Przyjęcie Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 1 lipca 2004 r.
w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przyjmuje się Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

(Załącznik do rozporządzenia jest zawarty w oddzielnym załączniku do niniejszego numeru.)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

Zmiany załącznika wynikające z § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.7.43) zmieniającego nin. rozporządzenie nie zostały naniesione na tekst. Powyższe zmiany są dostępne za pośrednictwem powołanego rozporządzenia.

Zmiany załącznika wynikające z § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 13 marca 2007 r. (Dz.U.07.58.395) zmieniającego nin. rozporządzenie nie zostały naniesione na tekst. Powyższe zmiany są dostępne za pośrednictwem powołanego rozporządzenia.

Zmiany załącznika wynikające z § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 25 lipca 2007 r. (Dz.U.07.140.991) zmieniającego nin. rozporządzenie nie zostały naniesione na tekst. Powyższe zmiany są dostępne za pośrednictwem powołanego rozporządzenia.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

Sektorowy Program Operacyjny

Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,

lata 2004-2006

WPROWADZENIE

grafika

1. DIAGNOZA AKTUALNEJ SYTUACJI POLSKIEJ GOSPODARKI

1.1. Przemiany gospodarcze w Polsce w okresie transformacji ustrojowej

1.2. Analiza międzynarodowej pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki

1.2.1. PKB na 1 mieszkańca

1.2.2. Stabilność makroekonomiczna

1.2.3. Rynek pracy

1.2.4. Otwartość gospodarki

1.3. Charakterystyka przedsiębiorstw

1.3.1. Struktura tworzenia PKB

1.3.2. Struktura własnościowa przedsiębiorstw

1.3.3. Sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw w Polsce

1.3.4. Inwestycje w przedsiębiorstwach

1.3.5. Certyfikaty jakości w przedsiębiorstwach

1.3.6. Poziom innowacyjności polskich przedsiębiorstw

1.3.7. Najważniejsze wskaźniki procesów innowacyjnych w otoczeniu przedsiębiorstw

1.3.7.1. Nakłady na B+R

1.3.7.2. Bilans płatniczy w dziedzinie techniki

1.3.7.3. Liczba zgłoszeń patentowych

1.3.8. Technologie informacyjne w przedsiębiorstwach

1.4. Otoczenie biznesu

1.4.1. Instytucje wspierające przedsiębiorstwa

1.4.1.1. System wspierania MSP

1.4.1.2. Otoczenie instytucjonalne wspierające inwestycje i innowacje

1.4.2. Warunki rozwoju gospodarki elektronicznej

grafika

2. OCENA PRZED ROZPOCZĘCIEM DZIAŁAŃ (EX ANTE)

2.1. Ocena spójności zewnętrznej SPO-WKP

2.2. Ocena spójności wewnętrznej SPO-WKP

grafika

3. DOTYCHCZASOWE DZIAŁANIA W ZAKRESIE WSPIERANIA KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW

3.1. Strategia "Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca"

3.2. Działania restrukturyzacyjne

3.3. Działania prorozwojowe

3.4. Pomoc publiczna

grafika

4. ANALIZA SWOT

grafika

5. CEL, PRIORYTETY I DZIAŁANIA SPO-WKP

5.1. Cele i Priorytety SPO-WKP i ich powiązanie z PWW

5.2. Oczekiwane efekty SPO-WKP

5.3. Powiązanie SPO-WKP z innymi programami operacyjnymi

5.4. Powiązanie SPO-WKP z programami krajowymi

5.5. Spójność SPO-WKP z politykami wspólnotowymi

5.5.1. Ochrona środowiska

5.5.2. Trwały, zrównoważony rozwój

5.5.3. Polityka równych szans

5.5.4. Społeczeństwo informacyjne

5.5.5. Zamówienia publiczne

5.5.6. Polityka wspierania zatrudnienia

5.5.7. Polityka konkurencji

5.5.8. Polityka wobec przedsiębiorstw

5.6. Priorytety i działania SPO-WKP

5.6.1. Priorytet 1 - Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu

5.6.1.1. Działanie 1.1. Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw

5.6.1.2. Działanie 1.2. Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw

5.6.1.3. Działanie 1.3. Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm

5.6.1.4. Działanie 1.4. Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką

5.6.1.5. Działanie 1.5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorców do informacji i usług publicznych on-line

5.6.2. Priorytet 2 - Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw

5.6.2.1. Działanie 2.1. Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo

5.6.2.2. Działanie 2.2. Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw

5.6.2.3. Działanie 2.3. Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje

5.6.2.4. Działanie 2.4. Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska

5.6.3. Pomoc techniczna

5.6.3.1. Działanie 3.1. Wsparcie zarządzania SPO-WKP

5.6.3.2. Działanie 3.2. Komputeryzacja oraz wyposażenie w sprzęt biurowy instytucji zaangażowanych w zarządzanie i wdrażanie SPO-WKP

5.6.3.3. Działanie 3.3. Informacja i promocja działań SPO-WKP

5.6.3.4. Działanie 3.4. Wsparcie Jednostki Oceny

grafika

6. SYSTEM ZARZĄDZANIA I WDRAŻANIA

6.1. Zarządzanie i wdrażanie

6.1.1. Odpowiedzialność całkowita

6.1.2. Instytucja Zarządzająca

6.1.2.1. Instytucja Zarządzająca PWW

6.1.2.2. Instytucja Zarządzająca SPO-WKP

6.1.3. Instytucje Pośredniczące

6.1.4. Instytucje Wdrażające

6.1.5. Beneficjenci

6.1.6. Grupy Robocze ds. oceny projektów

6.1.7. Komitet Sterujący

6.2. Zarządzanie i kontrola

6.2.1. Zarządzanie finansowe oraz kontrola

6.2.2. Jednostka monitorująco-kontrolna

6.2.3. Rola Instytucji Płatniczej

6.2.4. Audyt i procedury kontroli

6.2.4.1. Poświadczenie zamknięcia pomocy

6.2.4.2. Kontrola pogłębiona (weryfikacja operacji)

6.2.4.3. Audyt wewnętrzny

6.2.4.4. Doniesienie o powstałych nieprawidłowościach

6.2.5. Przepływy środków finansowych

6.3. Zbieranie i transfer danych

6.4. Monitorowanie

6.4.1. Skład i rola Komitetu Monitorującego

6.4.2. Skwantyfikowanie celów, podstawowe wskaźniki monitorowania

6.5. Ocena (ewaluacja)

6.5.1. Ocena przed realizacją SPO-WKP (ewaluacja ex ante)

6.5.2. Ocena w połowie okresu programowania

6.5.3. Ocena na zakończenie realizacji SPO-WKP (ex post)

6.5.4. Budowa zdolności oceny, dodatkowe oceny i ocena na zakończenie realizacji SPO-WKP (ex post)

6.6. Informacja i promocja

grafika

7. PARTNERSTWO

grafika

ZAŁĄCZNIK 1. TABLICA FINANSOWA DLA SPO-WKP

grafika

ZAŁĄCZNIK 2. RAMOWA STRATEGICZNA OCENA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO SPO-WKP

grafika

ZAŁĄCZNIK 3. ZGODNOŚĆ DZIAŁAŃ SPO-WKP Z ZASADAMI POMOCY PUBLICZNEJ

grafika

1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.7.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 stycznia 2006 r., z tym że przepisy dotyczące pełnienia przez ministra właściwego do spraw gospodarki oraz ministra właściwego do spraw nauki funkcji Instytucji Pośredniczącej oraz przepisy dotyczące pełnienia przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego funkcji Instytucji Zarządzającej stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r. - zob. § 2 rozporządzenia zmieniającego.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 13 marca 2007 r. (Dz.U.07.58.395) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2007 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 25 lipca 2007 r. (Dz.U.07.140.991) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 2007 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024