Szkolenie obronne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2004 r.
w sprawie szkolenia obronnego

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
organizację szkolenia obronnego w państwie, zwanego dalej "szkoleniem";
2)
podmioty podlegające szkoleniu;
3)
zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia;
4)
właściwość organów realizujących szkolenie.
§  2.
Szkolenie obejmuje:
1)
przygotowanie osób, którym powierzono wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", a także osób uczestniczących w wykonywaniu tych zadań;
2)
kształtowanie umiejętności współdziałania organów i jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne z odpowiednimi dowództwami i jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;
3)
przygotowanie elementów systemu obronnego państwa do działania podczas podwyższania gotowości obronnej i w czasie wojny;
4)
kształtowanie świadomości obronnej osób podlegających szkoleniu.
§  3.
1.
W szkoleniu uczestniczą:
1)
osoby zajmujące kierownicze stanowiska w administracji publicznej, a w szczególności:
a)
ministrowie, sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektorzy generalni ministerstw, osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępcy, kierownicy urzędów centralnych i ich zastępcy, kierownicy i ich zastępcy innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania obronne, a także wojewodowie i wicewojewodowie,
b)
marszałkowie województw, starostowie, wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast oraz ich zastępcy,
c)
dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów w urzędach obsługujących ministrów, urzędach centralnych i innych państwowych jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania obronne, a także dyrektorzy wydziałów w urzędach wojewódzkich i ich zastępcy;
2)
kierownicy jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez osoby zajmujące stanowiska, o których mowa w pkt 1 lit. a i b, oraz pracownicy tych jednostek zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych;
3)
przedsiębiorcy wykonujący zadania obronne, a także wyznaczeni przez nich pracownicy;
4)
osoby, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji.
2.
W szkoleniu mogą uczestniczyć:
1)
posłowie i senatorowie - za ich zgodą;
2)
inne osoby niewymienione w ust. 1:
a)
skierowane przez organy władzy publicznej - za zgodą tych osób,
b)
zgłoszone do organu, o którym mowa w § 10 ust. 1, przez władze związków zawodowych, samorządów zawodowych, organizacji przedsiębiorców i pracodawców, partii politycznych, stowarzyszeń i fundacji, a także przez redaktorów naczelnych dzienników i czasopism, nadawców programów radiowych i telewizyjnych oraz ośrodki opiniotwórcze i inne instytucje.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczestniczą, a osoby, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć w szczególności w szkoleniu prowadzonym w formie wyższych kursów obronnych.
§  4.
1.
Szkolenie prowadzi się w celu nabycia umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań obronnych oraz podniesienia kwalifikacji w zakresie wykonywania tych zadań, a także poznania zasad i procedur kierowania wykonywaniem zadań obronnych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
2.
Szkolenie prowadzi się w formie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz ćwiczeń, w tym treningów i gier, o zasięgu terenowym, wojewódzkim, regionalnym, działowym, krajowym i międzynarodowym. Szkolenie prowadzi się również w formie wyższych kursów obronnych i innych form kształcenia w państwowych szkołach wyższych, w tym w akademiach wojskowych.
§  5.
Organizatorami szkolenia są:
1) 2
Prezes Rady Ministrów - w odniesieniu do szkolenia prowadzonego w formie ćwiczeń o zasięgu międzynarodowym i krajowym, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na pięć lat;
1a) 3
Minister Obrony Narodowej - w odniesieniu do szkolenia prowadzonego w formie:
a)
ćwiczeń regionalnych, obejmujących obszar dwóch lub więcej województw, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata,
b)
wyższych kursów obronnych;
2)
właściwy minister - w odniesieniu do szkolenia organizowanego w ramach kierowanego przez niego działu administracji rządowej, prowadzonego w formie:
a)
zajęć teoretycznych i praktycznych realizowanych w cyklu rocznym,
b)
ćwiczeń działowych, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;
3)
wojewoda - w odniesieniu do szkolenia organizowanego w województwie, prowadzonego w formie:
a)
zajęć teoretycznych i praktycznych, realizowanych w cyklu rocznym,
b)
ćwiczeń wojewódzkich, obejmujących dwa lub więcej powiatów na obszarze województwa, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata;
4)
marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta - w odniesieniu do szkolenia w samorządzie terytorialnym, odpowiednio województwa, powiatowym i gminnym, prowadzonego w formie:
a)
zajęć teoretycznych i praktycznych realizowanych w cyklu rocznym,
b)
ćwiczeń terenowych lub wojewódzkich, które przeprowadza się nie rzadziej niż raz na dwa lata.
§  6.
1.
Do obowiązków organizatora szkolenia należy:
1)
opracowywanie planów szkolenia oraz uzgadnianie tych planów w zakresie terminów i tematów szkolenia z organem, o którym mowa w § 10 ust. 1;
2)
opracowywanie programów szkolenia;
3)
kwalifikowanie osób podlegających szkoleniu;
4)
zapewnianie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;
5)
prowadzenie dokumentacji szkoleniowej;
6) 4
zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją szkolenia, z wyjątkiem szkoleń, o których mowa w § 5 pkt 1 i 4, finansowanych na zasadach określonych w § 9 ust. 1a i 2.
2.
Plan szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, określa w szczególności:
1)
tematy szkolenia;
2)
formę szkolenia;
3)
termin i miejsce szkolenia;
4)
uczestników szkolenia.
§  7.
Szkolenie realizuje się zgodnie z programem szkolenia, w którym ujmuje się w szczególności problematykę:
1)
międzynarodowych i wewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa państwa;
2)
procesów integracyjnych z międzynarodowymi strukturami bezpieczeństwa;
3)
podstawowych zasad funkcjonowania Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i innych międzynarodowych organizacji bezpieczeństwa;
4)
polityki bezpieczeństwa, w tym strategii bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
zasad funkcjonowania państwa w czasie zewnętrznego zagrożenia jego bezpieczeństwa i w czasie wojny;
6)
organizacji i funkcjonowania systemu obronnego państwa i jego elementów;
7)
utrzymywania stałej gotowości obronnej państwa i jej podwyższania;
8)
planowania operacyjnego i programowania obronnego;
9)
przygotowań gospodarczo-obronnych;
10)
realizacji zadań na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;
11)
współpracy cywilno-wojskowej;
12)
przygotowań do militaryzacji;
13)
ochrony ludności w warunkach prowadzonych działań obronnych;
14)
ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
15)
ochrony obiektów kultury szczególnie cennych dla dziedzictwa narodowego;
16)
ochrony informacji niejawnych w prowadzonych przygotowaniach obronnych.
§  8.
1.
Szkolenie może być prowadzone przy udziale wyższych szkół wojskowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych oraz ośrodków szkolenia dysponujących infrastrukturą i kadrą dydaktyczną niezbędną do jego realizacji.
2.
Do realizacji szkolenia prowadzonego w formie ćwiczeń włącza się elementy infrastruktury państwa przewidywane do wykorzystania w czasie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny, a także etatowe lub doraźnie tworzone zespoły funkcjonalne przeznaczone do wykonywania zadań obronnych.
§  9.
1.
Zadania związane z planowaniem i organizacją szkolenia są finansowane przez dysponentów części budżetowych organizujących szkolenie.
1a. 5
Szkolenia, których organizatorem jest Prezes Rady Ministrów, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
2.
Szkolenie realizowane przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast finansuje się z budżetu państwa, którego dysponentem części budżetowej jest wojewoda.
§  10.
1.
Koordynację szkolenia sprawują:
1)
Prezes Rady Ministrów za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej - w odniesieniu do szkolenia organizowanego przez ministrów i wojewodów;
2)
ministrowie - w odniesieniu do szkolenia organizowanego w kierowanych przez nich działach administracji rządowej oraz przez kierowników jednostek organizacyjnych im podległych i przez nich nadzorowanych;
3)
wojewodowie - w odniesieniu do szkolenia organizowanego przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
2.
Do zadań koordynatorów szkolenia, o których mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1)
wytyczanie głównych kierunków szkolenia, odpowiednio dla ministrów i wojewodów raz na sześć lat, a dla pozostałych organów raz na rok;
2)
uzgadnianie planów szkolenia w zakresie ich terminów i tematów.
11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217.
2 § 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 czerwca 2007 r. (Dz.U.07.106.722) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2007 r.
3 § 5 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 czerwca 2007 r. (Dz.U.07.106.722) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2007 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.U.05.92.768) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.
5 § 9 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 maja 2005 r. (Dz.U.05.92.768) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.16.150

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szkolenie obronne.
Data aktu: 13/01/2004
Data ogłoszenia: 04/02/2004
Data wejścia w życie: 19/02/2004