Klasyfikacja lotnisk i rejestr lotnisk cywilnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych

Na podstawie art. 63 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady klasyfikacji lotnisk;
2)
wzór rejestru lotnisk cywilnych;
3)
szczegółowe warunki i tryb prowadzenia rejestru lotnisk cywilnych, z uwzględnieniem wymagań dotyczących dokumentacji rejestracyjnej;
4)
zmiany cech lotniska, z podziałem na zmiany wymagające uzyskania zezwolenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego albo podlegające tylko wpisowi do rejestru lotnisk;
5)
szczegółowe wymagania, jakie muszą spełnić zakładający lotniska i zarządzający lotniskami, w zależności od klasyfikacji lotnisk;
6)
wymagania techniczne i eksploatacyjne w stosunku do lotnisk.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
Prezesie - należy przez to rozumieć Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3)
załączniku 14 - należy przez to rozumieć załącznik 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3)).

Rozdział  2

Klasyfikacja lotnisk

§  3.
1. 1
 Według kryteriów ogólnych lotniska dzielą się, ze względu na:
1)
zakres ruchu statków powietrznych, na:
a)
międzynarodowe,
b)
krajowe;
2)
charakter ruchu statków powietrznych, na:
a)
ruchu regularnego,
b)
ruchu nieregularnego;
3)
dostępność dla użytkowników - zgodnie z art. 54 ustawy;
4)
właściciela, na:
a)
państwowe - stanowiące własność Skarbu Państwa oraz innych państwowych osób prawnych,
b)
komunalne - stanowiące własność gminy oraz innych komunalnych osób prawnych,
c)
prywatne - stanowiące własność osób fizycznych oraz osób prawnych innych niż państwowe i komunalne.
2.
Lotniska państwowe dzielą się na:
1)
wojskowe;
2)
służb porządku publicznego.
§  4. 2
 
1.
Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:
1)
umiejscowienie, na:
a)
naziemne,
b)
nawodne,
c)
na obiektach - w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;
2)
rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:
a)
z drogą startową o nawierzchni sztucznej,
b)
bez nawierzchni sztucznej;
3)
wymagania techniczne - w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku 14;
4)
rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:
a)
dla samolotów,
b)
dla śmigłowców,
c)
dla szybowców;
5)
kategorię podejść do lądowania, na:
a)
z drogą startową nieprzyrządową,
b)
z drogą startową przyrządową z podejściem:
nieprecyzyjnym,
precyzyjnym kat. I,
precyzyjnym kat. II,
precyzyjnym kat. IIIa,
precyzyjnym kat. IIIb,
precyzyjnym kat. IIIc;
6)
kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:
a)
od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,
b)
od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2

- w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

2.
Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.
3. 3
 Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. 4
 Jeżeli wynikająca z długości całkowitej samolotu maksymalna szerokość kadłubów największych samolotów wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku jest większa od szerokości kadłubów wskazanej, zgodnie z ust. 3, dla danej kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, w załączniku nr 4 do rozporządzenia w tabeli nr 1 w kolumnie 3, wyznacza się wyższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska.
5. 5
 Niższą kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska niż wyznaczona zgodnie z ust. 3 można wyznaczyć, jeżeli przewiduje się okresy jego zmniejszonej aktywności, jednakże tak wyznaczona kategoria nie może być niższa niż kategoria wymagana dla największych statków powietrznych wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku w okresach zmniejszonej aktywności, niezależnie od liczby operacji.

Rozdział  3

Rejestr lotnisk

§  5.
1.
Rejestr lotnisk cywilnych, zwany dalej "rejestrem", składa się z:
1)
księgi rejestru lotnisk, zawierającej podstawowe dane wszystkich zarejestrowanych lotnisk;
2)
części kartograficznej, zawierającej dokumenty, o których mowa w § 8 ust. 2-5;
3)
części dokumentacyjnej;
4)
części korespondencyjnej, zawierającej dokumenty obejmujące informacje lotniskowe, techniczne i użytkowe lotnisk.
2.
Wzór karty księgi rejestru lotnisk cywilnych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Część dokumentacyjna lotniska powinna zawierać:
1)
teczkę rejestracyjną lotniska, której wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2)
dokumenty, o których mowa w art. 55 ust. 3 pkt 1-4, 6-7 i 10 ustawy, oraz zezwolenie, o którym mowa w art. 173 ust. 1 pkt 1 ustawy.
2.
Teczka rejestracyjna lotniska powinna zawierać podstawowe dane lotniska, w tym:
1)
dokumenty dotyczące własności gruntu lotniska;
2)
dane techniczne;
3)
parametry drogi startowej i pasa drogi startowej lub pasów startowych - dla lotnisk bez nawierzchni sztucznej;
4)
informacje dotyczące wyposażenia lotniska w urządzenia nawigacyjne radiowe i świetlne;
5)
wykaz przeszkód lotniczych na lotnisku i w otoczeniu lotniska;
6)
wykaz i charakterystykę poszczególnych obiektów, związanych z kierowaniem, kontrolą, nadzorem i bezpieczeństwem ruchu lotniczego, znajdujących się na lotnisku oraz poza lotniskiem;
7)
współrzędne głównych elementów lotniska w układzie Światowego Systemu Geodezyjnego (WGS 84) i w układzie mapy zasadniczej:
a)
wzniesień końców drogi startowej i progów oraz każdego znaczącego punktu pośredniego, wysokiego i niskiego wzdłuż drogi startowej, z dokładnością do 0,5 m,
b)
wzniesień końców drogi startowej i najwyższego punktu strefy przyziemienia, z dokładnością do 0,25 m - w przypadku dróg startowych z podejściem precyzyjnym;
8)
uwagi i dane uzupełniające;
9)
karty kontroli aktualności zebranych danych;
§  7.
W dokumentach rejestracyjnych lotnisk używa się określeń klasyfikacyjnych lotnisk ustalonych w § 3 i 4.
§  8.
1.
Do wniosku o wpis do rejestru wnioskodawca powinien dołączyć wymagane załączniki w ilości dwóch egzemplarzy wraz z jednym dodatkowym egzemplarzem mapy z naniesionymi ograniczeniami wysokości zabudowy na lotnisku i w jego otoczeniu. Po dokonaniu wpisu lotniska do rejestru wnioskodawca przekazuje dodatkowy egzemplarz mapy do właściwego miejscowo wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub zarządu powiatu.
2.
Załącznik, o którym mowa w art. 55 ust. 3 pkt 5 ustawy, powinien być sporządzony w postaci planu zagospodarowania lotniska i jego stref ochronnych na mapie w skali 1:5.000 dla samolotów i szybowców oraz 1:1.000 dla śmigłowców.
3.
Załącznik, o którym mowa w art. 55 ust. 3 pkt 8 ustawy, powinien być sporządzony w postaci planu powierzchni ograniczających wysokość zabudowy i obiektów naturalnych w otoczeniu lotniska, z naniesionymi głównymi elementami lotniska, z uwzględnieniem istniejących przeszkód lotniczych, w skali 1:25.000 dla samolotów i szybowców oraz 1:5.000 dla śmigłowców.
4.
Załącznik, o którym mowa w art. 55 ust. 3 pkt 9 ustawy, powinien być sporządzony w postaci profilu podłużnego po osi drogi startowej oraz strefy podejść w skali 1:1.000/25.000 dla samolotów i szybowców oraz 1:500/5.000 dla śmigłowców, co najmniej w granicach ograniczeń zabudowy.
5.
W przypadku prowadzenia przez właściwy, według lokalizacji lotniska, powiatowy ośrodek dokumentacji geodezyjno-kartograficznej mapy numerycznej część kartograficzną, o której mowa w ust. 2-4, należy opracować również w wersji elektronicznej.
6.
W uzasadnionych przypadkach Prezes może wezwać stronę do złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1, w większej ilości egzemplarzy.
7.
Wniosek o wykreślenie lotniska z rejestru lotnisk cywilnych składa się na formularzu określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  9.
Wniosek, o którym mowa w art. 60 ust. 3 ustawy, powinien być sporządzony przez wnioskodawcę z uwzględnieniem art. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.4)).
§  10.
1.
Decyzję o wpisaniu lotniska do rejestru dołącza się do części dokumentacyjnej lotniska.
2.
Decyzję o odmowie wpisania dołącza się do części korespondencyjnej rejestru.
§  11.
W przypadku wykreślenia lotniska z rejestru zarządzający lotniskiem obowiązany jest niezwłocznie zwrócić decyzję o wpisaniu lotniska do rejestru lub świadectwo rejestracji lotniska.

Rozdział  4

Zmiany cech lotnisk

§  12.
1. 6
 Zezwolenia Prezesa wymagają zmiany cech lotnisk dotyczące:
1)
granicy lotniska;
2)
lokalizacji ogrodzenia lotniska;
3)
części lotniczej lotniska;
4)
granicy pola wzlotów i układu pasów startowych lotniska bez nawierzchni sztucznej;
5)
parametrów drogi startowej i jej zabezpieczeń, w tym powodujące zmianę kodu referencyjnego lotniska;
6)
rodzajów nawierzchni w granicach pola naziemnego ruchu lotniczego;
7)
likwidacji, budowy lub rozbudowy infrastruktury lotniskowej;
8)
kategorii podejść do lądowania;
9)
dostępności dla użytkowników;
10)
kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, jeżeli skutkuje to zmianą kategorii na okres dłuższy niż 7 dni;
11)
powierzchni ograniczających wysokość obiektów budowlanych i naturalnych w otoczeniu lotniska.
2.
Obowiązkowi uzyskania zezwolenia Prezesa nie podlegają, w szczególności, zmiany cech lotnisk dotyczące:
1)
elementów konstrukcji istniejących obiektów infrastruktury lotniskowej;
2)
przeznaczenia istniejących obiektów infrastruktury lotniskowej.
§  13.
1.
Wniosek o dokonanie zmiany cech lotniska składa się na formularzu określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2.
Do wniosku o zmianę cech lotniska wnioskodawca powinien dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy, dotyczące tej zmiany.

Rozdział  5

Obowiązki zakładającego lotnisko i zarządzającego lotniskiem

§  14.
Zakładający lotnisko powinien dostarczyć Prezesowi dokumentację określoną w rozdziale 3.
§  15.
1.
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego powinien utrzymywać lotnisko i prowadzić jego eksploatację zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 68 ust. 2 ustawy oraz określić i wdrożyć procedury uwzględniające bezpieczne użytkowanie lotniska.
2.
Procedury, o których mowa w ust. 1, dotyczą:
1)
instalowania i utrzymania wizualnych pomocy nawigacyjnych;
2)
organizacji lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych;
3)
organizacji służb ochrony;
4)
urządzenia i utrzymania pola naziemnego ruchu lotniczego;
5)
urządzenia i utrzymania oznakowania i oświetlenia płyt przeddworcowych;
6)
kontroli ruchu pojazdów na płytach przeddworcowych;
7)
kontroli ruchu na polu naziemnego ruchu lotniczego;
8)
utrzymania zimowego;
9)
naziemnego ruchu statków powietrznych na płaszczyznach postojowych;
10)
oceny warunków hamowania na drogach startowych;
11)
ochrony przed wtargnięciami zwierzyny;
12)
usuwania unieruchomionych statków powietrznych, zagrażających bezpieczeństwu operacji lotniczych wykonywanych na lotnisku;
13)
zmniejszania szkodliwego oddziaływania lotniska na środowisko;
14)
usuwania przeszkód lotniczych;
15)
publikacji informacji lotniskowych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych.
3.
Zarządzający lotniskiem użytku niepublicznego powinien, w szczególności, określić i wdrożyć procedury, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 13-15, oraz zapewnić zabezpieczenie ratowniczo-gaśnicze lotniska.
4.
Prezes, w przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa użytkowania lotniska, może nakazać zarządzającemu lotniskiem użytku niepublicznego określenie i wdrożenie procedur innych niż określone w ust. 3.

Rozdział  6

Wymagania techniczne i eksploatacyjne

§  16.
Przepisy niniejszego rozdziału, z zastrzeżeniem § 17, określają wymagania techniczne dla lotnisk nieobjętych wymaganiami załącznika 14.
§  17. 7
 
1.
Port lotniczy powinien być ogrodzony.
2.
Ogrodzenie portu lotniczego powinno spełniać następujące wymagania techniczne:
1)
ogrodzenie powinno być wykonane z metalowych paneli drucianych, siatkowych lub rozciągniętych metalowych siatek drucianych, o grubości drutu nie mniejszej niż 2,5 mm, których minimalna wysokość powinna być nie mniejsza niż 180 cm, nie wliczając w to umieszczonej nad nim zwyżki wykonanej z minimum trzech rzędów drutu kolczastego lub drutu ostrzowego, zamocowanego na stelażach w kształcie litery "V", lub uformowanego w walec wykonany z minimum jednego drutu kolczastego lub drutu ostrzowego; elementy ogrodzenia mogą być również wykonane z innego niż metalowe tworzywa, którego odporność na przecinanie, zginanie, rozrywanie i łamanie jest co najmniej taka sama jak ich metalowych odpowiedników;
2)
całkowita wysokość ogrodzenia, liczona od powierzchni gruntu, powinna wynosić w każdym jego punkcie minimum 2,44 m, włącznie ze zwyżkami z drutu kolczastego lub drutu ostrzowego;
3)
odległość pomiędzy górną krawędzią metalowego panelu drucianego, siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej oraz dolną krawędzią zwyżki z drutu kolczastego lub drutu ostrzowego powinna wynosić maksymalnie 20 cm;
4)
dolna krawędź metalowego panelu drucianego, siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej powinna być trwale zamocowana w podłożu, poprzez jej zabetonowanie lub inne trwałe osadzenie w gruncie, bądź osadzona w podmurówce;
5)
w przypadku osadzenia ogrodzenia nad podmurówką całkowita wysokość prześwitu pomiędzy gruntem lub podmurówką i dolną krawędzią metalowego panelu drucianego lub siatkowego lub rozciągniętej metalowej siatki drucianej wynosić może maksymalnie 20 cm;
6)
całkowita wysokość i konstrukcja bram wjazdowych i furt osobowych powinna spełniać wymagania określone w pkt 1-3, z uwzględnieniem zapewnienia ich funkcjonalności;
7)
przebieg ogrodzenia, w celu zapewnienia jego optymalnego monitorowania i maksymalnego ograniczenia obszarów niemożliwych do obserwowania podczas patrolowania ogrodzenia, powinien być wytyczony w miarę możliwości po liniach prostych;
8)
wokół ogrodzenia powinna być zapewniona całkowicie wolna przestrzeń o szerokości minimum 3 m po jego obu stronach - w celu zapewnienia możliwości jego skutecznego obserwowania i patrolowania;
9)
wokół ogrodzenia powinny być umieszczone w odstępach 30 m prostokątne tablice informacyjne, o wymiarach 300 na 600 mm, koloru białego z czerwoną obwolutą, wykonane z tworzywa sztucznego lub aluminium, zawierające napis o treści: "TEREN LOTNISKA - WSTĘP SUROWO WZBRONIONY!"; grubość liter, wysokość i odstępy pomiędzy wierszami powinny wynosić odpowiednio: 8 mm, 60 mm i 40 mm;
10)
wokół ogrodzenia, po jego wewnętrznej stronie, powinna być poprowadzona droga patrolowa, pozwalająca na systematyczne dokonywanie jego oglądu z pojazdu samochodowego.
3.
W przypadku portów lotniczych spełniających kryteria określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1254/2009 z dnia 18 grudnia 2009 r. ustanawiającym kryteria pozwalające państwom członkowskim na odstępstwo od wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego i przyjęcia alternatywnych środków w zakresie ochrony (Dz. Urz. UE L 338 z 19.12.2009, str. 17) odstępstwa od wymagań, o których mowa w ust. 2, udziela się w trybie § 122 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 116, poz. 803 oraz z 2009 r. Nr 94, poz. 769 i Nr 123, poz. 1020).
4.
W przypadku gdy ukształtowanie terenu nie pozwala na zastosowanie ogrodzenia o wymaganiach określonych w ust. 2, zarządzający lotniskiem, w programie ochrony lotniska i instrukcji operacyjnej lotniska, określa sposób zabezpieczenia terenu portu lotniczego.
§  18.
Na lotniskach, z drogą startową o nawierzchni sztucznej, do obszarów bez nawierzchni sztucznej, przeznaczonych do wykonywania operacji lotniczych - stosuje się przepisy dotyczące lotnisk bez nawierzchni sztucznej.
§  19.
W granicach lotniska bez nawierzchni sztucznej wyznacza się co najmniej jeden prostokątny pas startowy.
§  20.
Na lotnisku bez nawierzchni sztucznej z kilkoma pasami startowymi zarządzający lotniskiem wyznacza główny pas startowy - najdłuższy lub najczęściej użytkowany.
§  21.
1.
Kształt i wymiary pola wzlotów powinny zapewnić bezpieczne starty i lądowania statków powietrznych, w miarę możliwości z różnych kierunków, uwzględniając przy tym, w szczególności, dominujące wiatry, topografię terenu w otoczeniu lotniska oraz rodzaje statków powietrznych wykonujących na tym lotnisku operacje lotnicze.
2.
W przypadku jednego pasa startowego jego granice stanowią granice pola wzlotów.
§  22.
1.
Na lotnisku bez nawierzchni sztucznej mogą być stosowane nawierzchnie sztuczne na innych niż drogi startowe częściach pola naziemnego ruchu lotniczego, w szczególności na przeddworcowych i przedhangarowych płytach postojowych.
2.
Dla lotniska bez nawierzchni sztucznej nie określa się litery kodu referencyjnego lotniska w przypadku braku dróg kołowania i płyt postojowych o nawierzchni sztucznej. Cyfrę kodu referencyjnego lotniska określa się dla głównego pasa startowego.
§  23.
1.
Długość pasa startowego powinna być równa co najmniej długości:
1)
zapewniającej wyhamowanie prędkości statku powietrznego podczas lądowania aż do jego zatrzymania się, przy założeniu przelotu nad początkiem pasa startowego, na wysokości co najmniej 10 m i nad jakimikolwiek obiektami budowlanymi lub naturalnymi, usytuowanymi w strefie podejścia, na wysokości co najmniej 15 m albo
2)
zapewniającej przelot co najmniej 10 m nad końcem pasa startowego i co najmniej 15 m nad jakimikolwiek obiektami budowlanymi lub naturalnymi, usytuowanymi w strefie wznoszenia

- zależnie od tego, która z tych długości jest większa.

2.
Wymagania określone w ust. 1 pkt 2 powinny być zapewnione dla zespołu samolotu holującego i statku powietrznego holowanego.
§  24.
1.
Ukształtowanie podłużne pasa startowego powinno być takie, aby z każdego punktu położonego na wysokości 2 m nad powierzchnią pasa widoczny był inny dowolny punkt położony na wysokości 2 m nad powierzchnią pasa startowego, odległy nie mniej niż o pół długości tego pasa.
2.
W przypadku przecinających się pasów startowych wymagane jest uproszczenie granicy pola wzlotów i jednoczesne jego powiększenie poprzez łączenie czołowych krawędzi pasów, zapewniające pośrednie kierunki lądowań i startów, między kierunkami linii środkowych pasów startowych.
3.
Zastosowanie powiększenia, o którym mowa w ust. 2, uwarunkowane jest powierzchniami podejścia wolnymi od przeszkód lotniczych na kierunkach pośrednich oraz właściwym przygotowaniem powiększonej w ten sposób powierzchni pola wzlotów.
§  25.
1.
Różnica między najwyżej a najniżej położonymi punktami linii środkowej pasa startowego nie powinna przekraczać dla lotnisk krajowych:
1)
1,5 % dla kodu referencyjnego 3 i 4;
2)
2,5 % dla kodu referencyjnego 1 i 2.
2.
Miejscowe nachylenie linii środkowej pasa startowego nie powinno przekraczać dla lotnisk krajowych:
1)
2,5 % dla kodu referencyjnego 3 i 4;
2)
3 % dla kodu referencyjnego 1 i 2.
3.
Zmiany nachyleń linii środkowej pasa startowego powinny być łagodne, o minimalnym promieniu krzywizny dla lotnisk krajowych:
1)
10.000 m dla kodu referencyjnego 3 i 4;
2)
5.000 m dla kodu referencyjnego 1 i 2.
4.
Odległości między załamaniami sąsiednich prostych profilu niwelety linii środkowej pasa startowego powinny być nie mniejsze niż 40 m.
§  26.
Szerokość pasa startowego nie powinna być mniejsza niż:
1)
120 m dla kodu referencyjnego 3 i 4;
2)
80 m dla kodu referencyjnego 2;
3)
50 m dla kodu referencyjnego 1.
§  27.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, profil poprzeczny pasa startowego powinien być wypukły dwukierunkowy - symetryczny lub jednokierunkowy.
2.
Wyjątkowo dopuszcza się profil poziomy lub wklęsły w przypadku gruntu gliniasto-piaszczystego z przewagą frakcji piaskowej zapewniającego znaczny stopień przepuszczalności wody.
3.
Ukształtowanie powierzchni pasa startowego powinno ułatwiać możliwie szybkie odprowadzanie wód opadowych z nawierzchni, z uwzględnieniem rzeźby terenu, rodzaju gruntu, poziomu wód gruntowych, jak również skrzyżowania z innym pasem startowym.
4.
W przypadkach nadmiernego nawilgocenia gruntu na całym lub na części pasa startowego powinno się stosować drenaż rolniczy, rowy przechwytujące wodę z wyżej położonych terenów poza zabezpieczeniem pola wzlotów lub oba rozwiązania jednocześnie.
5.
Powierzchnia pola wzlotów powinna być równa, pozbawiona lokalnych wyniosłości, zagłębień, kolein, kamieni i wszelkich innych przedmiotów.
§  28.
1.
Nachylenie poprzeczne powierzchni pasa startowego nie powinno być większe niż:
1)
2,5 % dla kodu referencyjnego 3 i 4;
2)
3 % dla kodu referencyjnego 1 i 2.
2.
Nachylenie poprzeczne powierzchni pasa startowego, o którym mowa w ust. 1, nie powinno być mniejsze niż:
1)
0,5 % w przypadkach określonych w § 27 ust. 2;
2)
1 % w przypadkach określonych w § 27 ust. 1.
3.
Zmiany nachyleń profilu poprzecznego pasa startowego powinny przebiegać łagodnie, z zastosowaniem krzywych o minimalnym promieniu 3.000 m.
§  29.
1.
Nawierzchnia pola wzlotów powinna charakteryzować się wytrzymałością wystarczającą dla przyjmowania obciążeń od statków powietrznych, z uwzględnieniem obciążeń na jednostkę powierzchni i częstotliwości obciążeń.
2.
Doraźnie, przy małej liczbie operacji lotniczych, dopuszcza się gruntową nawierzchnię pola wzlotów o tak dobranym składzie granulometrycznym, ażeby wykazywała wymaganą nośność i aby chroniła przed powstawaniem zastoisk wody, błota i kurzu, które mogłyby grozić uszkodzeniem statku powietrznego.
§  30.
1.
Z zastrzeżeniem § 29 ust. 2, nawierzchnia pola wzlotów powinna być w całości jednolicie zadarniona roślinami tworzącymi mocny system korzeniowy.
2.
Dobór gatunków roślin oraz zagęszczenie ich pędów na jednostkę powierzchni powinny być dobrane odpowiednio dla lokalnych warunków klimatycznych i gruntowo-wodnych.
3.
Szczególnie wysoka jakość nawierzchni darniowych powinna być zapewniona w miejscach postoju statków powietrznych i w bliskości nawierzchni sztucznych, na których znajdują się statki powietrzne z pracującymi silnikami.
§  31.
Części pola naziemnego ruchu lotniczego, inne niż pole wzlotów, powinny być tak urządzone, aby zapewniały bezpieczne kołowanie statków powietrznych z własnym napędem lub holowanych i aby te statki nie powodowały uszkodzeń ani uciążliwości dla innych statków powietrznych.
§  32.
1.
Granica pola wzlotów lotniska bez nawierzchni sztucznej powinna być oznaczona za pomocą znaków granicznych, zapewniających jej identyfikację z powietrza oraz z kabiny statku powietrznego i wykonywanie operacji lotniczych bez obawy niezamierzonego wykołowania poza granicę pola wzlotów.
2.
Znaki graniczne powinny być rozmieszczone na granicy pola wzlotów lub na zewnątrz w odległości do 3 m od niej.
3.
Odległości między znakami granicznymi powinny być, w miarę możliwości, jednakowe, nieprzekraczające 100 m, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4.
Wzdłuż poprzecznej granicy pasa startowego powinny być umieszczone co najmniej 3 znaki graniczne, wliczając znaki narożne.
5.
W przypadku kilku pasów startowych znaki graniczne powinny być umieszczone również we wszystkich miejscach załamań granicy pola wzlotów.
6.
Znak graniczny powinien mieć kształt daszkowaty, o wymiarach u podstawy co najmniej 1 m na 3 m i wysokości 0,5 m, oraz kolor biały lub pomarańczowy albo kombinacje tych kolorów dla uzyskania największego kontrastu z tłem.
7.
W przypadku bardzo niskiego pokrycia roślinnego dopuszcza się stosowanie płaskich znaków poziomych umieszczonych na poziomie terenu o wymiarach co najmniej 1 m na 3 m, koloru białego lub innego zapewniającego jak największy kontrast z tłem.
8.
W przypadku stałego użytkowania lotniska bez nawierzchni sztucznej, w porze nocnej, światła graniczne powinny być umieszczone najbliżej dziennych znaków granicznych, z zastrzeżeniem ust. 9.
9.
W przypadku okazjonalnego użytkowania lotniska bez nawierzchni sztucznej w porze nocnej układ lamp przenośnych, wyznaczających bezpieczny obszar startów i lądowań, zarządzający lotniskiem określa w instrukcji operacyjnej lotniska.
§  33.
1.
Poza granicą pola wzlotów powinno być zapewnione zabezpieczenie pola, od którego wyprowadza się powierzchnie wyznaczające dopuszczalne wysokości obiektów budowlanych i naturalnych, określone w przepisach techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych.
2.
Odległości między granicą pola wzlotów a granicą zabezpieczenia pola wzlotów powinny wynosić co najmniej:
1)
na kierunkach możliwych podejść:
a)
dla kodu referencyjnego 3 i 4 - 60 m,
b)
dla kodu referencyjnego 1 i 2 - 30 m;
2)
na innych kierunkach:
a)
dla kodu referencyjnego 3 i 4 - 15 m,
b)
dla kodu referencyjnego 1 i 2 - 10 m.
3.
Zabezpieczenie pola wzlotów powinno mieć powierzchnię uporządkowaną, o nachyleniu nieprzekraczającym 5 %, bez nagłych różnic poziomów, zapewniającą ochronę statku powietrznego przed uszkodzeniem w przypadku jego skołowania poza granicę pola wzlotów.
§  34.
Nawierzchnia darniowa pola wzlotów powinna być utrzymywana tak, aby wykazywała możliwie jednakową nośność na całej powierzchni, była odporna na tworzenie się kolein głębszych niż 5 cm, o trawostanie równomiernym, o mocnym i gęstym systemie korzeniowym, o wysokości trawy do 15 cm i długim okresie żywotności.
§  35.
1.
Dopuszcza się zmniejszenie liczby pasów startowych na lotnisku bez nawierzchni sztucznej w związku z zaistnieniem okoliczności uniemożliwiających ich bezpieczne użytkowanie
2.
Obszary wyznaczonych do użytkowania pasów startowych, o których mowa w ust. 1, powinny być oznaczone zgodnie z przepisami § 32.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  36.
1.
Zarządzający lotniskiem zarejestrowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia obowiązany jest do uzupełnienia:
1)
części dokumentacyjnej rejestru - przed upływem 1 roku,
2)
części kartograficznej - przed upływem 3 lat

- od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

2.
Niezastosowanie się do postanowień ust. 1 pkt 1 i 2 spowoduje wykreślenie lotniska z rejestru.
§  37.
Wymagań technicznych nie stosuje się do lotnisk bez nawierzchni sztucznej, zarejestrowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 38.
§  38.
1.
Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, zarejestrowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, powinien dostosować lotnisko do wymagań określonych w § 17 ust. 1 i ust. 2:
1)
pkt 1-8 - w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2)
pkt 9 - w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
3)
pkt 10 - w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Zarządzający lotniskiem użytku niepublicznego, zarejestrowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, powinien dostosować lotnisko do wymagań określonych w § 17 ust. 1 i ust. 2:
1)
pkt 1-8 - w terminie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
2)
pkt 9 - w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia;
3)
pkt 10 - w terminie 48 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3.
Przepis § 17 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  39.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 15 września 1964 r. w sprawie cywilnych lotnisk, lądowisk i lotniczych urządzeń naziemnych (Dz. U. Nr 37, poz. 237, z 1998 r. Nr 130, poz. 859 oraz z 1999 r. Nr 21, poz. 192).
§  40.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem rozdziału 6, który wchodzi w życie z dniem 17 listopada 2004 r.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.

3) Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

KARTA KSIĘGI REJESTRU LOTNISK CYWILNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

TECZKA REJESTACYJNA LOTNISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

WNIOSEK O REJESTRACJĘ LOTNISKA

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  8

Tabela nr 1. Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk dla samolotów

Kategoria ochrony przeciwpożarowej lotniska Całkowita długość samolotu Maksymalna szerokość kadłuba [w metrach]
1 2 3
1 do długości mniejszej niż 9 m 2
2 od 9 m do długości mniejszej niż 12 m 2
3 od 12 m do długości mniejszej niż 18 m 3
4 od 18 m do długości mniejszej niż 24 m 4
5 od 24 m do długości mniejszej niż 28 m 4
6 od 28 m do długości mniejszej niż 39 m 5
7 od 39 m do długości mniejszej niż 49 m 5
8 od 49 m do długości mniejszej niż 61 m 7
9 od 61 m do długości mniejszej niż 76 m 7
10 od 76 m do długości mniejszej niż 90 m 8
Tabela nr 2. Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk dla śmigłowców
Kategoria ochrony przeciwpożarowej lotniska Całkowita długość śmigłowca1)
1 2
H1 do długości mniejszej niż 15 m
H2 od 15 m do długości mniejszej niż 24 m
H3 od 24 m do długości mniejszej niż 35 m

______

1) Długość śmigłowca, włączając belkę ogonową oraz wirniki.

1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.05.197.1633) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.05.197.1633) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
3 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.
4 § 4 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.
5 § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.
6 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.05.197.1633) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.
7 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 31 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.
8 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2005 r. (Dz.U.05.197.1633) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 2005 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.122.1273

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Klasyfikacja lotnisk i rejestr lotnisk cywilnych.
Data aktu: 30/04/2004
Data ogłoszenia: 31/05/2004
Data wejścia w życie: 15/06/2004, 17/11/2004