Przyjęcie Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 1 lipca 2004 r.
w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przyjmuje się Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

(Załącznik do rozporządzenia jest zawarty w oddzielnym załączniku do niniejszego numeru.)

ZAŁĄCZNIK  1

Sektorowy Program Operacyjny

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Rozwój Zasobów Ludzkich

2004-2006

Rozdział I: Wprowadzenie

1.1. Wstęp

1.2. Miejsce SPO RZL w Narodowym Planie Rozwoju

1.3. Uwarunkowania realizacji działań określonych w SPO RZL

1.4. Uwarunkowania polityczne

1.5. Proces konsultacji społecznych SPO RZL

grafika

Rozdział II: Sektor zasobów ludzkich - analiza

2.1. Wprowadzenie

2.2. Polski rynek pracy a instrumenty polityki aktywnego rynku pracy

2.2.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.2.2. Zatrudnienie

2.2.3. Bezrobotni

2.2.3.1. Pośrednictwo pracy, kluby pracy oraz poradnictwo zawodowe

2.2.3.2. Inicjowanie i organizowanie szkoleń dla bezrobotnych i osób zagrożonych zwolnieniami

2.2.3.3. Pożyczki z Funduszu Pracy

2.2.3.4. Zatrudnienie subsydiowane

2.2.3.5. Roboty publiczne

2.2.3.6. Wspieranie regionalnych i lokalnych rynków pracy

2.2.4. Długotrwałe bezrobocie

2.2.5. Absolwenci szkół

2.2.6. Pracownicy w wieku powyżej 50 lat

2.2.7. Wyzwania strukturalne przed polskim rynkiem pracy

2.2.7.1. Zmiany strukturalne

2.2.7.2. Zróżnicowanie regionalne

2.2.7.3. Zmiany demograficzne a rynek pracy

2.3. Równe szanse i promocja integracji społecznej

2.3.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.3.2. Osoby niepełnosprawne

2.3.3. Ubóstwo a udział w rynku pracy i społeczeństwie

2.3.4. Młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym

2.3.5. Osoby opuszczające zakłady karne

2.3.6. Mniejszości etniczne i narodowe

2.3.7. Uchodźcy

2.3.8. Osoby uzależnione od narkotyków i/lub alkoholu

2.3.9. Bezdomni

2.3.10. Pomoc społeczna dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym

2.4. Poprawa szkolenia i edukacji oraz promocja kształcenia ustawicznego

2.4.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.4.2. Podnoszenie poziomu wykształcenia populacji

2.4.3. Wychowanie przedszkolne

2.4.4. Różnice poziomu umiejętności na szczeblu szkoły podstawowej

2.4.5. Szkolnictwo wyższe

2.4.6. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli

2.4.7. Edukacja informatyczna

2.4.8. Różnice w dostępie do edukacji

2.4.9. Reformy i zmiany w systemie edukacji

2.4.9.1. Reforma systemu edukacji - opis

2.4.9.2. Reforma systemu edukacji zawodowej

2.4.9.3. Kształcenie osób dorosłych

2.5. Przedsiębiorczość i potencjał adaptacyjny

2.5.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.5.2. Obszary wzrostu zatrudnienia

2.5.3. Bariery dla rozwoju przedsiębiorstw i tworzenia miejsc pracy

2.5.4. Wpływ inwestycji zagranicznych na rozwój zatrudnienia

2.5.5. Potencjał adaptacyjny zasobów ludzkich i przedsiębiorstw

2.5.6. Wspieranie przedsiębiorczości

2.5.6.1. Działalność szkoleniowa, doradcza i informacyjna

2.5.6.2. Promocja przedsiębiorczości

2.5.6.3. Wspieranie innowacyjności i kształcenie kadr

2.6. Zwiększanie udziału kobiet w rynku pracy

2.6.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.6.2. Sytuacja kobiet na rynku pracy

2.6.3. Programy aktywizacji zawodowej kobiet

2.7. Podsumowanie dla sektora zasobów ludzkich

2.7.1. Bezrobocie a polityka aktywnego rynku pracy

2.7.2. Promocja integracji społecznej, przedsiębiorczości i potencjału adaptacyjnego

2.8. Załącznik

2.9. Służby zatrudnienia

2.10. Dotychczasowa pomoc zagraniczna w zakresie rozwoju zasobów ludzkich

grafika

Rozdział III: Strategia rozwoju zasobów ludzkich - kontekst programowy

3.1. Wprowadzenie

3.2. Ogólny zarys sytuacji na rynku pracy

3.3. Strategia Rozwoju Zasobów Ludzkich RP

3.3.1. Narodowa Strategia Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich

3.3.1.1. Ogólny cel Strategii

3.3.1.2. Filary Strategii

3.3.2. Dalsza reforma strukturalna rynku pracy

3.3.3. Strategia społeczno-ekonomiczna "Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca"

3.3.4. Działania rządu na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw

3.4. Spójność Programu Operacyjnego ze Wspólną Oceną Założeń Polskiej Polityki Zatrudnienia

3.5. Spójność Programu Operacyjnego ze Wspólnym Memorandum na rzecz Integracji Społecznej

3.5.1. Zagrożenie trwałym wykluczeniem z rynku pracy

3.5.2. Rozwiązanie problemu niekorzystnej sytuacji edukacyjnej

3.5.3. Wsparcie na rzecz wzmacniania więzi rodzinnych oraz zwalczania uzależnień, przemocy wobec dzieci i przemocy rodzinnej

3.5.4. Warunki mieszkaniowe

3.5.5. Dostęp do wysokiej jakości usług

3.5.6. Świadczenia społeczne

3.6. Oczekiwane efekty generalne realizacji programu

3.7. Podsumowanie - analiza SWOT

grafika

Rozdział IV: Priorytety i obszary wsparcia

4.1. Wprowadzenie i uzasadnienie wsparcia

4.2. Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej

4.2.1. Cele Priorytetu

4.2.2. Uzasadnienie wyboru Priorytetu

4.2.3. Spodziewane rezultaty/efekty realizacji Priorytetu

4.2.4. Działania realizowane w ramach Priorytetu

4.2.5. Indykatywny plan finansowy Priorytetu 1

4.3. Priorytet 2: Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy

4.3.1. Cele Priorytetu

4.3.2. Uzasadnienie wyboru Priorytetu

4.3.3. Spodziewane rezultaty/efekty realizacji Priorytetu

4.3.4. Działania realizowane w ramach Priorytetu

4.3.5. Indykatywny plan finansowy Priorytetu 2

4.4. Priorytet 3: Pomoc techniczna

4.4.1. Cele i uzasadnienie Priorytetu

4.4.2. Działania realizowane w ramach Priorytetu

4.4.3. Indykatywny plan finansowy dla Priorytetu 3

4.5. Kwestie horyzontalne

4.6. Działania współfinansowane z EFS Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i działania współfinansowane w ramach innych Funduszy Strukturalnych

grafika

Rozdział V: Wdrażanie SPO RZL

5.1. Uwagi ogólne

5.2. Zarządzanie i wdrażanie SPO RZL

5.2.1. Instytucja Zarządzająca SPO RZL

5.2.2. Instytucje Pośredniczące SPO RZL

5.2.3. Instytucje Wdrażające SPO RZL

5.2.4. Komitety Sterujące

5.2.5. Uzupełnienie Programu

5.3. Zarządzanie finansowe i kontrola

5.3.1. Rozwiązania w zakresie zarządzania finansowego i kontroli

5.3.2. Jednostka Monitorująco-Kontrolna EFS

5.3.3. Rola Instytucji Płatniczej

5.3.4. Rola Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczących i Instytucji Wdrażających w zarządzaniu finansowym

5.3.4.1. Instytucja Zarządzająca SPO RZL

5.3.4.2. Instytucje Pośredniczące

5.3.4.3. Instytucje Wdrażające

5.3.5. Audyt i kontrola finansowa

5.3.5.1. Poświadczenie zamknięcia pomocy

5.3.5.2. Kontrola pogłębiona

5.3.5.3. Audyt wewnętrzny

5.3.5.4. Raporty w sprawie nieprawidłowości

5.3.6. Przepływ środków z EFS

5.3.6.1. Fundusze strukturalne a polskie finanse publiczne

5.3.6.2. Procedura przepływów finansowych w ramach SPO RZL angażujących środki EFS

5.3.6.3. Planowanie finansowe realizacji SPO RZL, w tym współfinansowanie

5.3.7. Rozwiązania szczególne zapewniające zgodność z politykami wspólnotowymi

5.4. Przekazywanie danych i monitorowanie

5.5. Monitoring

5.5.1. Monitorowanie projektów wdrażanych w ramach SPO RZL

5.5.2. Komitet Monitorujący SPO RZL

5.5.3. Kwantyfikacja celów i wskaźniki monitorowania

5.5.4. Roczne i końcowe raporty z wdrażania SPO RZL

5.5.4.1. Raporty roczne

5.5.4.2. Raport końcowy

5.5.4.3. Przegląd głównych rezultatów poprzedniego roku

5.6. Ocena (ewaluacja)

5.6.1. Ocena ex ante(art. 41)

5.6.2. Ocena średniookresowa i końcowa oraz ocena ex post (art. 42 i 43)

5.6.3. Budowa potencjału ewaluacyjnego, oceny uzupełniające i ocena końcowa

5.7. Partnerstwo

5.8. Informacja i promocja

grafika

Rozdział VI: Finansowanie SPO RZL

6.1. Plan finansowy

grafika

1 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 29 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.251.1857) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2006 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.166.1743

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przyjęcie Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.
Data aktu: 01/07/2004
Data ogłoszenia: 26/07/2004
Data wejścia w życie: 26/07/2004