Przekazywanie i zwrot środków na prefinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 września 2004 r.
w sprawie przekazywania i zwrotu środków na prefinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego

Na podstawie art. 30i ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa tryb i terminy przekazywania środków z budżetu państwa na prefinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), zwanego dalej "Programem", oraz tryb i terminy zwrotu pożyczek do budżetu państwa, a w szczególności:
1)
dokumenty niezbędne do przekazania pożyczki;
2)
sposób ustalania transz pożyczki i warunki przekazywania środków;
3)
tryb i termin rozliczenia pożyczki;
4)
sposób zwrotu pożyczki;
5)
wysokość prowizji bankowych;
6)
wysokość oprocentowania.
§  2.
Minister odpowiedzialny za zarządzanie Programem przekazuje Ministrowi Finansów, do 15. dnia każdego miesiąca, zapotrzebowanie na środki na prefinansowanie Programu w okresie kolejnych 3 miesięcy, z tym że zapotrzebowanie na pierwszy miesiąc tego okresu sporządza się w ujęciu dekadowym.

Rozdział  2

Pożyczki dla państwowych jednostek budżetowych i państwowych osób prawnych działających w formie agencji

§  3.
1.
Udzielenie pożyczki państwowym jednostkom budżetowym i państwowym osobom prawnym działającym w formie agencji następuje po złożeniu wniosku wraz z pozytywną opinią wniosku o dofinansowanie wydaną przez Instytucję Zarządzającą Programem lub zarząd województwa.
2.
Dokumentami niezbędnymi do przekazania pożyczki są:
1)
umowa pożyczki;
2)
harmonogram przekazywania transz pożyczki, opracowany przez pożyczkobiorcę.
3.
Pożyczkobiorca dokonuje miesięcznej aktualizacji harmonogramu przekazywania transz pożyczki.
4.
Minister Finansów przekazuje środki na prefinansowanie na rachunek bankowy pożyczkobiorcy, wskazany w umowie pożyczki, w terminie i w wysokości określonych w harmonogramie przekazywania transz pożyczki.
5.
Oprocentowanie pożyczki udzielonej państwowej osobie prawnej, działającej w formie agencji, jest równe 0,75 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale.
§  4.
1.
Pożyczkobiorca przekazuje Ministrowi Finansów, do 15. dnia każdego miesiąca, informacje o wydatkach dokonanych ze środków pożyczki w miesiącu poprzednim.
2.
Przekazanie informacji, o której mowa w ust. 1, jest warunkiem przekazania następnej transzy pożyczki.

Rozdział  3

Pożyczki dla jednostek samorządu terytorialnego

§  5.
1.
Udzielenie pożyczki jednostkom samorządu terytorialnego następuje po złożeniu wniosku wraz z pozytywną opinią wniosku o dofinansowanie wydaną przez Instytucję Zarządzającą Programem lub zarząd województwa.
2.
Dokumentami niezbędnymi do przekazania pożyczki są:
1)
umowa pożyczki;
2)
harmonogram przekazywania transz pożyczki opracowany przez pożyczkobiorcę.
3.
Oryginał umowy pożyczki przesyła Ministrowi Finansów minister odpowiedzialny za zarządzanie Programem.
4.
Pożyczkobiorca dokonuje miesięcznej aktualizacji harmonogramu przekazywania transz pożyczki.
5.
Oprocentowanie pożyczki, z zastrzeżeniem art. 30g ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, wynosi w przypadku:
1)
Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury, służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów oraz Priorytetu 3 - Rozwój lokalny:
a)
0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale, w odniesieniu do pożyczek dla jednostek samorządu terytorialnego, które otrzymują część wyrównawczą subwencji ogólnej i nie dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem odpowiednio na część równoważącą subwencji ogólnej i część regionalną subwencji ogólnej,
b)
0,5 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale, w odniesieniu do pożyczek dla jednostek samorządu terytorialnego, które nie otrzymują części wyrównawczej subwencji ogólnej i nie dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem odpowiednio na część równoważącą subwencji ogólnej i część regionalną subwencji ogólnej,
c)
0,75 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale, w odniesieniu do pożyczek dla pozostałych jednostek samorządu terytorialnego;
2)
Priorytetu 2 - Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach - 0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale, w przypadku Działań:
a)
2.2 - Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne,
b)
2.5 - Promocja przedsiębiorczości,
c)
2.6 - Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy;
3)
Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna - 0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale, w odniesieniu do pożyczek dla jednostek samorządu terytorialnego, będących Beneficjentami Końcowymi Pomocy Technicznej.
6.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku zawierania umów pożyczki przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie ministra odpowiedzialnego za zarządzanie Programem.
§  6.
Środki z budżetu państwa na prefinansowanie są przekazywane na rachunek bankowy Ministra Finansów do obsługi pożyczek w terminie i w wysokości wynikających z zapotrzebowania, o którym mowa w § 2.
§  7.
W przypadku zlecenia Bankowi Gospodarstwa Krajowego zawierania umów pożyczek Bank Gospodarstwa Krajowego występuje do Ministra Finansów o zasilenie rachunku bankowego, o którym mowa w § 6.
§  8.
1.
Pożyczkobiorca przekazuje ministrowi odpowiedzialnemu za zarządzanie Programem, do 7. dnia każdego miesiąca, informacje o wydatkach dokonanych ze środków pożyczki w miesiącu poprzednim.
2.
Minister odpowiedzialny za zarządzanie Programem przekazuje Ministrowi Finansów, do 15. dnia każdego miesiąca, informacje o wykorzystaniu środków pożyczek w miesiącu poprzednim.
3.
Przekazanie informacji, o której mowa w ust. 2, jest warunkiem przekazania środków na zasilenie rachunku bankowego, o którym mowa w § 6.
§  9.
Posiadacz rachunku bankowego ponosi koszty prowizji i opłat zgodnie z tabelami prowizji i opłat banku.

Rozdział  4

Pożyczki dla innych jednostek sektora finansów publicznych

§  10.
1.
Do pożyczek udzielanych jednostkom sektora finansów publicznych, niewymienionym w § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1, przepisy rozdziału 3 stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Oprocentowanie pożyczek jest równe stopie rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu przeprowadzonym w miesiącu poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale.

Rozdział  5

Zwrot i rozliczenie pożyczki

§  11.
1.
Zwrot pożyczki następuje z rachunku bankowego Instytucji Zarządzającej Programem lub Instytucji Pośredniczącej, prowadzonego w Narodowym Banku Polskim dla Programu, w terminie określonym w umowie pożyczki, po przedstawieniu przez pożyczkobiorcę wniosku o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki, zweryfikowanymi i zatwierdzonymi przez Instytucję Zarządzającą Programem lub Instytucję Pośredniczącą.
2.
W przypadku zwrotu pożyczek przez państwowe jednostki budżetowe i państwowe osoby prawne działające w formie agencji, środki z rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 1, są przekazywane na rachunek bankowy budżetu państwa w Narodowym Banku Polskim, wskazany w umowie pożyczki.
3.
W przypadku zlecenia Bankowi Gospodarstwa Krajowego zawierania umów pożyczki środki z rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 1, są przekazywane na rachunek bankowy, o którym mowa w § 6.
§  12.
W przypadku niewpłynięcia środków z budżetu Unii Europejskiej, z przyczyn zależnych od pożyczkobiorcy, zwrot pożyczki następuje ze środków własnych pożyczkobiorcy, w terminie 3 miesięcy od dnia ostatecznego zwrotu pożyczki określonego w umowie pożyczki.
§  13.
Spłata naliczonego oprocentowania pożyczki następuje na rachunek bankowy budżetu państwa w Narodowym Banku Polskim wskazany w umowie pożyczki, a w przypadku zlecenia Bankowi Gospodarstwa Krajowego zawierania umów pożyczek - na rachunek bankowy, o którym mowa w § 6.
§  14.
1.
Rozliczenie pożyczki następuje w terminie miesiąca od dnia ostatecznego zwrotu pożyczki, określonego w umowie pożyczki, a w przypadku niewpłynięcia w tym terminie środków z budżetu Unii Europejskiej na rachunek bankowy, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie miesiąca od dnia ich wpływu.
2.
Rozliczenie pożyczki w przypadku, o którym mowa w § 12, następuje w terminie miesiąca od dnia zwrotu pożyczki ze środków własnych pożyczkobiorcy.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264 i Nr 123, poz. 1291.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.208.2123

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przekazywanie i zwrot środków na prefinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Data aktu: 13/09/2004
Data ogłoszenia: 23/09/2004
Data wejścia w życie: 08/10/2004