Wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą

Na podstawie art. 209 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 1
 
1.
Rozporządzenie określa wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, zwanego dalej "ubezpieczeniem OC":
1)
użytkowników statków powietrznych objętych obowiązkiem ubezpieczenia na podstawie rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. WE L 138 z 30.04.2004), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 785/2004", za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych statków, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC oraz termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
2)
przewoźników lotniczych za szkody wyrządzone w związku z przewozem lotniczym wykonywanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, rozpoczynającym się lub kończącym na tym terytorium lub w związku z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo w związku z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej, a w szczególności termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
3)
przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem działalności lotniczej, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC, termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.
2.
Wymagania dotyczące ubezpieczenia OC użytkowników i innych osób eksploatujących statki powietrzne, nieobjęte obowiązkiem rejestracji lub ewidencji, oraz przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za pomocą tych statków są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
bagaż - rejestrowane przedmioty i rzeczy osobiste pasażera, na których przewóz przewoźnik wystawił kwit bagażowy, oraz nierejestrowane, przewożone pod opieką pasażera w kabinie pasażerskiej lub za wiedzą i zgodą dowódcy statku powietrznego;
2)
maksymalna masa - maksymalną masę startową statku powietrznego, będącą wartością podaną w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego lub w innym równorzędnym dokumencie;
3)
osoba trzecia - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, niebędącą ubezpieczającym, pasażerem, osobą biorącą udział w locie i członkiem załogi;
4)
SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia) - międzynarodową jednostkę wymiany o charakterze pieniądza bezgotówkowego, określoną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy;
5)
towar - artykuły przewożone statkiem powietrznym, z wyjątkiem poczty oraz bagażu przewożonego na podstawie biletu pasażerskiego i kwitu bagażowego.
§  3.
1.
Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC uważa się za spełniony, jeżeli umowa została zawarta zgodnie z przepisami ustanawiającymi obowiązek ubezpieczenia lub ustanawiającymi limity odpowiedzialności, a suma gwarancyjna wynikająca z tej umowy jest nie niższa niż minimalna suma gwarancyjna dla danego rodzaju ubezpieczenia OC, określona w niniejszym rozporządzeniu i w przepisach ustanawiających obowiązek ubezpieczenia, i nie niższa niż limity odpowiedzialności wynikające z przepisów ustanawiających limity odpowiedzialności.
2.
Użytkownicy statków powietrznych, przewoźnicy lotniczy oraz inni przedsiębiorcy prowadzący działalność lotniczą mogą ubezpieczyć się łącznie w ramach wspólnej sumy ubezpieczenia, jeżeli:
1)
wykonują ten sam rodzaj działalności lotniczej oraz są zagrożeni tym samym rodzajem ryzyka;
2) 2
 wysokość sum ubezpieczenia odpowiada przynajmniej wysokościom określonym w niniejszym rozporządzeniu lub w rozporządzeniu nr 785/2004.
3.
Podmioty, o których mowa w ust. 2, prowadzące więcej niż jedną działalność lotniczą, mogą w jednym ubezpieczeniu OC objąć wszystkie ryzyka, którymi są zagrożone, jeżeli suma gwarancyjna ubezpieczenia będzie nie niższa niż najwyższa suma gwarancyjna określona dla prowadzonych działalności.
§  4.
Równowartość w złotych kwot podanych w SDR ustala się przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu wyrządzenia szkody.

Rozdział  2

Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego

§  5.
Ubezpieczeniem OC użytkownika statku powietrznego jest objęta odpowiedzialność cywilna osoby eksploatującej statek powietrzny, o której mowa w art. 207 ustawy, za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z ruchem statku powietrznego, w tym spowodowane jakąkolwiek osobą, zwierzęciem lub rzeczą z niego wypadającą.
§  6.
1.
Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego obejmuje szkody polegające na:
1)
uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby trzeciej;
2)
uszkodzeniu mienia na powierzchni ziemi, wody lub w powietrzu.
2. 3
 (uchylony).
3.
Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego niebędącego przewoźnikiem lotniczym obejmuje również szkody polegające na uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby biorącej udział w locie, niebędącej członkiem załogi, jeżeli tylko zdarzenie, które je spowodowało, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub podczas wszelkich czynności związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem.
§  7.
Obowiązek ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego powstaje w dniu:
1)
wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych lub
2)
wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
3)
rozpoczęcia lotu wykonywanego w całości lub części w polskiej przestrzeni powietrznej.
§  8-10. 4
 (uchylone).
§  11. 5
 Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego wykonującego loty niehandlowe przy użyciu statku powietrznego o maksymalnej masie nieprzekraczającej 2.700 kg w odniesieniu do każdego pojedynczego pasażera w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, wynosi równowartość w złotych kwoty 100.000 SDR.

Rozdział  3

Ubezpieczenie OC przewoźnika lotniczego

§  12. 6
 (uchylony).
§  13. 7
 (uchylony).
§  14.
Obowiązek ubezpieczenia OC przewoźnika lotniczego powstaje w dniu:
1)
wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
2) 8
 rozpoczęcia przewozu lotniczego, który zaczyna się lub kończy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest związany z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo jest związany z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej.
§  15. 9
 (uchylony).
§  16. 10
 (uchylony).

Rozdział  4

Ubezpieczenie OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą

§  17.
Ubezpieczeniem OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą jest objęta odpowiedzialność cywilna tych przedsiębiorców za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z wykonywaną działalnością, o której mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, z wyjątkiem przewozu lotniczego.
§  18.
Obowiązek ubezpieczenia OC przedsiębiorców, o których mowa w § 17, powstaje:
1)
przed dniem wydania przez Prezesa Urzędu certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ustawy, lub
2)
w dniu ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z uprzednio zawartej umowy ubezpieczenia OC.
§  19.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 20.000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia personelu lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 50.000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
§  20.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących przy użyciu statków powietrznych lotniczą działalność gospodarczą inną niż przewóz lotniczy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.
§  21. 11
 (uchylony).
§  22.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 obsłużonych pasażerów lub 1.000 kg obsłużonych towarów i poczty w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku niepublicznego uzależniona jest od kodu referencyjnego danego lotniska, określonego zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi dla lotnisk cywilnych i wynosi równowartość w złotych kwoty:
1)
10.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym A;
2)
50.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym B;
3)
100.000 SDR - w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym od C do F.
3.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie udostępniania do użytkowania lądowiska wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.
§  23.
1.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej, świadczących usługi określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 5.000.000 SDR.
2.
Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej świadczących usługi określone w art. 176 pkt 1-2, 6 i 8-11 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR na każdy 1.000 pasażerów lub 1.000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 1.500.000 SDR.
§  24.
Minimalna suma ubezpieczenia OC państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o którym mowa w rozdziale 2 działu VI ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 30.000.000 SDR.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004 r.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 i Nr 170, poz. 1217.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  12  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  13  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  14  (uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  15  (uchylony).

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
3 § 6 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
4 § 8-10 uchylone przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
5 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
6 § 12 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
7 § 13 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
8 § 14 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
9 § 15 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
10 § 16 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
11 § 21 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
12 Załącznik nr 1 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
13 Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
14 Załącznik nr 3 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.
15 Załącznik nr 4 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.239.1736) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.110.1168

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą.
Data aktu: 30/04/2004
Data ogłoszenia: 13/05/2004
Data wejścia w życie: 01/06/2004