Tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, tryb kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz tryb rozliczeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 22 września 2004 r.
w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń *

Na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju;
2)
tryb rozliczeń w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju;
3)
tryb kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
§  2. 1
 Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
rok - rok kalendarzowy;
2)
półrocze - półrocze kalendarzowe;
3)
kwartał - kwartał kalendarzowy;
4)
dzień - dzień kalendarzowy;
5)
okres sprawozdawczy - okres, którego dotyczy sprawozdanie.

Rozdział  2

Sprawozdawczość

§  3. 2
 Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, zwanej dalej "ustawą", sporządza się za półrocze.
§  4.
Zakres sprawozdania, określony w art. 49 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, obejmuje:
1)
informacje ogólne o realizowanych w okresie sprawozdawczym programach i kontraktach wojewódzkich, zwanych dalej "kontraktami";
2)
informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji Narodowego Planu Rozwoju, zwanego dalej "Planem", w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji poszczególnych programów i kontraktów, stopnia osiągania założonych wartości wskaźników monitorujących, wyodrębniając informacje dotyczące wszystkich realizowanych w jego ramach programów;
3)
informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego Planu, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków oraz ocenę poziomu wykorzystania publicznych środków wspólnotowych;
4) 3
 (uchylony);
5)
informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji Planu;
6)
informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji realizowanych w okresie sprawozdawczym;
7) 4
 informacje na temat działań podjętych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i Komitet Monitorujący Plan w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji Planu;
8)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
§  5.
1.
Wojewoda sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w ich ramach - priorytetów oraz działań, a także ze względu na źródło pochodzenia środków finansowych, i przekazuje je właściwemu komitetowi monitorującemu kontrakt wojewódzki, a po ich zatwierdzeniu ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego i marszałkowi województwa.
2. 5
 Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez właściwy komitet monitorujący kontrakt wojewódzki, przekazywane są w formie pisemnej i elektronicznej:
1)
właściwej instytucji zarządzającej programem;
2)
instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty;
3)
instytucji płatniczej.
3. 6
 (uchylony).
4.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1) 7
 okresowe - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do dnia 15 marca roku następującego po roku realizacji Planu;
3)
końcowe - do 75 dni od zakończenia programu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
5.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne o programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
2)
informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji priorytetów i działań, stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących założonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 6;
3)
informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków;
4) 8
 (uchylony);
5)
prognozę przebiegu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 7;
6)
informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
7)
informację na temat stopnia wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
8)
informacje na temat sprawności systemu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
9)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
6.
Sprawozdanie okresowe, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
7.
Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 5 pkt 5.
§  6.
1.
Instytucja zarządzająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące realizowanych priorytetów i działań.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca przekazuje:
1)
do zatwierdzenia właściwemu komitetowi monitorującemu program;
2)
instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty, w formie pisemnej i elektronicznej;
3) 9
 (uchylony).
3.
Po zatwierdzeniu sprawozdania przez komitet monitorujący program instytucja zarządzająca przekazuje zatwierdzone sprawozdanie:
1)
ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego;
2)
właściwej jednostce monitorująco-kontrolnej;
3)
instytucji płatniczej;
4)
instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
4. 10
 (uchylony).
5. 11
 Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się przed zatwierdzeniem sprawozdania przez komitet monitorujący program, z zastrzeżeniem ust. 11, w następujących terminach:
1) 12
 okresowe - do 60 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 150 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3)
końcowe - do 150 dni od zakończenia programu.
6. 13
 Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zatwierdzone w drodze uchwały przez komitet monitorujący program, należy przekazać najpóźniej 25 dni po upływie terminów, o których mowa w ust. 5.
7.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne o programie;
2) 14
 informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programu, a w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów lub podjętych decyzji, stanu realizacji poszczególnych priorytetów i działań, stopnia osiągania założonych w programie i uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10;
3) 15
 informacje dotyczące postępu finansowego programu według źródeł pochodzenia środków, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności;
4) 16
 (uchylony);
5)
prognozę przebiegu realizacji programu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 9;
6)
informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programu;
7)
informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programu;
8) 17
 informacje na temat działań podjętych przez instytucję zarządzającą i komitet monitorujący w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji programu;
9)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
8.
Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programie.
9. 18
 Prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w ust. 7 pkt 5, obejmuje dla sprawozdań okresowych - cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych - dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 7 pkt 5.
10. 19
 Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim, z zastrzeżeniem ust. 10a.
10a. 20
 W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
11.
W przypadku informacji, o których mowa w ust. 7 pkt 3, prezentowanych w sprawozdaniach rocznych i końcowych, dane finansowe przedstawia się dodatkowo w układzie wojewódzkim.
12. 21
 Informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w ust. 7 pkt 5, przekazywane są instytucji płatniczej, instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty oraz właściwej jednostce monitorująco-kontrolnej na jej wniosek w terminie do 15 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
13.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przygotowuje się na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, sporządzanych przez instytucje określone w art. 47 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy.
§  7.
1. 22
 Instytucja pośrednicząca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, zawierając w nich informacje, o których mowa w § 6 ust. 7, z zastrzeżeniem § 6 ust. 8-10a.
2. 23
 Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca przekazuje w formie pisemnej i elektronicznej właściwej instytucji zarządzającej do akceptacji.
3. 24
 Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 5, w następujących terminach:
1) 25
 okresowe - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do dnia 15 marca roku następującego po roku realizacji programu;
3)
końcowe - do 75 dni od zakończenia programu.
4.
W przypadku braku akceptacji instytucji zarządzającej dla sprawozdania przygotowanego przez instytucję pośredniczącą, instytucja pośrednicząca postępuje według wytycznych instytucji zarządzającej.
5. 26
 Informacje, o których mowa w § 6 ust. 7 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w § 6 ust. 7 pkt 5, przekazywane są instytucji zarządzającej w terminie do 12 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
§  8.
1. 27
 Instytucja wdrażająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, w formie pisemnej i elektronicznej i przekazuje je właściwej instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej oraz właściwej jednostce monitorująco-kontrolnej na jej wniosek.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 7, w następujących terminach:
1) 28
 okresowe - do 30 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3)
końcowe - do 50 dni od zakończenia działania.
3.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne dotyczące działania, którego sprawozdanie dotyczy;
2) 29
 informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji działania, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji działania, stopnia osiągania założonych w uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6;
3) 30
 informacje dotyczące postępu finansowego działania według źródeł pochodzenia środków, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności, z zastrzeżeniem ust. 7;
4) 31
 (uchylony);
5)
prognozę przebiegu realizacji działania w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
6)
informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji działania;
7)
informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji działania;
8)
informacje na temat sprawności systemu realizacji;
9)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
4.
Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w uzupełnieniu programu.
5. 32
 Prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji działania, o której mowa w ust. 3 pkt 5, obejmuje dla sprawozdań okresowych - cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych - dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 3 pkt 5.
6. 33
 Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim, z zastrzeżeniem ust. 6a.
6a. 34
 W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
7. 35
 Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w ust. 5, przekazywane są instytucji pośredniczącej, a w przypadku jej braku instytucji zarządzającej, w terminie do 9 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
§  9.
1. 36
 Beneficjent sporządza sprawozdania okresowe, roczne i końcowe z realizacji projektu po zakończeniu okresu sprawozdawczego i przekazuje je instytucji wymienionej w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu w formie pisemnej i elektronicznej.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1)
okresowe - do 10 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 25 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3)
końcowe - do 25 dni od zakończenia projektu.
3.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne dotyczące projektu;
2)
informacje dotyczące przebiegu realizacji projektu oraz realizacji planu rzeczowego, z zastrzeżeniem ust. 4;
3)
informacje dotyczące postępu realizacji planu finansowego projektu;
4)
prognozę przebiegu realizacji projektu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
5)
informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 4;
6)
informację na temat wypełnienia zobowiązań w zakresie promocji projektu;
7)
informacje o napotkanych problemach oraz przeprowadzonych u beneficjenta kontrolach.
4. 37
 Beneficjent może nie umieścić w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 5, oraz informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania, o ile instytucja zarządzająca tak postanowi.
5.
Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 4.
§  10. 38
 
1.
Instytucja zarządzająca, właściwa instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca może, pod warunkiem zachowania zdolności agregacji danych monitoringowych, zwolnić beneficjenta z obowiązku sporządzania sprawozdania okresowego lub rocznego z realizacji projektu w przypadku, gdy czas realizacji projektu zgodnie z umową lub decyzją o dofinansowanie projektu nie przekracza dwóch okresów sprawozdawczych.
2.
W przypadku gdy realizacja projektu rozpoczęła się przed podpisaniem umowy lub decyzji o dofinansowanie projektu, beneficjent sporządza pierwsze sprawozdanie za cały dotychczasowy okres realizacji projektu.

Rozdział  3

Tryb kontroli realizacji Planu

§  11. 39
 
1.
Kontrola realizacji projektu, będąca podstawą dla dokonania oceny prawidłowości i skuteczności realizacji projektów przez beneficjentów, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 4 i art. 53 ust. 1 pkt 4 ustawy, przeprowadzana jest w trakcie oraz na zakończenie realizacji projektu.
2.
Kontroli, o której mowa w ust. 1, podlegają wszyscy beneficjenci w zakresie realizowanych projektów.
§  12. 40
 (uchylony).
§  12a. 41
 
1.
Kontrolę w trakcie realizacji projektu, o której mowa w § 11 ust. 1, przeprowadza instytucja zarządzająca, właściwa instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca upoważniona w umowie, o której mowa w art. 21 ust. 5 ustawy.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, może przybrać formę:
1)
sprawdzenia dokumentacji poświadczającej poniesienie wydatków, przedkładanej w ramach wniosku o płatność;
2)
weryfikacji faktyczności poniesienia wydatków, postępów i efektów realizacji projektu w miejscu jego realizacji.
3.
Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 1, dotyczy całości wydatków przedkładanych w ramach wniosków o płatność. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 1, może być przeprowadzona na próbie wydatków określonej przez instytucję zarządzającą.
4.
Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 1, odbywa się zgodnie z cyklem przedkładania wniosków o płatność przed refundacją wydatków, poniesionych przez beneficjenta w ramach realizacji projektu, o której mowa w § 31 ust. 1.
5.
Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 2, dotyczy wszystkich projektów. W uzasadnionych przypadkach kontrola może być przeprowadzana na próbie projektów, której wielkość jest dobierana w oparciu o metodologię określoną przez instytucję zarządzającą w rocznym planie kontroli, o którym mowa w § 14 ust. 3.
6.
Metodologia, o której mowa w ust. 5, uzgadniana jest z instytucją płatniczą w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan, o którym mowa w § 14 ust. 3. W przypadku braku uzgodnienia metodologii w tym terminie, stosuje się metodologię w wersji określonej przez instytucję zarządzającą.
§  13. 42
 
1.
Kontrola na zakończenie realizacji projektu, o której mowa w § 11 ust. 1, przeprowadzana jest niezwłocznie po przedstawieniu przez beneficjenta wniosku o płatność końcową.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje sprawdzanie kompletności dokumentacji zgromadzonej dla potwierdzenia przebiegu realizacji projektu. Kontrola może również objąć sprawdzanie faktycznego efektu rzeczowego w miejscu realizacji projektu.
3.
Wyniki kontroli, o której mowa w ust. 1, i wyniki kontroli przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu, potwierdzające prawidłową realizację projektu lub usunięcie nieprawidłowości wskazanych w informacji pokontrolnej, o której mowa w § 27, oraz zatwierdzenie sprawozdania końcowego z realizacji projektu są warunkami dokonania płatności końcowej na rzecz beneficjenta, o której mowa w § 32 ust. 1 pkt 2.
4.
W przypadku gdy system finansowania projektu zakłada przekazywanie środków beneficjentowi przed dokonaniem wydatków, wyniki kontroli potwierdzające prawidłową realizację projektu oraz zatwierdzenie sprawozdania końcowego z realizacji projektu nie stanowią warunków dokonania płatności końcowej na rzecz beneficjenta, o której mowa w § 32 ust. 1 pkt 2.
§  14.
1. 43
 W odniesieniu do instytucji podległych w ramach systemu realizacji programu kontrolę realizacji programu, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, przeprowadza instytucja zarządzająca lub właściwa instytucja pośrednicząca. Wyniki kontroli przekazuje się do wiadomości instytucji płatniczej, właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za wydanie deklaracji zamknięcia pomocy oraz właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za kontrolę przewidzianą w art. 10 rozporządzenia nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w zakresie zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 072 z 11.03.2004), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 438/2001".
1a. 44
 Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadzać może instytucja wdrażająca upoważniona przez instytucję zarządzającą w umowie, o której mowa w art. 21 ust. 5 ustawy.
1b. 45
 Kontrola realizacji programu polega na sprawdzeniu w szczególności:
1)
przestrzegania procedur wyboru projektów przeznaczonych do współfinansowania w programie, w tym podpisywania umów lub decyzji o dofinansowanie projektów;
2)
przestrzegania procedur w zakresie sprawozdawczości, monitorowania i oceny wdrażania projektów, działań i programu;
3)
przestrzegania realizacji procedur kontrolnych oraz weryfikacji wydatków przedkładanych przez beneficjentów projektów w programie, w tym weryfikacji kwalifikowalności wydatków;
4)
przestrzegania wymogów promocji funduszy strukturalnych;
5)
przestrzegania zgodności realizowanych projektów, działań i programu z politykami horyzontalnymi Wspólnoty;
6)
przestrzegania zasad dokumentowania i archiwizacji dokumentacji w procesie wdrażania funduszy strukturalnych.
2. 46
 Kontrola, o której mowa w ust. 1, może w szczególności przybrać formę:
1)
badania dokumentacji związanej z realizacją programu;
2)
badania realizacji zadań w instytucjach, o których mowa w ust. 1, w trakcie kontroli w ich siedzibach.
3. 47
 Kontrola realizacji programu odbywa się w oparciu o roczny plan kontroli sporządzany przez instytucję zarządzającą w uzgodnieniu z instytucją zarządzającą Podstawami Wsparcia Wspólnoty i przekazywany do wiadomości instytucji płatniczej oraz właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za kontrolę przewidzianą w art. 10 rozporządzenia nr 438/2001.
4. 48
 Plan kontroli, o którym mowa w ust. 3, sporządza się i uzgadnia w terminie do końca listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan.
5. 49
 Plan kontroli, o którym mowa w ust. 3, zawiera w szczególności:
1)
informacje o układzie chronologiczno-tematycznym kontroli w danym roku;
2)
informacje na temat struktury i organizacji kontroli opisanych w planie;
3)
metodologię doboru próby, o której mowa w § 12a ust. 5.
§  15. 50
 
1.
Wyniki kontroli, o których mowa w § 11 i 14:
1)
stanowią podstawę do sporządzenia przez właściwe instytucje informacji o nieprawidłowościach w programie;
2)
stanowią podstawę do poświadczenia przez instytucję zarządzającą wniosku o refundację, o którym mowa w § 37.
2.
Wyniki kontroli, o których mowa w § 14 i 16, wskazujące na nieprawidłowości w realizacji programu i Planu, stanowią podstawę dla instytucji wykonujących kontrole na podstawie art. 50 ustawy do wydania w porozumieniu z instytucją zarządzającą polecenia dotyczącego w szczególności:
1)
dostosowania lub zmiany procedur;
2)
wstrzymania realizacji płatności na rzecz jednostki kontrolowanej, wynikających z zestawienia wydatków, o którym mowa w § 36;
3)
zawieszenia udziału jednostki kontrolowanej w realizacji programu.
§  16.
1. 51
 Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie i realizację programów operacyjnych oraz kontraktów podlegają kontroli w zakresie realizacji Planu, o której mowa w art. 51 ustawy.
1a. 52
 Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, jako instytucja zarządzająca Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
2. 53
 Kontrola realizacji Planu, wykonywana przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, może w szczególności przybrać formę:
1)
badania dokumentacji związanej z realizacją Planu;
2)
badania realizacji zadań w instytucjach, o których mowa w ust. 1, w trakcie kontroli w ich siedzibach.
3. 54
 (uchylony).
§  16a. 55
 
1.
Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie i realizację programów operacyjnych podlegają kontroli wykonywanej przez instytucję płatniczą w odniesieniu do publicznych środków wspólnotowych.
2.
Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie i realizację strategii wykorzystania Funduszu Spójności podlegają w tym zakresie kontroli wykonywanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3.
Kontrola wykonywana przez ministra do spraw finansów publicznych może w szczególności przybrać formę:
1)
badania dokumentacji związanej z realizacją Planu;
2)
badania realizacji zadań w instytucjach, o których mowa w ust. 1, w trakcie kontroli w ich siedzibach.
§  16b. 56
 
1.
Instytucje pośredniczące oraz instytucje, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, odpowiedzialne za zarządzanie i realizację strategii wykorzystania Funduszu Spójności podlegają kontroli w zakresie realizacji Planu, o której mowa w art. 51 ustawy. Kontrola ta obejmuje kontrolę systemów zarządzania i kontroli.
2.
Beneficjenci podlegają kontroli w odniesieniu do projektów realizowanych w ramach strategii wykorzystania Funduszu Spójności, o której mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. Kontrola ta obejmuje kontrolę realizacji projektów.
3.
Instytucja zarządzająca koordynuje postępowania kontrolne w ramach strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
4.
Do prowadzenia kontroli, o których mowa w ust. 1 lub 2, uprawnione są:
1)
instytucja zarządzająca - w instytucjach pośredniczących, instytucjach, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, lub u beneficjentów;
2)
instytucje pośredniczące - w instytucjach, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, lub u beneficjentów;
3)
instytucje, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, u beneficjentów.
5.
Kontrola, o której mowa w ust. 1 i 2, może przybrać formę:
1)
badania - w jednostce kontrolującej - dokumentacji związanej z realizacją strategii wykorzystania Funduszu Spójności lub projektów;
2)
badania realizacji zadań przez podmioty, o których mowa w ust. 4, w ich siedzibach lub w trakcie kontroli na miejscu realizacji projektów.
6.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, przeprowadzana jest w oparciu o roczny plan kontroli sporządzany przez instytucję zarządzającą.
7. 57
 Kontrola, o której mowa w ust. 2, przeprowadzana jest w oparciu o roczne plany kontroli sporządzane przez instytucje pośredniczące i zatwierdzane przez instytucję zarządzającą. Instytucje pośredniczące przesyłają projekty planów kontroli w terminie do końca listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan. Instytucja zarządzająca zatwierdza plany kontroli w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan.
8. 58
 Plany kontroli, o których mowa w ust. 6 i 7, sporządza się w terminie do końca grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan.
9. 59
 Instytucje pośredniczące, do dnia 5 stycznia roku, którego dotyczy plan, przesyłają plany kontroli do instytucji zarządzającej. Instytucja zarządzająca w terminie do dnia 10 stycznia przekazuje plany kontroli, o których mowa w ust. 6 i 7, do wiadomości instytucji płatniczej oraz właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za kontrolę, o której mowa w art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1386/2002 z dnia 29 lipca 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 w zakresie systemów zarządzania i kontroli pomocy przyznanej z Funduszu Spójności i procedury dokonywania korekt finansowych (Dz. Urz. WE L 201 z 31.07.2002).
10.
Plany kontroli, o których mowa w ust. 6 i 7, zawierają w szczególności:
1)
informacje o układzie chronologiczno-tematycznym kontroli w danym roku;
2)
informacje na temat struktury i organizacji kontroli opisanych w planie;
3)
opis metodologii doboru próby projektów.
11.
Wyniki kontroli, o której mowa w ust. 1 lub 2, mogą stanowić dla jednostek kontrolujących podstawę, w szczególności do:
1)
wydania polecenia dostosowania lub zmiany procedur;
2)
sporządzenia raportu o nieprawidłowościach.
§  16c. 60
 
1.
Jednostki monitorująco-kontrolne właściwych funduszy przeprowadzają kontrolę przestrzegania ustanowionych zasad i systemów korzystania z funduszy strukturalnych, o której mowa w art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy. Kontroli podlegają instytucja zarządzająca programem, instytucje pośredniczące oraz instytucje wdrażające w programach z zakresu funduszu właściwego dla jednostki monitorująco-kontrolnej.
2.
Wyniki kontroli, o których mowa w ust. 1, wskazujące na nieprawidłowości w realizacji programu i Planu, stanowią podstawę do podjęcia przez instytucję zarządzającą Podstawami Wsparcia Wspólnoty działań mających na celu:
1)
dostosowanie lub zmianę procedur;
2)
zawieszenie udziału jednostki kontrolowanej w realizacji programu.
3.
Wyniki kontroli, o których mowa w ust. 1, są przekazywane do wiadomości instytucji zarządzającej oraz instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
§  17.
1. 61
 Informacje o niewłaściwej realizacji projektu, programu lub strategii wykorzystania Funduszu Spójności mogą stanowić podstawę do przeprowadzenia kontroli, o których mowa w § 11, 14 i 16-16c, w trybie doraźnym.
2.
Przedmiotem kontroli w trybie doraźnym jest w szczególności weryfikacja zgodności uzyskanych informacji, o których mowa w ust. 1, ze stanem faktycznym.
3. 62
 Kontrole, o których mowa w § 11, 14 i 16-16c, mogą być przeprowadzane w trybie doraźnym, również jeśli jest to uzasadnione efektywnością realizacji tych kontroli.
§  18. 63
 
1.
Kontrole, o których mowa w § 11 ust. 1, przeprowadzane na miejscu realizacji projektu, kontrole, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 2, w § 16 ust. 2 pkt 2, w § 16a ust. 3 pkt 2 i w § 16b ust. 5 pkt 2, przeprowadzane są na podstawie wydanego przez jednostkę kontrolującą pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia tych czynności.
2.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1)
oznaczenie jednostki przeprowadzającej kontrolę;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3)
imię i nazwisko kierownika zespołu kontrolującego;
4)
imiona i nazwiska osób wchodzących w skład zespołu kontrolującego;
5)
nazwę i adres podmiotu kontrolowanego;
6)
temat i zakres kontroli;
7)
termin ważności upoważnienia.
3.
Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się z informacjami niejawnymi, kontrolujący musi posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, uzyskane na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631).
§  19. 64
 
1.
W przypadku kontroli, o której mowa w § 12a ust. 2 pkt 2, 14, 16-16c, podmiot kontrolowany zawiadamiany jest na piśmie co najmniej na 5 dni przed rozpoczęciem kontroli o zakresie i terminie planowanej kontroli.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku kontroli przeprowadzanych w trybie doraźnym, o których mowa w § 17.
§  20. 65
 Kontrole, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 2, § 16 ust. 2 pkt 2, § 16a ust. 3 pkt 2 oraz § 16b ust. 5 pkt 2, przeprowadza się w oparciu o program kontroli, uwzględniający w szczególności badanie:
1)
przestrzegania procedur wyboru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów z publicznych środków wspólnotowych;
2)
przestrzegania procedur podpisywania umów lub wydawania decyzji o przyznaniu pomocy z publicznych środków wspólnotowych;
3)
przestrzegania procedur w zakresie monitorowania i oceny wdrażania projektów, działań i programów;
4)
przestrzegania zasad archiwizacji dokumentów związanych z wdrażaniem projektów współfinansowanych z publicznych środków wspólnotowych;
5)
przestrzegania procedur w zakresie sprawozdawczości, kontroli i rozliczeń finansowych, w tym poprawności kwalifikowania wydatków oraz sprawdzania rzetelności sprawozdań, o których mowa w § 6-9;
6)
przestrzegania zgodności realizacji projektów, działań i programu z politykami Wspólnoty.
§  21.
1. 66
 Osoby przeprowadzające kontrolę na miejscu realizacji projektu lub w siedzibie jednostki kontrolowanej, zwane dalej "kontrolującymi", są upoważnione do:
1)
swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem miejsc podlegających szczególnej ochronie z uwagi na tajemnicę państwową;
2)
wglądu oraz tworzenia kopii i odpisów dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej w zakresie dotyczącym tematu kontroli;
3)
przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych w zakresie dotyczącym tematu kontroli;
4)
żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5)
zabezpieczania materiałów dowodowych;
6)
sprawdzania przebiegu określonych czynności, w zakresie dotyczącym tematu kontroli.
2.
Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3.
Podmiot kontrolowany zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  22.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, na wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia kontrolującego trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
2.
Kontrolujący podlega wyłączeniu również w razie zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O wyłączeniu decyduje jednostka kontrolująca.
§  23.
1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty i inne nośniki informacji, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio zabezpieczają.
4.
Kontrolujący mogą zabezpieczyć materiały, o których mowa w ust. 3, w szczególności poprzez:
1)
oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, kierownikowi lub upoważnionemu pracownikowi jednostki kontrolowanej;
2)
przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu.
§  24.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu, innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki jednostki kontrolowanej, odpowiedzialnego za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom, a w razie jego nieobecności - osoby wyznaczonej przez kierownika jednostki kontrolowanej.
§  25.
1.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości kontrolujących co do treści przedstawionych im w toku kontroli dokumentów zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i obliczeń sporządzanych na potrzeby kontroli potwierdza kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona.
2.
W przypadku odmowy dokonania czynności, o której mowa w ust. 1, kontrolujący sporządzają adnotację w tym zakresie, którą zamieszczają w informacji pokontrolnej, o której mowa w § 27.
§  26.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają na piśmie kierownika jednostki kontrolującej, który zawiadamia o tym fakcie organ powołany do ścigania przestępstw.
§  27.
1. 67
 W terminie 14 dni od zakończenia kontroli jest sporządzana w formie pisemnej informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach - jeden dla kierownika jednostki kontrolowanej i jeden dla kontrolującego.
2.
Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności - osoba przez niego upoważniona.
3.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem informacji pokontrolnej, uzasadnionych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w informacji pokontrolnej.
4. 68
 W terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji pokontrolnej należy przesłać do jednostki kontrolującej podpisaną przez osobę upoważnioną w jednostce kontrolowanej informację pokontrolną lub zgłosić zastrzeżenia na piśmie.
5.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne. W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący są obowiązani zmienić lub uzupełnić odpowiednią część informacji pokontrolnej.
6.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący przekazują na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
§  28.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając, w terminie do 7 dni od dnia jej otrzymania, pisemne wyjaśnienie tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący zamieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3.
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej przez osobę, o której mowa w ust. 1, nie wstrzymuje podpisania informacji pokontrolnej przez kontrolujących i realizacji ustaleń kontroli.
§  29.
1.
Kierownik jednostki kontrolującej, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania kierownika jednostki kontrolującej o sposobie wykorzystania uwag i wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  30.
Informacja pokontrolna wraz z zaleceniami pokontrolnymi przechowywana jest z dokumentacją związaną z realizacją projektu, programu lub strategii wykorzystania Funduszu Spójności.

Rozdział  4

Tryb rozliczeń

§  31.
1. 69
 Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta następuje z publicznych środków wspólnotowych lub innych środków publicznych na podstawie wniosku o płatność, złożonego przez beneficjenta wraz z załączonymi kopiami dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki, z zastrzeżeniem ust. 1c.
1a. 70
 Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości dokonania płatności na podstawie umowy o dofinansowanie, o ile przepisy odrębne tak stanowią.
1b. 71
 Złożony przez beneficjenta wniosek o płatność wraz z załączonymi dokumentami, o których mowa w ust. 1, jest przedmiotem kontroli, o której mowa w §12a ust. 2 pkt 1.
1c. 72
 W przypadku projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, na wniosek instytucji wdrażającej poprzedzony wnioskiem beneficjenta, instytucja zarządzająca, w porozumieniu z instytucją płatniczą, może wyrazić zgodę na załączenie przez beneficjenta do wniosku o płatność jedynie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.
1d. 73
 Zgoda, o której mowa w ust. 1c, może być wyrażona w stosunku do beneficjentów, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1)
posiadają minimum dwuletnie doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
2)
kontrole przeprowadzone u beneficjenta zgodnie z § 12a ust. 2 pkt 1 i 2 nie wykazały nieprawidłowości.
2. 74
 Wzór wniosku beneficjenta o płatność określa załącznik do rozporządzenia. Wniosek jest sporządzany w formie pisemnej i elektronicznej. Instytucja płatnicza może ustalić format wersji elektronicznej wniosku beneficjenta o płatność oraz sposób jej przekazywania.
3. 75
 Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki są:
1)
zapłacone faktury lub dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty;
2)
inne dokumenty, określone przez instytucję zarządzającą, poświadczające wkład własny beneficjenta, jeżeli poniesione wydatki nie mogą być potwierdzone dokumentami, o których mowa w pkt 1.
3a. 76
 Oryginały dokumentów przechowywane przez beneficjenta stanowią przedmiot kontroli, o której mowa w § 11 ust. 1, w jego siedzibie.
4. 77
 Instytucja zarządzająca określa sposób potwierdzenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
5.
Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości przekazywania publicznych środków wspólnotowych w formie premii.
6. 78
 Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta z tytułu realizacji projektu, w części określonej w umowie lub decyzji o dofinansowanie projektu, następuje w możliwie najkrótszym terminie. Szczegółowe zasady, tryb i terminy przekazywania beneficjentom środków określa umowa lub decyzja o dofinansowanie projektu.
7. 79
 Jeżeli system finansowania projektu zakłada przekazywanie środków beneficjentowi przed dokonaniem wydatków, refundacja, o której mowa w ust. 1, oznacza rozliczenie otrzymanych środków.
§  32.
1.
Wniosek beneficjenta o płatność może dotyczyć:
1)
płatności pośredniej - kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w miarę postępu realizacji projektu;
2)
płatności końcowej - kwoty obejmującej wszystkie poniesione wydatki kwalifikowalne na realizację projektu lub ostatniej kwoty poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
2.
Wniosek beneficjenta o płatność może również dotyczyć pierwszej płatności oraz premii, o której mowa w § 31 ust. 5.
3. 80
 Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie wymaga przedstawienia kopii dokumentów, o których mowa w § 31 ust. 1.
4. 81
 Wniosek beneficjenta o płatność końcową jest składany wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji projektu, o którym mowa w § 9, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 82
 Instytucja zarządzająca, pośrednicząca lub wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, może w szczególnych przypadkach przedłużyć okres złożenia wniosku o płatność końcową.
§  33. 83
 
1.
Jeżeli złożony przez beneficjenta wniosek o płatność zawiera błędy formalno-rachunkowe, instytucja przyjmująca wniosek wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.
2.
W przypadku stwierdzenia błędów formalno-rachunkowych przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości uzupełnienia lub poprawienia wniosku przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek.
3.
O każdym uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku, o których mowa w ust. 1, beneficjent powinien być niezwłocznie poinformowany w formie pisemnej przez instytucję przyjmującą wniosek.
4.
Instytucja przyjmująca wniosek nie może poprawiać lub uzupełniać:
1)
zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek rachunkowych;
2)
załączonych kserokopii dokumentów, o których mowa w § 31 ust. 3 pkt 1.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, instytucja przyjmująca może jedynie stwierdzić, czy kopie tych dokumentów zawierają dane zgodne z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
§  34. 84
 (uchylony).
§  35.
1. 85
 W wyniku kontroli, o której mowa w § 12a ust. 2 pkt 1, instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, poświadcza kwotę wydatków kwalifikowalnych.
2.
Poświadczona kwota wydatków kwalifikowalnych jest pomniejszana o wykazany przez beneficjenta przychód, zgodnie z zasadą nr 2 rozporządzenia nr 448/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie nr 1685/2000/WE ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia nr 1260/1999/WE w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie nr 1145/2003/WE (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004).
3.
Po dokonaniu poświadczenia, o którym mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca, upoważniona przez nią instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca zatwierdza do wypłaty na rzecz beneficjenta określoną kwotę z publicznych środków wspólnotowych objętych decyzją lub umową o dofinansowanie. Kwota do wypłaty pomniejszana jest o korekty - kwoty niewłaściwie wydatkowane, a przekazane na podstawie wcześniej zrealizowanych wniosków beneficjenta o płatność. Zatwierdzając kwoty do wypłaty uwzględnia się wielkość dokonanych wypłat celem zachowania poziomu refundacji ustalonego w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu.
4.
Płatność końcowa dokonywana jest przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 13 ust. 3.
5.
Informacja o kwocie środków zatwierdzonych do wypłaty przekazywana jest beneficjentowi, niezwłocznie po zatwierdzeniu kwoty do wypłaty, o którym mowa w ust. 3. Dodatkowo do informacji załącza się uzasadnienie w przypadku rozbieżności między kwotą środków zatwierdzonych do wypłaty a kwotą wnioskowaną przez beneficjenta.
§  36.
1. 86
 Instytucje właściwe w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność lub wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów, sporządzają zestawienia wydatków poświadczonych i zrefundowanych beneficjentom w ramach realizacji poszczególnych działań, w formie określonej przez instytucję zarządzającą. Zestawienie jest sporządzane w formie pisemnej i elektronicznej.
2.
Zestawienie wydatków, o którym mowa w ust. 1, przekazywane jest do instytucji zarządzającej.
2a. 87
 Przed przekazaniem do instytucji zarządzającej oraz przed przekazaniem, o którym mowa w ust. 3, zestawienie wydatków wymaga poświadczenia przez instytucję właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, w oparciu o przeprowadzone kontrole realizacji projektów i programu, o których mowa w § 11 i 14.
3.
W przypadku gdy instytucja właściwa w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów nie jest instytucją właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, instytucja właściwa w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność przekazuje zestawienie wydatków instytucji właściwej w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów.
§  37.
1. 88
 Instytucja zarządzająca w ramach realizacji całego programu i poszczególnych działań sporządza nie rzadziej niż raz na kwartał poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację.
1a. 89
 Podstawą do sporządzenia poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o którym mowa w ust. 1, są w szczególności: poświadczone zgodnie z § 36 ust. 2a zestawienia wydatków, o których mowa w § 36 ust. 1, oraz wyniki przeprowadzonych przez instytucję zarządzającą kontroli realizacji projektów i programu, o których mowa w § 11 i 14.
2.
Dla programów współfinansowanych ze środków kilku funduszy strukturalnych zestawienie wydatków jest sporządzane osobno dla każdego z funduszy.
3.
Poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, przekazywane są nie rzadziej niż raz na kwartał do instytucji płatniczej i do wiadomości instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
4. 90
 W przypadku gdy poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, wskazują na wyższy poziom współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych niż określony w uzupełnieniu programu, którego wniosek o refundację dotyczy, instytucja zarządzająca przekazuje razem z poświadczeniem i zestawieniem wydatków oraz wnioskiem o refundację uzasadnienie przyczyn wyższego poziomu współfinansowania działania.
5. 91
 Instytucja płatnicza może wstrzymać certyfikację zestawienia wydatków, o którym mowa w ust. 1, w sytuacji gdy nie zaakceptuje uzasadnienia, o którym mowa w ust. 4.
6.
W przypadku braku akceptacji, o którym mowa w ust. 5, instytucja zarządzająca zobowiązana jest uzgodnić z instytucją płatniczą sposób zapewnienia poziomu współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych określonego w uzupełnieniu programu.
§  38.
1. 92
 Instytucja płatnicza dokonuje weryfikacji poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o których mowa w § 37 ust. 1, przedstawionych przez instytucje zarządzające i na tej podstawie certyfikuje poniesione wydatki wobec Komisji Europejskiej.
1a. 93
 Certyfikacja wydatków, o której mowa w ust. 1, następuje w szczególności w przypadku gdy:
1)
poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację są poprawne pod względem formalnym;
2)
wyniki kontroli realizacji programu, stanowiące realizację obowiązków wynikających z art. 4 i 10 rozporządzenia nr 438/2001 oraz wyniki kontroli innych organów upoważnionych do tego na podstawie odrębnych przepisów nie wskazują na rażące nieprawidłowości w wydatkowaniu środków;
3)
instytucja zarządzająca składająca wniosek powiadomiła na piśmie instytucję płatniczą o zmianie procedur w części dotyczącej zarządzania i kontroli finansowej, jeśli takie zmiany miały miejsce w okresie od przekazania ostatniego wniosku o refundację, a instytucja płatnicza w terminie 7 dni od otrzymania powiadomienia nie zgłosiła na piśmie zastrzeżeń do tych zmian.
2. 94
 (uchylony).
3.
Instytucja płatnicza niezwłocznie przekazuje na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej środki otrzymane z Komisji Europejskiej tytułem refundacji.
4. 95
 Instytucja płatnicza przekazuje właściwej instytucji zarządzającej oraz instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty do 10 dnia miesiąca informacje o wydatkach poświadczonych w miesiącu poprzednim wobec Komisji Europejskiej oraz o środkach otrzymanych w miesiącu poprzednim z Komisji Europejskiej tytułem refundacji i przekazanych na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej.
§  39.
1.
Instytucja płatnicza po otrzymaniu płatności zaliczkowej, o której mowa w art. 32 ust. 2 rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999), przekazuje środki z tej płatności na rachunek instytucji zarządzającej lub innej instytucji, określonej w programie operacyjnym.
2.
Instytucja płatnicza przekazuje środki, o których mowa w ust. 1, na wniosek instytucji zarządzającej. Wnioskowana kwota wyliczana jest na podstawie prognozy płatności zawartej w sprawozdaniach, o których mowa w § 6, na kolejny okres sprawozdawczy.
2a. 96
 Instytucja zarządzająca programem przekazuje do instytucji płatniczej wniosek o zaliczkę na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale do końca drugiego miesiąca tego kwartału.
3.
Jeżeli stan środków na rachunku bankowym instytucji zarządzającej lub innej instytucji określonej w programie umożliwia realizację bieżących zobowiązań, zgodnie z prognozą wydatków, o której mowa w ust. 2, instytucja płatnicza może wstrzymać przekazanie wnioskowanej kwoty zaliczki lub zrealizować wniosek w części.
4. 97
 Instytucje zarządzające i instytucje pośredniczące są zobowiązane, na żądanie instytucji płatniczej, do przekazania w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej kopii wyciągu bankowego potwierdzającego stan rachunku programowego.
5. 98
 Instytucja płatnicza może, w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia płynności finansowej programu, wystąpić z żądaniem zwrotu środków do instytucji zarządzającej i instytucji pośredniczących, jeśli nie wykorzystają środków z zaliczki przekazanej na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale. W takim przypadku, instytucja zarządzająca i instytucje pośredniczące są zobowiązane do zwrotu niewykorzystanych środków na żądanie instytucji płatniczej w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej.

Rozdział  5

Przepisy końcowe

§  40.
1.
Bieg terminów dotyczących sprawozdawczości nie dotyczy sprawozdawczości za drugi kwartał 2004 r.
2.
Termin sporządzenia planu kontroli, określony w § 14 ust. 4, nie odnosi się do 2004 r.
§  41.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257.

ZAŁĄCZNIK  99

WZÓR

WNIOSEK BENEFICJENTA O PŁATNOŚĆ

* Z dniem 28 marca 2007 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie § 1 pkt 1 i 2, rozdziału 2 oraz rozdziału 4 w związku ze zmianą art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U.04.116.1206) przez art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.06.149.1074) oraz zgodnie z art. 6 powołanej ustawy zmieniającej.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
3 § 4 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
4 § 4 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
5 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
6 § 5 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
7 § 5 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
8 § 5 ust. 5 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
9 § 6 ust. 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
10 § 6 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
11 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
12 § 6 ust. 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
13 § 6 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
14 § 6 ust. 7 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
15 § 6 ust. 7 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
16 § 6 ust. 7 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. d) tiret drugie rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
17 § 6 ust. 7 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) tiret trzecie rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
18 § 6 ust. 9:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

19 § 6 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
20 § 6 ust. 10a dodany przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
21 § 6 ust. 12:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. g) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

22 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
23 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
24 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
25 § 7 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
26 § 7 ust. 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

27 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
28 § 8 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
29 § 8 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
30 § 8 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
31 § 8 ust. 3 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret drugie rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
32 § 8 ust. 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

33 § 8 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
34 § 8 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 5 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
35 § 8 ust. 7:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. e) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

36 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
37 § 9 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
38 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
39 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
40 § 12 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
41 § 12a dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
42 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
43 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
44 § 14 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
45 § 14 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
46 § 14 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
47 § 14 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
48 § 14 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
49 § 14 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
50 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
51 § 16 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
52 § 16 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 13 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
53 § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
54 § 16 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 13 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
55 § 16a:

- dodany przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

56 § 16b dodany przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
57 § 16b ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
58 § 16b ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
59 § 16b ust. 9 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
60 § 16c dodany przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
61 § 17 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 15 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
62 § 17 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 15 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
63 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
64 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
65 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
66 § 21 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
67 § 27 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 18 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

68 § 27 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 18 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
69 § 31 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

70 § 31 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 19 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
71 § 31 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 19 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
72 § 31 ust. 1c dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
73 § 31 ust. 1d dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
74 § 31 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
75 § 31 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
76 § 31 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
77 § 31 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
78 § 31 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
79 § 31 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
80 § 32 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 20 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
81 § 32 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 20 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
82 § 32 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 20 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
83 § 33 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
84 § 34 uchylony przez § 1 pkt 21 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
85 § 35 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 22 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
86 § 36 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 23 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
87 § 36 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 23 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
88 § 37 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
89 § 37 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 24 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
90 § 37 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
91 § 37 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
92 § 38 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
93 § 38 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
94 § 38 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
95 § 38 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 25 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
96 § 39 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 26 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
97 § 39 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 26 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
98 § 39 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 26 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
99 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.216.2206

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, tryb kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz tryb rozliczeń.
Data aktu: 22/09/2004
Data ogłoszenia: 04/10/2004
Data wejścia w życie: 04/10/2004