Wykonanie niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 19 października 2004 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 89, poz. 991 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 876) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres badań nawozów oraz wymagania dotyczące opinii umożliwiających stwierdzenie spełnienia warunków niezbędnych do wydania zezwolenia na wprowadzenie nawozu do obrotu;
2)
jednostki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania badań nawozów lub wydawania opinii, o których mowa w pkt 1;
3)
szczegółowy zakres dokumentacji dotyczącej nawozów, niezbędnej do przeprowadzenia badań i wydania opinii;
4)
wymagania dotyczące treści instrukcji stosowania i przechowywania nawozów, niezbędnej do skutecznego i bezpiecznego ich stosowania;
5)
dopuszczalne rodzaje zanieczyszczeń nawozów i ich wartości, które nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla środowiska;
6)
minimalne wymagania jakościowe nawozów wprowadzanych do obrotu na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw rolnictwa.
§  2.
1.
Badania nawozów mające na celu stwierdzenie ich przydatności do nawożenia roślin lub gleb lub rekultywacji gleb, oddziaływania nawozu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko, spełnienia przez nawóz wymagań jakościowych oraz występowania w nawozie dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń, obejmują:
1)
badania fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne, stwierdzające deklarowaną w dokumentacji dotyczącej nawozu zawartość składników pokarmowych w nawozie, jego parametry fizyczne i chemiczne oraz spełnianie przez nawóz minimalnych wymagań jakościowych i wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń;
2)
przeprowadzane przez co najmniej jeden sezon wegetacyjny badania rolnicze, stwierdzające przydatność nawozu do nawożenia roślin lub gleb lub rekultywacji gleb oraz wpływ nawozu na właściwości agrochemiczne gleb;
3)
badania biologiczne stwierdzające stan sanitarny nawozu organicznego oraz organiczno-mineralnego.
2.
W przypadku wapna nawozowego i wapna nawozowego zawierającego magnez, przeprowadza się wyłącznie badania fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne.
3.
Badaniami rolniczymi nie obejmuje się nawozu mineralnego, jeżeli w wyniku badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych stwierdzono, że nawóz ten będzie przydatny do nawożenia roślin lub gleb lub rekultywacji gleb.
§  3.
Badania fizyczne, fizykochemiczne, chemiczne, biologiczne oraz rolnicze przeprowadza się:
1)
w przypadku nawozów wyprodukowanych w kraju - na próbkach nawozu pobranych przez próbkobiorcę z okręgowej stacji chemiczno-rolniczej lub z jednostki akredytowanej w zakresie pobierania próbek;
2)
w przypadku nawozów przywiezionych z innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub z państw trzecich - na próbkach nawozu pobranych przez próbkobiorcę posiadającego uprawnienia w zakresie pobierania próbek.
§  4.
Jednostkami organizacyjnymi upoważnionymi do prowadzenia badań, o których mowa w § 2, są:
1)
w zakresie badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozów:
a)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa z siedzibą w Puławach,
b)
Instytut Nawozów Sztucznych z siedzibą w Puławach,
c)
jednostki akredytowane przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji albo Polskie Centrum Akredytacji, jeżeli zakres tych badań jest objęty akredytacją;
2)
w zakresie badań biologicznych:
a)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa z siedzibą w Puławach,
b)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Puławach,
c)
Instytut Ochrony Środowiska z siedzibą w Warszawie,
d)
Instytut Medycyny Wsi z siedzibą w Lublinie,
e)
jednostki akredytowane przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji albo Polskie Centrum Akredytacji, jeżeli zakres tych badań jest objęty akredytacją;
3)
w zakresie badań rolniczych:
a)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa z siedzibą w Puławach - w przypadku nawozu przeznaczonego do nawożenia upraw polowych oraz użytków zielonych,
b)
Instytut Warzywnictwa z siedzibą w Skierniewicach - w przypadku nawozu przeznaczonego do nawożenia upraw warzywnych,
c)
Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa - w przypadku nawozu przeznaczonego do nawożenia upraw sadowniczych, roślin ozdobnych i trawników,
d)
Instytut Badawczy Leśnictwa z siedzibą w Warszawie - w przypadku nawozu przeznaczonego do nawożenia lasów.
§  5.
Jednostkami upoważnionymi do wydawania opinii umożliwiających stwierdzenie spełnienia warunków niezbędnych do wydania zezwolenia na wprowadzenie nawozu do obrotu, są:
1)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa z siedzibą w Puławach w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny oraz wapno nawozowe i wapno nawozowe zawierające magnez wymagań jakościowych, a także wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tym nawozie,
b)
przydatności nawozu do nawożenia upraw polowych oraz użytków zielonych lub rekultywacji gleb, a także oddziaływania tego nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko, z zastrzeżeniem § 6;
2)
Instytut Warzywnictwa z siedzibą w Skierniewicach w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny wymagań jakościowych oraz wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tym nawozie - w przypadku nawozu przewidzianego do nawożenia roślin warzywnych,
b)
przydatności nawozu do nawożenia roślin warzywnych, a także oddziaływania tego nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko, z zastrzeżeniem § 6;
3)
Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa z siedzibą w Skierniewicach w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny wymagań jakościowych oraz wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tym nawozie - w przypadku nawozu przewidzianego do nawożenia upraw sadowniczych, roślin ozdobnych i trawników,
b)
przydatności nawozu do nawożenia upraw sadowniczych, roślin ozdobnych i trawników, a także oddziaływania tego nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko, z zastrzeżeniem § 6;
4)
Instytut Badawczy Leśnictwa z siedzibą w Warszawie w zakresie:
a)
spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny wymagań jakościowych oraz wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tym nawozie - w przypadku nawozu przewidzianego do nawożenia roślin i gleb w lasach,
b)
przydatności nawozu do nawożenia roślin i gleb w lasach, a także oddziaływania tego nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko, z zastrzeżeniem § 6;
5)
Instytut Nawozów Sztucznych z siedzibą w Puławach w zakresie spełniania przez nawóz mineralny wymagań jakościowych i wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tym nawozie;
6)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Puławach w zakresie spełniania przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny:
a)
wytworzony z surowców będących ubocznymi produktami zwierzęcymi lub
b)
wytworzony z produktów uzyskanych z ubocznych produktów zwierzęcych, lub
c)
zawierający w swoim składzie uboczne produkty zwierzęce

- wymagań weterynaryjnych, które są określone w rozporządzeniu 1774/2002/WE z dnia 3 października 2002 r. wprowadzającym przepisy zdrowotne odnoszące się do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. WE L 273 z 10.10.2002).

§  6.
Jednostkami upoważnionymi do wydawania opinii w zakresie oddziaływania na zdrowie ludzi, zwierząt i środowisko nawozu organicznego i organiczno-mineralnego, wytworzonego z surowców będących odpadami lub ubocznymi produktami zwierzęcymi lub z produktów uzyskanych z odpadów lub ubocznych produktów zwierzęcych albo zawierającego w swoim składzie odpady lub uboczne produkty zwierzęce lub produkty uzyskane z odpadów lub ubocznych produktów zwierzęcych, a także nawozu, w którego składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w nawożeniu, są:
1)
Instytut Medycyny Wsi - w zakresie oddziaływania nawozu na zdrowie ludzi;
2)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy - w zakresie oddziaływania nawozu na zdrowie zwierząt;
3)
Instytut Ochrony Środowiska - w zakresie oddziaływania nawozu na środowisko.
§  7.
1.
Opinie jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 1-4 lit. a i pkt 5 oraz § 6, zawierają:
1)
nazwę, rodzaj, typ, postać nawozu, kod Nomenklatury Scalonej (CN) oraz symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
2)
zaakceptowany przez daną jednostkę projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu.
2.
Ocena nawozu wydana przez:
1)
Instytut Nawozów Sztucznych:
a)
określa wymagania jakościowe i wartości zanieczyszczeń nawozu mineralnego,
b)
potwierdza spełnianie przez nawóz mineralny wymagań jakościowych i wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń;
2)
Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa:
a)
określa wymagania jakościowe i wartości zanieczyszczeń nawozu organicznego, organiczno-mineralnego i wapna nawozowego oraz wapna nawozowego zawierającego magnez, przewidzianego do nawożenia upraw polowych lub użytków zielonych,
b)
potwierdza spełnianie wymagań jakościowych i wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń przez nawóz organiczny, organiczno-mineralny i wapno nawozowe oraz wapno nawozowe zawierające magnez, przewidziane do nawożenia upraw polowych lub użytków zielonych;
3)
Instytut Warzywnictwa lub Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa, lub Instytut Badawczy Leśnictwa:
a)
określa wymagania jakościowe i wartości zanieczyszczeń nawozu organicznego i organiczno-mineralnego, przewidzianego do nawożenia odpowiednio upraw warzywnych lub sadowniczych, upraw roślin ozdobnych, trawników lub lasów,
b)
potwierdza spełnianie wymagań jakościowych i wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń przez nawóz organiczny i organiczno-mineralny, przewidziany do nawożenia odpowiednio upraw warzywnych lub sadowniczych, upraw roślin ozdobnych, trawników lub lasów;
4)
Instytut Medycyny Wsi - określa oddziaływanie nawozu na zdrowie ludzi, po prawidłowym jego zastosowaniu;
5)
Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy - określa oddziaływanie nawozu na zdrowie zwierząt, po prawidłowym jego zastosowaniu;
6)
Instytut Ochrony Środowiska - określa oddziaływanie nawozu na środowisko, po prawidłowym jego zastosowaniu.
§  8.
Opinie jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 1-4 lit. b, zawierają:
1)
nazwę, rodzaj, typ, postać nawozu, kod Nomenklatury Scalonej (CN) oraz symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
2)
wymagania jakościowe nawozu;
3)
ocenę nawozu stwierdzającą jego przydatność do zastosowania zgodnie z przeznaczeniem;
4)
informację o oddziaływaniu prawidłowo zastosowanego nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko;
5)
w przypadku nawozów przewidzianych do stosowania łącznie ze środkami ochrony roślin - informację o możliwości takiego stosowania;
6)
zaakceptowany przez daną jednostkę projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu.
§  9.
Opinia jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 5 pkt 6, zawiera:
1)
nazwę, rodzaj, typ, postać nawozu, kod Nomenklatury Scalonej (CN) oraz symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
2)
zaakceptowany przez tę jednostkę projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu;
3)
ocenę nawozu określającą spełnianie wymagań weterynaryjnych, które są określone w rozporządzeniu 1774/2002/WE.
§  10.
1.
Dokumentacja niezbędna do przeprowadzenia badań nawozów, o których mowa w § 2 ust. 1, zawiera:
1)
nazwę nawozu, symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a w przypadku nawozów pochodzących z importu również kod Nomenklatury Scalonej (CN);
2)
dane dotyczące rodzaju i nazwy surowców lub produktów, z których nawóz został wyprodukowany;
3)
dane dotyczące formy azotu, jeżeli jednym z surowców są nawozy azotowe lub wieloskładnikowe zawierające azot;
4)
deklarację producenta dotyczącą szczegółowych wymagań jakościowych nawozu.
2.
Dokumentacja niezbędna do wydania opinii, o których mowa w § 5 pkt 1-4 lit. b, zawiera:
1)
informacje, o których mowa w ust. 1;
2)
badania i opinie, wymagane dla określonego nawozu;
3)
projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu;
4)
w przypadku nawozów przewidzianych do stosowania łącznie ze środkami ochrony roślin - opinię wydaną przez Instytut Ochrony Roślin o możliwości takiego stosowania.
3.
Dokumentacja niezbędna do wydania opinii, o których mowa w § 5 pkt 1-4 lit. a, pkt 5 i 6 oraz § 6, zawiera:
1)
w przypadku opinii wydawanej przez Instytut Nawozów Sztucznych, Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa, Instytut Warzywnictwa, Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa oraz Instytut Badawczy Leśnictwa:
a)
informacje, o których mowa w ust. 1,
b)
wyniki badań, o których mowa w § 2 ust. 1, wymaganych dla określonego nawozu,
c)
projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu;
2)
w przypadku opinii wydawanej przez Instytut Medycyny Wsi, Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy oraz Instytut Ochrony Środowiska:
a)
informacje, o których mowa w ust. 1,
b)
wyniki badań, o których mowa w § 2 ust. 1, wymaganych dla określonego nawozu,
c)
opinię o spełnianiu przez nawóz wymagań jakościowych oraz wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tym nawozie,
d)
projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu.
§  11.
Treść instrukcji stosowania i przechowywania nawozu, niezbędnej do skutecznego i bezpiecznego ich stosowania, zawiera:
1)
nazwę nawozu;
2)
informację o zakresie, dawce, sposobie i terminach stosowania nawozu;
3)
sposób sporządzania cieczy użytkowej nawozu - w przypadku nawozu stosowanego w postaci płynnej;
4)
informacje o sposobie przechowywania nawozu;
5)
pouczenie o koniecznych środkach ostrożności.
§  12.
1.
Dopuszczalna wartość zanieczyszczeń w nawozach organicznych i organiczno-mineralnych nie może przekraczać, w przypadku:
1)
chromu (Cr) - 100 mg,
2)
cynku (Zn) - 1.500 mg,
3)
kadmu (Cd) - 3 mg,
4)
miedzi (Cu) - 400 mg,
5)
niklu (Ni) - 30 mg,
6)
ołowiu (Pb) - 100 mg,
7)
rtęci (Hg) - 2 mg

- na kg suchej masy nawozu.

2.
W nawozach, o których mowa w ust. 1:
1)
nie mogą występować:
a)
żywe jaja pasożytów jelitowych Ascaris sp. Trichuris sp. Toxocara sp.,
b)
bakterie z rodzaju Salmonella;
2)
liczba bakterii z rodziny Enterobacteriaceae, określona na podstawie liczby bakterii tlenowych, powinna wynosić mniej niż 1.000 jednostek tworzących kolonie (jtk) na gram nawozu - w przypadku nawozów, o których mowa w § 5 pkt 6.
3.
Dopuszczalna wartość zanieczyszczeń w nawozach mineralnych nie może przekraczać:
1)
w wapnie nawozowym:
a)
kadmu (Cd) - 8 mg,
b)
ołowiu (Pb) - 200 mg

- na kg tlenku wapnia (CaO);

2)
w wapnie nawozowym zawierającym magnez:
a)
kadmu (Cd) - 15 mg,
b)
ołowiu (Pb) - 600 mg

- na kg sumy tlenku wapnia i tlenku magnezu (CaO+MgO);

3)
w pozostałych nawozach mineralnych:
a)
arsenu (As) - 50 mg,
b)
kadmu (Cd) - 50 mg,
c)
ołowiu (Pb) - 140 mg,
d)
rtęci (Hg) - 2 mg

- na kg masy nawozu.

§  13.
Minimalne wymagania jakościowe dla nawozów wprowadzanych do obrotu do dnia 31 maja 2005 r. na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw rolnictwa są następujące:
1)
w nawozach mineralnych w postaci stałej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
2 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
1 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,7 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
2)
w nawozach mineralnych w postaci płynnej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
1 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,5 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,3 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
3)
nawozy organiczno-mineralne w postaci stałej powinny zawierać co najmniej 30 % substancji organicznej, w przeliczeniu na suchą masę; w przypadku deklarowania w nich azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumy, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
1 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,5 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
1 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
4)
w nawozach organiczno-mineralnych w postaci płynnej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
0,01 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,01 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,01 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
5)
nawozy organiczne w postaci stałej powinny zawierać co najmniej 40 % substancji organicznej, w przeliczeniu na suchą masę; w przypadku deklarowania w nich azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumy, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
0,5 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,3 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,1 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
6)
w nawozach organicznych w postaci płynnej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
0,01 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,003 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,01 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O).
§  14.
Minimalne wymagania jakościowe dla nawozów wprowadzanych do obrotu od dnia 1 czerwca 2005 r. na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw rolnictwa są następujące:
1)
w nawozach mineralnych w postaci stałej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
2 % (m/m) azotu całkowitego (N) oraz 1 % (m/m) każdej z obecnych form azotu w przypadku ich deklarowania,
b)
2 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
2 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
2)
w nawozach mineralnych w postaci płynnej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
1 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
1 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
1 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
3)
nawozy organiczno-mineralne w postaci stałej powinny zawierać co najmniej 30 % substancji organicznej w przeliczeniu na suchą masę; w przypadku deklarowania w nich azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumy, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
1 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,5 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
1 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
4)
w nawozach organiczno-mineralnych w postaci płynnej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
0,5 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,2 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,5 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
5)
nawozy organiczne w postaci stałej powinny zawierać co najmniej 40 % substancji organicznej w przeliczeniu na suchą masę; w przypadku deklarowania w nich azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumy, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
0,5 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,3 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,3 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O);
6)
w nawozach organicznych w postaci płynnej, w których deklaruje się zawartość azotu lub fosforu, lub potasu albo ich sumę, zawartość poszczególnych składników nie może być mniejsza niż:
a)
0,08 % (m/m) azotu całkowitego (N),
b)
0,05 % (m/m) fosforu w przeliczeniu na pięciotlenek fosforu (P2O5),
c)
0,12 % (m/m) potasu w przeliczeniu na tlenek potasu (K2O).
§  15.
Nawozy niespełniające minimalnych wymagań jakościowych, w stosunku do których, przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, upoważnione jednostki organizacyjne przeprowadziły badania rolnicze oraz badania biologiczne, jeżeli są wymagane - obejmuje się tylko badaniami fizycznymi, fizykochemicznymi i chemicznymi.
§  16.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 czerwca 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 60, poz. 615).
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.236.2369

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu.
Data aktu: 19/10/2004
Data ogłoszenia: 29/10/2004
Data wejścia w życie: 13/11/2004