Szczegółowe zasady organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 października 2004 r.
w sprawie szczegółowych zasad organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku

Na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
2)
banku - rozumie się przez to bank, który uzyskał zezwolenie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd na prowadzenie działalności maklerskiej;
3)
biurze maklerskim - rozumie się przez to oddział lub inną jednostkę banku działającą na zasadach oddziału, wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, prowadzącą działalność maklerską.
§  2.
1.
Bank prowadzi działalność maklerską wyłącznie w ramach biura maklerskiego.
2.
Czynności związane z prowadzeniem działalności maklerskiej mogą wykonywać wyłącznie pracownicy zatrudnieni w biurze maklerskim lub osoby pozostające z biurem maklerskim w stosunku zlecenia lub innym stosunku o podobnym charakterze.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do czynności, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy. W takim przypadku biuro maklerskie prowadzi listę punktów obsługi klienta lub punktów przyjmowania zleceń, w których są wykonywane te czynności, oraz osób je wykonujących. Punkty obsługi klienta i punkty przyjmowania zleceń w zakresie wykonywania tych czynności podlegają organizacyjnie biuru maklerskiemu.
§  3.
1.
Bank, który prowadzi działalność maklerską wyłącznie w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy, może prowadzić tę działalność, wyodrębnioną organizacyjnie, w ramach jednostki banku niebędącej oddziałem lub inną jednostką banku działającą na zasadach oddziału.
2.
Jednostka banku, wyodrębniona zgodnie z ust. 1, prowadzi listę punktów przyjmowania zleceń, w których są wykonywane czynności przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz listę osób wykonujących te czynności.
3.
Punkty przyjmowania zleceń, w zakresie wykonywania czynności przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy, podlegają jednostce banku, wyodrębnionej zgodnie z ust. 1.
§  4.
Informatyczne systemy lub podsystemy przetwarzania danych w zakresie działalności biura maklerskiego oraz jednostki banku, wyodrębnionej zgodnie z § 3 ust. 1, powinny być wydzielone lub zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.
§  5.
1.
Biuro maklerskie samodzielnie przechowuje i archiwizuje dokumenty związane z jego działalnością. Dokumenty mogą być przechowywane i archiwizowane w pomieszczeniach banku, pod warunkiem wydzielenia archiwum biura maklerskiego z archiwum banku.
2.
Osoby wykonujące czynności przechowywania i archiwizacji dokumentów, o których mowa w ust. 1, działają na podstawie umowy zawartej z biurem maklerskim.
3.
W przypadku banku prowadzącego działalność maklerską wyłącznie w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy, dokumenty związane z tą działalnością są przechowywane i archiwizowane przez ten bank.
§  6.
Bank opracowuje i wdraża pisemne procedury regulujące, w sposób zapewniający bezpieczeństwo informacji, zasady ochrony przepływu informacji, w tym także informacji poufnych i stanowiących tajemnicę zawodową w rozumieniu ustawy, pomiędzy biurem maklerskim albo jednostką banku, wyodrębnioną zgodnie z § 3 ust. 1, a bankiem.
§  7.
Bank wydziela kapitał (fundusz) na działalność maklerską prowadzoną w ramach biura maklerskiego z funduszy własnych banku.
§  8.
1.
Biuro maklerskie prowadzi odrębnie księgi rachunkowe dotyczące jego działalności.
2.
Biuro maklerskie ewidencjonuje wszystkie przychody i koszty oraz zyski i straty związane z jego działalnością, w tym również koszty działania punktów obsługi klientów oraz innych jednostek organizacyjnych biura.
3.
Biuro maklerskie sporządza samodzielne sprawozdania finansowe w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
§  9.
Biuro maklerskie rozlicza się z bankiem z przychodów i kosztów oraz z zysków i strat wyłącznie wynikiem finansowym.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku (Dz. U. Nr 146, poz. 950).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 84, poz. 774, Nr 124, poz. 1151, Nr 170, poz. 1651 i Nr 223, poz. 2216 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 871, Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1205 i Nr 146, poz. 1546.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.242.2418

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku.
Data aktu: 26/10/2004
Data ogłoszenia: 10/11/2004
Data wejścia w życie: 25/11/2004