Szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 20 grudnia 2004 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania regulacyjnego przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną

Na podstawie art. 38d ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 319, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego oraz wynagrodzenie dla członków Międzykościelnej Komisji Regulacyjnej, zwanej dalej "Komisją", i jej personelu pomocniczego oraz jej liczebność.
§  2.
1.
Komisja przeprowadza regulację w sposób przewidziany w art. 38a i 38b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, zwanej dalej "ustawą".
2.
Komisja składa się ze stałych członków w liczbie:
1)
od 2 do 6 osób wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych;
2)
po 2 osoby wyznaczone przez władze kościołów, innych związków wyznaniowych i krajowych organizacji międzykościelnych, które złożyły wnioski do Komisji.
3.
Zespół orzekający, o którym mowa w art. 38d ust. 2 ustawy, rozpatruje sprawy pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych i władze kościoła lub innego związku wyznaniowego.
4.
Współprzewodniczący zespołów przewodniczą kolejno posiedzeniom zespołów.
§  3.
1.
Siedzibą Komisji jest miasto stołeczne Warszawa.
2.
Zespół orzekający może orzekać na posiedzeniach wyjazdowych.
§  4.
1.
Obsługę kancelaryjno-biurową Komisji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.
2.
Obsługę prac Komisji, w tym posiedzeń zespołów orzekających, zapewnia sekretarz Komisji wyznaczony przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.

Rozdział  2

Postępowanie regulacyjne

§  5.
Postępowanie regulacyjne, o którym mowa w art. 38a ust. 1 i 2 ustawy, zwane dalej "postępowaniem regulacyjnym", wszczyna się na wniosek osoby prawnej kościoła wymienionego w art. 38a ust. 1 ustawy, innego kościoła lub związku wyznaniowego albo krajowej organizacji międzykościelnej, o których mowa w art. 38a ust. 2 ustawy, zwanej dalej "kościelną osobą prawną".
§  6.
O wszczęciu postępowania regulacyjnego zespół orzekający powiadamia pisemnie uczestników postępowania. Uczestnik postępowania, pod którego adresem żądanie jest skierowane, powinien udzielić pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni.
§  7.
1.
Zespół orzekający załatwia sprawy bez zbędnej zwłoki.
2.
Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników postępowania.
§  8.
W zakresie pełnomocnictw i doręczania pism stosuje się odpowiednio przepisy art. 32-33, 39-41 i 45-47 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)), zwanej dalej "K.p.a.".
§  9.
W zakresie wyzwania do udziału w czynnościach postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 50-56 K.p.a., z wyłączeniem przepisu art. 54 § 1 pkt 6 K.p.a.
§  10.
W zakresie terminów stosuje się przepisy art. 57-60 K.p.a.
§  11.
1.
Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego składa się w formie pisemnej.
2.
Wniosek powinien zawierać:
1)
wskazanie uczestników postępowania regulacyjnego oraz ich adresów;
2)
sprecyzowanie żądania;
3)
faktyczne i prawne uzasadnienie żądania;
4)
wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających za uwzględnieniem wniosku.
3.
Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku. Wnioskodawca może wnieść o:
1)
polecenie uczestnikowi postępowania regulacyjnego dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie odpowiednich oświadczeń;
2)
zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących się w sądach i urzędach.
4.
Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego oraz dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników postępowania.
§  12.
Wnioski składane w toku postępowania regulacyjnego przed Komisją oraz wyjaśnienia mogą być wnoszone na piśmie, przekazem za pomocą poczty elektronicznej, faksem, a także ustnie do protokołu.
§  13.
Współprzewodniczący zespołu orzekającego jest obowiązany potwierdzić wniesienie wniosku lub wyjaśnienia, jeżeli wnoszący tego zażąda.
§  14.
1.
Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom określonym w § 11 współprzewodniczący zespołu orzekającego wezwą wnoszącego do uzupełnienia braków.
2.
Współprzewodniczący zespołu orzekającego mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u kogo się one znajdują. W tym samym celu mogą także żądać złożenia oświadczeń.
3.
W zakresie usuwania braków wniosku stosuje się odpowiednio art. 64 § 2 K.p.a.
§  15.
1.
Zespół orzekający sporządza zwięzły protokół każdej czynności postępowania regulacyjnego, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
2.
W szczególności sporządza się protokół następujących czynności:
1)
przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego;
2)
oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka zespołu orzekającego;
3)
rozprawy;
4)
ustnego orzeczenia i postanowienia.
3.
Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 K.p.a., z tym że protokół podpisuje w każdym przypadku współprzewodniczący zespołu orzekającego oraz protokolant Komisji. Protokół sporządza się w formie pisemnej lub maszynowej.
§  16.
W zakresie udostępniania uczestnikom akt postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 73 i 74 K.p.a.
§  17.
W zakresie dowodów w postępowaniu regulacyjnym stosuje się odpowiednio przepisy art. 75-87 K.p.a., z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu administracyjnego.
§  18.
1.
Zespół orzekający może rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania.
2.
Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
3.
Rozprawą lub posiedzeniem kieruje jeden ze współprzewodniczących zespołu orzekającego. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art. 91-95 K.p.a.
4.
W celu rozprawy wnioski, oświadczenia, uzupełnienia i sprostowania wniosków można zamieścić w załączniku do protokołu. Gdy uczestnika postępowania regulacyjnego zastępuje adwokat lub radca prawny, współprzewodniczący zespołu orzekającego mogą zażądać złożenia takiego załącznika w wyznaczonym terminie.
5.
Uczestnicy postępowania mogą żądać sprostowania lub uzupełnienia protokołu, nie później jednak jak na następnej rozprawie.
§  19.
W zakresie zawieszenia postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 97-103 K.p.a.
§  20.
1.
Uczestnicy postępowania regulacyjnego mogą zawrzeć ugodę przed zespołem orzekającym. Przy zawieraniu ugody stosuje się odpowiednio przepisy art. 116 i 117 K.p.a.
2.
Gdy ugoda nie zostanie zawarta, zespół orzekający wydaje orzeczenie, które podejmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. W razie równości głosów uznaje się, że zespół orzekający nie uzgodnił orzeczenia w rozumieniu art. 38g ust. 1 ustawy.
§  21.
W zakresie orzeczeń i ugód, o których mowa w § 20, stosuje się odpowiednio przepisy art. 104-113 K.p.a., z wyłączeniem stosowania art. 107 § 4 K.p.a.
§  22.
1.
Współprzewodniczący zespołu orzekającego niezwłocznie nadają klauzulę wykonalności orzeczeniom i ugodom, o których mowa w § 20, opatrując je okrągłą pieczęcią urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wyznań religijnych.
2.
Orzeczenia i ugody doręcza się uczestnikom postępowania niezwłocznie po nadaniu klauzuli wykonalności, o której mowa w ust. 1.
§  23.
W zakresie ustalania kosztów postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio art. 262 K.p.a., z tym że uczestnika postępowania obciążają te koszty postępowania poniesione w jego interesie lub na jego żądanie, które nie wynikają z ustawowego obowiązku organów administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego.

Rozdział  3

Wynagrodzenie członków Komisji i personelu pomocniczego

§  24. 1
 
1.
Członkowi Komisji przysługuje wynagrodzenie w formie zryczałtowanej diety miesięcznej obliczanej od podstawy wynoszącej:
1)
dla współprzewodniczącego zespołu orzekającego - 70 % wynagrodzenia wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego;
2)
dla członka - 70 % wynagrodzenia sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2.
Wysokość diety, o której mowa w ust. 1, jest proporcjonalna do liczby postępowań regulacyjnych rozpatrywanych przez zespół orzekający, w skład którego wchodzi członek Komisji.
3.
Przy obliczaniu wysokości diety, o której mowa w ust. 1 i 2, uwzględnia się liczbę postępowań rozpatrywanych przez zespół orzekający, w skład którego wchodzi członek Komisji, w stosunku do liczby wszystkich postępowań rozpatrywanych przez Komisję.
4.
Personel pomocniczy Komisji wyznaczony przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych otrzymuje zryczałtowane diety w wysokości:
1)
sekretarz Komisji - 35 %,
2)
protokolant Komisji - 15 %

podstawy diety członka Komisji, o której mowa w ust. 1 pkt 2.

§  25.
1.
Jeżeli członek Komisji lub jej personelu pomocniczego jest jednocześnie członkiem komisji majątkowej lub komisji regulacyjnej działającej na podstawie ustawy o stosunku państwa do innego kościoła lub związku wyznaniowego albo członkiem personelu pomocniczego takiej komisji, otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 10 % zryczałtowanej diety, o której mowa w § 24.
2.
W przypadku pełnienia przez tę samą osobę różnych funkcji w komisjach, o których mowa w ust. 1, przysługuje jej prawo wskazania komisji, z tytułu udziału w której otrzymywać będzie wynagrodzenie w pełnej wysokości.

Rozdział  4

Przepisy przejściowe i końcowe

§  26.
Do dnia 31 grudnia 2005 r. wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego Komisji, o którym mowa w § 24, wynosi odpowiednio 80 % wynagrodzeń określonych w przepisach § 24.
§  27.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 lutego 2000 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania regulacyjnego przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną (Dz. U. Nr 12, poz. 151).
§  28.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej -wyznania religijne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 223, poz. 2217 oraz z 2004 r. Nr 68, poz. 623 i Nr 145, poz. 1534.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660 oraz z 2004 r. Nr 162, poz. 1692.

1 Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 października 2005 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2006 (Dz.U.05.214.1814), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r., odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2007 (Dz.U.06.247.1815), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracj z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych, w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r (Dz.U.08.17.112), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., odpowiednio, 75,5 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracj z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2009 (Dz.U.08.236.1642), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., odpowiednio, 78,0 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.279.2768

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną.
Data aktu: 20/12/2004
Data ogłoszenia: 29/12/2004
Data wejścia w życie: 01/01/2005