Sposób przeprowadzania i dokumentowania przez organy celne czynności niejawnego nadzorowania przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa oraz sposób dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 3 stycznia 2003 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania i dokumentowania przez organy celne czynności niejawnego nadzorowania przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa oraz sposobu dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych

Na podstawie art. 27721 § 4 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania i dokumentowania przez organy celne, przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, niejawnego nadzorowania przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa;
2)
wzory stosowanych dokumentów i rejestrów;
3)
sposób dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych.
§  2.
1.
Czynności niejawnego nadzorowania przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, zwane dalej "czynnościami", przeprowadza się i dokumentuje w sposób zapewniający ochronę niejawności form i metod realizacji zadań, informacji, obiektów i danych identyfikacyjnych funkcjonariuszy celnych, zwanych dalej "funkcjonariuszami", oraz osób udzielających im pomocy.
2.
Czynności przeprowadza się w sposób polegający na obserwowaniu:
1)
przesyłek, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą zawierać przedmioty przestępstwa;
2)
nieruchomości lub przedmiotów ruchomych, w tym pojazdów, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że są wykorzystywane do przemieszczania, przechowywania lub obrotu przedmiotami przestępstwa;
3)
osób, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą przemieszczać, przechowywać lub dokonywać obrotu przedmiotami przestępstwa.
3.
Podczas przeprowadzania czynności można dokonywać w sposób niejawny następujących zmian w przesyłkach lub innych rzeczach zawierających przedmioty przestępstwa:
1)
wyłączać okresowo przesyłki i inne rzeczy z obrotu, otwierać je w celu sprawdzenia i oceny zawartości, oznakowania, usunięcia przedmiotów przestępstwa lub zastąpienia ich innymi przedmiotami w całości albo w części oraz w celu ujawnienia i utrwalenia śladów kryminalistycznych;
2)
zamykać przesyłki i inne rzeczy po otwarciu i włączać je do obrotu.
4.
Obserwowanie, o którym mowa w ust. 2, może być prowadzone przy użyciu urządzeń technicznych utrwalających dźwięk lub obraz, a także urządzeń technicznych umożliwiających obserwowanie bez utrwalania dźwięku lub obrazu, w tym poprzez ustalanie położenia osób lub przedmiotów.
5.
Sprawdzenia i oceny zawartości przesyłek i innych rzeczy dokonuje się metodą organoleptyczną lub w razie potrzeby przez pobranie próbki do badań właściwości fizykochemicznych lub innych cech identyfikacyjnych, istotnych z uwagi na okoliczności przeprowadzania czynności, a także dla upewnienia się, że prowadzenie czynności nie stworzy zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego.
§  3.
1.
Czynności zarządza minister właściwy do spraw finansów publicznych, jeżeli inne środki okazały się bezskuteczne albo zachodzi wysokie prawdopodobieństwo ich nieskuteczności lub nieprzydatności do ustalenia zgodności z prawem przywozu lub wywozu towarów. Wzór zarządzenia czynności określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Zarządzenie czynności może nastąpić również na pisemny wniosek dyrektora izby celnej. Wzór wniosku o zarządzenie czynności określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Czynności prowadzi się przez czas oznaczony w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, chyba że wcześniej zostanie osiągnięty cel tych czynności albo Prokurator Generalny nakaże zaniechanie czynności.
4.
Podjęcie czynności w tej samej sprawie po raz kolejny następuje na podstawie ponownego zarządzenia; ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
5.
Jeżeli prowadzenie czynności stało się trwale niemożliwe, zaprzestaje się ich prowadzenia na polecenie albo za zgodą organu, który je zarządził.
6.
Wzór wniosku o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 5, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
7.
Jeżeli prowadzenie czynności stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, organ celny przerywa te czynności niezwłocznie i powiadamia o tym ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§  4.
1.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych zawiadamia właściwe organy i instytucje państwowe o potrzebie wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 27721 § 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny, jeżeli jest to niezbędne do skutecznego przeprowadzenia czynności.
2.
Organy i instytucje państwowe wykonujące obowiązek, o którym mowa w art. 27721 § 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny, udostępniają funkcjonariuszowi okazującemu zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, wykaz osób wykonujących prace związane z przyjmowaniem, przewozem i doręczaniem przesyłek w zakresie związanym z dopuszczeniem do dalszego przewozu.
3.
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
4.
W przypadku gdy cel czynności może być osiągnięty bez współdziałania z organami i instytucjami państwowymi, czynności przeprowadza się bez zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.
§  5.
1.
Dokumentację czynności stanowią:
1)
wniosek o zarządzenie czynności, o którym mowa w § 3 ust. 2;
2)
zarządzenie czynności przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
3)
zawiadomienie Prokuratora Generalnego o zarządzeniu czynności, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
4)
zawiadomienie organów i instytucji państwowych dokonujących przewozu przesyłek zawierających przedmioty przestępstwa o zarządzeniu czynności;
5)
informacja ministra właściwego do spraw finansów publicznych o przebiegu i wynikach czynności, kierowana do Prokuratura Generalnego;
6)
notatka służbowa o przebiegu czynności;
7)
opis wyników sprawdzenia i oceny, o których mowa w § 2 ust. 5;
8)
zarządzenie Prokuratora Generalnego o nakazaniu zaniechania czynności, skierowane do ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
9)
polecenie niezwłocznego zaniechania przeprowadzania czynności, wydane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, kierowane do organu celnego;
10)
wniosek o wyrażenie zgody na zaprzestanie czynności z powodu trwałej niemożliwości ich wykonywania.
2.
Notatka służbowa, o której mowa w ust. 1 pkt 6, powinna zawierać w szczególności:
1)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został jej nadany;
2)
określenie rodzaju prowadzonych czynności;
3)
czas, miejsce i sposób przeprowadzenia czynności;
4)
dane dotyczące osoby, wobec której dokonano czynności;
5)
dane dotyczące funkcjonariuszy przeprowadzających czynności;
6)
informację o wynikach przeprowadzonych czynności, w szczególności o ujawnionym przestępstwie i osobach uczestniczących w jego popełnieniu.
3.
Dokumentację czynności stanowią także materiały uzyskane podczas ich stosowania, a w szczególności nośniki zawierające zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku albo przemieszczania się osób lub przedmiotów oraz kopie wykonane z tych nośników, a także dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach.
§  6.
1.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych i Prokurator Generalny prowadzą, każdy we własnym zakresie, rejestry czynności.
2.
Wzór rejestru czynności prowadzonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych określa załącznik nr 6 do rozporządzenia, a wzór rejestru czynności prowadzonego przez Prokuratora Generalnego określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Czynności operacyjno-rozpoznawcze inne niż te, o których mowa w § 2 ust. 1, dokumentuje się w sposób umożliwiający wykorzystanie uzyskanych informacji przy realizacji zadań ustawowych oraz zapobiegający zapoznaniu się z ich treścią przez osoby nieuprawnione.
2.
Dokumentację czynności operacyjno-rozpoznawczych należy gromadzić w odrębnych teczkach, zawierających w szczególności notatki służbowe, materiały stanowiące podstawę wszczęcia czynności i ich plany oraz wyniki ustaleń w zbiorach ewidencyjnych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 89, poz. 972, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 128, poz. 1403 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804, Nr 112, poz. 974, Nr 141, poz. 1178, Nr 169, poz. 1387 i Nr 188, poz. 1572.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

ZARZĄDZENIE NR ..................

(nr rejestru)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK NR .................

(nr rejestru)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

WNIOSEK

o wyrażenie zgody na zaprzestanie czynności z powodu trwałej niemożliwości ich wykonywania

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

ZAWIADOMIENIE Nr ....................

(nr w rejestrze)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

ZAWIADOMIENIE NR ...................

(nr rejestru)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

REJESTR

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

REJESTR

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.6.72

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przeprowadzania i dokumentowania przez organy celne czynności niejawnego nadzorowania przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa oraz sposób dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Data aktu: 03/01/2003
Data ogłoszenia: 22/01/2003
Data wejścia w życie: 06/02/2003