Obsługa naziemna w portach lotniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 4 kwietnia 2003 r.
w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych

Na podstawie art. 182 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy wykaz rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, wykonywanych w portach lotniczych;
2)
szczegółowe warunki i tryb udzielania zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej oraz dokumenty i informacje, jakie powinni przedstawić ubiegający się o zezwolenia,
3)
ilości obsługiwanych w ciągu roku pasażerów i ładunków w portach lotniczych oraz szczegółowe zasady i kryteria stosowane przy wprowadzeniu ograniczeń liczby zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
"zarządzającym lotniskiem" - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 173 ustawy;
3)
"agencie obsługi naziemnej" - rozumie się przez to podmiot świadczący użytkownikom portu lotniczego jedną lub więcej kategorii usług obsługi naziemnej w porcie lotniczym;
4)
"własnej obsłudze naziemnej" - rozumie się przez to czynności użytkownika portu lotniczego, polegające na wykonywaniu jednej lub więcej kategorii usług obsługi naziemnej we własnym zakresie bez zawierania z agentem obsługi naziemnej lub z innym użytkownikiem umowy na świadczenie takich usług;
5)
"Prezesie Urzędu" - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  3.
Szczegółowy wykaz rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie usług obsługi naziemnej przez agenta obsługi naziemnej powinien zawierać:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres; imię i nazwisko oraz miejsce stałego zamieszkania w przypadku osoby fizycznej;
2)
numer w rejestrze przedsiębiorców;
3)
rodzaj kategorii usług obsługi naziemnej, na który ma być udzielone zezwolenie, określony zgodnie z wykazem usług, o którym mowa w § 3;
4)
miejsce wykonywania działalności (port lotniczy).
§  5.
1.
Do wniosku o udzielenie zezwolenia należy dołączyć:
1)
dokumenty określające firmę lub nazwę przedsiębiorcy, ze wskazaniem formy prawnej:
a)
odpis z rejestru przedsiębiorców,
b)
kopię umowy (statutu) spółki z wszystkimi zmianami,
c)
listę udziałowców lub akcjonariuszy,
d)
dokument potwierdzający tożsamość osoby fizycznej, ze wskazaniem numeru PESEL oraz miejsca stałego zamieszkania;
2)
kopię decyzji właściwego urzędu skarbowego o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;
3)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON;
4)
plan gospodarczy obejmujący co najmniej 2 lata działalności i zawierający następujące informacje:
a)
bilans, rachunek zysków i strat,
b)
przewidywane wydatki związane z podjęciem działalności,
c)
przewidywane przychody ze wskazaniem źródeł ich pochodzenia,
d)
poziom przewidywanych opłat,
e)
sposób i źródła finansowania działalności, z uwzględnieniem płynności finansowej przedsiębiorstwa;
5)
dokumenty wskazujące na posiadanie przez przedsiębiorcę możliwości finansowania działalności, a w szczególności:
a)
zaświadczenie banku, w którym prowadzony jest podstawowy rachunek bieżący wnioskodawcy, określające wielkość posiadanych środków, zdolność płatniczą i kredytową przedsiębiorcy,
b)
sprawozdanie finansowe z ostatnich 2 lat działalności wraz z opinią biegłego rewidenta - o ile przedsiębiorca prowadził taką działalność; w przypadku przedsiębiorcy niezobowiązanego do sporządzania takiego sprawozdania - rachunek wyników działalności za ostatnie 2 lata działalności, a jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy niż 2 lata - za cały okres działalności;
6)
dokumenty określające proporcje udziału kapitału polskiego i zagranicznego przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie:
a)
listę udziałowców lub akcjonariuszy ze wskazaniem:
w przypadku osób fizycznych - ich obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania, a w przypadku osób prawnych - adresu ich siedziby,
wielkości posiadanych przez nich udziałów lub akcji oraz rodzaju ich uprzywilejowania, a także kraju pochodzenia,
b)
wykaz członków zarządu i rady nadzorczej z podaniem ich obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania,
c)
oświadczenie osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa o pełnieniu funkcji kierowniczych oraz o członkostwie we władzach podmiotu z udziałem osób zagranicznych lub w innym podmiocie pozostającym z przedsiębiorcą w stosunku zależności;
7)
certyfikat obsługi naziemnej;
8)
dokument potwierdzający objęcie przedsiębiorstwa ubezpieczeniem w zakresie odpowiedzialności cywilnej;
9)
projekt programu ochrony przedsiębiorstwa przed aktami bezprawnej ingerencji, zagrażającymi bezpieczeństwu lotnictwa;
10)
udokumentowane informacje o posiadanym specjalistycznym sprzęcie i kwalifikacjach personelu do wykonywania usług obsługi naziemnej.
2.
Jeżeli sprawdzenie zdolności finansowej przedsiębiorcy przeprowadzone zostało w procesie certyfikacji, do wniosku o zezwolenie nie dołącza się dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 4-5.
§  6.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie własnej obsługi naziemnej wykonywanej przez użytkownika portu lotniczego powinien zawierać informacje określone w § 4 oraz dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 7-10.
§  7.
W zezwoleniu na wykonywanie obsługi naziemnej Prezes Urzędu może określić szczególne warunki wykonywania usług obsługi naziemnej w poszczególnych kategoriach.
§  8.
Ogranicza się liczbę zezwoleń na wykonywanie usług obsługi naziemnej dla użytkowników portu lotniczego, w odniesieniu do kategorii usług, o których mowa w art. 176 pkt 3, 4, 5 i 7 ustawy:
1)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 3 mln pasażerów lub 75 tys. ton towarów - do dwóch;
2)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 3 mln pasażerów lub 75 tys. ton towarów - do jednego, a w przypadku gdy jednym z agentów obsługi naziemnej jest zarządzający - do dwóch.
§  9.
Ogranicza się liczbę zezwoleń na wykonywanie usług obsługi naziemnej dla użytkowników portu lotniczego, w odniesieniu do pozostałych kategorii usług, innych niż wymienione w art. 176 pkt 3, 4, 5 i 7 ustawy:
1)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 3 mln pasażerów lub 75 tys. ton towarów, ale nie przekracza 6 mln pasażerów lub 150 tys. ton towarów - do dwóch;
2)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 3 mln pasażerów lub 75 tys. ton towarów - do jednego.
§  10.
Ogranicza się liczbę zezwoleń na wykonywanie własnej obsługi naziemnej w odniesieniu do kategorii usług wymienionych w art. 176 pkt 3, 4, 5 i 7 ustawy:
1)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton towarów - do dwóch;
2)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton towarów - do jednego.
§  11.
1.
Przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń ze względu na dostępną powierzchnię lub przepustowość portu lotniczego Prezes Urzędu może ograniczyć w każdym porcie lotniczym liczbę zezwoleń na wykonywanie każdej kategorii usług obsługi naziemnej świadczonej przez agenta na rzecz użytkowników portu lotniczego oraz obsługi własnej, biorąc pod uwagę w szczególności analizę przepustowości portu lotniczego przedstawioną przez zarządzającego lotniskiem oraz stopień wykorzystania powierzchni portu.
2.
Decyzja o wprowadzeniu ograniczenia liczby zezwoleń na wykonywanie usług obsługi naziemnej powinna określać kategorię lub kategorie usług, dla których wprowadza się ograniczenia ze względu na dostępność powierzchni lub przepustowości.
§  12.
W przypadku ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń Prezes Urzędu zawiadamia zarządzającego lotniskiem, spełniającego wymogi określone w art. 179 ust. 2 pkt 1 ustawy, o obowiązku zorganizowania konkursu.
§  13.
W przypadku ograniczenia liczby zezwoleń, o której mowa w art. 179 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, zaproszenie do udziału w konkursie, mającym na celu dokonanie wyboru agenta usług obsługi naziemnej, któremu może być udzielone zezwolenie, następuje poprzez ogłoszenie Prezesa Urzędu zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  14.
Wyboru agenta obsługi naziemnej będącego przedsiębiorcą zagranicznym w rozumieniu prawa działalności gospodarczej dokonuje się z zachowaniem zasady wzajemności wynikającej z umów międzynarodowych.
§  15.
W ogłoszeniu o konkursie należy określić:
1)
nazwę i siedzibę organizatora;
2)
zakres usług obsługi naziemnej oraz miejsce ich wykonywania (nazwa portu lotniczego) objęte konkursem;
3)
miejsce i termin zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu;
4)
miejsce i termin składania dokumentacji konkursowej;
5)
miejsce i termin konkursu;
6)
informacje o warunkach konkursu.
§  16.
1.
Termin zgłoszenia przystąpienia do konkursu nie może być krótszy niż 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu.
2.
Zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu powinno zawierać:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres;
2)
wypis z rejestru przedsiębiorców;
3)
oświadczenie woli przystępującego do konkursu złożone w formie aktu notarialnego potwierdzające, że przedsiębiorca spełnia wymogi określone w art. 177 ust. 2 ustawy;
4)
określenie rodzaju i zakresu wykonywania zamierzonych usług.
§  17.
W przypadku złożenia oferty na wykonywanie usług obsługi naziemnej przez zarządzającego lotniskiem, w sytuacji gdy dokonuje się wyboru jednego agenta obsługi naziemnej, organizator konkursu powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu oferty przez zarządzającego oraz informuje, że zaproszenie do konkursu jest bezskuteczne; w takim przypadku dalszej procedury konkursowej nie stosuje się.
§  18.
1.
Postępowanie konkursowe przeprowadza zespół powołany przez Prezesa Urzędu lub zarządzającego lotniskiem w składzie co najmniej 5 osób.
2.
Prezes Urzędu zatwierdza regulamin, na podstawie którego działa zespół.
3.
W skład zespołu nie mogą być powołani przedstawiciele przedsiębiorców świadczących usługi obsługi naziemnej w danym porcie lotniczym lub ubiegający się o zezwolenie oraz ich przedstawiciele.
§  19.
W szczegółowych warunkach konkursu określa się dokumenty i dane stanowiące dokumentację konkursową, którą przedsiębiorcy przystępujący do konkursu są obowiązani złożyć, w szczególności obejmującą:
1)
odpis z rejestru przedsiębiorców;
2)
kopię umowy (statut) spółki z wszystkimi zmianami;
3)
opinię banku o jego wiarygodności finansowej;
4)
informacje o zakresie i formach działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu;
5)
propozycje finansowania działalności i wielkość środków przeznaczonych na tę działalność;
6)
informacje o kwalifikacjach personelu i specjalistycznym sprzęcie niezbędnym do wykonywania usług;
7)
proponowane stawki opłat za wykonywane usługi.
§  20.
1.
Uczestnicy konkursu składają dokumentację konkursową w zalakowanych opakowaniach.
2.
Organizator konkursu przechowuje dokumentację konkursową do chwili otwarcia jej przez zespół.
§  21.
Zespół może żądać udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert i dokumentacji konkursowej.
§  22.
Jeżeli żadna oferta na udzielenie zezwolenia nie będzie odpowiadać warunkom określonym w rozporządzeniu, zespół składa wniosek organizatorowi konkursu o uznaniu konkursu za bezskuteczny. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający lotniskiem, jest on zobowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu o uznaniu konkursu za bezskuteczny.
§  23.
1.
Z postępowania konkursowego i oceny dokumentacji Przewodniczący zespołu sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu.
2.
Protokół powinien zawierać:
1)
oznaczenie i miejsce postępowania konkursowego;
2)
imiona i nazwiska członków zespołu;
3)
liczbę ofert konkursowych;
4)
ocenę punktową ofert i wskazanie oferty, która została zakwalifikowana do udzielenia zezwolenia;
5)
podpisy wszystkich członków zespołu.
§  24.
1.
Zespół niezwłocznie zawiadamia organizatora konkursu o zakończeniu konkursu i jego wyniku oraz po dokonaniu wyboru przedsiębiorcy przekazuje dokumentację konkursową Prezesowi Urzędu. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający lotniskiem, jest on zobowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu o zakończeniu konkursu i jego wyniku.
2.
Organizator konkursu zawiadamia oferentów o wynikach konkursu oraz informuje zarządzającego lotniskiem o wynikach konkursu, jeśli konkursu zarządzający lotniskiem nie organizował.
§  25.
1.
W przypadku gdy liczba zezwoleń na wykonywanie własnej obsługi naziemnej jest ograniczona zgodnie z art. 181 ustawy, wybór przedsiębiorcy do wykonywania tej obsługi w danym porcie lotniczym dokonywany jest w drodze konkursu organizowanego, z uwzględnieniem przepisów § 10-16 i § 18-24.
2.
W przypadku ograniczenia liczby zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej w portach lotniczych, w których ilość obsługiwanych w ciągu roku pasażerów i ładunków jest niższa od określonej w § 8 i 9, wybór przedsiębiorcy do wykonywania tej obsługi w danym porcie lotniczym dokonywany jest z zastosowaniem przepisów § 12-24.
§  26.
Prezes Urzędu udziela zezwolenia przedsiębiorcy wybranemu w konkursie na jego wniosek złożony w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od ogłoszenia wyników konkursu.
§  27.
Agent obsługi naziemnej wykonujący usługi obsługi naziemnej lub użytkownik portu lotniczego wykonujący własną obsługę nie może być wybrany na okres dłuższy niż 7 lat.
§  28.
Przepis § 14 nie będzie obowiązywał w stosunku do przedsiębiorców z państw Unii Europejskiej z dniem przystąpienia Polski do UE.
§  29.
1.
Dokumenty, o których mowa w § 5, 16 i 19, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku i być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
2.
W przypadku przedkładania kopii dokumentów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, pkt 2, pkt 3 i § 19 pkt 2, powinny być one poświadczone za zgodność z oryginałem urzędowo lub notarialnie.
§  30.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ RODZAJÓW USŁUG W POSZCZEGÓLNYCH KATEGORIACH USŁUG OBSŁUGI NAZIEMNEJ

1. Kategoria 1 - Ogólne usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie użytkowników:

1) a) reprezentowanie użytkownika portu lotniczego i kontakty z władzami lokalnymi lub innymi instytucjami w jego imieniu,

b) regulowanie płatności w imieniu użytkowników portu lotniczego oraz zapewnienie pomieszczeń biurowych dla jego przedstawicieli;

2) a) kontrola ładunku obejmująca dystrybucję, segregowanie i przechowywanie dokumentów,

b) gromadzenie danych statystycznych, wiadomości i wszelkiej korespondencji,

c) zapewnienie i utrzymywanie łączności między lotniskiem a statkiem powietrznym użytkownika;

3) a) obsługa, przechowywanie i administracja w zakresie urządzeń ładunkowych,

b) zapewnienie odpowiedniej powierzchni do przechowywania kontenerów,

c) przestrzeganie właściwego sposobu przechowywania i obsługi ładunków,

d) prowadzenie spraw związanych z zagubionymi, znalezionymi lub uszkodzonymi kontenerami;

4) a) nadzór przed, w czasie i po locie obejmujący sprawdzenie stopnia przygotowania dokumentacji, przyjęcie samolotu po wyładowaniu, przyjęcie sprawozdania od załogi, poinformowanie o nieprawidłowościach w rozkładzie, sprawdzenie wysyłania komunikatów operacyjnych,

b) nadzór nad przemieszczaniem bagażu, towaru i poczty oraz rzeczy zagubionych i znalezionych oraz inne czynności administracyjne na żądanie użytkownika portu.

2. Kategoria 2 - Obsługa naziemna pasażerów:

1) a) wszelka pomoc świadczona pasażerom przylatującym, odlatującym i w tranzycie,

b) informowanie pasażerów i osób oczekujących o czasie przylotów i/lub odlotów statków powietrznych użytkownika,

c) zapewnienie pomocy dzieciom podróżującym samodzielnie, pasażerom niepełnosprawnym, VIP-om, pasażerom w tranzycie,

d) opieka nad pasażerami w przypadku zakłóceń w rozkładzie lotów,

e) załatwianie spraw związanych z bagażem zagubionym, uszkodzonym lub znalezionym;

2) a) sprawdzanie biletów i dokumentów podróży pasażerów,

b) wystawianie kwitów na nadbagaż i pobieranie należnych opłat,

c) wydawanie kart pokładowych,

d) dokonywanie rozdziału miejsc w statku powietrznym;

3) rejestrowanie bagażu i przemieszczanie go do sortowni;

4) zapewnienie bezpieczeństwa - załatwienie przejścia pasażerów przez bramki, zapewnienie identyfikacji pasażerów przed wejściem na pokład.

3. Kategoria 3 - Obsługa bagażu:

1) obsługa bagażu w sortowni, sortowanie i przygotowanie bagażu do odlotu;

2) a) załadowanie i wyładowanie z urządzeń służących do przemieszczania bagażu ze statku powietrznego do sortowni i w drugą stronę,

b) sortowanie bagażu w tranzycie;

3) transport bagażu z sortowni na teren odbioru bagażu;

4) zapewnienie bezpieczeństwa bagażu - załatwienie prześwietlenia bagażu odprawionego, tranzytowego lub uszkodzonego oraz nieodprawionego.

4. Kategoria 4 - Obsługa ładunków (towarów i poczty):

1) obsługa towarów:

a) fizyczna obsługa ładunków w eksporcie, tranzycie i imporcie, załadowanie i rozładowanie kontenerów oraz ustalenie wagi załadowanych kontenerów,

b) załatwienie magazynów dla towaru ogólnego, przesyłek specjalnych, towaru specjalnego przeznaczenia i przechowywanie,

c) zapewnienie odpowiedniego sprzętu do obsługi towarów,

d) powiadomienie odbiorcy lub spedytora o nadejściu towaru,

e) identyfikacja towaru tranzytowego i zapewnienie przewozu do magazynu,

f) obsługa dokumentów związanych z przewozem ładunków, rozdzielenie kopii listów przewozowych, przygotowanie dokumentów przewozowych (cargo manifest),

g) procedury celne i procedury w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, uzgodnione między stronami lub wynikające z zaistniałych okoliczności;

2) obsługa poczty:

a) fizyczna obsługa poczty przylatującej lub odlatującej,

b) obsługa w zakresie dokumentów związanych z przewozem poczty,

c) zapewnienie prześwietlenia przesyłek pocztowych,

d) przechowywanie lub składowanie przesyłek pocztowych,

e) stosowanie procedury w zakresie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

5. Kategoria 5 - Obsługa płytowa statków powietrznych:

1) ustawianie statku powietrznego na ziemi po lądowaniu i przed startem (o ile usługi te nie są świadczone przez organ ruchu lotniczego);

2) a) pomoc w blokowaniu statku powietrznego, dostarczenie odpowiednich urządzeń (o ile usługi te nie są świadczone przez organ ruchu lotniczego),

b) zapewnienie i obsługa odpowiedniego naziemnego źródła prądu celem dostarczenia niezbędnej energii elektrycznej;

3) utrzymanie łączności pomiędzy statkiem powietrznym i agentem usług w części lotniczej lotniska;

4) załadowanie i rozładowanie statku powietrznego, w tym:

a) ustawienie odpowiednich schodów dla pasażerów i na pokład załogi oraz pomostów załadowczych,

b) zapewnienie pasażerom i załodze transportu pomiędzy statkiem powietrznym i dworcem lotniczym,

c) obsługa odpowiednich urządzeń do wyładunku i/lub załadunku,

d) obsługa odpowiedniego sprzętu do transportu ładunków pomiędzy statkiem powietrznym i dworcem lotniczym,

e) transport bagażu pomiędzy statkiem powietrznym i dworcem lotniczym;

5) dostarczanie i obsługa odpowiednich agregatów do uruchamiania silników, sprzętu i urządzeń ochronnych dla zapewnienia bezpieczeństwa statku powietrznego na płycie;

6) przemieszczanie statku powietrznego po płycie, w tym:

a) podstawienie i usunięcie odpowiedniego sprzętu do holowania po lądowaniu i przed startem,

b) zapewnienie odpowiednich urządzeń do ciągnięcia i/lub wypychania statku powietrznego, zgodnie z instrukcją użytkownika portu lotniczego;

7) transport do statku powietrznego, załadowanie na statek powietrzny i wyładowanie ze statku powietrznego żywności i napojów;

8) zapewnienie bezpieczeństwa statku powietrznego, w tym:

a) załatwienie kontroli dostępu do statku powietrznego i wyznaczonych obszarów,

b) załatwienie ochrony statku powietrznego i wyznaczonych obszarów,

c) załatwienie ochrony wszystkich ładunków podczas transportu między statkiem powietrznym i wyznaczonymi miejscami na dworcu lotniczym oraz podczas wyładunku/załadunku statku powietrznego.

6. Kategoria 6 - Obsługa kabinowa statku powietrznego:

1) mycie statku powietrznego na zewnątrz i wewnątrz, mycie toalet i zaopatrywanie w wodę, w tym:

a) czyszczenie szyb na zewnątrz i wewnątrz,

b) mycie toalet i zaopatrywanie w wodę oraz wyrzucanie śmieci,

c) czyszczenie pomieszczeń dla pasażerów i załogi, barów, kuchni, pomieszczeń na żywność pokładową, szatni, przedsionków i innych pomieszczeń,

d) czyszczenie ładowni,

e) dezynfekcja i/lub dezodoryzacja statku powietrznego,

f) uzupełnienie wody w zbiornikach wodnych na statku powietrznym;

2) chłodzenie i ogrzewanie pokładu (kabiny) statku powietrznego, w tym:

a) zapewnienie i obsługa urządzeń chłodzących,

b) zapewnienie i obsługa urządzeń grzewczych;

3) usuwanie oblodzenia i śniegu, w tym:

a) usunięcie szronu, lodu i śniegu ze statku powietrznego,

b) zapewnienie i obsługa urządzeń zapobiegających oblodzeniu i urządzeń do odladzania,

c) przeprowadzenie inspekcji po usunięciu oblodzenia;

4) wyposażenie pokładu statku powietrznego, w tym:

a) rearanżacja przy użyciu odpowiedniego sprzętu i przechowywanie takiego sprzętu,

b) wyposażenie statku powietrznego w materiały rozrywkowe, gazety, czasopisma i inne - według ustaleń z użytkownikiem.

7. Kategoria 7 - Obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne:

1) organizacja i wykonywanie czynności tankowania i roztankowania, w tym:

a) przechowywanie paliwa oraz sprawdzanie jego jakości pod względem czystości przed wydawaniem,

b) sprawdzanie cystern i innych urządzeń paliwowych pod względem jakości, w tym czystości,

c) zapewnienie sprzętu do tankowania i/lub spuszczania paliwa,

d) nadzór nad operacjami tankowania paliwa i/lub roztankowania,

e) sprawdzanie i weryfikacja ilości tankowanego paliwa;

2) uzupełnianie olejów i płynów oraz innych materiałów technicznych, łącznie z zapewnieniem i obsługą specjalnego sprzętu uzupełniającego olej i płyny techniczne;

3) neutralizacja resztek smarów i innych materiałów technicznych.

8. Kategoria 8 - Obsługa techniczno-administracyjna statków powietrznych:

1) rutynowe czynności dokonywane przed odlotem, w tym:

a) dokonanie inspekcji ogólnego stanu technicznego statku powietrznego zgodnie z instrukcją użytkownika oraz dokonanie wpisów w książce lotu i naniesienie uwag o usterkach, podpisanie wykonania inspekcji,

b) wykonanie inspekcji przedodlotowej bezpośrednio przed odlotem zgodnie z instrukcją użytkownika,

c) wykonanie sprawdzenia oblodzenia statku powietrznego bezpośrednio przed odlotem;

2) nierutynowe czynności wykonywane na żądanie użytkownika statku powietrznego, w tym:

a) usunięcie usterek wpisanych do książki lotów, zgłaszanych przez załogę lub zauważonych podczas inspekcji, i wniesienie wpisu do książki,

b) przechowywanie instrukcji technicznych, podręcznika, katalogów itp;

3) obsługa administracyjna oraz dostarczenie części zamiennych i odpowiedniego sprzętu, w tym:

a) zapewnienie urządzeń technicznych, narzędzi oraz specjalnego sprzętu,

b) uzyskanie świadectwa odprawy celnej dla części zamiennych, zespołów silnikowych i/lub urządzeń należących do użytkownika,

c) przeprowadzanie okresowych inspekcji części zamiennych i/lub zamiennych zespołów,

d) zapewnienie stosownej powierzchni magazynowej dla części zamiennych użytkownika;

4) występowanie o rezerwację lub rezerwowanie odpowiedniego miejsca do parkowania na płycie lotniska lub w hangarze.

9. Kategoria 9 - Obsługa operacyjna lotu i administracyjna załóg statków powietrznych:

1) przygotowanie lotu w porcie odlotu lub w jakimkolwiek innym porcie, w tym:

a) dostarczenie do statku powietrznego dokumentacji meteorologicznej dla każdego lotu,

b) przygotowanie i dostarczenie załodze operacyjnego planu lotu, zgodnie z instrukcjami użytkownika,

c) przygotowanie i wciągnięcie do rejestru planu lotu, zgodnie z obowiązującymi normami,

d) odprawa załogi,

e) uzyskanie i kontrolowanie wyznaczonego czasu odlotu;

2) pomoc związana z lotem, w tym inne dyspozycje użytkownika statku powietrznego związane z lotem, w tym:

a) śledzenie przebiegu lotu, porównywanie go z otrzymywanymi komunikatami o przebiegu lotu,

b) analizowanie informacji meteorologicznych w trakcie lotu,

c) inne dyspozycje użytkownika statku powietrznego związane z lotem;

3) czynności administracyjne po wykonaniu lotu, w tym przyjęcie raportu od załogi przylatującej i dostarczenie go wraz z wypełnionymi formularzami do przedstawiciela użytkownika i innych właściwych komórek;

4) czynności administracyjne związane z załogą, w tym:

a) załatwienie hotelu dla załogi, zgodnie z instrukcją użytkownika,

b) kierowanie załogi przez urządzenia lotniskowe,

c) przygotowanie formularzy diet, zgodnie z instrukcją użytkownika.

10. Kategoria 10 - Transport naziemny pomiędzy statkiem powietrznym i dworcem lotniczym:

1) zabezpieczenie transportu dla pasażerów, bagażu i ładunków między różnymi terminalami (jeśli są) w tym samym porcie lotniczym, z wyłączeniem przewozu pomiędzy statkiem powietrznym i innym punktem znajdującym się w granicach tego samego portu lotniczego;

2) zapewnienie lub załadowanie transportu dla załogi, zgodnie z instrukcją użytkownika;

3) wszelki specjalny transport wykonywany na życzenie użytkownika portu lotniczego.

11. Kategoria 11 - Obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych:

1) utrzymywanie kontaktów z dostawcami oraz zarządzanie administracyjne w zakresie zaopatrzenia w żywność, w tym:

a) zapewnienie lub załatwienie kontroli, identyfikacji i upoważnienia dla personelu,

b) nadzór nad bezpieczeństwem podczas przygotowywania pożywienia,

c) fizyczna kontrola pojazdów zaopatrzenia pokładowego przed załadowaniem,

d) wyładunek i/lub załadunek zaopatrzenia pokładowego z i do statku powietrznego,

e) przewożenie zaopatrzenia pokładowego pomiędzy samolotem i uzgodnionymi punktami;

2) przechowywanie żywności i napojów oraz sprzętu niezbędnego do ich przygotowania;

3) czyszczenie tego sprzętu;

4) przygotowanie i dostawa sprzętu oraz zapasów pokładowych (żywność i napoje).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.90.849

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obsługa naziemna w portach lotniczych.
Data aktu: 04/04/2003
Data ogłoszenia: 22/05/2003
Data wejścia w życie: 06/06/2003