po sporządzeniu spisu, na dodatkowym formularzu spisu w części A wpisuje się osoby, które:
1) 1
 zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu wyborców;
2)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy;
3)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 19 ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu w związku z art. 35 ust. 1 ustawy;
4)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 21 ust. 1 lub 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu w związku z art. 35 ust. 4 ustawy;
5)
przybyły do zakładu;
6)
zostały pominięte w rejestrze wyborców lub spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), lub właściwy sąd rejonowy;
7)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2.
Po sporządzeniu spisu wyborców, na dodatkowym formularzu spisu w części B wpisuje się obywateli Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 5, pod warunkiem wskazania przez zainteresowanego gminy, w której został on wpisany do rejestru wyborców, oraz w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 6 i 7.
3.
W przypadku wpisania wyborcy na dodatkowym formularzu spisu w części A lub B w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania. Odpowiednio do okoliczności wpisuje się: "wpis do rejestru wyborców", "art. 34 ust. 1", "art. 19 ust. 1", "art. 19 ust. 2", "art. 21 ust. 1", "art. 21 ust. 2", "przybycie do zakładu", "reklamacja", "omyłka".
§  11.
1.
O wpisaniu osób, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3-5, do spisu w części A lub dopisaniu ich na dodatkowym formularzu spisu w części A zawiadamia się urząd gminy właściwy odpowiednio ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały.
2.
O wpisaniu osób, o których mowa w § 10 ust. 2 w związku z § 10 ust. 1 pkt 3 i 5, do spisu w części B lub dopisaniu ich na dodatkowym formularzu spisu w części B zawiadamia się urząd gminy, w którym osoby te zostały wpisane do rejestru wyborców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Ze spisu, odpowiednio w części A lub B, skreśla się osoby:
1)
które zostały skreślone z rejestru wyborców w związku ze zmianami dokonanymi w trybie przepisów o aktach stanu cywilnego lub ewidencji ludności;
2)
wobec których wójt lub burmistrz (prezydent miasta) w trybie reklamacji wydał prawomocną decyzję, a właściwy sąd rejonowy - postanowienie, o skreśleniu z rejestru wyborców lub ze spisu;
3)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
4)
które nie mają prawa wybierania w rozumieniu art. 7 ust. 2 albo art. 8 ust. 2 ustawy, po otrzymaniu zawiadomienia właściwego organu;
5)
w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu w innym obwodzie głosowania;
6)
które, na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy, wpisano do spisu w innym obwodzie głosowania;
7)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 23 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu w związku z art. 38 ustawy;
8)
które zgłosiły chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
2.
W przypadku skreślenia osoby ze spisu w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Odpowiednio do okoliczności wpisuje się: "skreślenie z rejestru wyborców", "reklamacja", "omyłka", "art. 7 ust. 2", "art. 8 ust. 2", "§ 11", "art. 34 ust. 1" lub "zaświadczenie", "UE - § 3 ust. 3".
3.
Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego formularza spisu, o którym mowa w § 10.

Rozdział  4

Udostępnienie spisu

§  13.
1.
Spis jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy, w miejscu i czasie podanym do wiadomości publicznej przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) niezwłocznie po sporządzeniu spisu.
2.
Udostępnianie spisu następuje na pisemny wniosek zainteresowanego, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w spisie.
3.
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  14.
Udostępnianie do wglądu spisu polega na udzieleniu informacji potwierdzającej, iż osoba wskazana we wniosku jest ujęta lub nie figuruje w spisie (w tym również z powodu skreślenia ze spisu), albo że dane wpisane we wniosku różnią się od danych osoby wpisanej do spisu. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana na piśmie.

Rozdział  5

Sposób wydawania oraz wzór zaświadczenia o prawie do głosowania

§  15.
1.
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów urząd gminy, który sporządził spis, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania, opatruje je numerem i wpisuje do odrębnej ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, oraz skreśla tego wyborcę ze spisu.
2.
Przed sporządzeniem spisu zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie.
3.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  16.
Zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w § 15, wyborca odbiera za pokwitowaniem, osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę, jeżeli w upoważnieniu wskazano numer ewidencyjny PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim lub numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu tożsamości wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej.
§  17.
Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje najpóźniej w drugim dniu przed dniem wyborów.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 74, poz. 786 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 14, poz. 128, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 57, poz. 507 i Nr 130, poz. 1188 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR SPISU WYBORCÓW CZĘŚĆ A

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

Obwód głosowania nr ............

w ..............................

(nazwa miejscowości)

gmina...........................

SPIS WYBORCÓW

Część A

Lp. Nazwisko Imię Data Nr Adres zamieszkania Potwierdzenie Uwagi
i imiona ojca urodzenia (rok, miesiąc, dzień) ewidencyjny PESEL miejscowość ulica nr domu nr mieszkania przez wyborcę otrzymania karty do głosowania (podpis)

Część B spisu wyborców sporządzono *)

Części B spisu wyborców nie sporządzono, gdyż w części B rejestru wyborców nie wpisano obywateli Unii Europejskiej *)

.........................

(podpis, z podaniem

imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR SPISU WYBORCÓW - CZĘŚĆ B

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

Obwód głosowania nr ............

w ..............................

(nazwa miejscowości)

gmina...........................

SPIS WYBORCÓW

Część B

Lp. Nazwisko Imię Data Obywatelstwo Adres zamieszkania Potwierdzenie Uwagi
i imiona ojca urodzenia (rok, miesiąc, dzień) państwa Unii Europejskiej oraz nr paszportu lub nazwa i nr innego dokumentu stwierdzającego tożsamość miejscowość ulica nr domu nr mieszkania przez wyborcę otrzymania karty do głosowania (podpis)

.........................

(podpis, z podaniem

imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR WYKAZU OSÓB PRZEBYWAJĄCYCH W SZPITALACH, ZAKŁADACH POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁADACH KARNYCH I ARESZTACH ŚLEDCZYCH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA, BĘDĄCYCH OBYWATELAMI POLSKIMI

Pieczęć nagłówkowa szpitala/zakładu opieki społecznej/

zakładu karnego/aresztu śledczego

WYKAZ OSÓB

przebywających w ...........................................

(nazwa i adres zakładu)

które należy *).............................................

w obwodzie głosowania nr ......... w .......................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko i imię Imię ojca Data urodzenia Nr ewidencyjny PESEL Adres stałego zamieszkania

(według wpisu do rejestru wyborców)

(rok, miesiąc, dzień) miejscowość ulica nr domu nr mieszkania

Wykaz osób dotyczący części B spisu wyborców sporządzono **)

Wykazu osób dotyczącego części B spisu wyborców nie sporządzono, gdyż w zakładzie nie przebywają obywatele Unii Europejskiej stale zamieszkali w Rzeczypospolitej Polskiej **)

.........................

(podpis, z podaniem

imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego)

______

*) Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpisać do spisu wyborców", "dopisać na dodatkowym formularzu spisu wyborców", "skreślić ze spisu wyborców";

**) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR WYKAZU OSÓB PRZEBYWAJĄCYCH W SZPITALACH, ZAKŁADACH POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁADACH KARNYCH I ARESZTACH ŚLEDCZYCH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA, BĘDĄCYCH OBYWATELAMI UNII EUROPEJSKIEJ

Pieczęć nagłówkowa szpitala/zakładu opieki społecznej/

zakładu karnego/aresztu śledczego

WYKAZ OSÓB

przebywających w ...........................................

(nazwa i adres zakładu)

które należy *).............................................

w obwodzie głosowania nr ......... w .......................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko i imię Imię ojca Data urodzenia Obywatelstwo państwa Unii Adres stałego zamieszkania

(według wpisu do rejestru wyborców)

(rok, miesiąc, dzień) Europejskiej oraz nr paszportu lub nazwa i nr innego dokumentu stwierdzającego tożsamość miejscowość ulica nr domu nr mieszkania

.........................

(podpis, z podaniem

imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego)

______

*) Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpisać do spisu wyborców", "dopisać na dodatkowym formularzu spisu wyborców", "skreślić ze spisu wyborców".

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAWIADOMIENIA O DOPISANIU LUB WPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa

organu sporządzającego spis

........., dnia ..........

Do .......................

w ........................

Zawiadamia się, że .........................................

(nazwisko i imiona)

............................................................

(imię ojca, data urodzenia, nr ewidencyjny PESEL,

a dla obywatela UE - nr paszportu lub nazwę

i nr innego dokumentu stwierdzającego tożsamość*))

wpisany(a) do rejestru wyborców /spisu wyborców *) w

Waszej gminie/mieście pod adresem: .........................

............................................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

został(a) wpisany(a) do spisu wyborców w części .......**) w

miejscowości ...............

gmina ................... woj. .............................

Powyższe przekazuję w celu skreślenia ww. osoby ze spisu

wyborców w części ........... **) sporządzonego dla wyborów

posłów do Parlamentu Europejskiego.

.........................

(podpis, z podaniem

imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Wpisać odpowiednio A albo B.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR WNIOSKU O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

............, dnia .....

Wójt/Burmistrz/Prezydent Miasta*)

................................

(nazwisko i imiona wnioskodawcy)

................................

(adres zamieszkania)

................................

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) proszę o udzielenie informacji, czy w spisie wyborców figuruje Pani/Pan:

............................................................

(nazwisko i imię - imiona)

............................................................

(adres zamieszkania)

............................................................

(ewentualne inne dane)

.....................

(podpis wnioskodawcy)

Wyjaśnienie

Każdy może wnieść do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) reklamację na nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców, a w szczególności: w sprawie pominięcia wyborcy w spisie, wpisania do spisu osoby, która nie ma prawa wybierania, niewłaściwych danych o osobach wpisanych do spisu wyborców. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu (art. 40 Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego).

______

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

..............., dnia .......

Pieczęć nagłówkowa urzędu gminy

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA Nr ........

Niniejsze zaświadczenie uprawnia ...........................

(imię - imiona i nazwisko,

imię ojca)

............. .......................................

(data urodzenia) (nr ewidencyjny PESEL, a dla obywateli

UE - nr paszportu lub nazwa i nr innego

dokumentu stwierdzającego tożsamość)

.................. ......................................

(adres zamieszkania)

do głosowania w obwodzie miejsca pobytu w wyborach posłów do

Parlamentu Europejskiego w dniu ............................

(podać datę)

.................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

1 § 10 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 2009 r. (Dz.U.09.63.530) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2009 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.62.583

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Spis wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Data aktu: 06/04/2004
Data ogłoszenia: 14/04/2004
Data wejścia w życie: 22/04/2004